SanitSystem Opublikowano 3 Lutego 2011 #26 Opublikowano 3 Lutego 2011 Wady oczywiście mają ale mają też troche dobrych rozwiązań. I cała sztuka polega nad tym żeby z tych kotłów wybrać same zalety i połączyć to w jedną dobrą całość.
mac65 Opublikowano 4 Lutego 2011 #27 Opublikowano 4 Lutego 2011 Witam serdecznie. Jestem raczej nowy na tym forum, lecz potrzebuje waszej opinii. Mianowicie noszę się z zamiarem budowy kotła który w sposób skuteczny ogrzałby mieszkanie o pow. 80m2 z 50% zapasem (planuje rozbudowę do 120m2) a obecny nowy kocioł sławex KWK 13kW nie spełnia moich oczekiwań bo: 1. opalam głównie drewnem,trocinami i węglem brunatnym 2. ma zbyt krótką/małą komorę spalania 3. zbyt wąska kotłownia utrudnia prawidłowe czyszczenie kotła. i wiele innych :D . Dlaczego kupiłem kocioł który nie spełnia moich wymagań? miałem awarię kotła Camino wzeszłej zimy (swoją drogą służył od 87' :P ) i ten był jedynym z tanich kotłów które były na stanie w pobliskich składach bud. Czyli nieprzemyślany zakup pod wpływem emocji :D OK ale do rzeczy myślałem nad zbudowaniem czegoś takiego http://img843.imageshack.us/img843/424/kocio.png' alt='kocio.png'> Uploaded with ImageShack.us[/img] Tylko z moich obliczeń wyszło ze powierzchnia wymiennika badzie miała 2,16m2 a ja przecież nie chcę produkować pary tylko zmniejszyć zużycie paliwa i dostosować/zbudować kocioł do mojej kotłowni. Jakiej grubości stali użyć? myślałem nad 5-6 mm wewnątrz i 4mm z zewnątrz.. Cz mogę to pospawać inverterem MMA czy musi być TIG? Jak dotąd rury w kotłowni (czarne bez szwa) spawałem przy użyciu elektrod SUPERINOX 360L i nie mam zastrzeżeń. Proszę was o opinię nawet tą krytyczną Ps. Jeżeli post jest w nieodpowiednim miejscu to proszę o przeniesienie Witam Prosisz o opinie na temat tej konstrukcji Moim zdaniem jesli chodzi o konstrukcje palnika i komory spalania to owszem szamot pionowy kanał z dopalaczem w postaci szamotu jak najbardziej jestem za Ale Jesli czodzi o konstrukcję wymiennika to porażka . Poziome ustawienie wymiennika będzie prowadziło do bardzo szybkiego jego zanieczyszczenia co za tym idzie spadku ciągu dymienia i braku mocy pieca Moja sugestia jest taka wymiennik rurowy który proponujesz umieścić pionowo za paleniskiem od góry i dołu wyczystka . Co dzięki temu zyskujesz 1 wydłużenie obiegu spalin 2 lepszy odbiór ciepła przez wymiennik 3 samo oczyszczanie kanałów wymiennika 4 powiększenie komory załadunkowej dołożył bym jeszcze klapę odprowadzenia spalin z komory ładunkowej w górnej części paleniska zapobiegnie dymieniu podczas dokładania paliwa i to tyle Pionowe rurowe wymienniki są już stosowane zwłaszcza w kotła retortowych i się sprawdza Pozdrawiam
arthi Opublikowano 4 Lutego 2011 #28 Opublikowano 4 Lutego 2011 @ arthi króćce zasilania i powrotu są na swoim miejscu (przypatrz się) :D U góry są jeszcze króćce do termometru i miarkownika (choć zakładam sterownik z dmuchawą) mój błąd, brałem pod uwagę rysunek kolegi HP79. Zgadzam się też z opinią kolegi mac65, w moim kotle mam pionowy oraz poziomy wymiennik i wiem jak wygląda w praktyce użytkowanie.
przemyslaw2ar Opublikowano 4 Lutego 2011 Autor #29 Opublikowano 4 Lutego 2011 Podzielam waszą opinie odnośnie pionowego wymiennika , ale... szkopuł w tym że czyszczenie kotła z boku nie wchodzi w rachubę ponieważ będzie stał we wnęce
myrek Opublikowano 4 Lutego 2011 #30 Opublikowano 4 Lutego 2011 witam-myślę że poziomy wymiennik ma lepszą sprawność.
gtoni Opublikowano 4 Lutego 2011 #31 Opublikowano 4 Lutego 2011 Czesc Czy przedstawiony do oceny projekt jest narysowany w skali, czy to tylko koncepcja? Jezeli w skali i komora ma miec taki ksztalt / wysokosc. szerokosc/ to niestety to NIE JEST KOCIOL DOLNEGO SPALANIA. Ludzie mylicie pojecia i funkcje. Ze na dole sie pali to nie znaczy, ze jest to NAPRAWDE kociol dolnego spalania. Dolna powierzchnia i ksztalt powinna byc dostosowana do przewidzianej mocy kotla, a wysokosc komory odpowiada za dlugosc palenia. To ze komora jest szescianem i ma wielka objetosc, to nie jest zaleta a wada kotla. Bo wczesniej czy pozniej cala objetosc wsadu wegla sie razpali i nie bedzie to dolny a zwykly smieciuch. Przy projektowaniu kotla nalezy dazych by ZAWSZE palila sie TYLKO dolna warstwa wegla, a to mozna osiagnac TYLKO gdy komora jest waska a wysoka. Ktos pisze ze plomieniowki poziome sa lepsze, bo mu sie tak zdaje. To nie jest zaden argument a zasmiecanie forum. Konkrety. Ja uwazam, ze pionowe sa lepsze, bo w pewnym sesie sa samo oczyszczajace. I jeszcze jedno kociol zarasta z OBU STRON. O ile od strony ognia mozna to jeszcz jakos wyskrobac, to od wody - mogila!! Mam kociol Dakon 8 zime z poczatku bardzo zarastal twardym nalotem. Musialem mocno sie natrudzic by to zdrapac. Teraz mam miekki nalot ktory miotelka szybko zdrape - ale nie jestem zadowolony. Bo to nie oznacza ze teraz lepiej pale, niz 8 lat temu - a ze mam juz zarosniety kociol od srodka i wymiana ciepla jest JUZ MARNA. Smiac mi sie chce jak niektorzy na tym forum z duma twierdza ze oni maja czysty piec i nie musza go czyscic bo tak dobrze pala. Tak pala ale w zarosnietym kotle przy sprawnosci 30 - 40 %. W CZYSTYM kotle ZAWSZE odklada sie nalot - takie sa prawa fizyki. Dlatego uwazam ze to jest marny projekt - to moje zdanie, poparte wywodami. gtoni
SONY23 Opublikowano 4 Lutego 2011 #32 Opublikowano 4 Lutego 2011 Też uważam,że pionowy wymiennik jest lepszy ale przy paleniu drewnem (lżejszy popiół), przy węglu chyba nie będzie to aż tak ważne (dolniak Zębca-Kolega Def najlepiej by to zreferował :D ) Co do kształtu komory załadowczej: jeśli palnik jest umieszczony w dnie tej komory np. Atmos i cała reszta kotłów typowo zgazowujących, to komora nie musi być jakoś szczególnie smukła ale jeśli chcemy palnik umieścić na tylniej ścianie komory załadowczej i jeszczcze ponad rusztem, musimy zmniejszać pole powierzchni tej komory jednocześnie zwiększając jej wysokość. Chodzi o utrzymanie odpowiednio wysokiej warstwy żaru. Mogę się mylić ale jeśli tak to bardzo proszę o wyprowadzenie mnie z tego błędu.
wpjtas Opublikowano 4 Lutego 2011 #33 Opublikowano 4 Lutego 2011 Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika?
SONY23 Opublikowano 5 Lutego 2011 #34 Opublikowano 5 Lutego 2011 W czopuchu trzeba będzie zamontować grzałkę elektryczną do podgrzewania spalin, bo inaczej wychłodzą się jak w gazowym kotle kondensacyjnym :D A tak na serio, sam jestem ciekaw jak sprawdza się takie rozwiązanie ?
gtoni Opublikowano 5 Lutego 2011 #35 Opublikowano 5 Lutego 2011 Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika? Za dluga droga spalin, za duzo spawania - niewarty zachodu, szkoda wysilku przy robocia i czyszczeniu. gtoni
gtoni Opublikowano 5 Lutego 2011 #36 Opublikowano 5 Lutego 2011 Czesc Wracajac jeszcze do mojej poprzedniej wypowiedzi: Trzeba sobie zdac sprawe ze kotly dolnego spalania sa kotlami specjalistycznymi, tak jak kotly retortowe. To znaczy mozna w nich palic okreslonym gatunkiem opalu, i tylko wtedy wykazuja swoje zalety i sa w pelni wykorzystane. Palenie w nich byle czym jest mozliwe, ale mija sie z celem - brak zalet wysoka cena. Dlatego zakladanie, ze chce piec dolnego spalania i bede w nim palil wszystko tj wegiel, drewno, mial , mul i nne smieci - to nieporozumienie! gtoni
myrek Opublikowano 5 Lutego 2011 #37 Opublikowano 5 Lutego 2011 Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika? witam-to wygląda na ''miałowca' na wyższych parametrach ,dobrym kominie powinno działać.Niepokojaco wyglądają przewężenia w górnych kanałach..bardzo wysoko ruszt?
wpjtas Opublikowano 5 Lutego 2011 #38 Opublikowano 5 Lutego 2011 Bardzo wysoko ruszt ponieważ pod spodem będzie wpalony podajnik na owies peelet. Mam takie pytanie czy takie opinie że będzie mały cug i nie będzie się paliło to wasze jakies doświadczenia czy tylko teoria?
przemyslaw2ar Opublikowano 6 Lutego 2011 Autor #39 Opublikowano 6 Lutego 2011 a co powiecie o tej konstrukcji była by lepsza od poprzedniej?
myrek Opublikowano 6 Lutego 2011 #40 Opublikowano 6 Lutego 2011 Bardzo wysoko ruszt ponieważ pod spodem będzie wpalony podajnik na owies peelet. Mam takie pytanie czy takie opinie że będzie mały cug i nie będzie się paliło to wasze jakies doświadczenia czy tylko teoria? witam-ja przy projektowaniu pieca staram się zachować ,nazwe to ''logiczne'' pola przekroju kanałów odpowiadające mocy kotła i wysokości komina,ale myślę że krótkie przewężenia szkodliwe nie powinny być.
gtoni Opublikowano 6 Lutego 2011 #41 Opublikowano 6 Lutego 2011 a co powiecie o tej konstrukcji była by lepsza od poprzedniej? Lepsza ale: Kanaly powinny miec rozna szerokosc. Spaliny ochladzajac sie zmniejszaja swa objetosc. Pierwszy powinien byc praktycznie 2 x szerszy od ostatniego. Przejscie z kanalu do czopucha powinno byc lejowate, na ostrym kancie w pierwszej kolejnosci odklada sie nagar i sadza, blokujac przeplyw. Wejscie powietrza wtornego w obrebie szamotek /na dole/ pierwszego kanalu. Dalej to juz musztarda po obiedzie. Z przodu i czesciowo z boku nie ma plaszcza wodnego? gtoni
przemyslaw2ar Opublikowano 6 Lutego 2011 Autor #42 Opublikowano 6 Lutego 2011 W pierwszej wersj faktycznie nie było płaszcza z boku i przodu paleniska, lecz w drugiej wersji jest on przewidziany po bokach, co do spalin i wielkości kanałów to faktycznie zapomniałem o tym. Można by to rozwiązać w ten sposób: pierwszy kanał otwarty 7x28 cm, w drugim 5 płomieniówek o średnicy 40mm, a w ostatnim 4 płomieniówki 40 mm.
mac65 Opublikowano 7 Lutego 2011 #43 Opublikowano 7 Lutego 2011 Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika? wygląda jak pleszew
gtoni Opublikowano 7 Lutego 2011 #44 Opublikowano 7 Lutego 2011 Można by to rozwiązać w ten sposób: pierwszy kanał otwarty 7x28 cm, w drugim 5 płomieniówek o średnicy 40mm, a w ostatnim 4 płomieniówki 40 mm. Niestety 4 x fi 4cm to 50 cm2 to stanowczo za malo. Kociol bedzie sie dusil, przy rozpalaniu dymil - to 2, 3 x za MALO !!! Trzeba wszystko przeliczac a nie pi x oko ! gtoni
przemyslaw2ar Opublikowano 18 Lutego 2011 Autor #45 Opublikowano 18 Lutego 2011 Witam i ponownie odświeżam temat :) Po wielu waszych postach oraz po kilku rozmowach i konsultacjach z osobami które zajmują się budową kotłów C.O byłem niejako zmuszony porzucić wcześniejsze plany z budowy kotła z płomieniówkami. Płomieniówki pomimo swych wielu zalet mają także wady, ponadto moc takiego kotła (po dostosowaniu przekrojów itp) była by zbyt duża w stosunku do moich oczekiwań. Teraz po odpowiednich zmianach ma pow. grzewczą 1,3m2 co szacunkowo pozwoli na uzyskanie ok. 10-12kW. dysza palnika ma 40x250mm. Nie wiem jednak gdzie umieścić miarkownik ciągu, początkowo chciałem dać na przedniej ścianie pod drzwiczkami zasypowymi, ale myślę że temp. była by przekłamywana. Może jednak dać u góry a samą klapkę z boku kotła? Teraz troszkę o materiałach i kosztach. Blachę kupiłem St3 #4mm 2000x1000 szt 2. ( grubość uzgadniana i nie podlega dyskusji ;) ) 520zł płaskownik 4x35x6100 28zł wełna mineralna 50mm op. 52zł płytki szamotowe 25mm (trudno dostępne) 15sz 38zł blacha ocynk 1mm 2000x1000 67zł uchwyty do drzwiczek 3szt 12zł zawiasy 3 komplety 17zł cięcie plazmą (umówione ) 100zł+flaszka ;) elektrody mam własne zapasy 0zł robocizna bezcenna :D Razem: 860zł wkrótce cięcie blach i zdam relacje z pierwszej fazy produkcji tego oto kociołka (więc jak jest gdzieś błąd to mówić)
arthi Opublikowano 19 Lutego 2011 #46 Opublikowano 19 Lutego 2011 Widzę, że projekt zupełnie się zmienił. Jedno pytanie. Czemu zdecydowałeś się na przerwę między wymiennikiem, a górną częścią obudowy kotła?
przemyslaw2ar Opublikowano 19 Lutego 2011 Autor #47 Opublikowano 19 Lutego 2011 Przerwa ta będzie miała wymiary 5x20 cm i będzie zamykana klapką (czego nie widać na rysunku), a zostawiłem ją w celu łatwiejszego rozpalania(krótszy obieg spalin).Jeżeli jest ktoś zainteresowany to mogę wstawić wykroje blach B)
andrzejk123 Opublikowano 19 Lutego 2011 #48 Opublikowano 19 Lutego 2011 Nie jestem zainteresowany ..teraz ..ale później kto wie..Wstaw proszę wykroje..
kownat Opublikowano 19 Lutego 2011 #49 Opublikowano 19 Lutego 2011 Witam,jeżeli mógłbym wtrącić swoje trzy grosze,to otwór krótkiego obiegu spalin do rozpalania jest zbędny,chodzi o piec dolnego spalania,nigdy ta klapka,jeżeli ją zamkniesz nie będzie naprawdę szczelna,i będziesz miał gwarantowaną smołę w wymienniku.Sam przez to przechodziłem,posiadam seko II n 24 kw ,do ogrzania 120 m,wywalony nadmuch,miarkownik,dorobione powietrze wtórne kosztem ruchomego rusztu,komora wyłożona szamotem,zrobiony ala palnik,krótki obieg zablokowany na amen,jest naprawdę dobrze.
przemyslaw2ar Opublikowano 19 Lutego 2011 Autor #50 Opublikowano 19 Lutego 2011 Ten otwór może i się nie przyda ale niech sobie jest, zawsze mogę go zakleić szamotem jeżeli okaże się zbędny (palił będę głównie suchym drewnem i zrębkami więc pewnie niepotrzebny) powietrze wtórne i dopalające będzie, jedyne czego jeszcze nie wiem to jaki będzie przekrój palnika :( bo wszystko zależy od tego jak komin będzie ciągnął (choć i tu problemów nie ma 14x14 7,5m ) dla zainteresowanych wklejam wyrys blach niestety nie bawiłem się w opis co jest co, jakby co to pytać :) Bardzo wazna jest kolejność spawania blach bo inaczej można coś ***** płaszcz zewnętrzny i popielnik rys.1 płaszcz wewnętrzny rys.2
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.