Skocz do zawartości
wojambr

Podłogówka dominuje nad grzejnikami

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

uprzejmie proszę o poradę w poniższym temacie. W lokalu mieszkalnym (nowe budownictwo) deweloper zainstalował układ ogrzewania (podłogówka plus grzejniki). Grzejniki są wpięte poprzez trójnik w podłodze (blisko rozdzielacza do podłogówki).


Problem polega na tym, że temperatura zasilania/powrotu sterowana jest przez "pogodynkę" PEC. Krzywa grzewcza jest tak ustalona, że w przypadku panujących na zewnątrz temperatur [0..12] stopni temperatura wody na zasilaniu wynosi 36 stopni. Aby uniknąć efektu zimnych grzejników, na podłogówce muszę ustawić temperature na RTLu około 28 stopni. Niestety ale ustawiając temperaturę 28 stopni na podłogówce nie jestem w stanie dogrzać pomieszczeń ogrzewanych podłogówką. Zwiększając temperaturę na RTLu na 36 stopni - podłogówka zaczyna kraść wodę grzejnikom :). Czy istnieje jakiś sposób aby uniknąć problemu zimnych grzejników i kradnięcia wody przez podłogówkę? Próbuję walczyć z administracją lokalu o zmianę krzywej grzewczej (wyższe temperatury zasilania/powrotu), ale nie jest to łatwe zadanie.

Z góry dziękuję za odpowiedź 

IMG_20201012_164642.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozdzielacz do kotła na paliwo stałe gdzie temperatura zasilania powinna być co najmniej o 20st wyższa od zadanej za zaworem. Twoje prośby w kierunku administracji są uzasadnione - pogodówka powinna zostać skorygowana o +20st

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, hajtaler428 napisał:

Rozdzielacz do kotła na paliwo stałe gdzie temperatura zasilania powinna być co najmniej o 20st wyższa od zadanej za zaworem. Twoje prośby w kierunku administracji są uzasadnione - pogodówka powinna zostać skorygowana o +20st

Rozumiem. Zastanawiam się czy istnieje jeszcze jakiś inny sposób pozwalający na eliminację problemu. Czy może zwiększenie średnicy rury zasilającej (przynajmniej na odcinku do trójnika z grzejnikami) mogłoby zminimalizować/rozwiązać problem. Wiązałoby się to z  "ryciem" korytarza i wymianą rury na odcinku około 3 metrów - ale ciekaw jestem czy może to jakoś pomóc i czy jest sens próbować

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli większość ogrzewania w budynku to grzejniki to petycje w kierunku nastaw są nieuzasadnione.

Trzeba "wypatroszyć" ten rozdzielacz i przerobić go na pracę na zaw 3-D , wtedy będzie OK.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, sambor napisał:

Trzeba "wypatroszyć" ten rozdzielacz i przerobić go na pracę na zaw 3-D , wtedy będzie OK.

Można prosić o bardziej "laickie wyjaśnienie"? Rozumiem, że trzeba wykuć miejsce gdzie jest "trójnik" rozprowadzający wodę do grzejników i wstawić na zasilaniu zamiast niego zawór rozdzielający 3-drogowy? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trzeba zrobić coś takiego 

Rozdzielacz z zaworem 3d sterowany siłownikiem – Finish-A

Albo takiego 

Tece 8 obwodów rozdzielacz z pompą elektroniczną i zaworem trójdrogowym /  Rozdzielacze / Ogrzewanie - Sklep internetowy BalneumArt.

Górne rozwiązanie jest z siłownikiem a dolne z zaworem termostatycznym

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko że górne rozwiązanie można zautomatyzować, a dolne nie... Chociaż dolne też można pod warunkiem posiadania żony/partnerki/partnera lub dzieci i okrzyku weź podkręć.

 

Widać nawet w deweloperce magicy montują taki rodzaj mieszacza przy nisjich temperaturach zasilania... Zgroza.

Edytowane przez Darekgra

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oj montują i często jest to niezgodne z dokumentacją projektową!

Co do podkręcania temp na zaw 3-D nie jest to aż tak bardzo nagminne - są przecież siłowniki, które w ostateczności odetną pętlę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Są... ale chyba podłogę lepiej lekko grzać cały czas niż wychładzać i potem czekać na efekt.

Edytowane przez Darekgra
  • Zgadzam się 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony podłogówka jest układem samoregulującym - jak ustawi się jakąś temp zasilania to wyżej pewnej temp pomieszczenia nie grzeje.

Co pozwala na zmniejszenie kręcenia zaworem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się... Pomyślałem tu tylko o wyrzuceniu czujnika zewnętrznego za okno i regulację pogodową np. w zakresie 22-32 zależnie od temperatury zewnętrznej, chociaż w tym wypadku trzeba by wziąć pod uwagę krzywą grzewczą administratora. Jeśli płaci się dostawcy energii za pobrany GJ może okazać się to nawet oszczędne. Eh... Może to i bez sensu?

Edytowane przez Darekgra

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Regulacja pogodowa w zakresie 22-32C to mit, przecież to instalacja od developera, a tam nikt nie zakłada takich jak potrzeba rozstawów ani odpowiednich podłóg.

Dobrze jak wystarczy temp o 10C wyższa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fakt autor pisał w pierwszym poście że już teraz nie wystarcza mu 28 stopni, taka grupa to i reszta pewnie podobnie.

Edytowane przez Darekgra

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taka temp podana na podłogę daje ok 10-12W /m2 ciepła , co wystarczy do utrzymania temp w domu ale nagrzewanie trwa bardzo długo, na początek trzeba zagrzać co wymaga większych mocy, a następnie utrzymywać i wtedy moce są już mniejsze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Start wiadomo trzeba ruszyć, dlatego też wspominałem o niekoniecznie dobrym rozwiązaniu z siłownikami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak masz siłowniki to przy rozruchu one i tak są otwarte gdyż nie jest osiągnięta zadana temp pomieszczeń 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy rozruchu to tak, bardziej mi chodziło o ich negatywny wpływ na pracę już w momencie uzupełniania strat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, wojambr napisał:

Witam,

uprzejmie proszę o poradę w poniższym temacie. W lokalu mieszkalnym (nowe budownictwo) deweloper zainstalował układ ogrzewania (podłogówka plus grzejniki). Grzejniki są wpięte poprzez trójnik w podłodze (blisko rozdzielacza do podłogówki).


Problem polega na tym, że temperatura zasilania/powrotu sterowana jest przez "pogodynkę" PEC. Krzywa grzewcza jest tak ustalona, że w przypadku panujących na zewnątrz temperatur [0..12] stopni temperatura wody na zasilaniu wynosi 36 stopni. Aby uniknąć efektu zimnych grzejników, na podłogówce muszę ustawić temperature na RTLu około 28 stopni. Niestety ale ustawiając temperaturę 28 stopni na podłogówce nie jestem w stanie dogrzać pomieszczeń ogrzewanych podłogówką. Zwiększając temperaturę na RTLu na 36 stopni - podłogówka zaczyna kraść wodę grzejnikom :). Czy istnieje jakiś sposób aby uniknąć problemu zimnych grzejników i kradnięcia wody przez podłogówkę? Próbuję walczyć z administracją lokalu o zmianę krzywej grzewczej (wyższe temperatury zasilania/powrotu), ale nie jest to łatwe zadanie.

Z góry dziękuję za odpowiedź 

IMG_20201012_164642.jpg

Witam , jak wcześniej pisali koledzy, rozdzielacz jest źle dobrany do tej instalacji , możesz spróbować nastawić głowicę na 36- 45 st , a na zaworze który masz na powrocie ,,skryzować" przepływ. Może uda Ci się w ten sposób zrównoważyć przepływy pomiędzy grzejnikami ,a rozdzielaczem. Sprawdź też nastawę pompy , charakterystyka powinna być na stałe ciśnienie ,  może wystarczy najmniejsza nastawa .

Edytowane przez tomekb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, tomekb napisał:

możesz spróbować nastawić głowicę na 36- 45 st , a na zaworze który masz na powrocie ,,skryzować" przepływ. Może uda Ci się w ten sposób zrównoważyć przepływy pomiędzy grzejnikami ,a rozdzielaczem. 

Super - dzięki :) Spróbuje zmniejszyć przepływ ciekawe czy pomoże 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale takie ustawienie głowicy RTL spowoduje jeszcze większe podbieranie wody grzejnikom, ponieważ więcej wody pójdzie na rozdzielacz do podmieszania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pójdzie wyższa temperatura,  ale proponowałem zdławić przepływ na zaworze powrotnym .... ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Podobna zawartość

    • Przez ozir
      Witam, 
      chciałem się poradzić szanownych forumowiczów.  Planuje instalacje co/op mniej więcej w takiej konfiguracji jak na załączonym obrazku. W związku z tym mam kilka pytań i wątpliwości które mam nadzieje uda się rozwiać.  
      - Piec c.o - instalator proponuje  mi Vaillant ecoTec pro VCW 226/7- 2 , nie wiem czy to jest dobry wybór. Dom jest w zabudowie szeregowej około 45 m2 na każdym pietrze, dobrze docieplony.
      Na pietrze przewiduje grzejniki oraz podłogówkę w łazience wraz z RTL.  Ogólnie jeżeli chodzi o piec to nie mam zbyt wiele miejsca na jego instalacje  i szukam jakiegoś kompaktowego rozwiązania. Rozważam tez piez z wbudowanym małym zasobnikiem c.w.u  . Zgodnie z wyliczeniami i projektem zapotrzebowanie na ciepło to ok 47 W / m2 
      Jakies propozycje ?
      Na parterze sytuacja trochę się komplikuje , ze względu na instalacje podłogowa. Z powodu małych powierzchni,  zdecydowałem się ze będą to 3 pętle OP - planuje jakieś proste sterowanie ( 2 niezależne obiegi sterowania  pomieszczenie P1 - jeden regulator pokojowy  i reszta drugi regulator + jakieś siłowniki na rozdzielaczu ).
      Dodatkowo w pomieszczeniu P1 chciałbym zainstalować grzejnik. I teraz pojawia się kilka pytań  ....
      -  w konfiguracji z grzejnikiem , chciałbym zastosować w rozdzielaczu na parterze podobne do tego z Opcja 1 urządzenie , mieszacz 2 funkcyjny OP/CO
      czy to zadziała w takim układzie jak jest i czy pompa w tym mieszaczu będzie poprawnie działać bez wpływu na prace pompy z kotła ? czy sprzęgło jednak będzie tutaj konieczne ?? czy jeżeli chciałbym mieć możliwość automatyzacji sterowania zaworem 3D i pompa - czy istnieje jakieś sensowne i proste rozwiązanie ? np jakiś termostat pokojowy + sterownik  - zasilenie grzejnika w P1 na parterze bezpośrednio z rozdzielacza znajdującego się na pietrze 
      czy to zadziała w takim układzie ? czy jest to zgodne ze sztuka ?  tym sposobem, nie potrzebował bym mieszacza do podłogówki Opcja 1 ale ten z Opcja 2  ?? czy w układzie z Opcja 2 - również automatyzacja sterowania tego ( zawór i pompa)  w jakiś prosty sposób można zrealizować jeżeli tak to w jaki ? Idealnie zapewne była by synchronizacja z kotłem i sterowanie z kotła ale podejrzewam ze układ się skomplikuje i zapewne potrzebne będą dodatkowe elementy ? - rezygnacja z mieszacza 2 funkcyjnego Opcja 1  a użycie tego z Opcja 2 - użycie grzejnika w P1 o większej potwierdzani ale zasilanego z tego samego obiegu co podłogówka w obniżonej temperaturze - czy to ma w ogóle sens ? raczej nie.  ?
      Nie chciałbym budować układu skomplikowanego  ( mały dom, mało miejsca na skomplikowane układy ) ew z możliwością w przyszłości rozbudowania o automatyzacje sterowania.  
      Czekam na propozycje  i z góry dziękuje. 
      Pozdrawiam
       
       
      Oz
       
       
       
       

    • Przez arturwin87
      Witajcie. Oceńcie instalacje ze schematu. Kocioł Ferroli biopellet pro 12 kw + bojler. 
      Czy zawór przełączający jest w dobrym miejscu? (widziałem na zimnej wodzie). 
      Czy potrzebny jest zawór upustowy? 
      Czy błędem jest brak naczyń przeponowego i wzbiorczego? 
      Czy przed pompa z autoadaptem powinien być zawór VTA? 

    • Przez arturwin87
      Witajcie, 
      Pomóżcie stworzyć dobry schemat instalacji. Kocioł Ferroli biopellet pro 12 kw z zasobnikiem cwu i dwoma grzejnikami i podłogowka. Wiem, że nie powinno się mieszać ale tak wyszło. Kocioł ma wyposażenie jak na zdj. Bufor niestety się nie zmieści do kotłowni. 
      Pomóżcie. 
    • Przez redis
      Dzień dobry, posiadam teraz kocioł z podajnikiem na ekogroszek, mam my domek około 65m2. Posidam ogrzewanie podłogowe którę są podpięte pod siłowniki i sterowniki w każdym pokoju, na tą chwile gdy było troszkę zimniej, spalam mniej więcej 1 worek 25 kg (26-28 kaloryczność Bartex Silver) na 3 dni z ciepła wodą grzana do 60 stopni, nie mogę narzekać, jest bardzo dobrze, mała powierzchnia izolacja okna itp zrobiły swoje. Ale zawsze jest jakieś ale, potrzebowałbym jednego pomieszczenia, stwierdziłem ze ta kotłownia by była idealnym pomieszczeniem na inne moje rzeczy, wiec myślałem o zestawie, gruntowa pompa ciepła ale to wychodzi jakieś 30k a i tak prąd. Nie za darmo, wiec wpadłem na inny pomysł, może być tak kupić w miejsce pieca jakiś duży zbiornik taki bufor ciepły który grzałbym grzałkami, i kupić na to jakiś zestaw fotowoltaiczny, za 30k miałbym coś koło 6kW może to się bardziej opłaca. Takie ogrzewanie prądem ale wykorzystując obecna infrastrukturę, w podłogę chciałbym jak teraz wrzucać około 35 stopni a ciepła woda widome, 60 musi być inaczej Żona mówi ze zima jak kiedyś ustawiłem na 55....  czy ktoś posiada takie doświadczenie jeśli chodzi o grzanie prądem ? W jaki sposób obliczyć ile może to zjeść prądu ile może kosztować taki bufor ciepła który by to ogarnął ? Ogólnie onstalacja by została jaka jest czyli zawór trójdrożny pompki itp tylko ze zamiast pieca byłby owy bufor 
    • Przez GraBa86
      Witam jestem nowy na forum. Mam na imie Bartek od trzech miesiecy borykam sie z fachowcami i juz trzeci obiecuje i nie przychodzi... Zona juz prawie rodzi a w domu brak ogrzewania bo piec nie podlaczony (aktualnie mieszkamy u tesciow:-/) . Postanowilem wiec sam to podlaczyc bo manualnie to nie problem . Prosba do Was doswiadczonych o sprawdzenie czy dobrze rozumuke i czy moge podlaczyc piec wg schematu ktory sobie wyrysowalem w dwuch wersjach: z jedna pompa na grzejniki i podlogowke i drugi z osobna pompa na grzejniki i osobna na podlogowke(bardziej sklaniam sie do opcji drugiej)
       
       
       


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.