przmazik Opublikowano 7 Listopada 2020 #1 Opublikowano 7 Listopada 2020 Witam, To mój pierwszy post na tym jakże ciekawym forum. Nie jestem ekspertem w kwestii hydrauliki i centralnego ogrzewania. Na co dzień mieszkam w UK. Moja mama miała wymieniony stary piec "tradycyjny" na nowy (ekogroszek) Ogniwo Eko Plus M 20 kW ze sterownikiem eCoal.pl przez wujka hydraulika z dużym doświadczeniem w zawodzie (piec wybierałem sam z bratem). Z przesłanych zdjęć oraz faktur stworzyłem schemat instalacji. I mianowicie dochodząc do sedna sprawy, prosiłbym znawców tematu o ocenę poprawności owej instalacji i wskazanie ewentualnych uchybień i zaniedbań. Moje obawy (czytając mnóstwo przeróżnych wątków na tym forum) to np. brak bypass na pompie obiegowej, zaworów różnicowych czy zaworów zwrotnych (w starej instalacji takowy bypass był), brak ochrony powrotu zimnej wody (czy odpowiednie sterowanie zaworu 3d zapewni minimalną temperaturę 45 stopni, czy może taki montaż zaworu jak schemacie ma pełnić funkcje regulującą temp. wody na kaloryfery). Również nie wiem, czy montaż rury zasilającej zbiornik CWU pod króciec urządzenia schładzającego jest dobrym pomysłem (piec może pracować również w układzie zamkniętym)? Za pomoc byłbym wdzięczny. Pozdrawiam. Przemek P.S. Na schemacie brakuje czujników temp. na zewnątrz i wewnątrz które tez są zamontowane. Cytuj
Darekgra Opublikowano 7 Listopada 2020 #2 Opublikowano 7 Listopada 2020 Jeśli tak jest zrobione to jest bardzo źle. Wrzuć też zdjęcia instalacji. Cytuj
przmazik Opublikowano 7 Listopada 2020 Autor #3 Opublikowano 7 Listopada 2020 Proszę bardzo. Brakuje na zdjęciach zamontowanego siłownika na zaworze 3d. Cytuj
Darekgra Opublikowano 7 Listopada 2020 #4 Opublikowano 7 Listopada 2020 (edytowane) Tak jak już wspomniałeś... Naczynie wzbiorcze źle wpięte Brak ochrony powrotu Brak zaworu ZZ na powrocie pomieszania do Zaworu 3d. Brak zz na obiegu do CWU Obejście grawitacyjne zbędne więc dobrze że go niema. Edytowane 7 Listopada 2020 przez Darekgra Cytuj
przmazik Opublikowano 7 Listopada 2020 Autor #5 Opublikowano 7 Listopada 2020 1 minutę temu, Darekgra napisał: Naczynie wzbiorcze źle wpięte Jeśli chodzi o naczynie wzbiorcze to tu, może mój schemat kulec, bo po prostu nie mam zdjęć. Cytuj
Darekgra Opublikowano 7 Listopada 2020 #6 Opublikowano 7 Listopada 2020 Naczynie wzbiorcze powinno być wpięte tam gdzie jest manometr. Cytuj
przmazik Opublikowano 7 Listopada 2020 Autor #7 Opublikowano 7 Listopada 2020 11 minut temu, Darekgra napisał: Brak zaworu ZZ na powrocie pomieszania do Zaworu 3d. Brak zz na obiegu do CWU Jest możliwość ze te zawory są, tylko ze ich na tych zdjęciach nie widać? Jak pisałem wcześniej bazuje na tym, co zostało mi przesłane. Cytuj
Darekgra Opublikowano 7 Listopada 2020 #8 Opublikowano 7 Listopada 2020 Na zdjęciach instalacji i na fakturze ich nie widać.... Cytuj
mironw Opublikowano 7 Listopada 2020 #9 Opublikowano 7 Listopada 2020 (edytowane) 4 godziny temu, Darekgra napisał: i na fakturze ich nie widać.... To pewnie ich nie ma , ta instalacja to kosztowo tania nie jest , a już połączenie OCYNK z stalą inox i miedzią to porażka - zgnije jak nic 5 godzin temu, przmazik napisał: CWU pod króciec urządzenia schładzającego jest dobrym pomysłem A jak wtedy zadziała jak go tam nie wkręcono , to URZĄDZENIE MA służyć do odprowadzania nadmiaru ciepła przy wzroście temperatury krytycznej Edytowane 7 Listopada 2020 przez mironw Cytuj
przmazik Opublikowano 7 Listopada 2020 Autor #10 Opublikowano 7 Listopada 2020 (edytowane) 3 godziny temu, mironw napisał: A jak wtedy zadziała jak go tam nie wkręcono , to URZĄDZENIE MA służyć do odprowadzania nadmiaru ciepła przy wzroście temperatury krytycznej Rozumiem, ale to jest układ otwarty. Czyli takie urządzenie nie jest wymagane tak? Gdyż do tego służy zbiornik wyrównawczy. Na forum o sterowniku, wyczytałem ze taka sztuczka, jest w porządku. Edytowane 7 Listopada 2020 przez przmazik Blad Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 7 Listopada 2020 #11 Opublikowano 7 Listopada 2020 (edytowane) W układzie otwartym nie jest wymagane urządzenie schładzające. Nie jest to żadna sztuczka - dla różnych rodzajów instalacji wymagane są inne zabezpieczenia. Naczynie jest źle wpięte i jak zaznaczył kolega wcześniej najłatwiej to poprawić wpinając je w miejsce manometru - nie jest on niezbędny w instalacji otwartej. Może tam być wpięty obieg CWU choć lepiej jak by oba obiegi były zasilane z jednego wyjścia(obojętnie z którego jeśli mają tą samą średnicę) - tak jak jest teraz na dwie strony to w razie zagotowania para może pójść też na pompę CWU. Źle jest też zamontowany filtr przed pompą CWU( powinien być w poziomie) i dopełnianie instalacji nie powinno być na stałe. Edytowane 7 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
przmazik Opublikowano 7 Listopada 2020 Autor #12 Opublikowano 7 Listopada 2020 2 godziny temu, hajtaler428 napisał: Nie jest to żadna sztuczka - dla różnych rodzajów instalacji wymagane są inne zabezpieczenia. Możliwe że źle się wyraziłem.W sensie że sztuczka, chodziło mi o fakt podpięcia zasilania zbiornika CWU pod wyjście od kotła (do którego według instrukcji kotła byłoby podpięte urządzenie schładzające gdyby to był układ zamknięty). Druga kwestia: 2 godziny temu, hajtaler428 napisał: dopełnianie instalacji nie powinno być na stałe. Nie rozumiem tej uwagi. Co to oznacza? Pozdrawiam. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 7 Listopada 2020 #13 Opublikowano 7 Listopada 2020 (edytowane) Dopełnianie instalacji jak się domyślam ze zdjecia to jest ten pex pod czopuchem co idzie - tak nie powinno być "na sztywno". Powinno być odłączone i podłączane jak potrzeba dolać np wężykiem elastycznym do baterii. Tak jak teraz jeśli ten zawór motylkowy będzie przepuszczał to będzie przelewało instalację Edytowane 7 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
przmazik Opublikowano 7 Listopada 2020 Autor #14 Opublikowano 7 Listopada 2020 Teraz rozumiem. Dziękuję.Czyli z tego co tu koledzy piszą to w tej instalacji jest kilka istotnych błędów montażowych. A teraz kwestia zaworu 3d. Czy należałoby go w takim razie zamienić na zawór 4d żeby zapewnić ochronę powrotu czy można go tak przemontować że by tą minimalną temperaturę zapewnić? Czy może w grę wchodzi jakaś extra pompa mieszająca? Która metoda byłaby najskuteczniejsza żeby za jakiś czas nowego pieca nie trzeba montować (Nie wiem jak szybko taki proces korozji może zniszczyć piec). W instrukcji sterownika jest napisane że sterownik zapewnia obsługę zaworu 4d czy też kolejnej pompy. Dziękuję. Cytuj
mironw Opublikowano 8 Listopada 2020 #15 Opublikowano 8 Listopada 2020 13 godzin temu, przmazik napisał: dopełnianie instalacji nie powinno być na stałe. i posiadać zawór antyskarzeniowy a od biedy chociaż zwrotny co do ZW to zobaczyłem walec zamknięty i odrazu sugestia że instalacja zamknięta - ups Albo opcja jak dla mnie najlepsza choć potrzeba trzech rur do zbiornika Cytuj
Darekgra Opublikowano 8 Listopada 2020 #16 Opublikowano 8 Listopada 2020 (edytowane) @mironwNie przesadzaj z tymi rurami do zbiornika. Jedna wyprowadzona z zasilania kotła w zupełności wystarczy + odprowadzenie ze zbiornika do kanalizacji. Zastanawia mnie po co dajesz odpowietrznik automatyczny na zbiorniku... Myślisz że on tam zda egzamin? Tam ma być otwarta rura której zadaniem jest odprowadzenie pary wodnej z zagotowanej wody w kotle do atmosfery + wyrównanie ciśnienia w naczyniu bez zaciągania powietrza z rury kanalizacyjnej. Edytowane 8 Listopada 2020 przez Darekgra Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 8 Listopada 2020 #17 Opublikowano 8 Listopada 2020 (edytowane) Zaworu 3d nie ma sensu zamieniać na 4d. Do ochrony powrotu za to spiąć zasilanie z powrotem i dać pompę kotłową. 27 minut temu, mironw napisał: Albo opcja jak dla mnie najlepsza choć potrzeba trzech rur do zbiornika Opcja z dwiema rurami nie jest ani najlepsza ani najgorsza - spełnia tak samo swe zadanie jak opcja wyżej. I na pewno noe odpowietrznik automatyczny przy naczyniu. Ma być stałe napowietrzenie edit: Darekgra dodał post w czasie gdy ja pisałem swój... :) Edytowane 8 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
mironw Opublikowano 8 Listopada 2020 #18 Opublikowano 8 Listopada 2020 Godzinę temu, Darekgra napisał: Zastanawia mnie po co dajesz odpowietrznik automatyczny na zbiorniku... na rurze do kanalizacji a no to taki patent że jeśli z jakiegoś powodu nie zdąży odpłynąć do kanalizy to woda go zamknie na chwile i nie zaleje np: strychu a jeśli wszystko działa ok to i tak on jest otwarty do atmosfery Godzinę temu, Darekgra napisał: Nie przesadzaj z tymi rurami do zbiornika a dlaczego przesadzam , przy tak podpiętym zbiorniku fakt 40 litrowym -bo duża instalacja po trzecim sezonie jak spytałem kumpla kiedy dolewał wode , to sobie o nim przypomniał , a dolał z 10 litrów a dwa razy miał 95 na kotle Cytuj
Darekgra Opublikowano 8 Listopada 2020 #19 Opublikowano 8 Listopada 2020 (edytowane) Jakim cudem ma nie dać rady odpłynąć do kanalizacji? Tu się rozchodzi o przepustowość tego odpowietrznika i to czy odprowadzi on w ogóle parę, bo jak wiesz niektóre z nich mają zabezpieczenie (uszczelki pęczniejące pod wpływem wody a tym bardziej pary wodnej) przed zalaniem z powodu zablokowanego pływaka. No i jakie uzasadnienie dla dwóch rur (wzbiorczej i bezpieczeństwa) płynie z twojego przykłady dolania 10 litrów? Edytowane 8 Listopada 2020 przez Darekgra Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 8 Listopada 2020 #20 Opublikowano 8 Listopada 2020 (edytowane) Przy zastosowaniu odpowiednich średnic rur(w tym przelewowej) czyli takich jak podaje norma nie ma opcji żeby przelew nie odebrał. Norma mówi jasno o rurze odpowietrzającej a nie odpowietrzniku. Podłączenie(prawidłowe) naczynia ze wspolną RW/RB nie powoduje w razie zagotowania wyrzutu wody tylko pary to ile musi się gotować woda w kotle żeby spowodować znaczny ubytek? Ze 2 dni odnośnie odpowietrznika automatycznego na RO - cyt z normy pkt 2.9 Zabezpieczenie przepustowości rur. Na rurach: bezpieczeństwa, wzbiorczej, przelewowej i odpowietrzającej nie można umieszczać armatury umożliwiającej całkowite lub częściowe zamknięcie przepływu, ani urządzeń i armatury zmniejszających pole ich przekroju wewnętrznego Tak więc Twoje wynalazki są niezgodne z przepisami... Edytowane 8 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
mironw Opublikowano 8 Listopada 2020 #21 Opublikowano 8 Listopada 2020 tak samo jak jest w przepisie że rura do zbiornika ma być ,minimum 1'' lub Cu28 a zbiornik ma przyłącza 3/4 '' oryginalny z hurtowni a nie wspomnę o podłączaniu ZW tylko od dołu i jak ta para ma się wydostać - pewnie z wodą na podłogę , a już widziałem jak para zasuwa z wodą przelewem do kratki jeszcze przy kotle że nie było jak dojść wyciągnąć żaru z kotła . A jak się okazało to jak ocieplali ZW , na nie ocieplonym strychu i to tak solidnie że wełną przykryli rurkę odgazowującą u góry i jak wełna namokła to się przytkała i całą wodę przelewem wyciągło ze zbiornika . I kto tu winny- życie i złośliwość rzeczy martwych a tak był podpięty Cytuj
Darekgra Opublikowano 8 Listopada 2020 #22 Opublikowano 8 Listopada 2020 (edytowane) 16 minut temu, mironw napisał: jak ta para ma się wydostać - pewnie z wodą na podłogę , a już widziałem jak para zasuwa z wodą przelewem do kratki Widziałeś i dlatego teraz sam proponujesz zatkanie rury odpowietrzającej, odpowietrznikiem automatycznym? Skoro woda została wyciągnięta ze zbiornika wyrównawczego to znaczy że umiejscowienie króćca w zbiorniku było niepoprawne (zbyt nisko) Edytowane 8 Listopada 2020 przez Darekgra Cytuj
mironw Opublikowano 8 Listopada 2020 #23 Opublikowano 8 Listopada 2020 Godzinę temu, Darekgra napisał: dlatego teraz sam proponujesz zatkanie rury odpowietrzającej, odpowietrznikiem automatycznym? odpowietrznik zadziała dopiero jak dojdzie do niego woda , a odkąd tam jest to ani nie zalało strychu ani nie wzrosło ciśnienie w instalacji , dlatego nie uważam aby to było niebezpieczne bo odpowiecznik ma przyłącze 1'' a sama gruszka ma średnicy około 8cm , tak że powietrze ssa jak nawet dolewanie na ful się odkręci zaworem1/2 '' i woda zasówa przelewem Cytuj
Darekgra Opublikowano 8 Listopada 2020 #24 Opublikowano 8 Listopada 2020 (edytowane) 27 minut temu, mironw napisał: ZW tylko od dołu i jak ta para ma się wydostać - pewnie z wodą na podłogę Para od wody lżejsza więc wydostanie się rurą odpowietrzającą, a nadmiar wody rurą przelewową do kanalizacji. Edytowane 8 Listopada 2020 przez Darekgra Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 8 Listopada 2020 #25 Opublikowano 8 Listopada 2020 (edytowane) 27 minut temu, mironw napisał: samo jak jest w przepisie że rura do zbiornika ma być ,minimum 1'' lub Cu28 a zbiornik ma przyłącza 3/4 '' oryginalny z hurtowni To że ktoś takie produkuje nie znaczy że trzeba je kupować i montować. Do auta możesz kupić lampę/żarówkę bez homologacji ale musisz się liczyć że auto nie przejdzie przeglądu/zostanie zatrzymany dowód 27 minut temu, mironw napisał: nie wspomnę o podłączaniu ZW tylko od dołu i jak ta para ma się wydostać - pewnie z wodą na podłogę , a już widziałem jak para zasuwa z wodą przelewem do kratki jeszcze przy kotle że nie było jak dojść wyciągnąć żaru z kotła . A jak się okazało to jak ocieplali ZW , na nie ocieplonym strychu i to tak solidnie że wełną przykryli rurkę odgazowującą u góry i jak wełna namokła to się przytkała i całą wodę przelewem wyciągło ze zbiornika Wszystko bardzo ładnie opisujesz ale to są babole konstrukcyjne i te sytuacje nie miałyby miejsca gdyby to było zrobione "jak Bóg przykazał" 16 minut temu, Darekgra napisał: Skoro woda została wyciągnięta ze zbiornika wyrównawczego to znaczy że umiejscowienie króćca w zbiorniku było niepoprawne (zbyt nisko Wyciągnęło bo zatkało się odpowietrzenie, a wyciągnie do poziomu wylotu rury przelewowej Edytowane 8 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.