Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Używa ktoś do Buderusa, czy Dakona dmuchawy zamiast ciągu naturalnego? Nie ma problemu z dymieniem?

Witam ponownie!

2 tygodnie temu wymieniłem Buderusa 12 kW na Dakona 24 kW. W tym Dakonie nie ma dodatkowego kanału powietrza od popielnika do komory spalania. Ten kanał w Buderusie w pełni zaspokajał potrzeby na powietrze dodatkowe przy włączonym wentylatorze i zamkniętych otworach bocznych.

Powietrze dodatkowe jest potrzebne do prawidłowego spalania, więc zrezygnowałem z wentylatora. Dmuchawa na prąd zmienny jest wrażliwa na wahania napięcia.

Pozdrawiam

Opublikowano (edytowane)

To jest Dakon Dor 24 rok produkcji 2005 nr fabryczny 221059. Komora spalania nie jest wyłożona szamotkami. W komorze spalania są pionowo wspawane płaskowniki.Nad otwory boczne powietrza dodatkowego założyłem jedną szamotkę. Jak pisałem w Buderusie jest jeden kanał pionowy do którego powietrze dochodzi z popielnika.W przypadku tłoczenia powietrza przez wentylator umocowany na klapie w drzwiczkach wylatuje ono nad płomień.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Na tylnej ścianie paleniska masz trzy szamotki i pomiędzy nimi są kątowniki przyspawane do blachy. Wygląda to trochę inaczej niż w dorze 12. Ale są.

Chyba że poprzedni właściciel wyciął je.

Opublikowano (edytowane)

Jak wygaszę piec, to sprawdzę, może przeoczyłem. Piec był znoszony do piwnicy z wymontowanymi wszystkimi elementami, które dało się wyjąć - między innymi ruszta poziome i pionowe. Chyba nie było szamotek w części paleniskowej. 

W czasie tych 2 tygodni eksperymentowałem z wentylatorem - zatkałem szczelnie otwory boczne i podłączyłem wentylator. Jednak węgiel spalał się kiepsko, widać było, że brakuje powietrza do dopalenia.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Ja poszedłem inną drogą. Zatkałem te z popielnika a używam tylko bocznych. I muszę powiedzieć, że efekty są bardzo dobre.

Opublikowano (edytowane)

Ja poszedłem inną drogą. Zatkałem te z popielnika a używam tylko bocznych. I muszę powiedzieć, że efekty są bardzo dobre.

Z piecem 24 kW eksperymentuję trzeci tydzień. Otwory boczne mam otwarte do połowy. Węgiel spala się prawidłowo.

Klapę drzwiczek obciążyłem dodatkowo, by w przypadku osiągnięcia zadanej temperatury na kotle zapewnić jej szczelność. 

Drzwiczek nie uszczelniałem wg patentu pana Adama (silikonem). Jest tylko sznur, który co jakiś czas wymaga przeczyszczenia. Robię to szczoteczką z cienkiego "włosia" stalowego. 

I jeszcze jedno - przełożyłem system odpopielania z niebieskiego Buderusa.

W komorze spalania wstawiłem po bokach 2 szamotki 6x12x24 cm, przy czym skośnie skróciłem je z najdłuższej strony. W poprzek dałem kątownik 5 cm, by cegły się nie poprzesuwały. Dzięki temu mam mniejszą komorę spalania - w sam raz do moich potrzeb. 

Jeszcze jedno: stalowy kątownik ma długość 35 cm. Z obu stron na bokach nadciąłem go na szerokość cegieł, by zapewnić blokadę. Kątownik jest między komorą zasypową, a komorą spalania.

Edytowane przez vr5
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Na tylnej ścianie paleniska masz trzy szamotki i pomiędzy nimi są kątowniki przyspawane do blachy. Wygląda to trochę inaczej niż w dorze 12.

Witam!

Zgadza się, Jednak w 12 kW otwór jest chyba większy i wyżej wychodzi. Łatwo go przeczyścić przy pomocy prostego pręta, dodatkowo w szamotce na środku zrobiłem otworek nad kanałem powietrznym. 

W piecu 24 kW nie używam wentylatora - miarkownik zdaje egzamin. 

Pozdrawiam 

Opublikowano

Witam!

 

Udało mi się "wytaszczyć" z piwnicy Logano. Trzymałem tam przez 7 lat inny piec tzw. "śmieciuch", który po tych kilku latach nie wygląda zbyt ciekawie.

Logano wystawiłem na jednym z bezpłatnych portali ogłoszeniowych, gdyż nie ma co go trzymać na zapas.

 

Pozdrawiam wszystkich

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam wszystkich w nowym 2017 roku. Życzę Wszystkim, aby był on lepszy niż poprzedni.

Wprowadziłem pewne modyfikacje w moim "kociołku" jednakże inne niż większość jego użytkowników, bo mającą na celu wyciągnięcie z kotła maksimum wydajności i mocy.

Do tego co oryginalnie daje Buderus dołożyłem do komory spalania rusz żeliwny oraz zawiesiłem na nim łańcuszki, powoduje to większe zawirowania i podnosi temperaturę w komorze spalania.

Do wymiennika zrobiłem nowy zawirowywacz - oryginalny nawet mimo modyfikacji okazał się zbyt mało wydajny. Po zamontowaniu miarkownika ciągu z czujnikiem kominowym musiałem ustawiać max. temp. spalin na 210*C - przy mniejszej miarkownik dość mocno przymykał i paliło się słabo oraz było dużo czarnej sadzy w wymienniku. Teraz mam ustawione na 180*C i pali się z wiarę stałą mocą 16 - 17 kW.

Palę obecnie Retoterem Plus z Adamexu. Deklarowana wartość opałowa to min. 23 MJ Cena zakupu 810 zł/tona.

Z 17 kg węgla uzyskuję około 333MJ. Wychodzi więc że sprawność w stosunku do zadeklarowanej wartości opałowej to 85% Cena za GJ 41,13 zł (0,15zł/kWh). Przy różnych wcześniejszych próbach i modyfikacjach cena za GJ wahała się między 45, a 55zł.

Wychodzi więc na to, że "idę" w dobrym kierunku ;)

Teraz planuję kupić jeszcze jeden napęd servo i zrobić sterowanie powietrzem dodatkowym - zobaczę czy się jeszcze uda coś poprawić.

Poniżej kilka zdjęć jak to wygląda w środku. Przepraszam za słabą jakość, ale są to stopklatki z filmiku.

 

 

post-65254-0-05154400-1483273236_thumb.jpg

post-65254-0-45977500-1483273236_thumb.jpg

post-65254-0-83321200-1483273236_thumb.jpg

post-65254-0-20841400-1483273237_thumb.jpg

post-65254-0-56416800-1483273237_thumb.jpg

post-65254-0-94724300-1483273237_thumb.jpg

Opublikowano (edytowane)

Nożna jeszczę zasłonić ruszt pionowy i część poziomego, żeby mniejsza ilość węgla się paliła.I jak chcesz zwiększać sprawność, to zmierz temperaturę na wyjściu z komina, zeby bylo powyżej 50°, a jak masz RCK, to może być ok. 45°, chyba że jakiś wkład tam jest i troche kondensatu nie zaszkodzi.

Edytowane przez genab
Opublikowano

Rusztu nie zasłaniam, bo nie chcę zmniejszać mocy ;) O temperaturze na górze komina czytałem, ale jeszcze się nie zdążyłem wybrać z termometrem - mam komin zwykły z cegły.

Opublikowano (edytowane)

Zasłanianie rusztu nie zmniejszy moc, tylko polepszy warunki spalania za rachunek większej temperatury żaru, tym bardziej że palisz ekogroszkiem, na ile dobrze zrozumiałem.

Edytowane przez genab
Opublikowano

Daj film z pracy kotła  jak to wygląda na filmie , widać że spalanie jest super czyste . Ja u siebie mam niestety problem z kominem pociekł mi i nie wiem czemu temperatura na kotle 70C cały czas palone brunatem kupionym w Kwietniu i drewnem 3latnim 2 lata pod dachem  więc opał suchy a komin wręcz przeciwnie . :angry:

Opublikowano

nawet suchy brunatny daje dużo pary w spalinach bo większość energij idzie z części lotnych, tak samo z drewnem. Trzeba pilnować żeby spalanie było bezdymnym- zrobić dyszę w palniku ca  8x10. Kiedyś kolega jarecki z FM miał problemy ze spalaniem brunatnego, woda mu się lala z czopucha. Ale jak zrobił ceramicznego wizyra ze szczelinami i podawanie gorącego powietrza nad zasyp, to przestało. Tylko że coś mu strzeliło i pousuwał swoi posty.

Opublikowano

Daj film z pracy kotła  jak to wygląda na filmie , widać że spalanie jest super czyste . Ja u siebie mam niestety problem z kominem pociekł mi i nie wiem czemu temperatura na kotle 70C cały czas palone brunatem ...

Tamten filmik już usunąłem, ale jak co to jutro będę palił to nagram. Co do czystości spalania to dużo zależy od węgla, bo np. wczoraj nasypałem 2/3 Retoteru +, a 1/3 Ekoretu (którego mam jeszcze 4 worki i nie mogę spalić) to się wieszał i wymiennik jest czarny, tak ze 2mm sadzy (zasyp 17kg). Co do skroplin w kominie to chyba mało ważne jaka jest temp. w kotle, ważne jaka jest temp. spalin. Jak wyżej genab pisał temperatura na wylocie z komina musi być powyżej 50*C, no i temperatura samego komina też ma znaczenie. 60*C na powrocie CO chroni kocioł przed korozją, ale nie komin.

Opublikowano (edytowane)

Tak wiem że temp. spalin jest ważna nie mam termometru w czopuchu ale jak mierzyłem temperaturę  czopucha to oscyluje około 90-100C a temp. spalin powinna być wyższa  mi się wydaje że to z opadów woda gdzieś podcieka  i moczy komin, daszku też na nim nie posiadam. Na razie ze 2 dni  popalę na krótkim obiegu może  go dobrze dogrzeję  a czy posypanie wapnem węgla coś da  niby powinno wyciągnąć choć trochę wilgoć z węgla :( chyba  na przyszły sezon kupię jakiś ekogroszek i nim będę palił  .Mierzyłem temp komina ma 29,4 C w kotłowni nie wiem jak powyżej dachu ale tam sterczy go około 1,5m i tam jest tylko otynkowany

Edytowane przez rzeznik2555
Opublikowano

Jeśli prawidłowy pomiar to temp. spalin zdecydowanie za mała i dlatego komin mokry. Musi być min 150*. Przy otrzejszym paleniu woda wyparuje.

Opublikowano (edytowane)

Do tego co oryginalnie daje Buderus dołożyłem do komory spalania rusz żeliwny oraz zawiesiłem na nim łańcuszki, powoduje to większe zawirowania i podnosi temperaturę w komorze spalania.

 

Witam!

Jak wygaszę, to włożę u siebie ruszt pionowy z Logano 12 kW.

Dzisiaj jak czyściłem piec, to zauważyłem, że prawie nie ma osadu, a właściwie smoły na ściankach. Przy pierwszym rozpalaniu było tego ze 2 mm. i nie sposób było zeskrobać. Na ściankach osadza się pył (meszek) przypominający popiół. 

Pozdrawiam Wszystkich.

Edytowane przez Ryszard
Opublikowano

WITAM

 

Niestety po 4 latach użytkowania kotła Buderus Logano S111 pojawiła się nieszczelność. Po otworzeniu urządzenia okazało się że środkowa przegroda w dolnej części ma kilka głębokich wżerów, w których są mikroskopijne dziurki.Jestem zawiedziony trwałością tego kotła. Pomimo utrzymania wysokiej temperatury pracy  (ponad 60C i zamontowanym zaworze trójdrożnym), urządzenie szybko skorodowało. Najgorsze jest to że nieszczelności pojawiły się po gwarancji.

Opublikowano (edytowane)

To dziwne. Ja używałem Logano 12 kW przez 6 lat, a kupiłem używany i odstawiłem w 100% szczelny. Na wylocie staram się mieć około 65 st. C. Stosuję zawór 3-drożny, tak ustawiony, by na powrocie było więcej niż 50 st. C. Piszę, że używam, gdyż piec wymieniłem na Dakon Dor 24 kW. Jeśli masz Logano 12, lub 16, a jesteś ze Śląska to  zapraszam. Swój piec wystawiłem na jednym z bezpłatnych portali po cenie złomu. Wiosną zrobię przegląd techniczny Peugeot Partnera, jak nie sprzedam Logano, to go wywiozę na złom.

 

Pozdrawiam.

p.s.

Mam zamiar wyjąć z niego (z Logano) ruszt pionowy i zrobić  dodatkowy deflektor do Dakona

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano (edytowane)

Sam dziwie się tej sytuacji bo wżery są tylko w wąskim, dolnym pasku gdzie blacha jest zginana. Nie mam pojęcia czym to może być spowodowane. Mój kocioł ma 16kW mocy wiec ten Twój nadawałby się idealnie. A możesz wysłać informację gdzie szukać to ogłoszenie?

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Sam dziwie się tej sytuacji bo wżery są tylko w wąskim, dolnym pasku gdzie blacha jest zginana. Nie mam pojęcia czym to może być spowodowane. ...

Spowodowane kondensacją. Zbyt niska temperatura powrotu, i/lub mokry opał, i/lub "kiszenie" opału. Kotły z wymiennikiem pionowym są bardziej podatne na korozję od kotłów z wymiennikiem poziomym.

Opublikowano

Sam dziwie się tej sytuacji bo wżery są tylko w wąskim, dolnym pasku gdzie blacha jest zginana. Nie mam pojęcia czym to może być spowodowane. Mój kocioł ma 16kW mocy wiec ten Twój nadawałby się idealnie. A możesz wysłać informację gdzie szukać to ogłoszenie?

Witam!

Są zawory trójdrożne termostatyczne i przystosowane do regulacji ręcznej, lub serwomechanizmem. Według mnie zawór termostatyczny nadaje się do pieca, bo można ustawić zadaną temperaturę na powrocie. Ja mam 2 sterowniki, jeden na zasilaniu (steruje pompą C.O. Drugi sterownik obsługuje odpopielanie. Jego czujnik mam podłączony do powrotu i widzę jaką ustawiłem temperaturę na zaworze. Optymalna na powrocie to więcej niż 45 st C. Ja mam powyżej 50 st. C. Przed odłączeniem Logano ostatnie 3 tygodnie eksperymentowałem zmieniając między innymi węgiel oraz temperaturę powrotu. Przy ustawieniu 32 st. C. na powrocie już po 3 dniach piec "zaszedł" smołą. 

Podaję link:

https://www.olx.pl/oferta/logano-s111-dakon-dor-junkers-supraclass-13-5-kw-dolnego-spalania-CID628-IDjhp5Z.html#9f72a057f3

 

A tu jest link do zaworu trójdrożnego (bardzo podobny, bo mój jest z 2010 roku):

http://allegro.pl/zawor-trojdrozny-termostatyczny-srubunki-3wt-3-4-i6556548317.html

Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.