Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem z ciśnieniem w instalacji po zamknięciu układu i wymianie rur.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie

 

Zwracam się do Was z prośbą o pomoc, ponieważ mam problem. Mianowicie wszystko działało dobrze na starym, otwartym układzie C.O. Po zmianie rur na cieńsze i zamknięciu układu zaczął się problem z ciśnieniem C.O. i bardzo często otwiera się zawór DBV, a czasami nawet zawór bezpieczeństwa, gdyż ciśnienie wzrasta do ponad 1,5 bara ze startowego 1 bar w instalacji i dzieje się to zanim otworzy się zawór 4-drogowy który puści wodę w obieg.  Żadne zmiany do instalacji nie były wprowadzane poza zamknięciem układu i montażu naczynia przeponowego o pojemności 18 litrów. Co może być powodem takich problemów ?

 

Ogrzewanie to 100% grzejniki, kocioł taki jak w podpisie. 

Opublikowano

Trzeba sprawdzić ciśnienie w naczyniu przeponowym. 

Jeżeli w instalacji masz 1Bar, w naczyniu 1,5Bar, to zacznie ono spełniać swoją rolę dopiero jak ciśnienie w instalacji przekroczy te 1,5Bar.

Więc jeżeli w instalacji masz 1Bar, to w naczyniu powinno być około 1,1Bar. I mówię o powietrzu w nim, przy odłączonym naczyniu od systemu.

Opublikowano (edytowane)
49 minut temu, pablos83 napisał(a):

Co może być powodem takich problemów ?

A naczynie przeponowe pod względem pojemności   masz dobrze dobrane?

Bo chyba jest za male.

Edytowane przez rambo5
Opublikowano (edytowane)

kreciq21 W naczyniu jest ( tzn było pompowane na pusto po demontażu ) 0,8 bar. na początku w naczyniu było 1,2 bara, ale hydraulik uznał, że powinno być mniej jak w instslacji i zmniejszył. Nie zmienia to jednak faktu, że wtedy działo się tak samo.

rambo5 no właśnie według mnie jest za małe. bo sam kocioł ma 43 litry, 11 grzejników ( różnej wielkości ) przy ostrożnym założeniu że każdy ma 8 litrów + to co w rurach to wychodzi że  jest za małe. Hydraulik upiera się, że jest ok

Edytowane przez pablos83
Opublikowano

Po zmniejszeniu tego ciśnienia do 0,8Bar naczynie jest za małe. Przy prawidłowym ciśnieniu byłoby wystarczające.

Z drugiej strony operujesz w przedziale 0,5Bar i tu by się przydało jednak większe naczynie. Jakby instalacja mogła pracować do 2Bar, problemu z naczyniem by nie było.

Opublikowano (edytowane)

kreciq21 Tak jak pisałem wcześniej, gdy w naczyniu było 1,2 bar, a w instalacji 0,8 to problem też występował. Czy to sugeruje też, że naczynie jest za małe ?

Nie mogę też wstawić większych zaworów bezpieczeństwa niż 1,5 bar ponieważ takie są wymagane w tym kotle.

Andrzej_M_ pytałem o to drogą mailową fachowców od Tekli i uzyskałem takie zapewnienie, że nie ma co do tego przeciwwskazań. Szczerze mówiąc nie przeglądałem dokumentacji, czy jest jakaś wzmianka o tym. Sugerowałem się zapewnieniami fachowców z Tekli.

 

Edytowane przez pablos83
Opublikowano

Pojemność naczynia wg mojego nosa należy zwiększyć ponad 2,5x - czyli do tego co masz dostaw równolegle 2,5x tej pojemności która jest obecnie.

Ciśnienie wstępne powinno mieć wartość minimum ciśnienie statyczne ( wysokość słupa wody w instalacji ) + 0,1bar.

Jak zamienić wysokość słupa wody na bary chyba wiesz. 

Opublikowano

Dziękuję za Twoją wskazówkę. Czyli cały problem jest w pojemności naczynia, które zamiast 18 litrów powinno mieć+- 60 ? Czy lepiej wstawić 2 równoległe, czy wyrzucić te co jest i wstawić 1 o takiej właśnie pojemności ?

Tak, wiem jak zamienić wysokość słupa wody na bary ( tak jest właśnie teraz ustawione ).

Opublikowano

Najpierw się porządnie przypatrz instalacji, czy czasem jakiegoś zaworu kulowego nie wstawiono na naczynie i czy nie jest on czasem zakręcony.

Możliwe też, że przyłącz/szybkozłącze od naczynia się zacięło lub przez przypadek zostało zamontowane odwrotnie.

Opublikowano
Godzinę temu, pablos83 napisał(a):

Czy lepiej wstawić 2 równoległe, czy wyrzucić te co jest i wstawić 1 o takiej właśnie pojemności ?

Szkoda wyrzucać, dostaw drugie ok 40l pojemności.

Tylko pamiętaj, że w obu naczyniach musisz ustawić takie same ciśnienie wstępne.

Opublikowano

Przed zamknięciem instalacji, jakiej wielkości było naczynie wzbiorcze?

Piszesz "otwiera się zawór DBV". To jest zawór temperaturowy, który ma zapobiegać zagotowaniu się wody. Więc wychodzi na to, że masz problem z temperaturą, a wysokie ciśnienie jest efektem wtórnym.

Opublikowano

kreciq21 żadnego zaworu nie wstawiono. Problem wygląda tak: Rozpalam w tym kotle drewnem ( kocioł posiada palenisko awaryjne ) i jeśli wrzucę do paleniska jakieś smolne / żywiczne drewno i temperatura na kotle szybko rośnie ( a tym samym ciśnienie ) to wtedy działa DBV, a jak ciśnienie rośnie dalej to również zawór bezpieczeństwa. Przy czym temperatura na kotle nie musi być duża ( 60-65 stopni wystarczy ) . Jeśli ogień pali się powoli i temperatura na kotle rośnie powoli, wtedy ciśnienie również jest poprawne i nic się nie dzieje ALE w tym drugim przypadku, czyli gdy temperatura na kotle rośnie wolno zdąży się otworzyć zawór 4 - drogowy. W sytuacji gdy temperatura rośnie szybko nie zdąży tego zrobić i wtedy są problemy.

sambor tak też zrobię.

 

Opublikowano

Zawór DBV otwiera się przy 97 stopniach.

Czy masz pompę ochrony powrotu? Czy czujnik/termometr jest wpięty w płaszcz wodny kotła?

Opublikowano

No właśnie wiem, że DBV powinien otwierać się przy 97 stopniach, ale nie w moim przypadku. Temperaturę z kotła odczytuję za pomocą sterownika który jest na nim umieszczony.  Pompkę mam tylko na zasilaniu. 

Opublikowano (edytowane)

Oczywiście jeśli tak trzeba, to tak też zrobię. A czy mógłbyś napisać co to zmieni w mojej sytuacji ?

Jeśli to możliwe to poproszę od razu nazwę / model pompy jaką mam zamontować.

Edytowane przez pablos83
Opublikowano

I tu pies jest pogrzebany.

Mała pojemność wodna kotła (43l) + nagły skok mocy z drewna = nierównomierne grzanie kotła, czyli na górze gotuje wodę, a na dole temperatura pewnie ze 40 stopni.

Pompa powrotu będzie roznosić to ciepło po całym kotle i spowoduje równomierne jego nagrzewanie. I będzie ochraniać powrót, poprzez to krążenie wody.

Tak to powinno wyglądać:

6319345300_1703790726_thumb.png.7c0858ede47a4e64ac4e220067800dba.png

Opublikowano

Czyli zostawić te naczynie przeponowe jakie jest, nie dokładać 2 naczynia przeponowego tylko zainstalować pompę na powrocie z 4-D do kotła  i problem zniknie ? 

Opublikowano

Przyjmuje się naczynie o pojemności około 8% zładu wody w instalacji (CWU nie liczysz jako całego baniaka tylko pojemność wężownicy, czy płaszcza wodnego w nim, w zależności jaki masz baniak). Więc jeżeli np. masz 150l wody w instalacji, to naczynie będzie 12 litrów. Ale że operujesz na niskim ciśnieniu, to ten zapas 18l jaki masz teraz powinien wystarczyć.

Najpierw załatw sprawę z pompą. Bo tej na pewno brakuje.

Opublikowano (edytowane)

Dziękuję Wam bardzo serdecznie za pomoc. Nareszcie może rozpalanie nie będzie takie stresujące. Co do pojemności układu trudno mi to dokładnie wyliczyć, gdyż nigdzie nie mogą zdobyć informacji o pojemności wodnej grzejników Purmo.

Poproszę jeszcze tylko o model pompy jaką mam zainstalować. 

Edytowane przez pablos83
Opublikowano

Zbliżoną mocą do drugiej pompy. A najlepiej taką samą.

Opublikowano

@sambor Taka pompa wystarczy, dopóki zawór 4d nie będzie otwarty na grzejniki. Wtedy ta pompa będzie spowalniaczem dla drugiej pompy.

  • Nie zgadzam się 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.