dyks Opublikowano 13 Lutego 2020 #1 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2020 Witam. Jestem na etapie zakupu kotła co i modernizacji kotłowni. W załączniku przedstawiłem schemat instalacji jaka jest obecnie. Proszę o pomoc co i jak trzeba przerobić aby instalacja nadal była ok. Musze założyć zawór 3D lub 4D i ewentualnie przygotować pod (w przyszłości planowana) podłogówka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 13 Lutego 2020 #2 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2020 Twoja obecna instalacja nie jest w porządku, więc najpierw trzeba ją przerobić zgodnie z przepisami i zdrowym rozsądkiem a następnie o zaworach 3 lub 4 D myśleć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyks Opublikowano 13 Lutego 2020 Autor #3 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2020 Instalacja była tak zrobiona 23 lata temu i działała OK. Rury stalowe wykonane grawitacyjnie. Teraz chce założyć nowy kocioł i przy okazji zrobić porządek z instalacja. Zawór przy drabince nigdy nie zakręcany, w przypadku zagotowania woda szla przez drabinkę do przelewowego i nic się nie działo. Dlatego teraz proszę o pomoc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyks Opublikowano 13 Lutego 2020 Autor #4 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2020 Dokładny widok instalacji, na chwilę obecną za zawór 3D pracuje bojler ponieważ jest zaraz przy piecu.Kocioł wykonany w SKR w latach 90 jako fucha i wytrzymał 23 lata bez żadnych przecieków i nadal pracuje. Myślę ze instalacja nie jest aż tak zła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 14 Lutego 2020 #5 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Jak insalacja działała na samej grawitacji to było ok a po dołożeniu na zasilaniu i na drodze do naczynia zaworu różnicowego i zaworów odcinających już jest niezgodnie z przepisami. Po drodze do naczynia nie może być żadnej armatury a w razie zagotowania nadmiar ciśnienia ma uchodzić bezpośrednio do naczynia a nie przez drabinkę. Żeby wiedzieć jak ma wyglądać instalacja trzeba też wiedzieć jaki będzie kocioł(węgiel, pellet, gaz). Wiadomo na pewno że jeżeli ma być podłogówka na pompie z zaworem 3d to na pewno będzie trzeba poprowadzić osobną rurę do naczynia lub wybrać kocioł którego producent dopuszcza pracę w układzie zamkniętym. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyks Opublikowano 14 Lutego 2020 Autor #6 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Witam. Kocioł z podajnikiem na ekogroszek Logiterm ekoMax 20kW z sterownikiem SKZP-02F. Kocioł może pracować w układzie otwartym i zamkniętym. Chce zamontować czujnik pogodowy i czujnik pokojowy. Opis kondygnacji: Kocioł z bojlerem w piwnicy - brak ogrzewania na tym poziomie Na parterze 2 grzejniki żeliwne na pierwszym pionie i 3 aluminiowe na drugim pionie - w przyszłości chce założyć podłogówkę na całym parterze. Na pietrze 2 grzejniki aluminiowe + drabinka na pierwszym pionie i 2 grzejniki aluminiowe na drugim pionie Na strychu zbiornik przelewowy na pierwszym pionie, drugiego nie ma. Ustawienia instalacji : W okresie letnim piony pierwszy i drugi są zamknięte - ogrzewany jest tylko bojler W okresie wiosna/jesień pierwszy pion jest otwarty + bojler, drugi pion jest zamknięty W okresie zimowym wszystko jest otwarte Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 14 Lutego 2020 #7 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 14 Lutego 2020 #8 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 24 minuty temu, dyks napisał: W okresie letnim piony pierwszy i drugi są zamknięte - ogrzewany jest tylko bojler Jak wtedy zabezpieczony jest kocioł, skoro obieg do naczynia jest zamknięty? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 14 Lutego 2020 #9 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 3 minuty temu, gmaj22 napisał: obieg do naczynia jest zamknięty? Klasyka gatunku Najwygodniej zamknąć instalację bo zapewne poprowadzenie osobnej rury do naczynia wiązać się będzie z kuciem stropów. Chyba że nie - u siebie np poprowadziłem nieużywanym kanałem wentylacyjnym. Osobiście wybrałbym opcję ze sprzęgłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyks Opublikowano 14 Lutego 2020 Autor #10 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Dziękuje za schemat i podpowiedz, - Dodatkowy pion na zbiornik przelewowy - zgodnie z podpowiedzią poprowadzę przez wentylację. OK - Pod podłogówkę rozumiem że muszę poprowadzić osobny pion z podłączeniem zgodnym ze schematem. OK - Zaznaczony zawór ma byś różnicowy czy zwrotny - czy mam zastosować wszędzie -zawór zwrotny sprężynowy z metalowym grzbietem? - Czy przy kotle zaznaczone połączenie jest konieczne i czemu ma służyć? - W których miejscach najlepiej dać czujniki temperatury dla sterownika SKZP-02F? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 14 Lutego 2020 #11 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Rurę do naczynia jak chcesz poprowadzić kanałem wentylacyjnym to raczej powyżej miejsca gdzie w okolicach naczynia wyprowadzisz rurę z kanału trzeba będzie zaślepic. Jak zostawisz kanał otwarty to przy wstecznym ciągu zimą rura może zamarznąć. Jak kocioł dopuszczony do zamkniętej instalacji to ją zamknij Tam ma być zawór zwrotny Zaznaczony element to pompa kotłowa która zapewnia podwyższoną temperaturę powrotu kotła w celu zabezpieczenia przed korozją. Prawdopodobnie wymagane w warunkach gwarancji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Lutego 2020 #12 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 2 godziny temu, hajtaler428 napisał: Chyba że nie - u siebie np poprowadziłem nieużywanym kanałem wentylacyjnym. 14 minut temu, dyks napisał: Dodatkowy pion na zbiornik przelewowy - zgodnie z podpowiedzią poprowadzę przez wentylację. OK To kiepski pomysł - szczególnie jak masz jeden kanał wentylacyjny z kotłowni! Taki kanał jest obowiązkowy i nie wolno go zatykać ani zmniejszać jego przekroju! Już nie mówię o możliwości zamarznięcia takiej rury w nieogrzewanym pionie wentylacyjnym. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 14 Lutego 2020 #13 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Ja pisałem o nieużywanym(niepotzrebnym) kanale. U siebie mam dwa kominy z 4 kanałami i jeden z trzema(przy nim właśnie jeden kanał jest spalinowy, drugi wentylacja kotłowni a do trzeciego była w piwnicy podłączona letnia kuchnia grudziądzka po poprzednich właścicielach. Tędy poprowadziłem rurę a kanał od góry zaślepiłem więc wszystko jest ok. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyks Opublikowano 14 Lutego 2020 Autor #14 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Coś takiego wydaje mi się że będzie ok - Na chwilę obecną podłogówkę odstawiam - Przy zamontowaniu zaworu 3D z sterowaniem -wydaje mi się ze problem pompy powrotu zniknie, ponieważ sterownik powinien tak sterować tym zaworem aby temperatura T3 była ok Co do kanału z pionem na przelew nie ma problemu, zaraz za kotłownią była kiedyś prowizoryczna kuchnia i tam mam 2 przewody wolne, Przelewka będzie zamontowana jak dotychczas na strychu (pojemnik ocieplony 10 cm styropianu) z poprowadzoną rurą na zewnątrz budynku - to rozwiązanie funkcjonuje od 23 lat i się sprawdza - nie zamarza końcówka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 14 Lutego 2020 #15 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 W tym układzie zaworem 3d steruje sterownik na podstawie czujnika T1. Jeśli masz termostaty na grzejnikach to ta opcja i zawór z siłownikiem na CO jest niepotrzebny. Wystarczy z nastawą ręczna z zakresem 30-69 st. Na czujnik T3 będzie właśnie reagowała pompa kotłowa (właściwie sterownik będzie załączał pompę lub wyłączał) Na montera to nie licz bo jak trafisz na druciarza to wrócisz na forum szybko Wyprowadzenie którejkolwiek z rur zabezpieczających oraz przelewowego na zewnątrz również jest niedozwolone Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Lutego 2020 #16 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 6 minut temu, dyks napisał: Przy zamontowaniu zaworu 3D z sterowaniem -wydaje mi się ze problem pompy powrotu zniknie, ponieważ sterownik powinien tak sterować tym zaworem aby temperatura T3 była ok Źle ci się wydaje, ten zaw 3-D tylko obniża temp na zasilaniu grzejników, nie podnosi temp na powrocie! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyks Opublikowano 14 Lutego 2020 Autor #17 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Zapytam jeszcze teoretycznie czy taki schemat by działał prawidłowo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Lutego 2020 #18 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Działać będzie ale czy prawidłowo ? To nikt ci nie odpowie - dużo zależy od wykonawcy i samej instalacji Oszczędności nie będzie, natomiast będzie gwarantowany długi pobyt na tym forum Dostałeś dobre rozwiązanie na tacy a kombinujesz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyks Opublikowano 14 Lutego 2020 Autor #19 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Spoko, dziękuje bardzo za schematy, podpowiedzi i rozwiązanie mojego problemu.Mam już obraz jak to ma wyglądać i nie naciągnąć się na niepotrzebne koszta. Należy wam się duuuuuże piwo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Lutego 2020 #20 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2020 Jest jeszcze schemat z zaw 4-D - warto mu się przyjrzeć , ale z nim też nie należy kombinować. Najwyżej nie dawać na ten moment obiegu podłogi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mironw Opublikowano 16 Lutego 2020 #21 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2020 W dniu 14.02.2020 o 12:15, dyks napisał: to rozwiązanie funkcjonuje od 23 lat i się sprawdza - nie zamarza końcówka. A nabijasz kocioł w piwnicy ? Prowadziłeś rurę od kotła do zbiornika wyrównawczego w kanale a powrót to już nie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PrzemekM Opublikowano 2 Października 2021 #22 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2021 Witam, Na podstawie Waszych postów chyba udało mi się znaleźć przyczyny dla których c.o. w moim domu praktycznie nie działa - chociaż kiedyś (przed „usprawnieniami” fachowca) działało grawitacyjnie i całkiem nienajgorzej. mam kilka pytań dla pewności: czy pompy powinny być zarówno na wyjściu i na powrocie? (Trójkąty w szarym kole, na Wszych schematach to pompy?) czy dobrze rozumiem ze woda z pieca powinna zostać wyprowadzona do pkt ponad najwyżej zainstalowany kaloryfer i i dopiero rozchodzić się do kaloryferów? czy jeśli piec zasila 3 piony o różnej długości (znacząco) i różnej wysokości względem pieca (pietro 1 , 2) - żaden z tych pionów nie ma pompy na wyjściu, a wszystkie łącza sie tuż przed pompa na powrocie, to pion na 2 pietro (najdłuższy) będzie działał najsłabiej lub wcale? czy automat do odpowietrzania założony na grzejnik w początkowej części pionu będzie miał negatywny wpływ na grzejniki na końcu pionu? czy rura która jest takim jakby bajpasem dla pompy powrotu (na wypadek jej wymiany np. ) woda ta rurą dociera do pieca - powinna mieć wstawiony zawór? (Jeden z pionów oddaje wodę przez pompę i tym objazdem jednocześnie i praktycznie nie grzeje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.