Mietek80 Opublikowano 18 Lutego 2008 #1 Opublikowano 18 Lutego 2008 Witam Jest to mój pierwszy post na tym forum i aby nie zaśmiecać forum podobnymi tematami zdecydowałem się zamieścić moje pytanie w tym miejscu. Wszelkie nazwy producentów oraz firm służą tylko w celach informacyjnych i niejestem w jakikolwiek sposób z nimi związany. Ja również jestem na etapie projektowania domu (projekt gotowy wybrany - SIEDZIBA - z MG PROJEKT http://www.mgprojekt.com.pl/domki/siedziba/rzuty.php ) pasuje on na moją działke w Białymstoku w którym dostepne są następujące metody ogrzewania: gazowe, elektryczne oraz na paliwo stałe. Przygotowuję kosztorys szacunkowy dla banku i wybudowanie tego domu bedzie inwestycją na najbliższe 25 lat. Chciałbym aby doradzili mi Państwo metode ogrzewania tego budynku przy założeniu użycia następujących materiałów i systemu grzewczego mających na celu powstanie domu pasywnego. Lepiej przeanalizować opinnie doświadczonych użytkownków :). Nie sztuką jest pobudowanie drogiego domu którego ogrzanie w sezonie grzewczym bedzie "masakrą" ale ekonomicznego. 1.a) Sciany nośne wykonane z Porothermu 25 cm o współczynniku przenikania ciepła poniżej 1,03 W/m?K przy zastosowaniu zaprawy Porotherm TM :) Termoizolacja ścian styropianem 160 mm Termoorganika Platinium + ściana o współczyniku przenikania ciepła ok 0,031 W/m?K i oporze cieplnym 5,15 W/m?K (w projekcie jest wełna mineralna która ma wyższy współczynnik przenikania ciepła i mniejszy opór cieplny przy 180/200 mm grubości). 2. a) Docieplenie poddasza styropianem 200 mm Termoorganika o w.p.c. max 0,033 i o.c. 6,05 :) Podłogi zgodnie z projektem odnośnie grubości ale styropianem Termoorganika Silver parking o zwiekszonym obciążeniu do 3000 kg/m2. 3. a) Okna drewniane trzyszybowe z Sokółki Gold Plus o w.p.c. dla całego okna poniżej 0,8 W/m?K ( w projekcie standardowe okna) :) Okna dachowe VELUX z pakietem energoszczednym o w.p.c. poniżej 1.0 W/m?K dla całego okna i 0,5 W/m?K dla szyby (j.w.) 4. a) Brama garażowa uchylna HORMANN wraz z dodatkowym dociepleniem na specjalnych klipsach montażowych. :) Drzrwi wejściowe o dodatkowym ociepleniu zmniejszającym w.p.c. Ja i moja rodzina jesteśmy osobami która jest raczej ciepłolubna i znamy wady i zalety termoizalacji ścian za pomocą styropianu (paraprzepuszczalność). Pieniądze oszczędzone na wełnie przeznaczone zostaną na lepszą wentylacje docelowo firmy DOSPEL z rekuperatorem. 1. Pomieszczenia użytkowe na parterze - ogrzewanie podłogowe w 5 najwiekszych "miejscach" a) gabinet :) pokój dzienny c) hol d) kuchnia e) jadalnia wraz z termostatami pokojowymi rozdzielaczem na 5 obwodów oraz siłownikami termoelektrycznymi. Toaleta i czesc sauny - 2 szt. grzejników łazienkowych PURMO Garaż oraz Sień grzejniki panelowe PURMO z elementami konwekcyjnymi. 2. Pomieszczenia na poddaszu grzejniki panelowe PURMO z elementami konwekcyjnymi oraz w 2 łazienkach grzejniki łazienkowe. Grzejniki łazienkowe poza swoją rolą mają spełniać role dodatkowego osuszacza ręczników. W projekcie zapotrzebowanie na energie cieplną wynosi 27,2kw natomiast kocioł odpowiedni to 28 kw. Czy użycie lepszej jakości materiałów izolacyjnych wpłynie na obniżenie zapotrzebowania na ciepło?? Zmniejszenie mocy kotła?? W gre wchodzą dwa rozwiązania odnośnie pieca: a) Kocioł gazowy dwufunkcyjny z mocą ok 28 kw :) Kocioł z podajnikiem na paliwo stałe (ekogroszek, pelety, drzewo) z dodatkowym rusztem na którym można spalać drzewo (wiadomo, że zmniejszy się wartość kaloryczna opału) z zasobnikiem na c.w.u Mam możliwość zakupu drzewa a automatyka wykorzystywana bedzie jedynie w czasie naszej nieobecności i wakacji. ok. 38 kw. Co myślicie o zbiorniku buforowym gdzie woda podgrzewana jest drzewem?? od kotła natomiast rozprowadzona woda c.o. przez rury PEX z barierą antydyfuzyjną. c.w.u natomiast rurami stalowymi czarnymi Ogrzewanie podłogowe zastosowane w miejscach łatwych do czyszczenia w gre wchodzi terrakota w kuchni, holu i jadalni natomiast w pokoju dziennym i gabinecie deska barlinecka. Czekam na opinnie i/lub inne propozycje na temat ekonomiki tych 2 rozwiązań. (Rury miedziane, inne grzejniki ?? sam mieszkałem przez kilka lat w domu gdzie wykonana była instalacja z grzejników aluminiowych i pionach miedzianych i nie zastosowanych środkach ochronnych - zapowietrzanie się instalacji, wydobywanie sie przy odpowietrzaniu specyficznego zapachu "jakiegoś gazu". Nie jest dla mnie problemem przechowywanie drzewa na opał lub węgla pakowanego w worki jak i popiołu. Chodzi mi tylko o to aby w czasie naszej nieobecności w domu było ciepło (kilka razy do roku wyjazdy a i pomoc rodziny w dosypaniu do podajnika opału raz na kilka dni). Z góry dziękuje wszystkim za pomoc i przepraszam, że tak się rozpisałem. Cytuj
bartekitus Opublikowano 19 Lutego 2008 #2 Opublikowano 19 Lutego 2008 na Twoim miejscu wybrałbym gaz, i rurki do cwu tez zrobiłbym z pexa Cytuj
romanik99 Opublikowano 19 Lutego 2008 #3 Opublikowano 19 Lutego 2008 gaz gazem, jak sie ma kupe kasy na wydanie to może być i ten efekt zimnych kaloryferów powodujący ze odczuwalna temperatura nie jest taka jak na termometrze, do tego dochodzą ciągłe podwyżki cen gazu, gaz musimy importowac a węgiel ciągle mamy swój dlatego lepiej zainwestować w eko groszek chyba i piece z zasobnikiem i również można mieć święty spokój, jak wyjeżdzasz to ustawiasz jakąś niższą temperature żeby tylko w domu rury nie pozamarzały :) i po sprawie Cytuj
marcin Opublikowano 19 Lutego 2008 #4 Opublikowano 19 Lutego 2008 A ja bym się poważnie zastanowił nad gazem. W nowoczesnych domkach ma to sens. Będzie pewno drożej - ale czy na tyle, że warto się męczyć z węglem (bo w porównaniu z gazem to męczarnia :) ). Z cenami i jakością ekogroszku też dzieją się cuda - i to właśnie mnie osobiście skłania do polecania rozważenia gazu w przypadku nowoczesnych (mimo, że dużych) domków. Eko-groszek tylko wtedy, gdy różnica w kosztach wyda Ci się istotna. Cytuj
Mietek80 Opublikowano 19 Lutego 2008 Autor #5 Opublikowano 19 Lutego 2008 Dzięki dla marcina za wydzielenie wątku. A co sądzicie o proponowanych materiałach głównie okna i styropian może ktoś ma z nimi doświadczenie? Na ścianach o 2 cm mniej niż w projekcie wełną ale z lepszymi wartościami izolacyjnymi. Co do rozprowadzenia instalacji grzewczych to myślę o rurkach firmy HENCO 16 x 2 mmm do ogrzewania podłogowego a 20 x 2.8 mm do grzejników. Cytuj
Mietek80 Opublikowano 19 Lutego 2008 Autor #6 Opublikowano 19 Lutego 2008 Zapomniałem dodać że w pokoju dziennym bedzie zamontowany wkład kominkowy. I nie wiem czy jest to sensowne montować go z płaszczem wodnym do ogrzewania?? Cytuj
heso Opublikowano 19 Lutego 2008 #7 Opublikowano 19 Lutego 2008 Odpuść sobie eksperymenty z kominkiem z płaszczem. Coś takiego to po prostu kocioł CO w salonie, na dodatek nie bardzo sprawny, bo ważniejszy jakby jest jego wygląd, niż osiągi... W kotlowni z normalnym kotlem jest czasami klopot ( i mały balagan) a co dopiero w salonie. Piszę to po przeczytaniu mnóstwa postów także na innych forach. Cytuj
bartekitus Opublikowano 19 Lutego 2008 #8 Opublikowano 19 Lutego 2008 Zapomniałem dodać że w pokoju dziennym bedzie zamontowany wkład kominkowy. I nie wiem czy jest to sensowne montować go z płaszczem wodnym do ogrzewania?? pamiętaj tylko ze jak masz wentylacje mechaniczna to musi byc to kominek z zamknieta komora spalania - z doprowadzeniem powietrza z zewnatrz Cytuj
piotrek automatyk Opublikowano 19 Lutego 2008 #9 Opublikowano 19 Lutego 2008 Witam. Kominek to kotłownia w salonie z wszystkimi "przyjemnościami" związanymi z paleniem i opałem, a przede wszystkim z kurzem. Kominki, jak to bywa z modą, przeminą jak coraz więcej ludzi się przekona, jakie to rozwiązanie niesie ze sobą korzyści i straty. Sąsiad mój ma kominek jako główne ogrzewanie. Wprowadził się jakieś trzy miesące temu i już na to klnie. Pozdrawiam. Cytuj
firesystem Opublikowano 28 Lutego 2008 #10 Opublikowano 28 Lutego 2008 Witam.Nie musi tak być. Kurz jest efektem ogrzewania ciepłym powietrzem , kominek z płaszczem wodnym niestety daje efekt podobny do kotłowni , ale jest inne rozwiązanie , jest takie urządzenie do odzysku ciepła ze spalin. Urządzenie -Grzewczy Łącznik Kominkowy montuje się na wkładzie kominkowym , do tego podłącza się c.o .Sprawność łącznika jest zadziwiająco duża.Zainteresowanym proponuję wpisanie w wyszukiwarkę - Grzewczy Łącznik Kominkowy znajdziecie tam więcej na ten temat.Warto sprawdzić Pozdrawiam Cytuj
piotrek automatyk Opublikowano 1 Marca 2008 #11 Opublikowano 1 Marca 2008 Witam. Nie widzę tutaj zmniejszenia ilości kurzu w przypadku zastosowania tego łącznika. Efekt kotłowni, o którym wspominasz, występuje czy w postaci kurzu, zapachu czy innych niedogodności przy każdym kominku i jest tym intensywniejszy im kominek jest bardziej wykorzystywany do ogrzewania. I jest to nieważne, czy jest to kominek z płaszczem czy "powietrzny". Zastosowanie tego rozwiązania w przypadku instalacji ogrzewających ciepłym powietrzem wymaga wykonania instalacji grzejnikowej. Według mnie łącznik ten, jako rozwiązanie jekby nie patrzeć, ciekawe, ma bardzo wąski zakres zastosowań, wręcz w skrajnych przypadkach, kiedy ktoś ma tak dosyć ogrzewania powietrzem, że rezygnuje z tego nie rezygnując z kominka. Osobiście wolałbym wykonać uczciwą kotłownię. A jaka jest cena takiego wymiennika? Pozdrawiam. Cytuj
tomek krakerss Opublikowano 2 Marca 2008 #12 Opublikowano 2 Marca 2008 Witam Cena na pewno zaporowa ( zbyt świeży pomysł aby był tani ). Widziałem takie urządzenie na własne oczy i powiedział bym że efekt może być odwrotny z tym pyleniem.. Jeśli odzyskujemy ciepło ze spalin ingerujemy w ciąg kominowy. Wstawiając to urządzenie wstawiamy coś w rodzaju wymiennika odzyskującego ciepło ze spalin ( wielkoanałowść i odpowiedni materiał daje sporą sprawność) Tym samym zawężamy średnice i wywołujemy efekt pylenia na mieszkanie. Można by coś takiego zainstalować ale z koniecznością zastosowania elektrycznej turbiny spalinowej ( koszt dobrej ok. 1,5 do 2 tyś ) Czy to nie mija się z celem. Wielki wydatek masę zachodu a co ma być wokół kominka to na dobra sprawę nikt nie przewidzi. Traktuje kominek w mieszkaniu jako praktyczny mebel. A nie podstawowe źródło ciepła może dlatego podejście do takiego pomysłu jest tak sceptyczne. Pozdrawiam Cytuj
korus_b Opublikowano 2 Marca 2008 #13 Opublikowano 2 Marca 2008 Witam! Ładny dom ale wydaje się drogi w wykonaniu, szczególnie dach (widzę na nim tylko dachówkę). Oczywiście wszystko zależy o portfela jeżeli jest pojemny to ok. Jeżeli chodzi o materiały u mnie jest tak: ściany nośne z pustaków Porotherm 30 P+W (jeden mur), zaprawa cementowowapienna, ocieplenie wełna mineralna 12cm. Okna drewniane Humdrex z Iławy. Izolacyjność i paraprzepuszczalność wydaje się, że jest ok. Dwa lata mieszkam i nie ma problemów z wilgocią i wentylacją. Ogrzewanie mam na węgiel eko-groszek. Co mogę doradzić to wejście do kotłowni nie może krzyżować się z częścią mieszkalna. Pomimo, że przy obsłudze pieca eko-groszek jest mniej pracy niż przy miałowym to niestety kurzy się sporo (przy załadunku i czyszczeniu popielnika, pieca). Ja mam wejście do kotłowni z części garażowej. Cytuj
Mietek80 Opublikowano 3 Marca 2008 Autor #14 Opublikowano 3 Marca 2008 Witam po przerwie ale praca pochłania wszystkie wolne chwile. Wejście do kotłowni w tym projekcie zostanie tylko od strony garażu. Od domu zamurowanie drzwi i wykorzystanie tego miejsca jako schowek na odkurzacz i środki czystości. Kosztorys pokazany na stronie zawyżony i troche zbednych pozycji (ceny sekocenbudu, instalacje można wykonać taniej). Koszty ciete w postaci firmy budowlanej i materiałowej "rodzinnej". Zastosowany styropian pogorszona para przepuszczalność dlatego system odzysku ciepła w postaci rekuperatora mechanicznego. Kominek zostanie ale raczej mały i nie nastawiam się jednak na jego intensywną eksploatacje. Co sądzicie o zbiornikach buforowych zasilanych kotłem na paliwo stałe?? Zadawałem pytania do różnych firm ale tylko jedna odpowiedziała że ma coś takiego tylko z instalacją solarną o powierchni 30-40m2 a zbiornik buforowy kilka m3. Teraz tylko wybór pomiedzy kotłem gazowym (weryfikacja zapotrzepowania cieplnego po polepszeniu izolacji) a kotłem na paliwo stałe. Zanieczyszczenia no niestety są ale jest ciepło a i zawału po otrzymaniu rachunku można uniknąć :angry: zwłaszcza po planowanych o 30% podwyżkach. Ceny ekogroszku jednak nie są zadowalajace a i z jakością bywa różnie z tego co widze po postach doświadczonych użytkowników. Cytuj
Kogeneracja Opublikowano 7 Marca 2008 #15 Opublikowano 7 Marca 2008 ....Ja powiem tak - chałupa pełny wypas....... ale coś brak mi zdania na temat wentylacji.......Inwestor nic na ten temat nie powiedział (albo ja cos przeoczyłem). Pozostawienie tradycyjnej wersji grawitacyjnej w takim domu to jest zwykła profanacja..... :angry: :angry: Należy bezwzglednie przewidzieć wentylację mechaniczną z centralą rekuperacyjną oraz dodatkowo GWC ( gruntowy wymiennik ciepła). takie rozwiazanie wraz z dobrą izolacją budynku pozwoli zaoszczedzić ogromną ilość ciepła - szacuję że kocioł który musiał by obsłużyć taki wypaśny domek byłby nie większy jak 10 - 14kW łącznie z CWu........ :lol: . GWC mozna na spoko zrobić pod garazem zaoszczedzając tym samym na płycie izolacji termicznej nad nim. Jego "genialność" polega na tym ,że w zimie dogrzewa nam powietrze( za free) a latem robi za darmową klimatyzację........ i tak : jezeli stosunki wodne pozwolą mozna było by wykonac go jako złoże kamienne wypełnione tłuczniem wapiennym (wapiennym- bo nie lubią go bakcyle i grzyby) , a jeżeli wyższy jest p.w.g. to trzeba by zamontować rury PCV o średnicy z 315mm i długości 50 - 70mb. Lepiej zastosować rury grubsze niż cieńsze bo w tych pierwszych przepływ powietrza będzie wolniejszy czym sprawność cieplna ustrojstwa sie poprawi. Oczywiscie bardzo wazne sa spadki, i odwodnienie skroplin z rur oraz ich szczelne połączenia. Polecam powazne zastanowienie się nad tym problemem albowiem średnio ponad 30% zapotrzebowania budynku na ciepło to wentylacja. W omawianym przypadku udział % bedzie jeszcze wyższy bo domek to termos a niestety trzeba go wentylować (kubatura na oko zawadza o 1000m3). Mam jeszcze watpliwosci co do tego 20cm styropianu na dachu......... bedzie miało to sens jezeli wykonane zostanie bardzo dokładnie i z wielka dbałością. Szczeliny nawet 1mm miedzy płytami dadzą znaczną stratę energii. Z doswiadczenia wiem że na dachu dodaja się wszystkie błędy wymiarowe popełnione przez budowlańców od samych fundamentów. Dlatego też obłożenie stropu styropianem bedzie myślę dość uciązliwe , a ewentualne poprawki kłopotliwe i kosztowne. Wspomnieć nalezy ,ze i konstrukcja drewniana podlega naturalnym odkształceniom podczas budowy,eksploatacji i samych warunków srodowiskowych. Dlatego tez wielce prawdopodobne jest pojawienie się po jakims czasie szczelin w poszyciu styropianowym. Osobiscie raczej polecałbym wełnę mineralną 30 - 35 cm.......+ oczywiscie folie paroizolacyjne i paroprzepuszczalne odpowiednio ułozone. PS: projekt bardzo ładny :P Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.