Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Własnego Pomysłu


RedEd

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Kolege RedEd i reszte:)

Oglądałem schemat Twojego pieca i jest jedna rzecz która mnie zaciekawiła a mianowicie sposób a raczej miejsce dostarczania PG. Z przekroju pieca wynika że PG dostarczasz z tylu pieca. Możesz napisać coś więcej na ten temat? B)

Opublikowano

powietrze główne dostarczane jest od tyłu kotła w płaszcz popielnika z którego dostaje się trzema otworami do paleniska (dwa 1/3 od przodu kotła i jeden na tylnej ścianie)

 

pozdrawiam RedEd

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

od poniedziałku kocioł dostał nowe palenisko, po doświadczeniach z kawałkiem rury żeliwnej i szamotem obmyśliłem nowy układ i tak : ruszt (poziomy wcześniej skośny od przodu) zwężony do 15cm większe szczeliny między rusztami, z boków szamot na wysokość ok 8cm, od strony drzwi popielnika skośna blacha z szczeliną między rusztami ok 4,5cm, palnik to dwa kanały ok 4,5 cm szerokie rozszerzające się po 10 cm do 8cm i ponownie po 16cm do szerokości kotła (mierzone od płaszczyzny rusztu), dłuższe ściany wykładzina szamotowa ok 50cm niektóre cegiełki ponacinane w kratkę (tak lepiej się nagrzewają), tymczasowo tulbulizatory poziome (będą zmienione na skręcane paski pionowe), wnioski: minimalna i maksymalna moc kotła spalanie bezdymne, temperatura spalin przy minimum ok75C maksymalnej nie ustalono, delikatne przeskoki temperatury do max 8C (zadana 60C może kwestia regulacji) bardzo stabilna praca palnika, skuteczne odpopielanie części palnikowej paleniska (przerwa między rusztem a podstawą konstrukcji palnika (podstawa obniżona o ok 3cm od płaszczyzny rusztu), zmniejszenie (zmiana skuteczności wymiany w kanale szamotowym) ogólnej mocy kotła, temperatura na grzejniki regulowana zaworem 4d ok42C, temperatura w pomieszczeniach 22C

dalsze testy (użytkowanie) dadzą lepszy obraz czy czasami dobre nie jest wrogiem lepszego

 

Pozdrawiam RedEd

Opublikowano

Fotki, rysunki, koniecznie:-)

 

W swoim palniku też ponacinałem szamot - u mnie bruzdy zgodne z kierunkiem przepływu spalin, głębokie na 0,5 cm i w odstępach ok. 1 cm. Podpatrzyłem w dobrych paleniskach kominkowych.

Opublikowano

Witam

złączam parę zdjęć niestety jakość słaba a poza tym zdjęcia nie oddają konstrukcji ale....

post-35989-0-52519900-1353612517_thumb.jpg post-35989-0-51354300-1353612550_thumb.jpg post-35989-0-58674400-1353612624_thumb.jpg post-35989-0-60605400-1353612692_thumb.jpg post-35989-0-56440700-1353612742_thumb.jpg post-35989-0-93270900-1353612803_thumb.jpg

 

dziś zrobiłem w klapie kanału ogniowego otwór w celu podglądu płomienia (pierwsze zdjęcie przez niego), można tam też mierzyć temperaturę lub ....

zastanawiam się jak sprawdzić jakość spalania tego "gruzu" analizatora nie mam a na sondę chyba trochę za zimno, jutro poszperam najlepsza była by szerokopasmowa

 

pozdrawiam RedEd

 

ps w popielniku szczelinę pod pionową cegłą uszczelniłem czymś ceramicznym (wata) i widać między rusztem a podstawą pionowej szamotki jak się wysypuje "gruz" z kanału palnika

Opublikowano

Witam

trochę z obserwacji:

-palniki dość często wpadają w rezonans (jeśli ktoś słyszał duży przeciążony transformator to dźwięki są podobne tylko różnej częstotliwości), przez otwór w klapie wyraznie widać pracę i czerwone zabarwienie elementów palnika

-temperatura spalin wahanie między 68-80C przy minimum na którym kocioł pracuje

-wymiennik "czysty" jeśli tak to można nazwać przy paleniu paliwami stałymi (nawet w samochodzie z silnikiem benzynowym pobrudzimy palec wkładając go do rury wydechowej), kolor osadu to "brązowy zamsz" czy to dobrze?

-kanał szamotowy nad palnikami "biały wypalony" widać jak wysoki jest najczęściej płomień,

 

jak będę prowadził monolog to się znudzę! czy może macie mnie za szaleńca?

 

pozdrawiam RedEd

Opublikowano

Czym i gdzie mierzysz temperaturę spalin ? U mnie tyle mają na wylocie z komina a i tak koniec kwasówki jest lekko wilgotny no ale ja palę drewnem (dzisiaj wyjątkowo akurat zbożem). :P

Opublikowano

Ed nie łam się twój "blog" ludzie czytają bo mam takie sygnały ;) Nic nie piszą bo co mają pisać.

A to ze jesteś lekko szalony to już wiemy ;) .... oczywiście szalony w tym dobrym słowa znaczeniu czyli "zapaleniec" .

Te zawirowywacze super Ci wyszły z jakiej grubości je skręcałeś 2#?

 

Pozdrawiam

Opublikowano

co do temperatury to jest mierzona czujnikiem sterownika (najnowsze dziecko z serji RK2004 z sterowaniem dmuchawy co 1%) dmuchawy i czujnik jest umieszczony w czopuchu, natomiast co do zawirowywaczy to jak widać z foto są sporo węższe od kanału a zostały zrobione z paska 22 na 1mm albo 2mm nie wiem dostałem odpady za grosze, jeden koniec w imadło a drugi żaba i jedna osoba do podtrzymywania i formowania, co do spalin i ich temperatur to na zewnątrz na razie jest +5C a jak przykładam rękę do ściany kominowej na 1 piętrze to mogę powiedzieć w którym miejscu jest komin bo nie jest zimna, nawet jak spaliny mają 67C (najczęściej kręci się koło 80C) to i tak palnik nie gaśnie i jest czerwony (lekko czerwonawy) tylko niżej a jak zapotrzebowanie gwałtownie wzrasta to załączy się dmuchawa i wtedy podskoczy temperatura ponad 100C (a jak na dłużej to ponad 150C), pokrywa kanału zrobiła się cieplejsza po zrobieniu otworu do podglądu płomienia trzeba będzie się do Przemka wybrać po kasetę na wełnę i ocieplić, w tygodni wejdę na dach i sprawdzę stan korony i zawilgocenia komina,

ciekawa sprawa to jak otworzę drzwi popielnika to nie występuje gwałtowny wzrost mocy tylko słychać inny dźwięk i kocioł pomału się rozpędza (mimo że komora paleniska jest pełna żaru), pozostają tylko testy na innym paliwie ale to niedługo

 

pozdrawiam RedEd

Opublikowano

@sambor mam jedną sondę bodajże od audi a2 silnik 1,4 tylko nie wiem czy ona jest do końca sprawna (znalazłem w swoich "skarbach" ale na wtyczce widnieje napis "złom"), bardzo dobrze opisana jest na stronie ngk rozpisane kable i zasada działania, wczoraj podłączyłem ją do kotła w otwór kontrolny płomienia i uszczelniłem silikonem i umocowałem magnesem aby się nie ruszała jednak wyników brak 0 może trzeba jej grzałkę podłączyć jednak nie znalazłem pod ręką zasilania, może w tygodniu coś pokombinuję, jednak nie mam pewności co do jej sprawności, a inne sondy to chyba by trzeba oscyloskop do nich podłączyć, muszę poszperać po złomowiskach może coś się znajdzie a po numerze się znajdzie czy to jest szerokopasmowa (zazwyczaj 5 przewodów)

 

pozdrawiam RedEd

Opublikowano

Z sondą szerokopasmową to fajna sprawa ale należy to niej podłączyć przetwornik sygnału i tu zaczynają się schody, trudno znaleźć tani przetwornik do takiej sondy.

Może koledzy z forum coś podpowiedzą?

 

Pozdr.

Opublikowano

popytam znajomego automatyka może on pomoże, w poniedziałek zajrzę do Autodaty tam są albo powinny być podane wartości sygnałów zobaczymy

 

pozdrawiam RedEd

Opublikowano

Najważniejszym elementem jest kontroler i kalibracja - temat dość obszernie opisywany na forum elektrody.

Na Alle...są takie kontrolery z sondą po 600-1000zł ale nie wiem jak odczytywać ich wyskalowanie dla samochodów, ponadto to drogo.

Opublikowano

@sambor do czego tobie sonda? do regulacji (sterowania) palnika? czy cały zakres potrzebujesz czy wystarczy zakres blisko stechiometrycznego? kolega się zainteresował tematem tylko trzeba więcej szczegółów

 

pozdrawiam RedEd

Opublikowano

Jak wiesz ja mam palnik na pellet, w którym musi być spalane paliwo w określonych warunkach, z powodu różnych pelletów na rynku chcę mieć możliwość ustawienia poziomu CO i CO2 oraz tlenu w spalinach.

Ustawię dla jednej partii zakupu i mam spokój przez np sezon, ew w międzyczasie mogę sprawdzać czy wszystko jest ok.

Najlepszy byłby analizator spalin ale jest drogi , myślałem też o tym http://allegro.pl/analizator-spalin-kociol-olejowy-gazowy-pellet-i2795723149.html ale nie wiem co to warte?.

 

Pozdr.

Opublikowano

Nasuwa mi się pytanie: czy paliwa stałe w kotle da się spalać tak czysto jak benzynę w silniku? Samochodowe sondy lambda są zaprojektowane na mierzenie tylko i wyłącznie zawartości tlenu w spalinach. Haczyk w tym, że przy spalaniu benzyny w nowoczesnym silniku spalinowym wykorzystanie tlenu jest dobre i do prawidłowego spalania wystarcza niewielki nadmiar powietrza. Przy spalaniu paliw stałych jest raczej potrzebny większy nadmiar powietrza i w spalinach zawsze pozostanie jeszcze niespożytkowany tlen. Może się mylę, ale moim zdaniem zastosowanie typowo samochodowej sondy mija się tutaj z celem. Pozostający w spalinach tIen będzie fałszował pomiary, a interpretacja wyników będzie loterią. Chociażby dlatego, że z powodu innej konstrukcji paleniska, czy doprowadzenia powietrza dopalającego w jednym kotle najlepsze wyniki spalania uzyskamy przy nadmiarze powietrza 1,1 , a w innym trzeba będzie dostarczyć nadmiar 1,5. Jedynym naprawdę miarodajnym pomiarem byłby jednoczesny pomiar O2 i CO. Ten analizator z Allegro pewnie da się jako tako zastosować do kotłów gazowych lub olejowych, ale już dla pelletu to ja bym nie do końca mu wierzył.

Opublikowano

Mój palnik służy do gazowania pelletu, tam są podobne warunki jak w palnikach gazowych lub olejowych, Co do palenia w retordzie lub kotle DS to masz rację.

Ja raz ustawiam i mam powtarzalne wyniki.

Tu problem jest w czym innym jak w tym pseudo analizatorze spalin z Alle... przy zastosowaniu sondy wąskopasmowej można mierzyć lambdę rzędu 1,3-1,5?

Taka sonda prawidłowo działa przy lambdzie 0,9 -1,1

Opublikowano

Nawet zakres 0,9-1,1 to dla wąskopasmowej sondy będzie dużo za dużo. Ona jest stworzona tylko do wykrywania punktu mieszanki stechiometrycznej, gdzie lambda=1. Przy innym składzie mieszanki jest bardzo nieprecyzyjna, wskazania zmieniają się zależnie od temperatury i ciśnienia. Z kolei sonda szerokopasmowa wymaga specjalnego sterowania i sama sonda jest droga. Ciekawe jakie sondy mają zastosowanie w super wypasionych kotłach?

Opublikowano

@sambor czyli tylko do okresowej kontroli i korekcji ustawień? jeśli tak to na kablu sygnałowym trzeba zmajstrować urządzenie które może przetworzyć zapis napięcia na formę graficzną np z pomocą komputera i zapis w celu analizy poczytajcie: http://www.ngk.de/pl...ie-sond-lambda/

 

pozdrawiam RedEd

 

ps lambda 1 to napięcie 0,450 V a zakres pracy sondy 0,1 do 1 V tylko trzeba się zastanowić jak to interpretować

Opublikowano

Ja to sprawdzam sondą bosch za 46 zł, z charakterystyką podaną przez Vlada. Sonda jest podpięta do 12V a wyniki widać na zwykłym mierniku w mV.

Nawet nie zastanawiam się jaka jest w rzeczywistości lambda tylko patrzę co się dzieje.

Jej reakcje są natychmiastowe i po prostu liczby się na bieżąco zmieniają na wyświetlaczu miernika.

Jak się na zrębce porusza w granicach 35-70 mV to jest ok. Mogę zawsze włączyć miernik i zerknąć co się dzieje.

Jest to pomiar wystarczająco dokładny dla palnika - tu się nie da ustawić spalania tak, żeby wartość była w miarę stała, bo samo paliwo, jego podawanie i inne czynniki nie są jednorodne.

Siedzi już 2 rok w czopuchu, nawet ją może wyjmowałem ale nie czyściłem z nagaru, bo łatwo nie jest a mimo to wskazania jej są nadal powtarzalne i wygląda na to, że nic złego się jej nie dzieje pomimo częstych zadymień występujących podczas różnorakich testów.

Korzystałem z niej cały czas testując takie paliwa jak: pellety różne, owies, zrębka, mieszanki, antracyt i dalej jest ok.

 

Powtórzę, że na drewnianych nie da się ustawić raz i mieć ciągle te same wskazania - za godzinę będzie trochę inaczej a potem znowu tak samo - to wynika ze specyfiki palenia.

Dlatego lepszej sondy mi nie potrzeba.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

@vernal ja też myślałem o takim sposobie kontroli głównie o nie wychładzanie kotła powietrzem dopalającym, bo analiza co co2 nox i sadzy to raczej mija się z celem przy spalaniu paliw stałych ważne aby nie zadymiać okolicy bo to strata kasy (paliwa)

 

pozdrawiam RedEd

Opublikowano

U mnie jest istotny poziom CO i CO2, tlen i tlenki azotu mi zwisają ;) ,

Nie znam ich wartości, producent palnika podaje poziomy graniczne dla CO, CO2 i ilość sadzy- tę ostatnią mierzę pompką z filtrem.

 

Zastanawiam się czy np taka sonda da radę coś powiedzieć na temat spalania u mnie - http://allegro.pl/nt...2801493249.html lub ta http://allegro.pl/nt...2821992867.html

 

Pozdr.

Opublikowano

@sambor tymi sondami zmierzysz tylko niedobór lub nadmiar tlenu jeśli masa która przepływa przy sądzie będzie dobrze wymieszana to powinieneś mieć obraz co się dzieje na palniku, jeśli nie to i tak potrzebujesz analizator spalin

 

pozdrawiam RedEd

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.