Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat instalacji co cwu w domu z lat 70


dyks

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jestem na etapie zakupu kotła co i modernizacji kotłowni. W załączniku przedstawiłem schemat instalacji jaka jest obecnie. Proszę o pomoc co i jak trzeba przerobić aby instalacja nadal była ok. Musze założyć zawór 3D lub 4D i ewentualnie przygotować pod (w przyszłości  planowana) podłogówka.  

 

 

schemat co.png

Edytowane przez dyks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacja była tak zrobiona 23 lata temu i działała OK. Rury stalowe wykonane grawitacyjnie. Teraz chce założyć nowy kocioł i przy okazji zrobić porządek z instalacja. Zawór przy drabince nigdy nie zakręcany, w przypadku zagotowania woda szla przez drabinkę do przelewowego i nic się nie działo. Dlatego teraz proszę o pomoc

Edytowane przez dyks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładny widok instalacji, na chwilę obecną za zawór 3D pracuje bojler ponieważ jest zaraz przy piecu.Kocioł wykonany w SKR w latach 90 jako fucha i wytrzymał 23 lata bez żadnych przecieków i nadal pracuje. Myślę ze instalacja nie jest aż tak zła. 

schemat co 1.png

Edytowane przez dyks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak insalacja działała na samej grawitacji to było ok a po dołożeniu na zasilaniu i na drodze do naczynia zaworu różnicowego i zaworów odcinających już jest niezgodnie z przepisami. Po drodze do naczynia nie może być żadnej armatury a w razie zagotowania nadmiar ciśnienia ma uchodzić bezpośrednio do naczynia a nie przez drabinkę. 

Żeby wiedzieć jak ma wyglądać instalacja trzeba też wiedzieć jaki będzie kocioł(węgiel, pellet, gaz). Wiadomo na pewno że jeżeli ma być podłogówka na pompie z zaworem 3d to na pewno będzie trzeba poprowadzić osobną rurę do naczynia lub wybrać kocioł którego producent dopuszcza pracę w układzie zamkniętym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Kocioł z podajnikiem na ekogroszek  Logiterm ekoMax 20kW z sterownikiem SKZP-02F.

Kocioł może pracować w układzie otwartym i zamkniętym.

Chce zamontować czujnik pogodowy i czujnik pokojowy.

 

Opis kondygnacji:

Kocioł z bojlerem w piwnicy - brak ogrzewania na tym poziomie

Na parterze 2 grzejniki żeliwne na pierwszym pionie i 3 aluminiowe na drugim pionie - w przyszłości chce założyć podłogówkę na całym parterze.

Na pietrze 2 grzejniki aluminiowe + drabinka na pierwszym pionie i 2 grzejniki aluminiowe na drugim pionie

Na strychu zbiornik przelewowy na pierwszym pionie, drugiego nie ma.

 

Ustawienia instalacji :

W okresie letnim piony pierwszy i drugi są zamknięte - ogrzewany jest tylko bojler

W okresie wiosna/jesień pierwszy pion jest otwarty + bojler, drugi pion jest zamknięty

W okresie zimowym wszystko jest otwarte

 

Edytowane przez dyks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, dyks napisał:

W okresie letnim piony pierwszy i drugi są zamknięte - ogrzewany jest tylko bojler

Jak wtedy zabezpieczony jest kocioł, skoro obieg do naczynia jest zamknięty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

3 minuty temu, gmaj22 napisał:

obieg do naczynia jest zamknięty?

Klasyka gatunku

Najwygodniej zamknąć instalację bo zapewne poprowadzenie osobnej rury do naczynia wiązać się będzie z kuciem stropów. Chyba że nie - u siebie np poprowadziłem nieużywanym kanałem wentylacyjnym.

Osobiście wybrałbym opcję ze sprzęgłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za schemat i podpowiedz,

- Dodatkowy pion na zbiornik przelewowy - zgodnie z podpowiedzią poprowadzę przez wentylację. OK

- Pod podłogówkę rozumiem że muszę poprowadzić osobny pion z podłączeniem zgodnym ze schematem. OK

- Zaznaczony zawór ma byś różnicowy czy zwrotny - czy mam zastosować wszędzie -zawór zwrotny sprężynowy z metalowym grzbietem?

- Czy przy kotle zaznaczone połączenie jest konieczne i czemu ma służyć?

- W których miejscach najlepiej dać czujniki temperatury dla sterownika SKZP-02F?

schemat co propozycja z neta.png

Edytowane przez dyks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rurę do naczynia jak chcesz poprowadzić kanałem wentylacyjnym to raczej powyżej miejsca gdzie w okolicach naczynia wyprowadzisz rurę z kanału trzeba będzie zaślepic. Jak zostawisz kanał otwarty to przy wstecznym ciągu zimą rura może zamarznąć. Jak kocioł dopuszczony do zamkniętej instalacji to ją zamknij

Tam ma być zawór zwrotny

Zaznaczony element to pompa kotłowa która zapewnia podwyższoną temperaturę powrotu kotła w celu zabezpieczenia przed korozją. Prawdopodobnie wymagane w warunkach gwarancji.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, hajtaler428 napisał:

Chyba że nie - u siebie np poprowadziłem nieużywanym kanałem wentylacyjnym.

 

14 minut temu, dyks napisał:

Dodatkowy pion na zbiornik przelewowy - zgodnie z podpowiedzią poprowadzę przez wentylację. OK

To kiepski pomysł - szczególnie jak masz  jeden kanał wentylacyjny z kotłowni!

Taki kanał jest obowiązkowy i nie wolno go zatykać ani zmniejszać jego przekroju!

Już nie mówię o możliwości zamarznięcia  takiej rury w nieogrzewanym pionie wentylacyjnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pisałem o nieużywanym(niepotzrebnym) kanale. U siebie mam dwa kominy z 4 kanałami i jeden z trzema(przy nim właśnie jeden kanał jest spalinowy, drugi wentylacja kotłowni a do trzeciego była w piwnicy podłączona letnia kuchnia grudziądzka po poprzednich właścicielach. Tędy poprowadziłem rurę a kanał od góry zaślepiłem więc wszystko jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś takiego wydaje mi się że będzie ok

- Na chwilę obecną podłogówkę odstawiam

- Przy zamontowaniu zaworu 3D z sterowaniem -wydaje mi się ze problem pompy powrotu zniknie, ponieważ sterownik powinien tak sterować tym zaworem aby temperatura T3 była ok

Co do kanału z pionem na przelew nie ma problemu, zaraz za kotłownią była kiedyś prowizoryczna kuchnia i tam mam 2 przewody wolne, Przelewka będzie zamontowana jak dotychczas na strychu (pojemnik ocieplony 10 cm styropianu) z poprowadzoną rurą na zewnątrz budynku - to rozwiązanie funkcjonuje od 23 lat i się sprawdza - nie zamarza końcówka.

 

schemat co propozycja z neta poprawiona.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym układzie zaworem 3d steruje sterownik na podstawie czujnika T1. Jeśli masz termostaty na grzejnikach to ta opcja i zawór  z siłownikiem na CO jest niepotrzebny. Wystarczy z nastawą ręczna z zakresem 30-69 st.

Na czujnik T3 będzie właśnie reagowała pompa kotłowa (właściwie sterownik będzie załączał pompę lub wyłączał)

Na montera to nie licz bo jak trafisz na druciarza to wrócisz na forum szybko

Wyprowadzenie którejkolwiek z rur zabezpieczających oraz przelewowego na zewnątrz również jest niedozwolone

Edytowane przez hajtaler428
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, dyks napisał:

Przy zamontowaniu zaworu 3D z sterowaniem -wydaje mi się ze problem pompy powrotu zniknie, ponieważ sterownik powinien tak sterować tym zaworem aby temperatura T3 była ok

Źle ci się wydaje, ten zaw 3-D tylko obniża temp na zasilaniu grzejników, nie podnosi temp na powrocie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.02.2020 o 12:15, dyks napisał:

to rozwiązanie funkcjonuje od 23 lat i się sprawdza - nie zamarza końcówka.

A nabijasz kocioł w piwnicy ?

Prowadziłeś rurę od kotła do zbiornika wyrównawczego w kanale a powrót to już nie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam,

Na podstawie Waszych postów chyba udało mi się znaleźć przyczyny dla których c.o. w moim domu praktycznie nie działa - chociaż kiedyś (przed „usprawnieniami” fachowca) działało grawitacyjnie i całkiem nienajgorzej.

mam kilka pytań dla pewności:

czy pompy powinny być zarówno na wyjściu i na powrocie? (Trójkąty w szarym kole, na Wszych schematach to pompy?)

czy dobrze rozumiem ze woda z pieca powinna zostać wyprowadzona do pkt ponad najwyżej zainstalowany kaloryfer i i dopiero rozchodzić się do kaloryferów?

czy jeśli piec zasila 3 piony o różnej długości (znacząco) i różnej wysokości względem pieca (pietro 1 , 2) - żaden z tych pionów nie ma pompy na wyjściu, a wszystkie łącza sie tuż przed pompa na powrocie, to pion na 2 pietro (najdłuższy) będzie działał najsłabiej lub wcale?

czy automat do odpowietrzania założony na grzejnik w początkowej części pionu będzie miał negatywny wpływ na grzejniki na końcu pionu?

czy rura która jest takim jakby bajpasem dla pompy powrotu (na wypadek jej wymiany np. ) woda ta rurą dociera do pieca - powinna mieć wstawiony zawór? (Jeden z pionów oddaje wodę przez pompę i tym objazdem jednocześnie i praktycznie nie grzeje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.