Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie. Jestem raczej nowy na tym forum, lecz potrzebuje waszej opinii. Mianowicie noszę się z zamiarem budowy kotła który w sposób skuteczny ogrzałby mieszkanie o pow. 80m2 z 50% zapasem (planuje rozbudowę do 120m2) a obecny nowy kocioł sławex KWK 13kW nie spełnia moich oczekiwań bo: 1. opalam głównie drewnem,trocinami i węglem brunatnym 2. ma zbyt krótką/małą komorę spalania 3. zbyt wąska kotłownia utrudnia prawidłowe czyszczenie kotła. i wiele innych :D . Dlaczego kupiłem kocioł który nie spełnia moich wymagań? miałem awarię kotła Camino wzeszłej zimy (swoją drogą służył od 87' :P ) i ten był jedynym z tanich kotłów które były na stanie w pobliskich składach bud. Czyli nieprzemyślany zakup pod wpływem emocji :D OK ale do rzeczy myślałem nad zbudowaniem czegoś takiego <a href=http://img843.imageshack.us/img843/424/kocio.png' alt='kocio.png'> Uploaded with ImageShack.us[/img] Tylko z moich obliczeń wyszło ze powierzchnia wymiennika badzie miała 2,16m2 a ja przecież nie chcę produkować pary tylko zmniejszyć zużycie paliwa i dostosować/zbudować kocioł do mojej kotłowni. Jakiej grubości stali użyć? myślałem nad 5-6 mm wewnątrz i 4mm z zewnątrz.. Cz mogę to pospawać inverterem MMA czy musi być TIG? Jak dotąd rury w kotłowni (czarne bez szwa) spawałem przy użyciu elektrod SUPERINOX 360L i nie mam zastrzeżeń. Proszę was o opinię nawet tą krytyczną

 

Ps. Jeżeli post jest w nieodpowiednim miejscu to proszę o przeniesienie

 

Witam

Prosisz o opinie na temat tej konstrukcji

Moim zdaniem jesli chodzi o konstrukcje palnika i komory spalania to owszem szamot pionowy kanał z dopalaczem w postaci szamotu jak najbardziej jestem za

Ale

Jesli czodzi o konstrukcję wymiennika to porażka . Poziome ustawienie wymiennika będzie prowadziło do bardzo szybkiego jego zanieczyszczenia co za tym idzie spadku ciągu dymienia i braku mocy pieca

Moja sugestia jest taka wymiennik rurowy który proponujesz umieścić pionowo za paleniskiem od góry i dołu wyczystka . Co dzięki temu zyskujesz

1 wydłużenie obiegu spalin

2 lepszy odbiór ciepła przez wymiennik

3 samo oczyszczanie kanałów wymiennika

4 powiększenie komory załadunkowej

dołożył bym jeszcze klapę odprowadzenia spalin z komory ładunkowej w górnej części paleniska zapobiegnie dymieniu podczas dokładania paliwa i to tyle

Pionowe rurowe wymienniki są już stosowane zwłaszcza w kotła retortowych i się sprawdza

Pozdrawiam

Opublikowano

@ arthi króćce zasilania i powrotu są na swoim miejscu (przypatrz się) :D U góry są jeszcze króćce do termometru i miarkownika (choć zakładam sterownik z dmuchawą)

mój błąd, brałem pod uwagę rysunek kolegi HP79. Zgadzam się też z opinią kolegi mac65, w moim kotle mam pionowy oraz poziomy wymiennik i wiem jak wygląda w praktyce użytkowanie.
Opublikowano

Czesc

 

Czy przedstawiony do oceny projekt jest narysowany w skali, czy to tylko koncepcja?

Jezeli w skali i komora ma miec taki ksztalt / wysokosc. szerokosc/ to niestety to

NIE JEST KOCIOL DOLNEGO SPALANIA.

Ludzie mylicie pojecia i funkcje.

Ze na dole sie pali to nie znaczy, ze jest to NAPRAWDE kociol dolnego spalania.

Dolna powierzchnia i ksztalt powinna byc dostosowana do przewidzianej mocy

kotla, a wysokosc komory odpowiada za dlugosc palenia. To ze komora jest

szescianem i ma wielka objetosc, to nie jest zaleta a wada kotla.

Bo wczesniej czy pozniej cala objetosc wsadu wegla sie razpali i nie bedzie to

dolny a zwykly smieciuch.

Przy projektowaniu kotla nalezy dazych by ZAWSZE palila sie TYLKO dolna

warstwa wegla, a to mozna osiagnac TYLKO gdy komora jest waska a wysoka.

Ktos pisze ze plomieniowki poziome sa lepsze, bo mu sie tak zdaje. To nie jest

zaden argument a zasmiecanie forum. Konkrety.

Ja uwazam, ze pionowe sa lepsze, bo w pewnym sesie sa samo oczyszczajace.

I jeszcze jedno kociol zarasta z OBU STRON. O ile od strony ognia mozna to

jeszcz jakos wyskrobac, to od wody - mogila!!

Mam kociol Dakon 8 zime z poczatku bardzo zarastal twardym nalotem.

Musialem mocno sie natrudzic by to zdrapac. Teraz mam miekki nalot

ktory miotelka szybko zdrape - ale nie jestem zadowolony.

Bo to nie oznacza ze teraz lepiej pale, niz 8 lat temu - a ze mam juz zarosniety

kociol od srodka i wymiana ciepla jest JUZ MARNA.

Smiac mi sie chce jak niektorzy na tym forum z duma twierdza ze oni maja

czysty piec i nie musza go czyscic bo tak dobrze pala.

Tak pala ale w zarosnietym kotle przy sprawnosci 30 - 40 %.

W CZYSTYM kotle ZAWSZE odklada sie nalot - takie sa prawa fizyki.

Dlatego uwazam ze to jest marny projekt - to moje zdanie, poparte wywodami.

gtoni

Opublikowano

Też uważam,że pionowy wymiennik jest lepszy ale przy paleniu drewnem (lżejszy popiół), przy węglu chyba nie będzie to aż tak ważne (dolniak Zębca-Kolega Def najlepiej by to zreferował :D ) Co do kształtu komory załadowczej: jeśli palnik jest umieszczony w dnie tej komory np. Atmos i cała reszta kotłów typowo zgazowujących, to komora nie musi być jakoś szczególnie smukła ale jeśli chcemy palnik umieścić na tylniej ścianie komory załadowczej i jeszczcze ponad rusztem, musimy zmniejszać pole powierzchni tej komory jednocześnie zwiększając jej wysokość. Chodzi o utrzymanie odpowiednio wysokiej warstwy żaru. Mogę się mylić ale jeśli tak to bardzo proszę o wyprowadzenie mnie z tego błędu.

Opublikowano

Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika?

post-13325-0-12517400-1296860884_thumb.jpg

post-13325-0-77580000-1296860952_thumb.jpg

Opublikowano

W czopuchu trzeba będzie zamontować grzałkę elektryczną do podgrzewania spalin, bo inaczej wychłodzą się jak w gazowym kotle kondensacyjnym :D A tak na serio, sam jestem ciekaw jak sprawdza się takie rozwiązanie ?

Opublikowano

Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika?

Za dluga droga spalin, za duzo spawania - niewarty zachodu, szkoda wysilku przy robocia i czyszczeniu.

gtoni

Opublikowano

Czesc

 

Wracajac jeszcze do mojej poprzedniej wypowiedzi:

Trzeba sobie zdac sprawe ze kotly dolnego spalania sa kotlami specjalistycznymi,

tak jak kotly retortowe. To znaczy mozna w nich palic okreslonym gatunkiem

opalu, i tylko wtedy wykazuja swoje zalety i sa w pelni wykorzystane.

Palenie w nich byle czym jest mozliwe, ale mija sie z celem - brak zalet wysoka cena.

Dlatego zakladanie, ze chce piec dolnego spalania i bede w nim palil wszystko tj

wegiel, drewno, mial , mul i nne smieci - to nieporozumienie!

gtoni

Opublikowano

Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika?

witam-to wygląda na ''miałowca' na wyższych parametrach ,dobrym kominie powinno działać.Niepokojaco wyglądają przewężenia w górnych kanałach..bardzo wysoko ruszt?

Opublikowano

Bardzo wysoko ruszt ponieważ pod spodem będzie wpalony podajnik na owies peelet. Mam takie pytanie czy takie opinie że będzie mały cug i nie będzie się paliło to wasze jakies doświadczenia czy tylko teoria?

post-13325-0-66661900-1296929877_thumb.jpg

Opublikowano

Bardzo wysoko ruszt ponieważ pod spodem będzie wpalony podajnik na owies peelet. Mam takie pytanie czy takie opinie że będzie mały cug i nie będzie się paliło to wasze jakies doświadczenia czy tylko teoria?

witam-ja przy projektowaniu pieca staram się zachować ,nazwe to ''logiczne'' pola przekroju kanałów odpowiadające mocy kotła i wysokości komina,ale myślę że krótkie przewężenia szkodliwe nie powinny być.

Opublikowano

a co powiecie o tej konstrukcji była by lepsza od poprzedniej?

Lepsza ale:

Kanaly powinny miec rozna szerokosc. Spaliny ochladzajac sie zmniejszaja swa objetosc.

Pierwszy powinien byc praktycznie 2 x szerszy od ostatniego.

Przejscie z kanalu do czopucha powinno byc lejowate, na ostrym kancie w pierwszej kolejnosci

odklada sie nagar i sadza, blokujac przeplyw. Wejscie powietrza wtornego w obrebie szamotek

/na dole/ pierwszego kanalu. Dalej to juz musztarda po obiedzie.

Z przodu i czesciowo z boku nie ma plaszcza wodnego?

gtoni

Opublikowano

W pierwszej wersj faktycznie nie było płaszcza z boku i przodu paleniska, lecz w drugiej wersji jest on przewidziany po bokach, co do spalin i wielkości kanałów to faktycznie zapomniałem o tym.

Można by to rozwiązać w ten sposób: pierwszy kanał otwarty 7x28 cm, w drugim 5 płomieniówek o średnicy 40mm, a w ostatnim 4 płomieniówki 40 mm.

Opublikowano

Witam a co powiecie na temat takeigo wymiennika?

wygląda jak pleszew

Opublikowano

 

Można by to rozwiązać w ten sposób: pierwszy kanał otwarty 7x28 cm, w drugim 5 płomieniówek o średnicy 40mm, a w ostatnim 4 płomieniówki 40 mm.

Niestety 4 x fi 4cm to 50 cm2 to stanowczo za malo. Kociol bedzie sie dusil, przy rozpalaniu dymil - to 2, 3 x za MALO !!!

Trzeba wszystko przeliczac a nie pi x oko !

gtoni

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam i ponownie odświeżam temat :)

Po wielu waszych postach oraz po kilku rozmowach i konsultacjach z osobami które zajmują się budową kotłów C.O byłem niejako zmuszony porzucić wcześniejsze plany z budowy kotła z płomieniówkami. Płomieniówki pomimo swych wielu zalet mają także wady, ponadto moc takiego kotła (po dostosowaniu przekrojów itp) była by zbyt duża w stosunku do moich oczekiwań.

Teraz po odpowiednich zmianach ma pow. grzewczą 1,3m2 co szacunkowo pozwoli na uzyskanie ok. 10-12kW. dysza palnika ma 40x250mm. Nie wiem jednak gdzie umieścić miarkownik ciągu, początkowo chciałem dać na przedniej ścianie pod drzwiczkami zasypowymi, ale myślę że temp. była by przekłamywana. Może jednak dać u góry a samą klapkę z boku kotła?

Teraz troszkę o materiałach i kosztach.

Blachę kupiłem St3 #4mm 2000x1000 szt 2. ( grubość uzgadniana i nie podlega dyskusji ;) ) 520zł

płaskownik 4x35x6100 28zł

wełna mineralna 50mm op. 52zł

płytki szamotowe 25mm (trudno dostępne) 15sz 38zł

blacha ocynk 1mm 2000x1000 67zł

uchwyty do drzwiczek 3szt 12zł

zawiasy 3 komplety 17zł

cięcie plazmą (umówione ) 100zł+flaszka ;)

elektrody mam własne zapasy 0zł

robocizna bezcenna :D Razem: 860zł

 

wkrótce cięcie blach i zdam relacje z pierwszej fazy produkcji tego oto kociołka (więc jak jest gdzieś błąd to mówić)

post-13940-0-40928900-1298049656_thumb.png

Opublikowano

Widzę, że projekt zupełnie się zmienił. Jedno pytanie. Czemu zdecydowałeś się na przerwę między wymiennikiem, a górną częścią obudowy kotła?

Opublikowano

Przerwa ta będzie miała wymiary 5x20 cm i będzie zamykana klapką (czego nie widać na rysunku), a zostawiłem ją w celu łatwiejszego rozpalania(krótszy obieg spalin).Jeżeli jest ktoś zainteresowany to mogę wstawić wykroje blach B)

Opublikowano

Witam,jeżeli mógłbym wtrącić swoje trzy grosze,to otwór krótkiego obiegu spalin do rozpalania jest zbędny,chodzi o piec dolnego spalania,nigdy ta klapka,jeżeli ją zamkniesz nie będzie naprawdę szczelna,i będziesz miał gwarantowaną smołę w wymienniku.Sam przez to przechodziłem,posiadam seko II n 24 kw ,do ogrzania 120 m,wywalony nadmuch,miarkownik,dorobione powietrze wtórne kosztem ruchomego rusztu,komora wyłożona szamotem,zrobiony ala palnik,krótki obieg zablokowany na amen,jest naprawdę dobrze.

Opublikowano

Ten otwór może i się nie przyda ale niech sobie jest, zawsze mogę go zakleić szamotem jeżeli okaże się zbędny (palił będę głównie suchym drewnem i zrębkami więc pewnie niepotrzebny) powietrze wtórne i dopalające będzie, jedyne czego jeszcze nie wiem to jaki będzie przekrój palnika :( bo wszystko zależy od tego jak komin będzie ciągnął (choć i tu problemów nie ma 14x14 7,5m ) dla zainteresowanych wklejam wyrys blach niestety nie bawiłem się w opis co jest co, jakby co to pytać :) Bardzo wazna jest kolejność spawania blach bo inaczej można coś *****

płaszcz zewnętrzny i popielnik rys.1 płaszcz wewnętrzny rys.2

post-13940-0-39834500-1298136869_thumb.png

post-13940-0-96439200-1298136931_thumb.png

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.