Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Który kocioł będzie lepszy - spalanie głównie węgiel, ale też trafia się drewno kawałkowe. Na oku mam OGNIWO Classic DS 10 kW, oraz OGNIWO BIO 8 kW. Niby ten drugi przystosowany tylko do drewna, ale węglem chyba też można w nim palić ?  Poza tym ma większy wymiennik  1,8 m2 w porównaniu do classic-a 1,3 m2, większą komorę zasypową i drzwi załadunkowe. Wydaje się być nowszej konstrukcji.

A może jeszcze jakiś inny o podobnej budowie i mocy ?

 

Opublikowano (edytowane)

@wojtas85 wypełnij skrupulatnie audyt energetyczny budynku na stronie ciepłowłaściwie - Sprawdź swój dom a dopiero potem można zadawać pytania...

Edytowane przez krzych13
Opublikowano (edytowane)
W dniu 4.02.2024 o 18:58, wojtas85 napisał(a):

Nie o to pytałem, tylko co lepiej wybrać pod względem budowy i użytkowania różnych kotłów. Budynek na razie pomińmy.  

 

Następna sprawa to bufor...

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano (edytowane)

Nikt nie będzie wróżył z fusów...

Co dla jednego będzie ok to dla drugiego może być nie do przyjęcia...

Ciężko poświęcić kilkanaście minut na wypełnienie formularza...?

Edytowane przez krzych13
Opublikowano

Ale jakich fusów ? Wystarczy podać zalety i wady i resztę sobie sam rozkminie....

Nie ciężko, ale to nie mój budynek, dlatego na chwilę obecną to pomijam....skup sięna tym co piszę a nie na wymyślaniu...

A jak nie masz nic ciekawego do napisania w w/w temacie to proszę nie zabieraj już głosu.

  • Lubię to 1
Opublikowano

@wojtas85 Do usług...

Opublikowano (edytowane)

 

Ja kupiłem ogniwo BIO 25kw Zależy czy potrzebujesz certyfikatu na drewno czy węgiel i czym będziesz więcej palił. Ogniwo bio ma dodatkowe wyczystki do czyszczenia wymiennika pionowego i możliwość podłączenia palnika na pelet.  Niestety jest droższe. Teraz dotacji nie dostaniesz na piec węglowy dlatego na drewno zrobili go droższego. Piece tak podobne do siebie konstrukcyjnie że bierz czym będziesz więcej palił. 

Jak się zdecydujesz to mogę dać namiary na taniego gościa który tym handluje. Ja dałem 7800 z dostawą za bio 25kw  więc to bardzo dobra cena.

Edytowane przez cezario1
Opublikowano

Zakupiony został Ogniwo BIO 8 kW, ale na węglu to porażka, brak cugu, nie chce się palić itd... na drewnie działa dobrze.

Jak można przerobić ten kocioł do spalania węgla - usunąć ten trójkąt z dziurkami "serek", żeby zwiększyć powierzchnię ?

A jeszcze przed zakupem rozmawiałem z kimś z Ogniwa (jakiś konstruktor niby) i zapewniał, że na węglu również będzie się palić. W czym tkwi problem ?

W załączeniu przekrój ogniwo BIO i classic DS.

 

 

Przekroj-i-obieg-spalin-BIO-724x1024.png

Classic-DS-obieg-spalin-z-rusztem-i-opisem.jpg

Opublikowano (edytowane)

Żar musi być koło dyszy ceramicznej. Dołóż przegrodę paleniska tak jak na schemacie w piecu węglowym.

Druga opcja to pal od góry na otwartej klapce oddymiania.

Trzecia opcja to pomieszaj drewno z węglem.

Ja też rozmawiałem z technologiem z Ogniwa obłożenie dołu pieca szamotem bardzo wskazane. Nie chciałeś naszej dorady jakiej wielkości piec kupić. Ja kupiłem większy żebym mógł go obłożyć szamotem.

Daj znać czy pali się od góry dobrze Może mi się to przyda. Ja uruchomię piec dopiero na jesień.  

Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie ale z forum wywnioskowałem że w piecu 5 klasy musi być wysoka temp spalania i dobry ciąg komina. To nie kopciuch z górnym spalaniem.

Jeszcze mi się przypomniało Wyreguluj dopływ powietrza wtórnego klapki z boku kotła. W kotłowni musi być dużo tlenu czyli okienko uchylone lub zrobiony nawiew.

Zobacz sobie na filmie jak jest zrobiony palnik w jednym i drugim piecu Filmy dostępne na FUEGO.PL W DC w kształcie prostokąta otwór na szerokość pieca w BIO bardziej kwadratowy Może to ma jakieś znaczenie ale ja się na tym mało znam. 

Edytowane przez cezario1
Opublikowano (edytowane)

Wiem że żar musi być z tyłu przy tej przegrodzie. Tylko w tym bio jest tak że środkiem jest małe okienko centralnie na środku + ten skośny "serek" , a boki są pełne do samego rusztu. Wydaje mi się, że przez to tłumi spalanie. Powinno być tak samo jak w classicu., czyli duża przerwa od góry do dołu.

Gdzie mam dołożyć przegrodę ? Jeszcze przed tym co jest ? to wogóle nie będzie cugu, nawet na drewnie.

Powietrze jest w kotłowni. Klapkami też było regulowane i bocznymi i klapką skrótu i nic się nie poprawia.

 

Jak bym wiedział ze tak będzię to wziąłbym classica. Człowiek z ogniwa wprowadził w błąd.

Edytowane przez wojtas85
Opublikowano (edytowane)

Przegroda jest po to żeby węgiel zsuwał się na palnik. Masz ją na schemacie.  Może spróbuj przerobić palnik taki jak w DS. Niektóre osoby robią odlewy z cementu szamotowego lub wycinają z gotowej płyty. Obkładają też boki paleniska szamotem.  Poczytaj na forum o tym Ja nigdy nie przerabiałem tylko interesowałem się tym jak przerobić u siebie. Podobno warto to zrobić. Najlepiej zadzwoń do Ogniwa i porozmawiaj z technologiem czym się różnią te kotły i jak je przerobić. Mnie powiedzieli że to bardzo podobne konstrukcje. Ja będę palił tylko drewnem dlatego nie interesowałem się jak się w BIO pali węglem.

Ja w swoim starym kopciuchu miałem dziurę  palnik przez całą szerokość paleniska  tak około 15 cm  wysoką że nawet węgiel wchodził w głąb paleniska w tą dziurę. Oczywiście nie szamotową.

Próbowałeś palić od góry z otwartą klapką oddymiania?

Edytowane przez cezario1
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, cezario1 napisał(a):

  Poczytaj na forum o tym Ja nigdy nie przerabiałem tylko interesowałem się tym jak przerobić u siebie

Zanim zaczniesz tak doradzać zastanów sie czy wogóle pisać cokolwiek- wiec uważnie trzeba dobierać słowa - PS jak pamietam śmiałeś sie kilka dni temu z użytkowników mpm'a  a teraz proponujesz  robić partyzantkę na Łapu Capu - "przerabiaj a nuż ci wypali albo i nie, a jak wybuchnie albo zaśmierdzi cały dom to juz nie moja wina "....

@wojtas85 nie chcę krakać ale wpuścili cie w maliny bo kupiłeś piec do drewna a nie do węgla to raz.
dwa Podejrzewam że producent tj, ogniwo  w modelu bio  mógł zrobic podobny manewr co MPM w modelu wood tj. zrobili piec tylko do drewna który generuje wieksze problemy niz starsze wersje (z inną przegrodą)w mpm'ie wiemy jak sobie poradzić z tą wadą .  Tu - Szczerze niewiadomo jak ci pomóc , naprawę gdyż  kupiłes kota w worku którego nikt nie ma i nikt nie testował ani ulepszał i niewiadomo jak sie za to zabrać aby ci nie napsuć wiecej nerwów i zdrowia.

Podejrzewam ze po pierwsze musisz wywalic wszelkie zawirowywacze.  Możliwe że ten model ma zmienioną przegrodę lub dopowadzenie PP lub PW albo całkiem inną budowę i przekroje wew kanałów ? kto to wie - dzwoń do producenta i zapytaj co oni tam pozmieniali i czy ew możesz sobie przerobić inną ceramikę na wzór starej wersji która byla fabrycznie pod węgiel ????

 

Jak zauważyłem Bio - ma jeszcze jedną wadę (przy użytkowaniu pod węgiel) ruszt jest całkiem inny !!!!  

Zrobili to samo co w wood. Tj, połozyli cegły przed samą przegrodą  - do drewna jest to dobre bo żar się nie wychładza przed samym palnikiem . ale przy węglu to klapa - bo raz nie masz doprowadzenia PP przed samą przegrodą tj. węgiel nie ma tlenu a druga wada - te wyłożone cegły przed przegrodą bedą na węglu powodować zapychanie sie palnika popiołem bo popiół nie opadnie na dół w ruszta jak to miało miejsce w starszej wersji tylko bedzie sie zapychał non stop...

tu potrzeba albo dokupić człon ruszt przed samą przegrodą na wzór ze starej wersji i nie wiadomo czy uda sie to wogóle dopasować i założyć ??? 

2 opcja to przeróbki na chybił trafił  i np . wiercenie w tych cegłach i doprowadzenie tam PP i zrobienie patentu  o nazwie naszego kolegi zwanego "szczeliną Piecucha" + blacha zmniejąca ruszt.

W starej wersji była też seryjnie blacha zmniejszająca ruszt- może da sie ja dokupić aby pasowała do twojego - blacha ta bardzo poprawia sterowanie moca kotła na węglu - wiem bo mam ją u siebie i wiem co ona powoduje gdy  palę węglem w 100%  -tj czyściej sie pali - moc jest mniejsza ale spalanie jest stabilniejsze no i węgiel sie dobrze dopala.  Z minusów jest to że czasem lubi sie zapopielać palnik ceramiczny ( ale czyt. wyżej to wina przegrody i kocioł typowo węglowy miał inną przegrodę lub całą ceramikę całkiem inną niż wersja bio).

Przeróbki ceramiki to inna liga - możesz sie w to bawić ale nikt nie wie jaki bedzie finał - albo dobrze albo do kitu bo nie masz utartych szlaków i przetestowanych przeróbek , bo jak wiadomo kupiłeś kota w worku....

 

Edytowane przez mikkei
Opublikowano (edytowane)
5 godzin temu, mikkei napisał(a):

Zanim zaczniesz tak doradzać zastanów sie czy wogóle pisać cokolwiek- wiec uważnie trzeba dobierać słowa - PS jak pamietam śmiałeś sie kilka dni temu z użytkowników mpm'a  a teraz proponujesz  robić partyzantkę na Łapu Capu - "przerabiaj a nuż ci wypali albo i nie, a jak wybuchnie albo zaśmierdzi cały dom to juz nie moja wina "....

Po pierwsze przerabia z drewna na węgiel  MPM przerabiają z węgla na węgiel czyli ulepszają.

Po drugie rozmawiałem z technologiem z Ogniwo i sugerował żeby obłożyć palenisko szamotem (spalanie drewna)

Po trzecie doradzam koledze podobnie jak Ty tylko innymi słowami u mnie przegroda (tak pisze na schemacie)  u Cienie skośna blacha.  Tak samo uważam że powinien poszeżyć otwór palnika. Nie chcę mówić jak ma zrobić tylko że tak osoby tutaj robią niech sobie poszuka i się dopyta. 

Po czwarte Ty też nic konkretnego koledze nie doradziłeś po za tym że kupił kota w worku. A wynika z twojej wypowiedzi że powinien MPM 

5 godzin temu, mikkei napisał(a):

Podejrzewam ze po pierwsze musisz wywalic wszelkie zawirowywacze. 

To nie MPM inna konstrukcja wymiennika nie mieszaj koledze w głowie jak nie miałeś do czynienia z Ogniwo.

 

Edytowane przez cezario1
Opublikowano
5 godzin temu, mikkei napisał(a):

Jak zauważyłem Bio - ma jeszcze jedną wadę (przy użytkowaniu pod węgiel) ruszt jest całkiem inny !!!!  

Czym się różną te ruszta? Widziałeś je w piecu? Zobacz sobie na filmie widać dokładnie W BIO jest dłuższy bo inna głębokość komory spalania ale to nie problem. W jednym i drugim nie dochodzi do palnika w podobnej odległości bo przedłużeniem rusztu  jest szamot i w BIO i w DS 

 

1 film

2 film

 

Coś mało profesjonalne te Twoje dorady.

Opublikowano (edytowane)

Najlepiej porozmawiać z technologiem Zdjęcia i filmy mogą być mało precyzyjnym porównaniem obu pieców. Wystarczy że będą pokazane na filmie różnej mocy kotły i lub  inne ujęcie z kamery  już to może inaczej wyglądać.

Edytowane przez cezario1
Opublikowano (edytowane)
14 godzin temu, cezario1 napisał(a):

Czym się różną te ruszta? Widziałeś je w piecu?

Przecież kolega wkleił przekroje - chyba trzeba być niewidomym aby nie zauważyć róznicy - a róznica w konstukcji rusztu jest ogromna i ma to wpływ jakim paliwem się pali - a i na filmach to też widać ale tylko przez ułamek sekundy.

 Zresztą primo nie ty jesteś stroną problemu a secundo nawet jednego sezonu nie przepaliłeś a próbujesz doradzać mając ZERO doświadczenia w funkcjonowaniu DS'ów 

Edytowane przez mikkei
Opublikowano (edytowane)

Czyli jak masz MPM to wszystko wiesz o OGNIWO którego nie widziałeś na oczy.  Ja przynajmniej mam go kupionego i przed zakupem interesowałem się jakie ma wady i zalety między innymi rozmawiając z technologiem z Ogniwo i coś o tym kotle wiem.

Chyba wychodzisz z założenia że nigdy żadnego kotła nie miałem w domu . Niestety nie tylko teraz kotły się modyfikuje za komuny nic nie było można kupić to się samemu przerabiało kotły węglowe na możliwość palenia miałem Niektóre rzemieślnicze dolniaki miały bardziej skomplikowane wymienniki niż teraz.

Powodzenia w przerabiania pieca ze zdjęć katalogowych. Ja te dwa kotły widziałem w hurtowni.

Mam czas w pracy to piszę Nie zawsze mam możliwość napisania całego posta na raz. 

Edytowane przez cezario1
Opublikowano

Jakim węglem palisz?

Jaki komin - przekrój i długość.

Mam większy - Ogniwo BIO 18kw i nie ma problemu z paleniem węglem - typ Orzech.

Inna bajka to jakość tego węgla, mało tego paliłem, ale obecna jakość węgla to jakieś nieporozumienie! Dużo kamieni i smród zgniłego g....a dinozaura.

Awaryjnie spaliłem kilkaset kg węgla, obecnie palę brykietem i odpadem z produkcji palet. Piec łatwy w czyszczeniu, to co mnie zaskoczyło to hałas - piec jest głośny ale to chyba taki urok pieców typu DS. Swoją drogą, chciałbym mieć takie basy w kinie domowym 😉

  • Lubię to 1
  • Przydało się 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 14.02.2024 o 22:47, Rafff napisał(a):

Jakim węglem palisz?

Jaki komin - przekrój i długość.

Mam większy - Ogniwo BIO 18kw i nie ma problemu z paleniem węglem - typ Orzech.

Inna bajka to jakość tego węgla, mało tego paliłem, ale obecna jakość węgla to jakieś nieporozumienie! Dużo kamieni i smród zgniłego g....a dinozaura.

Awaryjnie spaliłem kilkaset kg węgla, obecnie palę brykietem i odpadem z produkcji palet. Piec łatwy w czyszczeniu, to co mnie zaskoczyło to hałas - piec jest głośny ale to chyba taki urok pieców typu DS. Swoją drogą, chciałbym mieć takie basy w kinie domowym 😉

Już trochę minęło jak ten kocioł masz ,jak możesz to mam kilka pytań,masz komorę 65l ,ile kilo drewna jesteś w stanie do niej włożyć i ile spala się taki zasyp na pełnym gwizdku, i w poprzednim ds na węgiel przegroda szybko padała ta przednia jak u ciebie z tą przegrodą jest w miarę trwała,mam mpm-a ale szwagier chce kupić coś z papierami ale żeby był prosty w obsłudze ,no i ten ma ten krótki obieg co czyni z niego gs-em a to nie raz może pomóc w razie jakiś kłopotów z ciągiem itp

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

Ile kg drewna to nie wiem - nie ważyłem. Brykietu typu RUF wchodzi 25kg (2 i pół paczki). Pali się to ok. 3-4 h, przy obecnej pogodzie jeden wsad ładuje bufor 750l do ok 60st + ogrzewanie domu, ponad 200m2.

Przegroda - na razie nic nie zauważyłem, jest cała. Ale to dopiero pierwszy sezon.

Generalnie, kocioł łatwo się rozpala i czyści. Na pełnej mocy jest głośny pomimo braku wentylatora. To pewnie cecha kotłów typu DS.

  • Lubię to 1
Opublikowano

@RafffA powiedz mi jeszcze kolego czy wg ciebie czysto spala tzn czy dymi z komina i czy wymiennik jest mocno zawalony i jeszcze jaką masz temp spalin przy takim pewnie ostrym paleniu

Opublikowano

Przy rozpalaniu dymi. Jak palnik jest już rozgrzany, to praktycznie nie ma dymu. Kocioł idzie pełną mocą, grzeje bufor 750l, temp. mierzyłem ręcznym pirometrem - ok. 150-180 st.C. Rura podłączona do komina jest długości ok. 80cm, oddaje ciepło do kotłowni, komin suchy.

Przy paleniu brykietem jest bardzo mało smoły w komorze, przy drewnie iglastym było więcej. Wymiennik jest bardzo łatwo dostępny, profilaktycznie czyszczę codziennie - jest trochę szarego pyłu. Przy paleniu pełną mocą górne drzwiczki są koloru jasnoszarego, prawie białe.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.