Skocz do zawartości

tomtomek

Stały forumowicz
  • Zawartość

    355
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

10 Wysoki

O tomtomek

  • Tytuł
    Doświadczony Forumowicz

O sobie

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Małopolska

Informacje o ogrzewaniu

  • Co ogrzewam?
    80m2 mieszkanie na poddaszu
  • Instalacja
    Kocioł w piwnicy, instalacja: pion stalowy 1" reszta miedziana, 5 grzejników panelowych 1 drabinka. Regulator pokojowy Euroster E2006 + zawory termostatyczne z głowicami programowalnymi. Bojler 140L z grzałką 1.5 kW .
  • Kocioł
    Bufor 1350l + grzałka 6kW, podpięty, ale nie używany Buderus Logano S111 13,5 kw
  1. tomtomek

    Kolektor Solarny- Swojego Pomysłu

    To czy jest 120, czy 220 litrów nie ma większego znaczenia. Liczy się to ile wody zużywasz, i jakie są straty ciepła. Co do okien dwuszybowych, to raczej są napylane czymś co odbija promieniowanie, więc nie są one raczej dobre przy kolektorach.
  2. Witam. Miedzy pokojem dziennym, a pomieszczeniem gospodarczym mam ścianę (powierzchnia 9m2). Pomieszczenie jest słabo ogrzewane i w zimie jest tam temperatura około 8 - 14 *C. Ściana jest wymurowana z bloczków żużlowych o grubości około 16 cm. W zimie jest ona o 2 - 4 *C zimniejsza niż reszt ścian. Chciałbym ją ocieplić od strony pokoju (od drugiej strony nie mam możliwości) przyklejając na nią styrodur + siatkę i zaciągnąć klejem. Jakiej grubości dać styrodur? Chciałbym w miarę cienki, ze względu na to, że są na tej ścianie gniazdka, wyłącznik i lampka, więc czum będzie grubszy tym mogę mieć większe problemy z długością przewodów, a nie chciałbym ich przedłużać. Jaka będzie sensowna grubość?
  3. tomtomek

    Montaż Klimatyzatora Na Dachu A Drgania

    Na prąd od 27 listopada. W tabelce koszt za kolejne miesiace: grudnień, styczeń...
  4. tomtomek

    Montaż Klimatyzatora Na Dachu A Drgania

    Ta pionowa nie jest murowana, jednak po konsultacji doszedłem do wniosku, że jednak na tej pionowej zamontuje. Co do bufora, to używam (taryfa G13) i ten sezon grzałem prądem, jednak chłodzić się tym nie da ;), a skoro już zamontuje klimatyzator, to niech też grzeje - zawsze trochę taniej będzie :)
  5. Witam. Planuje zamontować sobie w mieszkaniu klimatyzację do chłodzenia w lecie i grzania w okresach przejściowych i cieplejszych dniach zimy. Jako, że mieszkam na poddaszu, to jednostkę zewnętrzną chciałbym zamontować na dachu od strony północnej (rysunek poglądowy poniżej). Dach kryty jest aluminiową blachą falistą. Pomyślałem, aby w dwie sąsiadujące krokwie 10 x 16 cm (rozstaw około 100 cm) wkręcić przez grzbiet fali (od spodu nie mam dostępu) 4 wkręty do drewna fi16mm zakończone gwintem. Na końce nałożyć i przykręcić poprzecznie do krokwi dwa profile grubościenne powiedzmy 50 x 50 mm, a do nich przykręcić jednostkę zewnętrzną. Rury poprowadzić do środka przez ściany do mieszkania. Pomyślałem o klimatyzatorze LG model DM12RP DELUXE SIRIUS z wbudowanym modułem WiFi. Teraz kilka pytań: Czy taka jednostka zewnętrzna powoduje duże drgania? Czy będzie słyszalna podczas pracy w mieszkaniu? Co sądzicie w ogóle o tym klimatyzatorze? Może jakiś inny model/firma? Całe mieszkanie ma około 80m2 na jednym poziomie. Pokój środkowy w którym byłaby klima ma 25 m2. Z niego są drzwi do 2 sypialni, kuchni, korytarz i łazienka. Najbardziej zależy mi na schłodzeniu/grzaniu tego pokoju jednak drzwi do pozostałych pomieszczeń są z reguły otwarte, więc pewnie trochę będzie się rozchodzić. Wentylacje mam grawitacyjną, jednak założę w kuchni wentylator który będzie w lecie podczas pracy klimatyzatora wymieniał pomału powietrze w mieszkaniu. Proszę o porady. Co o tym sądzicie?
  6. tomtomek

    Zakręcanie Kaloryferów

    Nie wiem, co masz na myśli pisząc obecny standard budownictwa, ale dla mnie różnice w temp. 0,6*C są odczuwalne i niekomfortowe. Może jest to prze takie ustawienie zasilania grzejników (40 - 50*C) aby grzały słabo, ale przez jak najdłuższy okres czasu,a po przejściu na temp. nocną (obniżenie o 0,6*C) na długo się wyłączają i dla mnie to jest odczuwalne.
  7. tomtomek

    Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.

    Wychodzi, że w największe mrozy będziesz potrzebował około 136,8 kWh / dobę. Jeżeli taryfa poza szczytowa ma 13h to grzałka powinna mieć minimum 10,5 kW, więc chyba najbliższa dostępna moc to 12kW. Przy poborze 5,7 kW/h i grzałce 12 kW. 1000l nagrzane do średniej 80*C i rozładowanie do 35 *C wystarczy aby grzać tylko w taniej taryfie tj od 21 - 7 i 13 - 16.
  8. tomtomek

    Ciekawy Schemat Z Buforem Do Pieca Zasypowego

    Niby wygląda to dobrze, tylko zastanawiam się, czy pracujące pompy co i cwu nie będą wymuszały pewnego przepływu wody przez kocioł, gdy będzie wygaszony. Nie wiem jak u innych, ale u mnie opóźnienie (gdy bufor był "wydojony" do końca), przez to, że kocioł wpięty jest do bufora, a z niego na instalacje to jakieś 10 minut i zdarzyło się może ze 2 razy. Po prostu zawsze rozpalałem nim ciepła woda w buforze została całkowicie wybrana.
  9. tomtomek

    Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.

    Do rury może być jak najbardziej. Nie mam pojęcia jak i czym chcesz to zabezpieczyć, ale ja na przykład zastosowałem przykręcane wyłączniki termiczne i łatwiej było przyspawać śrubki mocujące, gdy miałem wszystko na podłodze, niż gdybym wszystko poskręcał i wtedy zastanawiał się jak te termiki przymocować. Długi dzień u ciebie - 20h :P Nie wiem jaką masz taryfę, ale w g12 jest chyba 8h w nocy i 3 h w dzień, więc bez dogrzewania bufora pozostaje 13 h. Daj link do wyniku z cieplowlasciwe - potrzebna jest maksymalna moc grzewcza w najmroźniejszy dzień oraz dokładna ilość godzin taniej taryfy. Trzeba by tak obliczyć moc grzałki, aby w przypadku takich dużych mrozów dała ona radę dostarczyć potrzebną energię w taniej taryfie. Piszesz, że masz wyjścia 3/4 - raczej z grzałką o takie średnicy będzie ciężko, poza tym jeśli twój bufor nie ma w środku odpowiedniej konstrukcji to wkładanie do niego grzałek raczej nie jest dobrym pomysłem. Woda podczas grzania będzie się mieszać bez rozkładu warstwowego. Popatrz jak to u mnie wygląda i spisuje się całkiem dobrze. Co do grzania cwu to ciężko wyliczyć z tych danych jakie podałeś. Można "gdybać" i założyć, że np. przy węglu 26 kJ/kg cenie 950 zł i sprawności kotła 60% wychodzi. 100 kg x 26MJ/kg x 60% / 3,6 = 433 kWh (trzeba by na pewno od tego odjąć ilość ciepła pozostającego w kotle itd) Przy cenie jaką ja płacę za kWh, czyli 0,264zł daje to 114 zł/mieś, czyli 19 zł drożej niż węglem. Jednak jest to bardzo teoretyczne rozważanie. U mnie np. grzanie cwu prądem wychodzi około 55 - 58 zł, a węglem jakoś 64 zł/mieś. Jeżeli przyjąć by te obliczenia to na dzień potrzebujesz 433 / 30 / 1,5 = 9,6 h tyle godzin na dobę musiała by grzać grzałka o mocy 1,5 kW
  10. tomtomek

    Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.

    Z tą taryfą to nie do końca tak jest jak piszesz. Co do bufora to chcesz grzać wodę w nim, czy ogrzewać dom? Jeśli dom, to wielkość i moc grzałek zależy od zapotrzebowania domu tzn. bufor musi mieć taką pojemność, aby ciepło zgromadzone w taryfie nocnej wystarczyło na grzanie w ciągu dnia, a grzałki muszą mieć taką moc aby w czasie taryfy nocnej zapewnić ilość energii potrzebną na całą dobę. Co do podgrzania wody w buforze to sobie policz 4,19 x pojemność bufora w m3 x (t2 - t1) : 3,6 = ? kWh wynik podziel na 20 i będziesz miał potrzebną moc grzałki
  11. tomtomek

    Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.

    Zastanów się gdzie, jak i jaki czujnik temperatury/zabezpieczenia przed przegrzaniem zamontujesz.
  12. tomtomek

    Mauzer Jako Bufor Co?

    Pomyślałeś o tym do jakiej temperatury ten mauzer wytrzyma?
  13. Nie wiem, czy cokolwiek Ci to pomoże, ale wstawię mój przykład. Wynik jaki wyszedł mi na cieplowlasciwe: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1d7i Rzeczywiste zużycie od 27 XI (od wtedy grzeję prądem) Wcześniej paliłem węglem i z obliczeń wychodzi mi, że przez ostatnie 90 dni - tylko CO - (z tylu miałem dokładny odczyt z licznika i ciepłomierza) za prąd zapłaciłem 699zł. Na węgiel w tym czasie wydałbym około 544zł. Natomiast gaz, gdyby udało się uzyskać wysoka sprawność (co w moim przypadku jest raczej niemożliwe, bo chyba nie ma kotłów o tak małej mocy) zapłaciłbym około 556 zł Gdybym na cały sezon zużył 2x to co podałem, to prądem wychodzi 285 zł drożej niż gazem. Jednak oprócz ceny za energię dochodzą inne opłaty np. abonament, który z prąd i tak płacę, więc mogę go nie wliczać. Natomiast gdybym podłączył sobie gaz to w zależności od zużycia płaciłbym prawdopodobnie coś koło 50 zł mieś x 12 = 600zł (w optymistycznym wariancie 13zł x 12 = 156 zł) dodatkowo koszty obsługi, konserwacji są przy prądzie (bufor) w sumie żadne, ewentualnie jakaś awaria, ale to niedrogie. Natomiast w przypadku kotła gazowego dochodzi serwis, awarie (z reguły drogie) no i ponoć dzisiejsze kotły oblicza się na około 10lat i do wymiany, czyli dodatkowo jakieś 450zł rocznie. Podliczając to wszystko, przy obecnych cenach, w zależności od zużycia można sobie w miarę przekalkulować co się bardziej opłaci. Czym większe zużycie tym bardziej szala przechyla się ku gazowi i odwrotnie ;)
  14. tomtomek

    Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.

    Bardzo fajny, niedrogi, z alarmem. Będzie OK.
  15. tomtomek

    Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.

    Wszystko spisuje się idealnie, czysto i bezobsługowo :) Co do dobicia bufora to nie ma żadnych problemów. Nie wiem dokładnie jaka była średnia temp. początkowa, bo ją wczoraj podniosłem do 50ciu paru stopni (nie sprawdziłem jeszcze jaka jest średnia), ale dziś przed 13-stą było 46,5*C (60, 53.5, 38.5, 34), więc zapas jeszcze jest - zobaczę ile zagrzeje się do 16-tej. Przez 2 ostatnie dni zużyło 100 kWh, czyli 50 dziennie, a grzałki są 6 kW x 13h = 78kWh. Dokładniej będę wiedział pod koniec tygodnia, po solidnych mrozach. Jak pisałem wcześniej wstawiam kilka zdjęć i opis :) Termostat 1 z czujnikiem na buforze - ustala temp. zagrzania bufora. Jako, że wejścia do bufora mam 3/4", a na forum muratora twierdzili, że to za mało, obawiam się, że woda może mieć za mały przepływ, zwłaszcza, gdy bufor będzie częściowo naładowany. Pomyślałem więc o drugim termostacie T2, którego czujnik będzie na "zespole grzejnym", w razie zbyt wysokiej temp. termostat będzie wyłączał na chwilę grzałki. Termik NC będzie zabezpieczał przed przegrzaniem w razie awarii termostatu. Drugi termik NO będzie dodatkowym zabezpieczeniem na wypadek przyspawania styków w styczniku - po zadziałaniu zamknie obwód między fazą a uziemieniem, co spowoduje wyłączenie się różnicowoprądówki. Podłączenie jest rurami jakie miałem w garażu - od dołu 5/4 " później 1", a wejścia do bufora 3/4". Teraz trochę uwag i co bym zmienił robiąc od nowa. Kupiłbym raczej stycznik na szynę DIN, bo ten jest duży i musiałem podcinać skrzynkę. Zamiast rury 2" na grzałkę dałbym wysoki profil i zamontował 2 grzałki jedna nad drugą. W razie spalenia jednej szybko przełączam da drugą. Ewentualna możliwość zamontowania paneli PV i podłączenia do drugiej grzałki niezależnie od prądu z sieci. Na łączeniu rury pionowej z rurą od grzałki dałbym zawór kulowy. Teraz w razie potrzeby wymiany grzałki muszę rozbierać obudowę i ocieplenie na dole przy grzałce i u góry aby zakręcić zawór. Mufki wspawane na czujniki temperatury są bez sensu. W zależności od napływu zimnej wody zmienia się tam ciągle temperatura. Czujki zamocowałem na zewnątrz rury. Można by dać na rurze pionowej trójnik i w niego wstawić czujkę.
×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.