Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Heiztechnik 15KW - problemów kilka


myas

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Jestem nowy na forum, więc od razu warto się przywitać.

Także dzień dobry 🙂
Przez różne problemy z moim kotłem byłem zmuszony do założenia konta, jak i wątku na tym forum.

Od ponad dwóch miesięcy nie mogę dojść do ładu z kotłem, stąd prośba o sugestie i pomoc. 

Przechodząc do meritum sprawy.

 

DANE:

Kocioł to Heiztechnik Q-pellet 15kw, ze sterownikiem Bragera - HT-tronic 900, który swoją drogą jest mocno upośledzony i ograniczony.

Kocioł wystartował 20.12.2022.

Dom nowo wybudowany. Tynki i posadzki wylane w październiku ubiegłego roku.

Ocieplony, Ściany - styropian 16cm, Podłoga - parter 15cm, Podłoga - piętro 4cm, Strop - wełna 30cm, Okna trzyszybowe.

Powierzchnia około 150m2.

Ogrzewanie - sama podłogówka. Na dole 7 pętli, na górze 10 pętli. Dodatkowo Bojler 120L + CWU. Aktualnie dogrzewam grzałką dla testowania.

Komin ceramiczny, przekrój 200mm, wysokość około 8m.

 

OPIS PROBLEMU - krótka historia:

Od chwili zainstalowanie kotła, przez hydraulika były z nim same problemy, które wynikały z jego małej wiedzy i braku fachowości wykonanej usługi.

Instalacja była parę razy poprawiana, układ był 3x odpowietrzany.

Na początku hydraulik nie zamontował ochrony powrotu, co skutkowało tym że kocioł przez pierwsze 3 tygodnie swojej pracy był zalewany zimną wodą z powrotu o temp 26-27 stopni. Najlepsze w tym wszystkim jest to iż twierdził on, że wszystko jest w porządku, tak to ma działać i on nie widzi problemu. Dopiero jak rzuciłem mu przed twarzą instrukcją obsługi kotła i DTRem, oraz zapytałem czy jak mi kocioł za dwa lata zardzewieje to pokryje mi koszta wymiany, to wtedy zaczął się drapać po głowie i zmusiłem go niejako do dołożenia dodatkowego obiegu z ochroną powrotu.

Po zainstalowaniu małego obiegu i pompy wymuszającej obieg, temp na powrocie w zasadzie nie spada poniżej 50 stopni.

Kolejnym problemem było to że kocioł bardzo szybko się wychładzał podczas postoju. Histerezę mam ustawioną na 15 stopni, a kocioł z 70 do 55 st. potrafił spadać w przeciągu 20-25 minut i znowu się rozpalał.

Podziękowałem poprzedniemu hydraulikowi i zmieniłem ekipę. Panowie przyjechali, popatrzyli na instalację, stwierdzili że nigdzie nie ma zaworów zwrotnych. Powiedzieli że po zamontowaniu za pompami ZZ wszystko powinno działać OK.

No więc zamontowali ZZ i kocioł rzeczywiście wolniej się wychładza. Wczoraj przy temp 0 stopni na zewnątrz był w postoju 3 godziny.

 

PROBLEM GŁÓWNY:

Problemem nr 1 obecnie jest wysokie spalanie kotła, oraz problem z dobiciem do zadanej temperatury.

Kocioł jest obecnie ustawiony w tryb potrzymania. Tak jest u mnie ekonomiczniej niż w przechodzeniu w tryb postoju. Zresztą i tak rzadko dobija do zadanej.

Temp zadana to 65st / Wcześniej była 70st ale dłużej dochodził i jeszcze więcej palił.

Kocioł najlepiej pracuje przy zadanej temp na zawór między 27-28st. Dochodzi sobie do potrzymania, czyli jeśli teraz mam zadaną 65st. to dochodzi do 67-68st. Temp. powoli spada do 63-64, ładnie moduluje moc i niewiele przy tym pali.

Wszystko fajnie ale taka temperatura na zawór jest dobra jak mamy na zewnątrz 0st.

Poniżej 27st. na zaworze przebija zadaną i często temp na kotle potrafi dobić z 65st nawet na 78-80st. Wtedy kocioł sam wchodzi w tryb postoju i się wygasza i dość długo stoi w spoczynku co akurat jest dobre i ekonomiczne.

Problem zaczyna się kiedy zadam mu na zawór powyżej 28st. Czyli powiedzmy te 30st. 

Przy takim ustawieniu kocioł ledwo utrzymuje 58-61st. Wczoraj większość dnia pracował w postoju. Świeciło słońce, dogrzewało dom, itp. Temp na powrocie z instalacji spadła do 21,5st. Kocioł wieczorem wystartował, puścił na zawór 30st. Temp na kotle spadła z 65 na 55st, po trzech godzinach było 58-59st, rano jak wstałem ledwo miał 62st, a zużycie pelletu przez 6 godzin to 13kg, przy temp zewn -2...

 

Podsumowując kwestię temp zadanej na zawór:

Testy przy temp zadanej kotła 70st.

Temp na podłogę poniżej 27st - przebija zadaną nawet o 13st. czyli dobija do 80-83st i wchodzi w postój.

27-28st - 68/72 na kotle

30st - 65/66 na kotle

32st i powyżej - 58/60 na kotle - kocioł chodzi na mocy maksymalnej, nie może podnieść temp. Dosypuje pellet wiadrami, a spalanie oscyluje w okolicy 50-60kg na dobę.

Dla eksperymentu puściłem mu na zawór 37st. Temp na kotle spadła do 48st. Przez pół dnia męczył się żeby podnieść temp do 58-60st chodząc cały czas na mocy maksymalnej. Spalanie oscylowało w okolicy 60-70kg na dobę. Stwierdziłem że nie stać mnie na takie eksperymenty.

Zwiększanie dawki paliwa poprzez zaniżenie wartości przeważenia, oraz zmniejszenie kaloryczności w ustawieniach nic nie zmienia.

Pellet był przeważony parę razy. Obecnie wychodzi 12kg/godzinę i takie ustawienia mam w sterowniku.

Pierwszą tonę paliłem pelletem POLTAREX, obecnie LAVA - więc teoretycznie żaden no-name tylko porządna firma.

 

Informacje dodatkowe:

Na samym początku zużycie było na poziomie 60kg/dobę. Nowy dom, wygrzewanie posadzki, duża wilgotność. Wszystko rozumiem.

Obecnie przy ustawionym zaworze na 28-30st, średnie spalanie jest w okolicy 30kg/dobę, w cieplejsze dni spada do 25kg.

Do sterownika mam dołożony termostat pokojowy Salusa. Temp ustawiona na dom to zaledwie 20.6st z histerezą 0.2st. Co gdybym chciał mieć w domu 23st? Miałbym zużycie 100kg/dobę?

Termostat pokojowy wpięty w sterownik pod zawór mieszający 1 - czyli jeśli temp w domu osiągnie 20.8st, termostat przekazuje info do kotła, ten skręca temp na zaworze o 4-5st z 30 na 25st.

Dodatkowo jeszcze, kocioł w środku jest czarny. Popiół na ściankach jest sypki, łatwo się go usuwa, na palniku powstają spieki, ale takie które można rozetrzeć w palcach na pył.

Gdyby to był pellet bez certyfikatów, nie miałbym z tym problemu. Ale przy Lavie, takie akcje? Dziwne.

Zmiania nadmuchów nic nie daje. Przebrnąłem już chyba przez wszystkie opcje w sterowniku i nie wiele to zmienia.

Kocioł czyszczę regularnie co tydzień.

 

Podsumowanie:
Nie wiem co dalej bo póki co "jakoś to działa" ale jeśli przyszłyby temp rzędu -15st, a ja musiałbym puścić na podłogę jakieś 35st żeby dogrzać chałupę, to miałbym w podajniku wir i nie nadążałbym uzupełniać pellet, przy temp w domu na poziomie 20,5-21st... Słabo!

Przedwczoraj było w nocy -10st. Na podłogę w nocy puszczone 30st. Temp w domu 20st, kocioł chodził na mocy maksymalnej. Spalanie wg sterownika (przeważnie pokrywa się z rzeczywistością) było 16kg w 6 godzin.

Nie rozumiem dlaczego między zadaniem temp na zawór 28, a 30 stopni jest aż taka różnica. Nagle kocioł nie daje rady? 2 stopnie mu tyle sprawiają problemu?

Ja rozumiem. Nowe budownictwo, posadzka musi się wygrzać, itd. Tylko czy nie trwa to za długo? Gdyby ktoś mi powiedział że za rok, przy drugim sezonie grzewczym wszystko będzie OK, powiedziałbym spoko. Może rzeczywiście panikuje, może potrzeba cierpliwości. Tylko co? Nagle kocioł sam zacznie dochodzić do temp zadanej, ot tak, magicznie? Nawet jak mu ustawie 40stopni na zawór? Jakoś wątpię.

Stąd mój post i prośba o pomoc i opinie co może być problemem.

W załączniku zdjęcia z instalacji.

Gdyby były jakieś pytania co jest od czego, itp, itd. Mogę dosłać zdjęcia, a nawet nagrać filmik z kotłowni, lub wyjaśnić co i jak.

Niestety w kotłowni ciasno, więc szału z fotkami nie ma.

1.1.jpg

2 ochrona powrotu.jpg

3 ochrona powrotu.jpg

4 zawór 3D.jpg

5 zawór 3D.jpg

6 Pompa CO.jpg

7.jpg

8 Bojler.jpg

Spieki 3.jpg

Spieki 2.jpg

Spieki 1.jpg

9 Sterownik.jpg

Edytowane przez Ryszard
Dodano prefiks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co odpowiada za utrzymanie temperatury powrotu ? 

To jakaś pompka na bajpasie? , bo zaworu VTC chyba tam nie masz .

Sprzęgła chyba też nie ma .

ile masz tych pomp w sumie ?

Jaką ma pojemność wodną ten kocioł ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojemność wodna to 73L

Tak. Jest dołożona pompa z małym obiegem którego wcześniej nie było. 

Nie ma ani sprzęgła, ani zaworu VTC

W sumie są trzy pompy. Pompa CO, pompa CWU, pompa ochrony powrotu która włącza się kiedy temp powrotu na czujniku spadnie poniżej 55st, a wyłącza się jakoś powyżej 60st.

 

Dodaję schemat. Nie jestem specjalistą. Narysowałem jak potrafię. Dodatkowo za każdą z pomp są zawory zwrotne których nie zaznaczyłem na schemacie. 

 

IMG_20230310_194536.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest prawidłowo według tego schematu , przede wszystkim pompa kotłowa winna się znajdować na powrocie do kotła a nie na bajpasie , pomyśl sam ,jak ona się włączy to może pchać wode na lewo do kotła i na prawo w powrót na zawór 3d .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamieszczam schemat zastosowania ochrony powrotu przez Heiztechnika w ich DTR'ce. 

Chyba u mnie jest podobnie? Czy się mylę? 

Poza tym nie mam problemu z temp na powrocie. Nie schodzi w zasadzie poniżej 52st no chyba że kocioł po czyszczeniu się wygrzewa z 40st. Wtedy temp na zasilaniu i na powrocie jest taka sama. 

Nawet jeśli ta pompa pcha część wody na prawo w kierunku powrotu z instalacji (chociaż z tego co wyczuwam ręką to rura na prawo od pompy powrotu jest cieplejsza maks na 10cm), to wytłumaczcie mi to jak krowie na rowie, jaki ma to wpływ i związek z tym że kocioł nie może się nagrzać mimo zachowanej min temp powrotu? 

Screenshot_2023-03-11-09-32-58-057_cn.wps.moffice_eng.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w jakimś stopniu oddziałuje to na pracę 3d , nie prościej było założyć zawór VTC z wkładką 55 st ?

Co do kotła i jego osiągów to trzeba się upewnić że płomień daje faktycznie moc taką jak sterownik sypie lub zbliżoną ,może tak nie jest u Ciebie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakby zamontować jeszcze jeden zawór zwrotny między wpieciem powrotu z cwu a tym trójnikiem, który idzie na zawór 3d?

Są dwa rozdzielacze do podłogowki?

Jakie jest wykończenie podłóg?

Rury w podłogowce rozkładane według jakiegoś projektu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, dawido napisał(a):

A jakby zamontować jeszcze jeden zawór zwrotny między wpieciem powrotu z cwu a tym trójnikiem, który idzie na zawór 3d?

Są dwa rozdzielacze do podłogowki?

Jakie jest wykończenie podłóg?

Rury w podłogowce rozkładane według jakiegoś projektu?

Zawór zwrotny był na powrocie CWU przed wizytą ostatnich hydraulików którzy dodali ZZ za pompami. Stwierdzili że jest on w tym miejscu zbędny i go usunęli. W załączniku dodaję zdjęcia jak wyglądało przed i po, oraz pytanie czy masz na myśli żeby go dodać w miejscu które zaznaczyłem. 

 

Tak. Są dwa rozdzielacze. Na dół i na górę. 

 

Z wykończenia podłóg na razie tylko kafle w jednej łazience na dole i za chwilę pralnia sąsiadującą z nią. 

Reszta domu to suche wylewki. Dom jest w trakcie wykańczania. Docelowo cały parter kafle. Góra panele. 

Nie wiem jak są poukładane rury w podłodze, bo jak zapytałem hydraulika który to wykonywał ile jest metrów instalacji to powiedział że nie wie. To zapytałem chociaż o wartość "pi razy drzwi" to odpowiedział że może 400m 🙂

Zaśmiałem się. To stwierdził że może jednak więcej. I tak właśnie cała instalacja jest przez tego nieudacznika zrobiona. 

IMG_20230311_151517.jpg

IMG_20230223_084045.jpg

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że ten zawór zwrotny ustabilizuje pracę zaworu  3d, a tym samym kotła, bo pewnie kocioł przyspiesza i hamuje, co może skutkować większym spalaniem.

Dla testu możesz np na dobę wyłączyć tę pompę krótkiego obiegu, zakręcić zawór przed nią i puścić na stałe grzanie cwu.

Dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem byłoby sprzęgło, za nim dwa obiegi z mieszaczami sterowane pogodowo, góra i dół. 

Jeśli dom jeszcze w trakcie wykańczania to napewno spalanie będzie wyższe, może jakieś błędy w ociepleniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, myas napisał(a):

Zamieszczam schemat zastosowania ochrony powrotu przez Heiztechnika w ich DTR'ce. 

Chyba u mnie jest podobnie? Czy się mylę? 

 

Screenshot_2023-03-11-09-32-58-057_cn.wps.moffice_eng.jpg

Może i podobnie ,tylko na tym schemacie nie ma co dalej , jak wpięta cwu czy jest zawór 3d ,gdzie zawory zwrotne .

W układzie gdzie jest zawór VTC pompa kotłowa chodzi cały czas (poza okresem kiedy kocioł jest nie dogrzany ) 

a zawór VtC płynnie  reguluje przepływ , przy załączaniu pompy od czujnika temperatury to będzie takie gwałtowne i moze to powodować niestabilną prace kotła , i zaworu 3d , najlepiej było by to widać na wykresach gdybyś miał moduł internetowy . 

Jeśli ma to wpływ na to że kocioł schodzi nagle z mocą by za chwilę z powrotem ją zwiększać to jak najbardziej będzie większe zużycie paliwa .  Wiadomo że jak pierwszy sezon to tego nie przeskoczysz i spalić się musi więcej , pytanie tylko ile więcej . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie na którym biegu pracuje pompka ochrony powrotu ?

Jakie sa średnicę rur z kotła do zaworu 3d i z 3d do kotła?

A ta instalacja działać nie będzie tak myślę że to głównie za sprawą zaworu 3 d moim zdaniem miał być 4d a najlepiej sprzęgło z  osobnym mieszaczem na każdy rozdzielacz.

W twojej sytuacji sugeruje : pompę ochrony powrotu ustaw na najwyższy bieg , pompę cwu też ustawić na stałe włączona na bojlerze zamontować zawó antypoparzeniowy.

A w przyszłości rozważ montaż sprzęgła .

I jeszcze jedno w sterowniku w zakładce zaworu miesz. Zmień ustawienia żeby skok zaworu był jak najmniejszy a dokładność jak największa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, kubutek11180 napisał(a):

Mam pytanie na którym biegu pracuje pompka ochrony powrotu ?

Pompę ochrony powrotu testowałem na różnych ustawieniach.

Aktualnie chodzi na trzecim biegu. Przy większej temp puszczonej na zawór, jeśli pompa powrotu miała najniższy bieg, to pompa CO za dużo zabierała ciepłej wody i temp na powrocie była nawet o 5st niższa.

Obecnie jest drugi bieg na pompie CO (pierwszy daje za małe przepływy i nie dogrzewa domu), oraz trzeci na pompie powrotu.

Ustawione na zawór 30st. Temp kotła 61, przy zadanej 65, temp powrotu 60st.

15 godzin temu, kubutek11180 napisał(a):

Jakie sa średnicę rur z kotła do zaworu 3d i z 3d do kotła?

Średnica rur to 28mm

15 godzin temu, kubutek11180 napisał(a):

A ta instalacja działać nie będzie tak myślę że to głównie za sprawą zaworu 3 d moim zdaniem miał być 4d a najlepiej sprzęgło z  osobnym mieszaczem na każdy rozdzielacz.

Po co przy tak prostej instalacji zawór 4D? Tutaj nie ma nic skomplikowanego. Kocioł>CWU>Podłogówka.

Rozumiem przy grzejnikach, dodatkowo. Ale przy samej podłogówce z tego co się dowiadywałem to 4D sprawia jeszcze więcej problemów niż 3D... zresztą ile ludzi tyle opinii.

Jeden hydraulik jak robił oględziny to powiedział że wszystko do przerobienia. Zamiast zaworu 3D, wstawi 4D, do tego zawór ATV i sprzęgło hydrauliczne. Ale jak zrobił wycenę to zbierałem szczękę z podłogi.

Drugi powiedział że to przerost formy nad treścią. Taka instalacja to nie lot na księżyc i prostszego układu nie ma. Stwierdził że zawory zwrotne załatwią sprawę i to zrobił. Niestety poprawiła się tylko kwestia tego że kocioł dłużej stoi w postoju, ale dalej nie dobija do zadanej, kiedy jest na zaworze mieszającym powyżej 28st.

Poza tym mam znajomych którzy też użytkują kotły na pellet, czy ekogroszek. Nie mają wodotrysków typu, sprzęgła, czy zawory ATV, nawet bez siłowników na zaworach. Wszystko na 3D, ochrona powrotu podobnie zrealizowana jak u mnie i wszystko dobrze im działa... 

15 godzin temu, kubutek11180 napisał(a):

W twojej sytuacji sugeruje : pompę ochrony powrotu ustaw na najwyższy bieg , pompę cwu też ustawić na stałe włączona na bojlerze zamontować zawór antypoparzeniowy.

I jeszcze jedno w sterowniku w zakładce zaworu miesz. Zmień ustawienia żeby skok zaworu był jak najmniejszy a dokładność jak największa.

Jak mam ustawić pompę CWU na stałe? Pompa CWU uruchamia się tylko wg ustawionej histerezy w sterowniku. Najwięcej mogę dać na CWU bodajże 70st. Jeśli taką temp osiągnie woda w bojlerze to pompa się wyłączy. Mogę wyjąc czujnik temp na zewnątrz, ale przecież nie mogę jej grzać w nieskończoność. Ma się zacząć gotować?

Po za tym to kolejna pompa na instalacji która będzie zabierała część wody idącą do pompy CO. 

Nie bardzo rozumiem co ma dać takie rozwiązanie i gdzie tutaj jest sens?

Czy chodzi tutaj o to że dodatkowo z bojlera będzie wracała powrotem gorąca woda i dogrzewała kocioł?

Skok zaworu w sterowniku mam ustawiony wg instrukcji siłownika. Maksymalny czas otwarcia 60 sekund. Wcześniej było ustawione na 120, czyli źle i siłownik trochę wariował.

Edytowane przez myas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

542643839_4dzpompkot.jpg.3c0daa0fcca538af925ca63331e2611f.jpg.e90ff274e7a4e0e679a34f661b09e374.jpgpost-32948-0-63030900-1478018486.jpg.d43c70ed5b167f9890936163667a248d.jpgpost-18578-0-89760900-1460407819.jpg.82ad71e25d9d94091d6e2491faff581c.jpgWszyscy chcą Ci tu pomóc, żebyś bezkosztowo wybrnął z tej sytuacji, bo przeróbki są bardzo drogie. A prawda jest taka, że masz niewłaściwa instalacje do kotła na pellet. I nie chodzi tu o żadne wodotryski, tylko o wykonanie kotłowni zgodnie ze sztuką. Minimum dla kotła na pellet powinien być, zawór 4 drogowy, a najlepiej sprzęgło. Jak kocioł przewymiarowany to dobrym rozwiązaniem też jest bufor ( u Ciebie dom 150m dobrze ocieplony, kocioł 15 kw- może być za duży). 

Najlepsza zasada, najpierw pytać, zrobić projekt na podłogowe, na kotłownie a potem robić. 

Puść Cwu na stałe, woda się nie zagotuje. temperatura kotła=temperatura cwu, tylko uwaga w kranach woda gorąca, żeby się nie poparzyć. Pompa krótkiego obiegu na pierwszy bieg, albo narazie całkowicie wyłączyć i zakręcić ten bajpas. Najlepiej jakby ten mieszacz był sterowany pogodowa, dąż do ustabilizowanej pracy kotła i instalacji.

 Powyzej prawidłowe schematy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy podłączeniu pompy na stałe zeczywiście może brakować tej wody jeżeli jeszcze spadnie temperatura w bojlerze Masz tylko 120 L to moze być różnie. Chodzi oto żeby jeszcze dogrzać powrót. 

Pokaż jakie masz ustawienia siłownika zaworu. 

Moim zdaniem u ciebie to wygląda tak że powrót z rozdzielaczy jest wychłodzony że pompa ochrony nie daje rady kiedy zawór 3 d ma duże otwarcie woda z powrotu rozdzielacza trafia częściowo spowrotem do zaw3D i do kotła w zależności od otwarcia zaw. Ciebie zbyt dużo zmnej wody trafia do kotła. 

W zaworze 4d cześć gorocej wody miesza się z zimna z powrotu i idzie na instalację , druga czesc wody gorocej z kotła miesza się z zimna z powrotu i idzie do kotła.

Jeżeli sterownik zbyt wolno lub nerwowo steruje siłownikiem mamy coś co trzeba zmienić.

I jeszcze pytanie w jakiej odległości od siebie są ułożone rurki podlogówki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, myas napisał(a):

Ustawione na zawór 30st. Temp kotła 61, przy zadanej 65, temp powrotu 60st.

Witam coś tu jest nie tak warunki idealne  albo czujniki źle założony może źle podłączony 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, pastor napisał(a):

Temp powrotu w którym miejscu jest mierzona?
Parametry palnika są dobrze ustawione?

Czujnik ustawiony między kotłem a bajpasem ochrony powrotu, czyli już na zmieszanej wodzie, która trafia do kotła.

Parametry palnika to fabrycznie: Moc minimalna 5.3kW / Maksymalna 13.5kW.

Obecnie testuje ustawienia Min 7.5kW / Maks 15kW - trochę lepiej trzyma temp, czasami nawet o 3st. wyższą do zadanej, ale wiadomo spalanie też się zwiększa trochę.

16 godzin temu, kubutek11180 napisał(a):

Pokaż jakie masz ustawienia siłownika zaworu. 

USTAWIENIA ZAWORU 1:
Tryb pracy zaworu mieszającego - normalny podłogowy
Termostat pokojowy mieszacza - załączony
Wyłączenie pompy zaworu mieszającego od termostatu - nie
Obniżenie nastawy zaworu mieszającego od termostatu - 5 stopni
Czas pełnego otwarcia zaworu - 60 sekund (wg instrukcji siłownika)
Czas oczekiwania na pomiar temperatury - 20 sekund
Postój zaworu mieszającego powyżej nastawy - 5 stopni
Zakres pracy zaworu mieszającego powyżej nastawy - 2 stopnie

 

16 godzin temu, dawido napisał(a):

Puść Cwu na stałe, woda się nie zagotuje. temperatura kotła=temperatura cwu, tylko uwaga w kranach woda gorąca, żeby się nie poparzyć. Pompa krótkiego obiegu na pierwszy bieg, albo narazie całkowicie wyłączyć i zakręcić ten bajpas. Najlepiej jakby ten mieszacz był sterowany pogodowa, dąż do ustabilizowanej pracy kotła i instalacji.

 

OK. Tylko wytłumacz mi proszę, jak podłączyć pompę CWU na stałe. Ona jest bezpośrednia podłączana pod sterownik kotła, w gniazdo "pompa CWU" Wypiąć kable, zrobić wtyczkę i wpiąć bezpośrednio do gniazdka pod 230v?

Czy może wypiąć ze sterownika "pompa kotła" - tu jest bodajże podłączona pompa ochrony powrotu i w to miejsce wpiąć pompę CWU? Tylko pytanie czy to będzie dobrze działało?

W załączniku dodaję zdjęcie ze schematu mojego sterownika.

16 godzin temu, kubutek11180 napisał(a):

Moim zdaniem u ciebie to wygląda tak że powrót z rozdzielaczy jest wychłodzony że pompa ochrony nie daje rady kiedy zawór 3 d ma duże otwarcie woda z powrotu rozdzielacza trafia częściowo spowrotem do zaw3D i do kotła w zależności od otwarcia zaw. Ciebie zbyt dużo zmnej wody trafia do kotła. 

W zaworze 4d cześć gorocej wody miesza się z zimna z powrotu i idzie na instalację , druga czesc wody gorocej z kotła miesza się z zimna z powrotu i idzie do kotła.

Jeżeli sterownik zbyt wolno lub nerwowo steruje siłownikiem mamy coś co trzeba zmienić.

I jeszcze pytanie w jakiej odległości od siebie są ułożone rurki podlogówki. 

Tutaj masz rację. Jeśli ustawie 35 stopni na zawór mieszający, to temp na powrocie potrafi spadać nawet do 42-45 stopni z tego co pamiętam. Dlatego zapewne kocioł nie jest w stanie przy takim ustawieniu dobić do zadanej.

Jak ustawię trzeci poziom prędkości pompy ochrony powrotu i pierwszy CO, to siłownik wariuje bo po załączeniu się pompy powrotu, ta zabiera część wody która idzie na zawór, temp na czujniku spada i zawór nagle się otwiera bo wyczuł spadek temp. Po chwili pompa ochrony się wyłącza, temp na zaworze wraca, a siłownik na tyle się już otworzył że przebił temp którą miał zadaną i nagle się zamyka.

Dlatego pompa CO musi chodzić co najmniej na drugim biegu żeby praca z pompą ochrony była w miarę stabilna.

Być może macie rację co do przerobienia całej instalacji, ale obecnie budowa i nieoczekiwane dodatkowe koszta pochłonęły już tyle z mojego portfela, że mnie na to nie stać. Jedynym moim pomysłem jest zaczekać do następnego sezonu grzewczego, zobaczyć na spokojnie jak kocioł będzie się zachowywał przy kolejnej zimie, czyli rok po zakończeniu budowy. Teoretycznie mury, posadzki i cała chałupa będzie wygrzana, spalanie powinno spaść.

Ale na uwadze będę miał to że jakoś trzeba będzie zaoszczędzić i odłożyć finanse na pewne przeróbki...

W załącznikach zdjęcie pompy CWU i sterownika - podpowiedzcie jak ją wpiąć tak żeby chroniła powrót.

I jeszcze jedno, w ustawieniach sterownika w opcji "Ustawienia pompy kotła"
Mogę ustawić "ochrona powrotu" albo "wymiennik ciepła"
Czy to jakaś różnica? Potestuję drugą opcję i zobaczę czy będzie coś stabilniej, bo z tego co widzę przy tej opcji pompa dłużej chodzi i nie wyłączyła się mimo iż osiągnęła o 5st więcej na powrocie od zadanej.

sterownik.jpg

Pompa CWU.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim zmienisz coś z pompą cwu wyciągnij czujnik z bojlera w trakcie pracy kotła kiedy występuje problem. Będziesz miał pracę ciągła cwu. To tak żeby tylko sprawdzić czy ta teoria się sprawdzi.

A jeszcze jedno czas otwarcia siłownika ustawiony w ster. musi być taki sam jaki ma siłownik opis na obudowie silown.

Ale pamiętaj temperatura wody  w bojlerze jest bardzo wysoka i robisz to na własne ryzyko może zakreć dopływ wody zimnej do bojlera wtedy w domu nikt z domowników się nie popaży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maksymalny czas pomiaru temperatury jaki mogę ustawić w sterowniku to 30 sekund. 

Dziwne jest to że u mnie siłownik potrafi się otwierać stopniowo aż dojdzie do zadanej temperatury, ale nie potrafi się stopniowo zamykać kiedy temp za bardzo wzrośnie. Tylko od razu się zamyka do "0" i znowu stopniowo się otwiera. 

Coś jest źle podłączone? 

Patrząc na to jak wpięte są kable od siłownika w sterownik wszystko wygląda na to że jest OK. 

Więc nie rozumiem czemu zamykanie siłownika działa zero-jedynkowo? Chyba że tak ma to działać?... 

Edytowane przez myas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sterowniku mam tylko takie opcje jak podałem wcześniej. 

USTAWIENIA ZAWORU 1:
Tryb pracy zaworu mieszającego - normalny podłogowy
Termostat pokojowy mieszacza - załączony
Wyłączenie pompy zaworu mieszającego od termostatu - nie
Obniżenie nastawy zaworu mieszającego od termostatu - 5 stopni
Czas pełnego otwarcia zaworu - 60 sekund (wg instrukcji siłownika)
Czas oczekiwania na pomiar temperatury - 20 sekund
Postój zaworu mieszającego powyżej nastawy - 5 stopni
Zakres pracy zaworu mieszającego powyżej nastawy - 2 stopnie

 

Czyli rozumiem że problem leży w ograniczonym sterowniku i braku dodatkowych opcji? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie takie parametry powinny być w każdym sterowniku. Tam masz ustawienia standardowe i zaawansowane. Te parametry o których pisze mogą znajdować się w menu użytkownika, serwisowym , instalatora czy jak tam masz opisane ale w menu zaawansowanym powinno być ustawienie zaworu, najpierw chyba powinien być załączony albo odwrotnie tego nie wiem. Poszukaj napewno znajdziesz . Z minimalnym otwarciem chodzi o to aby prz takiej wartości zadana temperatura na zaworze nie spadała więcej jak i 2 st. Przykładowo min 15%. W twoim przypadku z tego powodu zawór szybciej się zamyka jak spada temperatura i odwrotnie. Szybka reakcja 20 s. też nie pomaga. Poszukaj dobrze w sterowniku a napewno znajdziesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będę się wypowiadał co do instalacji, ale co do zużycia paliwa, to kocioł spala tyle ile odbiera ciepła budynek. Podejrzewam, ze jeszcze nie wysechł do końca i w przyszłym sezonie dopiero zauważysz spadek zużycia paliwa.

Co do zwiększonego zużycia paliwa po podwyższeniu temperatury zasilania podłogówki, to jest normalne. Podłogówka jest w stanie zakumulować bardzo dużo energii i wessać w siebie dużą ilość paliwa, za to przez kolejny dzień spalanie na pewno było niższe.

Co do ochrony powrotu to zrób tak jak zalecane przez nas i wszystko będzie w porządku.

Zawór mieszający i jego zamykanie się. Przeczytaj instrukcję obsługi sterownika. Jeśli masz ustawiony układ podłogowy, a temperatura zasilania wzrośnie zbyt szybko, to zawór nie zamyka się powoli, tylko od razu po to, aby chronić podłogę i jej nie przegrzewać. Sprawdź proszę, jaki masz czas otwarcia napędu i porównaj z czasem ustawionym w regulatorze. Byc może pracuje on zbyt szybko i dlatego go przegrzewa.

Co do sterownika, to nie jest on ubogi, a jest w nim tyle, ile potrzeba użytkownikowi, więcej jest w trybie serwisowym lub fabrycznym.

Jeśli będziesz miał problemy z ustawieniami, to najlepiej zadzwoń albo do doradcy technicznego ze swojego regionu, albo do konsultanta serwisowego i podpowiedzą co i jak.

https://heiztechnik.pl/kontakt/

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.