Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dom pod wiązowcem - PLAN ogrzewania podłogowego


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich serdecznie.

Na wstępie zaznaczę, że jestem zupełnym laikiem jeżeli chodzi o tematy związane z ogrzewaniem itp.

Buduję dom pod wiązowcem:

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-pod-wiazowcem-n-ver-2-md6a1fa1493ad8

W skrócie: 185m2 powierzchni mieszkalnej i 225m2 powierzchni licząc po podłodze.

Na ścianach 15cm grafitu. Sufit 30cm wełny. Okna 3 szybowe. W podłodze na parterze 10cm styro, na piętrze 5cm. Po całości podłóg jest już rozprowadzona podłogówka pex 16 standardowe odstępy do max 80m pętla i zrobione wylewki. Dodatkowo zrobione miejsca pod dwa rozdzielacze: jeden w kotłowni na dole, drugi na korytarzu na piętrze. Wszystkie kable potrzebne do sterowania pociągnięte w ścianach (do czterech termostatów, w rozdzielaczach, do pieca itp), ale nie mam wyprowadzonego przewodu do czujnika pogodowego. A w związku z tym, że po przeczytaniu kilku tematów na tutejszym forum pojawiły się wątpliwości, głównie dotyczące tego jaki piec wstawić, jaki zasobnik a w szczególności jak rozwiązać sprawę sterowania piecem chciałbym poprosić o jakieś rady zanim zacznę robić jakiekolwiek dalsze kroki. A chciałbym uruchomić piec przed zimą.

Pierwsza koncepcja była taka, żeby dać cztery sterowniki w pomieszczeniach (dół: w salonie, w garażu ; góra: korytarz i łazienka) i te pomieszczenia miały mieć wydzielone strefy tak żeby można było kontrolować w nich temperaturę oddzielnie. I tak wszystko przygotowaliśmy... Ale z biegiem czasu i po przeczytaniu kilku tematów stwierdzam, że chyba przekombinowałem.

Po pierwsze chciałbym wszystko oprzeć na kotle Termet Gold Plus 25kw z jakiś dobrym zasobnikiem 200L (2 dorosłych i 2 małych dzieci - głównie prysznic, rzadko wanna). Dajcie znać czy będzie on odpowiedni do tego budynku przy zastosowanym ociepleniu. I jakiej marki zasobnik kupić? Kosepl? Galmet? Ermet? Umówiłem się z hydraulikiem, że sam kupię dlatego proszę Was o opinię. Jakie rozdzielacze? Z pompą czy bez? Na ile sekcji? Jak to dobrać i gdzie najlepiej kupić na necie?

Po drugie chciałbym maksymalnie uprościć instalację. Jako, iż nie zależy mi już na sterowaniu poszczególnymi pomieszczeniami pewnie trzeba będzie wyprowadzić kabel do czujnika na zewnątrz budynku? Ale gdzie go najlepiej umieścić?

Po trzecie czy ten piec da radę bez dodatkowych pomp/sprzęgieł przy tym układzie? Hydraulik chce montować zawór mieszający, czy jest on potrzebny u mnie?

Bardzo proszę o pomoc

 

Edytowane przez pwmatys
Opublikowano (edytowane)

Witam mam podobny budynek. 

U mnie Termet Gold 25 kW, sprzęgło hydrauliczne, dwa rozdzielacze. 

Bez termostatów, temp. CO steruje kocioł pogodowo. Do tego TECH ST 2801.

Ile masz obwodów w rozdzielaczach? I jakie rury do rozdzielaczy? 

Edytowane przez tommyp2
Opublikowano
6 godzin temu, pwmatys napisał:

W skrócie: 185m2 powierzchni mieszkalnej i 225m2 powierzchni licząc po podłodze.

Na ścianach 15cm grafitu. Sufit 30cm wełny. Okna 3 szybowe

może się nie znam , moze się wyglupie :) 

 jednak na takie warunki izolacyjne i na taka powierzchnię 25kw jest O dużo dużo za duży :)

czy nie lepiej audyt lub cieowlasciwe by pomoglo .

Opublikowano (edytowane)

Ale ten kocioł startuje od 3 kW.

A 25 kW potrzebne do grzania zasobnika. 

Edytowane przez tommyp2
Opublikowano

Pexy rozłożone w pętle co 10cm - wszędzie jednakowo po całości (również w garażu i kotłowni) Nie ma nigdzie grzejników. Przepraszam że nie sprecyzowałem.

Co do rury do rozdzielaczy to czy chodzi o ich średnicę? Jeżeli tak to dziś po robocie zajadę na budowę i zmierzę. A obwody jak policzyć? ile rurek wychodzi na na rozdzielacz?

Opublikowano (edytowane)

Dzwoniłem przed chwilą do hydraulika i z tego co pamięta to jest po 13 pętli na rozdzielaczu i rura fi25. Jeszcze sprawdzę dokładnie jak wrócę z roboty i zmierzę ich długość. Ale raczej będą krótkie, bo jeden rozdzielacz jest praktycznie obok pieca a drugi nad kotłownią, więc też krótka droga.

Zasilanie jest osobno do rozdzielacza na dole jak i na górze.

PS. W razie czego jaki kabel muszę położyć w ścianie do czujnika pogodowego? I najlepiej na której ścianie go umiejscowić? Może być zachodnia lub południowa? On jest podłączany bezpośrednio do kotła?

Edytowane przez pwmatys
Opublikowano

Oj na 13 pętli to rura fi 25 to trochę za mało, jeszcze jaki jest materiał tej rury?

Gdyż przeważnie podaje się średnicę po zewnątrz, a ważna jest średnica wewnętrzna.

Kabel do czujnika pogodowego ok 2-2,5m nad ziemią , na ścianie północnej lub wschodniej, przewód 2x 0,6 - 2x 1,5.

Kabel doprowadzamy wprost do kotła.

Opublikowano (edytowane)

Średnica rurek zasilających rozdzielacze to jednak fi32. Długość do rozdzielacza na parterze 3m, a do tego na piętrze 4,5m.

W garażu i kotłowni rurki jednak co 20cm a w reszcie pomieszczeń co 15cm - dopytałem hydraulika. Od jakiegoś czasu nic się nie działo na budowie dlatego pozapominałem co i jak.

A869983C-637E-4DEC-83D0-69F509D7AEAB.jpeg

260471F7-798C-491B-B745-5B4533F93E72.jpeg

Edytowane przez pwmatys
Opublikowano

Instalacja od doopy strony zrobiona. Pętli jak pod pompę ciepła, zasilanie jak pod pelleciaka a sterowanie wyprowadzone to już nie wiem pod co.

Za małe rury do rozdzielaczy! - do gazu / pompy ciepła na niej (PP 32) uciągniesz optymalnie 8 pętli, max 10.

Jakbyś miał wysokotemperaturowe źródło to jeszcze pół bidy (np. pelleciaka co gania na 65 stopni), ale przy gazie / PC trzeba to zmienić póki jeszcze możesz.
Zmień rury do rozdzielaczy minimum na PP40 lub miedź 28. Jeśli zasilanie wychodzi z jednego miejsca (tzn. kawałek rury jest wspólny dla 2 rozdzielaczy) musi być ona jeszcze grubsza.

Jeśli masz z 200 metrów podłogi i rozstawie co 10 to masz wsadzone ponad 2 kilometry pexa?!
Nie zasilisz tego byle rureckami!

Rozdzielacze bez pomp! Żeby kocioł wydoił to bez sprzęgła i osprzętu musiałby mieć kawał pompy - nie wiem jakie są wydajności z głowy w gazówkach.

Jak chcesz mieć pewność i szerszą możliwość regulacji zrób jak @tommyp2 opisał powyżej, chociaż przy 30cm wełny nie będzie aż takiej różnicy w ciepłocie parter-piętro i obeszłoby się bezpośrednio.

Opublikowano (edytowane)

Dlatego pytam tutaj aby porobić co jeszcze mogę na tym etapie. Rozstaw rurek jest co 15cm, a garaż i kotłownia co 20cm. Poprawiłem w poście później, tego pierwszego postu nie mogę już edytować.

Jeżeli chodzi o zasilanie to są pociągnięte osobne rury do rozdzielaczy. Nie wychodzą one z jednej. Czyli nie ma szans że na tej PP32 pociągnie 13 pętli? Pętle porobione max 80m.

Zapomniałem jeszcze dodać że będzie zamontowany zmiękczacz do wody, jeżeli to ma jakieś znaczenie.

Poradźcie jeszcze w sprawie zasobnika. Czytałem kilka tematów tutaj na forum i z tego co zauważyłem, że generalnie polecane są z nierdzewki np. Termica. Tylko czy nie będzie problemu z nim przy zmiękczonej wodzie? Ktoś tam coś napisał że do zmiękczonej nie za bardzo. Wtedy ewentualnie chyba postawię na Biawar? Czy jest coś lepszego w tej cenie?

Edytowane przez pwmatys
Opublikowano

Napisz ile pętli na jakim rozdzielaczu jest z jakim rozstawem.

Tu nie chodzi o szanse a o ekonomię. Gaz (kocioł kondensacyjny) czy pompa ciepła są źródłami niskotemperaturowymi, a raczej takie powinny być, żeby być ekonomiczne.

Żeby zagrzać pomieszczenie potrzebujesz wyższej temp. lub dużego przepływu.
Jak masz pelleciaka, wungiel - to temperaturę masz, bo się nie może hajcować poniżej 50-55 stopni - możesz sobie ją podmieszać, wysłać mniej wody, ale cieplejszej do rozdzielacza i to aż tak nie boli.
W gazie / PC grzanie do wysokich temperatur jest mocno nieekonomiczne. A żeby zagrzać pomieszczenie niską temperaturą - trzeba wodą szybciej krążyć (mieć duży przepływ) co z kolei wymaga grubych rurek.
Jak przyoszczędzisz na rurkach to dołożysz do ogrzewania.

Opublikowano (edytowane)

Rozumiem. Na tym mi zależy, żeby było prosto i ekonomicznie bez zbędnych bajerów.

Rozdzielacz parter: Odległość od kotła 3m rurki PP32, 13 obwodów (w tym 3 obwody z rozstawem co 20cm, 10 obwodów z rozstawem po 15cm)

Rozdzielacz piętro: Odległość od kotła 4,5m rurki PP32, 13 obwodów (13 obwodów z rozstawem po 15cm).

Edytowane przez pwmatys
Opublikowano (edytowane)

Ok, czyli wniosek taki że trzeba zasilanie rozdzielaczy wymienić na PP40 i pociągnąć kabel do czujnika zewnętrznego. Chyba tak zrobię jak doradzacie i wtedy zamontuje tego Termeta Golda 25 i zobaczymy czy ta jego pompa da radę.

Co do zasobnika to doradzicie coś? Warto pchać się w nierdzewkę np Termica?

https://www.bojlery.pl/bojler-pionowy-z-wezownica-termica-wwg-150l-stal-nierdzewna.html

Czy wystarczy zwykły Biawar np:

https://www.bridom.pl/biawar-wymienniki-mega-w-e-150.81?utm_source=ceneo&utm_medium=referral

Edytowane przez pwmatys
Opublikowano

Z bojlerami emaliowanymi jest ten kłopot że trzeba w nich zmieniać co jakiś czas anodę magnezową co bywa upierdliwe, można też dać anodę tytanową ale to już dodatkowe koszta, ja proponuję nierdzewkę, wystarczy na 15-20 lat.

Opublikowano

Ok dzięki, serdeczne to z grubsza wiem co i jak. W takim razie zamawiam dziś Termeta Golda 25 + czujnik i zasobnik Termica.

A co do rozdzielaczy to warto postawić na te z magnetycznymi przepływomierzami ?

Opublikowano

W zależności od wody. Popytaj sąsiadów ile im bojler wytrzymał. Czasem woda jest tak kiepska, że zeżre Ci bojler po np. 3 latach, a inni zwykły baniak zmieniać będą po 10ciu.

Pytanie jaka różnica w kosztach. Patrz też na powierzchnię wymiany - żeby była duża.

Opublikowano (edytowane)

Biawar 1199 PLN vs Termica 2499 PLN. Powierzchnia wymiany na korzyść Biawar (1,15 vs 0,9) moc wężownicy (24,2 vs 21,9 kw) również, jeszcze przemyślę. Przy zmiękczaczu może nie byłoby tragedii z jakością wody.

Edytowane przez pwmatys
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

Panowie przepraszam za odgrzanie kotleta. Zbliża się termin uruchomienia całej instalacji. Hydraulik doradza żeby zakupić jakiś sterownik do tego kotła. Czy mogę sterować temperaturą bezpośrednio z pieca? Jeżeli tak, to jakie są tego ewentualne minusy i jak to najlepiej ustawić?

PS. Co do zasobnika to wziąłem Termice. Dopiero wczoraj dojechała bo jakieś problemy z produkcją mieli przez ten cały COVID.

Edytowane przez pwmatys
Opublikowano

Czujnik zewnętrzny steruje temp.na wyjściu z kotła, po dobraniu odpowiedniej krzywej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.