Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór mocy kotła w oparciu o ciepłowłaściwe.pl


CoTo

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przeciętna moc grzewcza to 6 kW i z taką mocą kocioł będzie pracował przez większość czasu. Możesz też policzyć przeciętną moc na podstawie zużycia opału w poprzednich latach. Nie sugeruj się mocą dla temperatur -20'C na tej stronie, bo możesz ich nie zobaczyć. Powinno dobierać się kocioł dla średniej dobowej dla okresu grzewczego Twojej okolicy, a nie dla -20'C bo zawsze będzie przewymiarowany, a na Syberii nie mieszkasz. Lepiej by był troszkę niedowymiarowany to będzie ładnie i sprawnie spalał, a jak będzie nawet -20'C to nie zamarzniesz tylko będziesz miał wtedy nie 23'C tylko 19'C jak niczym się nie dogrzejesz. " Przeciętna moc grzewcza" - tym parametrem się sugeruj ( nie dla - 20'C).

Opublikowano

Witam


Ja mam okolo 200 m2 ocieplone 10 styro + 15 welna dach

Kociol 25 kw palnik ustawiony na moc maks 15 kw

Spalanie maksymalne 37 kg przy temperaturach minus 10
wegla ktory maksymalnie ma 21-23 mj (mieszanka czeski, czarna perla lub stabek i pellet)

Przy pelnej mocy przepali 96 kg na dobe


Mysle ze te 15 kw bedzie dla ciebie odpowiednia jesli bedzie mega zimno to dasz mocny wegiel a cieplo to slabszy ewentualnie wymieszasz (wiem jest zabawa ale sa wymierne oszczednosci 200 zeta na tonie) no i slaby wegiel spalisz z wysza sprawnoscia moim zdaniem

Skupilbym sie dodatkowo na

sterowniku, internet itd. zarzadzanie wieloma obiegami,

Sposobie zarzadzania rozdzialem ciepla np. Zawor mieszajacy albo rozdzielajacy

Zabezpieczeniu powrotu kotla (pompa kotlowa) lub zawor termostatyczny

Czy kaloryfery maja glowice termostatyczne

Na 1 kaloryferze zawor termostatyczny z obiegiem

No i mocy palnika (akurat kotly kotre podales sa oki) do rozpatrzenia jest czy klasyczna retorta np adeo eco burn czy z sv 200



pozdrawiam








Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
12 godzin temu, DzonyZerg napisał:

W ogóle bym zaczął od tego czy takie kombinowanie przy grochu to nie oznacza że palicie drożej niż na gazie.
Jak 15 kW dało radę przez zimę 2010/11 to nie ma problemu. Na gorsze mrozy dokupic można coś lepszego albo trzymać kilka worków.
Nie mówicie ze przewymiarowany kocioł dobrze pali. Co prawda palilem tlokowcem ale 80kW na zapotrzebowaniu 50 to była tragedia.
Wystarczy wziąć certyfikat i zobaczyć jak to wygląda. Wejść w dane i zobaczyć to będzie szurac poniżej 30%przez cwierc sezonu. Ja bym proponował rezerwe w postaci grzałki na ciężkie mrozy. 100pln rocznie i dziękuję. Problem z głowy. A zaczął od audytu bo lepiej wydać 300pln niż później rok w rok ekstra 300 lub więcej na opal.
Czemu kotłów nie certyfikuja do 15% mocy?
@SUSPENSER
Co znaczy że dobrze chodzi? Brak sadzy jeszcze nie świadczy o tym że spalanie jest sprawne. Masz licznik ciepła? Jakbym miał znowu ekogroszek to bym kupił by móc stwierdzić co się sprawdza. Inaczej to jak gadanie handlarza na giełdzie samochodow że kadet dobrze chodzi bo zimny i do regulacji trzeba.

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka
 

Co do gazu to mam sporo przykładów, że jest nim o około 2 razy drożej niż ekogroszkiem i to w porównaniu ze starszymi kotłami 3 klasy - jedni wymieniali w jedną a drudzy w druga stronę a wyniki podobne.

 

Z zasypowca 15 kW spokojnie i 20 kW się wytarga, a z podajnikowego z Ekoprojekt ni chu chu ot różnica.

Tłokowiec to zawsze tragedia nawet ten dobrany na styk największego zapotrzebowania więc nie ma sensu tego porównywać.

 

Tak mam ciepłomierz i od lat go używam - bez tego bym nie pisał.

Te poniżej 30% spokojnie działa - kwestia dobrania węgla i wbrew pozorom na tych bardziej kalorycznych zwykle uzyskuje się mniejszą moc maksymalną niż na słabszych - liczy się szybkość spalania się paliwa oraz potrzebna do tego ilość powietrza.

Opublikowano

Tu też racja, zasypowego dolniaka idzie rozchulać wyżej. Nowe kotły z ED takich zapasów na palniku nie mają.

Jak wcześniej zrobiono błąd a nie doczytałem o spalaniu 5ton orzecha w dodatku przy odcięciu z grzania części obiektu. Jak całości się nie grzało, to wyrabiał...

Lepiej jednak 19-20kW w takim wypadku na całość.

Opublikowano
11 godzin temu, Piecuch19 napisał:

Przeciętna moc grzewcza to 6 kW i z taką mocą kocioł będzie pracował przez większość czasu. Możesz też policzyć przeciętną moc na podstawie zużycia opału w poprzednich latach. Nie sugeruj się mocą dla temperatur -20'C na tej stronie, bo możesz ich nie zobaczyć. Powinno dobierać się kocioł dla średniej dobowej dla okresu grzewczego Twojej okolicy, a nie dla -20'C bo zawsze będzie przewymiarowany, a na Syberii nie mieszkasz. Lepiej by był troszkę niedowymiarowany to będzie ładnie i sprawnie spalał, a jak będzie nawet -20'C to nie zamarzniesz tylko będziesz miał wtedy nie 23'C tylko 19'C jak niczym się nie dogrzejesz. " Przeciętna moc grzewcza" - tym parametrem się sugeruj ( nie dla - 20'C).

Obliczeniowe zapotrzebowanie ciepła jest dla Tw +20 C i Tz (-20) C. 

Przeciętna moc grzewcza jest z reguły dla temperatur w okolicy 0 C i oscyluje wokół połowy mocy maksymalnej (dla -20 C) a dla +10 C - jednej czwartej mocy max. Naturalnie straty nie są liniowe względem Tz, im budynek słabiej izolowany, tym krzywa grzewcza ( oraz zapotrzebowanie) bardziej stroma. Moim zdaniem najlepiej jest, gdy w zakresie temperatur zewn. -5 C/+5 C kocioł/palnik  jest w stanie modulować na poziomie 30-50%. 

Opublikowano

To na +10' tej modulacji mu zabraknie, a takie temperatury są zawsze ( -20'C już nie, ale kocioł będzie na nią przez cały czas swojego żywota gotowy). Spalając na wysokiej modulacji nie będzie tak czysto, sprawnie i oszczędnie spalał jak na mniejszej mocy.

 

2 godziny temu, Pieklorz napisał:

 

Jak wcześniej zrobiono błąd a nie doczytałem o spalaniu 5ton orzecha w dodatku przy odcięciu z grzania części obiektu. Jak całości się nie grzało, to wyrabiał...

Pytanie czy tylko wyrabiał? Czy był nieco za duży? i czym w nim palił? ( drewno czy sam węgiel?), oraz czy przepalał? czy palił ciągle?

Kocioł z ustawioną mocą do palenia ciągłego będzie za mały do przepalania, a kocioł z ustawioną mocą do przepalania będzie za duży do palenia ciągłego.

Autor ma Ds Zgoda gdzie jest nie duży wymiennik poziomy i w nim jakichś większych sprawności ciężko uzyskać nawet paląc zgodnie ze sztuką. Dlatego też brałbym poprawkę na te 5 ton spalanych w sezonie. Autor sam pisze że na kotle miał 60' a w nocy 45' Ciężko w DS uzyskać jakąś przyzwoitą sprawność przy takim prowadzeniu kotła. Jak ciepły miał powrót przy tych 45' ???? 

Opublikowano

5 ton orzecha to jedno, sezon w którym te spalanie było to drugie. A po trzecie sprawność obecnego kotła też jest inna niż retorty. I nie wiesz jaka masz sprawność tych 5 ton orzecha. Muzę być 40% a może być i 65. A po czwarte to ile MJ ten orzech miał? Rozrzut obliczeń to kilkadziesiąt procent

@SUSPENSER
Z cieplomierzem to co innego.
Paląc groch 30MJ da się wycisnac porównywalnie % energii co ze "słabego"? Na tlokowcu nie umialem.
Ważne jest też jaki palnik bo chyba się zgodzisz ze z tym też bez różnie.

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
14 godzin temu, mkaczko napisał:


Ja mam okolo 200 m2 ocieplone 10 styro + 15 welna dach

Kociol 25 kw palnik ustawiony na moc maks 15 kw

Spalanie maksymalne 37 kg przy temperaturach minus 10
wegla ktory maksymalnie ma 21-23 mj (mieszanka czeski, czarna perla lub stabek i pellet)

Przy pelnej mocy przepali 96 kg na dobe
 

Po co Ci aż taka duża moc? Szykujesz się na małą epokę lodowcową?

Przy mniejszej mocy kocioł spalił by Ci znacznie mniej ( bez żadnego mieszania paliwa by zmniejszyć moc).

Opublikowano

Się przegadujecie z tym wunglem.

Ja mam tonę siana - Wy macie tonę węgla. Kto ma lepszy opał? No Wy...
Przychodzi mróz - podpalam siano, Wy podpalacie węgiel - kto ma cieplej? Założe się że ja...

Słabszy opał jak dobrze rozbujasz to otrzymasz z niego lepszą temp.

Twarde, wysokokaloryczne węgle nie zdążą oddać swojego ciepła w czasie i są zasypywane nową porcją - bo temp. spada, nowa porcja rozpala się dłużej i tak w kółko...

Opublikowano

No tak. Ale takich kup siana spali się 10 a węgla  w tym czasie jedna. Wiem co miałeś na myśli ale to akurat nietrafiony przykład :-)

Opublikowano

Moc kotła to ilość ciepła którą kocioł odbierze w jednostce czasu. Ciepło z gwałtownie spalanego siana może nie być odebrane w całości przez kocioł ( część przez komin) pomimo że taka krótkotrwała moc ze spalanie siana będzie większa ( moc spalania). Nie startujemy w wyścigach na jak najszybsze nagrzanie instalacji ( gdzie potrzebna jest duża moc) tylko chcemy efektywnie ogrzewać dom. Do efektywnego ogrzewania potrzebne jest właściwe tempo spalania i moc która to zapewni. Tempo spalania musi być dopasowane do odbioru. Nawet jak nalejemy tam benzyny to kocioł nie odbierze tak dużej ilości wytworzonego ciepła w tak krótkim czasie.

Z mniejszą mocą też ogrzejemy dom tylko trochę dłużej niż z większą mocą. Przykładowo do nie wygrzanego domu ( np. zaraz po budowie) każda moc będzie za mała by go szybko ogrzać. Potrzeba dużo więcej czasu i paliwa niż przy paleniu ciągłym stale ogrzewanego domu. Podobnie jest cyklicznym włączaniem się kotła i podgrzewaniem na dużej mocy. Lepiej by na mniejszej mocy chodził cały czas i nie rozgrzewał cyklicznie zładu wody czy komina - wtedy będzie palił mniej. Dlatego właściwe dobranie mocy kotła do zapotrzebowania energetycznego budynku zwraca się potem w ilości zużytego opału.

 

Opublikowano

A czy to nie sprawnosc kotla o tym decyduje a nie predkosc spalania (wolno/szybko).

Opublikowano

Piecuch19

Kociol 25 kw mam bo taki kupilem, dom byl nieocieplony a plan ocieplenia byl w jakis niedajacych sie przewidziec przyszlych czasach, po 3 zimie kiedy spalilem 9 ton, zaraz zrobilismy ocieplenie a spalanie spadlo do 6 ton, po dachu do 5,5 a po oknach w piwnicy do 5, no i zamiast wegla 28 mj idzie ta mieszanka




W moim przypadku sprawdza sie cykliczna praca pompy Co kiedy temp. jJest powyzej 4-5 stopni, wowczas pompa pracuje 7 minut a potem 23 postoju w tym czasie kociol idzie na 100 % z tych 15 kw, popiol maczka, w domu cieplo, temperatura powrotu nie schodzi ponizej 45 stopni


Modulacja na niskiej mocy przy temp. powyzej 4-5 stopni robi mi w kotle duzo sadzy

Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
8 godzin temu, SUSPENSER napisał:

wbrew pozorom na tych bardziej kalorycznych zwykle uzyskuje się mniejszą moc maksymalną niż na słabszych - liczy się szybkość spalania się paliwa oraz potrzebna do tego ilość powietrza.

Ta sloma i wegiel to do tego. Wiadomo, ze sloma sfajczy sie szybko ale moc chwilowa będzie wieksza. Jak masz wegiel cos jak retopal to czasem szybciej rozbujasz na nim kociol niz na czyms tęgim i osiagniesz moc maksymalna. Tegi wegiel lepiej prowadzic spokojnie. Najlepiej na okresy przejsciowe i mniejsze mrozy. Wtedy ma czas się ladnie dopalic. 

Opublikowano

Panowie

Padło parę pytań, więc odpowiem.

Palenie 50% sezonu ciągłe i 50% tylko w ciągu dnia. Orzech i groszek Taurona 50/50 mieszałem.Wartość ok 23 mj. Ten mój kocioł lubi jednak drobniejszy węgiel.Lepiej schodzi w komorze zasypowej.Sorry że "zapomniałem" o tych pomieszczeniach ale tam cały czas coś wykańczam i dlatego grzejniki zakręcone i drzwi pootwierane, grzeje się z otwartej klatki schodowej.

Kiedyś może ocieplę ściany zewnętrzne styropianem.Też się nad tym faktem zastanawiam mając na uwadze moc kotła co będzie po dociepleniu. Ale to będzie na pewno nie za rok lub dwa.

Czytając Wasze komentarze (Dziękuję :) ) wstępnie nastawiam się na kociołek o mocy 20 kW z palnikiem SV lub Ardeo. Jeżeli byłby to SV to zastanawia mnie np. że w kotle Skamp 20 kW  palnik ma moc 25 kW. Dlaczego nie 20 kW ? Gdzieś czytałem że lepiej gdy wymiennik jest większy w stosunku mocy palnika.

Dziękuję raz jeszcze za zainteresowanie.

Pozdrawiam

 

Opublikowano

Palenie w połowie ciągle i w połowie przepalanie z za niskimi temperaturami na kotle ( słaba sprawność) świadczy o tym że obecny kocioł jest za mocny. Ty masz w planie docieplenie i chcesz sobie kupić jeszcze mocniejszy? Będziesz musiał do tego bufor sobie dokupić by jakoś sensownie palić bo kocioł będzie w większości czasu na podtrzymaniu.

Opublikowano
Cytat

Palenie w połowie ciągle i w połowie przepalanie z za niskimi temperaturami na kotle ( słaba sprawność) świadczy o tym że obecny kocioł jest za mocny.

Nie.Tutaj nie chodzi o to że było za ciepło, tylko dlatego że obydwoje z żoną pracujemy.Jak paliłem w ciągu dnia to niestety w nocy troszeczkę było chłodno. System pracy mamy taki a nie inny.

Opublikowano

Ale ty masz kocioł 15KW który spokojnie wyrabia z tą marną sprawnością, teraz chcesz kocioł który będzie palił stale, jeszcze większy i co będzie jak ocieplisz chatę? Pomyśl.

Opublikowano

Panowie może faktycznie macie rację jak się tak dobrze zastanowić.

Ten kocioł ma już prawie 17 lat, więc jego wydajność jest chyba już na poziomie 10 kW.

Widzę na ciepłowłaściwe że moc przeciętną mam na poziomie 5 KW. Tylko że z kimkolwiek bym nie rozmawiał na temat kotłów to każdy ma 20 do 25 kW na 200 m2 i sobie chwalą. Więc jak to jest?

Ale też każdy mówi o spalaniu rzędu 6 t i więcej.Coś jest nie tak...

Boję się żebym nie przesadził w dół z mocą. Do tego jeszcze bojler 200 L.

Ten wskaźnik zapotrzebowania na moc 67 W/m2 mnie trochę zastanawia.Coś to za mało jak na moją chatę.

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/6vy5

 

Opublikowano

Spalanie 6 ton i więcej na 200m' wskazuje czy kocioł jest dobrze dobrany. Powinno być o połowę mniejsze. Teraz masz mniejsze spalanie i chcesz kupić kocioł który ma palić sprawniej i spalać więcej??

Wszyscy zachwalają swoje kotły omijając twierdzenia " że kocioł mam za duży", ale dokupują do nich bufory. Zastanów się po co bufor do kotła który moduluje mocą? - bo moc została źle dobrana. Potem kombinują z instalacjami i mieszaniem opału by zmniejszyć za dużą moc kotła bo większość czasu pracuje w podtrzymaniu, a tu sprawności jaką deklaruje producent nie będzie. W dolniaku dużo łatwiej jest zmniejszyć moc i polepszyć spalanie na tej mocy która po zmniejszeniu będzie mocą maksymalną i kocioł będzie na niej sprawnie spalał. W podajnikowcu już tak się nie da - dlatego dokupują bufory by palić w nich z większą sprawnością bo na podtrzymaniu sprawność jest słaba, a efektem tego jest duże zużycie opału ( w ilościach jak napisałeś). Po co w kotle podajnikowym z modulacją mocy bufor? Zastanów się? Gdyby mieli dobrze dobrany kocioł to bufor jest nie potrzebny i na tym forum by ich nie było, bo po co? Jak kupisz za duży kocioł to zostaniesz na tym forum dłużej, bo tu 90% ma za duże kotły ( dobierane do -20'C a nie do " przeciętnej mocy grzewczej"). Patrz w profile doradzających Ci - czy mają bufor. Jeśli tak to nie sugeruj się ile im spala kocioł bo Tobie nigdy tyle nie spali tylko zawsze więcej. Zapytaj znajomych co mają podajnikowca bez bufora - ile im  kocioł stoi w podtrzymaniu a ile pracuje choć na 80% mocy i ile na sezon spalają?, a będziesz wiedział.

Bojlera 200l wogóle nie bierz pod uwagę, bo on do mocy kotła nic nie ma. Boiler dogrzewa się w trakcie ogrzewania CO przez całą dobę i nie wpływa to na moc. Jak by codziennie miał brać prysznic autobus turystów to dla mocy kotła byłoby to istotne.

Opublikowano

Już ja widzę jak większość dobrze dobranych kotłów spala dobrze, bezproblemowo i czysto. Wystarczy że wejdę w odpowiedni dział forum. A tak swoją drogą ciekawe jakbym zamiast 25kw miał taką 17kw to co, magia by sprawila że zamiast 30 kg palilbym 17? To powiedz mi co się dzieje z resztą kw które wygeneruje mój palnik, spala czysto i bez niedopału, słucham, bo mnie to ciekawi

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Nie magia tylko sprawność. Przy 17 kW kocioł większą część czasu spalał by na większej sprawności i miał krótsze przestoje niż teraz, co przełożyło by się na oszczędność opału. W przestojach / podtrzymaniach kocioł i komin się wychładza, a potem musi to nadrabiać. Od takiego skokowego spalania oszczędniejsze będzie spalanie zbliżone do spalania ciągłego na mocy zbliżonej do maksymalnej, bo wtedy jest najwyższa sprawność i oszczędności opału. W podtrzymaniu takiej sprawności nie ma i Twój palnik wtedy nie generuje takiej mocy jak napisałeś. Natomiast za duża moc powoduje że szybko przechodzi on w stan podtrzymania i ten cykl powtarza się często, a 30kg na dobę na 190m' to za dużo moim zdaniem. Ile idzie Ci opału na sezon grzewczy?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.