Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ogrzewanie podłogowe dla pieca węglowego (instalacja)


Rafciop

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jestem na etapie dostosowywania instalacji CO. i CWU. Instalacja na tą chwilę będzie zasilana ekogroszkiem. W przyszłości może dodam grzałkę lub solary  (GAZ ODPADA a PC zwrot jest niepopłacany no chyba ze chodzi o wygodę). Instalacja dotyczy małego domku z 3 kondygnacjami (68m2 na każde: piwnica użytkowa, parter i poddasze) . Trochę po interesowałem się tematem ale potrzebuję wsparcia jeśli chodzi o techniczną stronę. Na początku chciałem zamknąć cały układ ale widzę, że ludzi raczej odradzają taki zabieg dla pieca na paliwo stałe.  Czy może pracować podłogówka w systemie otwartym? Ma ktoś i poleca? Jeśli nie to moge zastosować wymiennik ale czy naprawdę jest to konieczne przy zaworach mieszających i termostacie na każdym rozdzielaczu. Widzę, że z wygody raczej instalatorzy instalują pompy na każdym rozdzielaczu. Czy nie wystarczyła by jedna dla 2 rozdzielaczy? Tam będę miał tylko z 100m2-120m2 podłogówki. Myslałem żeby zrobić podłogówkę na rurkach pex 20 ze względu na mniejsze opory  z korzyścią dla pompy ale czy warto? 

 

CO_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A która pompa będzie zasilać te dwa pozostałe rozdzielacze?

Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61
18 godzin temu, Rafciop napisał:

Witam

Jestem na etapie dostosowywania instalacji CO. i CWU. Instalacja na tą chwilę będzie zasilana ekogroszkiem. W przyszłości może dodam grzałkę lub solary  (GAZ ODPADA a PC zwrot jest niepopłacany no chyba ze chodzi o wygodę). Instalacja dotyczy małego domku z 3 kondygnacjami (68m2 na każde: piwnica użytkowa, parter i poddasze) . Trochę po interesowałem się tematem ale potrzebuję wsparcia jeśli chodzi o techniczną stronę. Na początku chciałem zamknąć cały układ ale widzę, że ludzi raczej odradzają taki zabieg dla pieca na paliwo stałe.  Czy może pracować podłogówka w systemie otwartym? Ma ktoś i poleca? Jeśli nie to moge zastosować wymiennik ale czy naprawdę jest to konieczne przy zaworach mieszających i termostacie na każdym rozdzielaczu. Widzę, że z wygody raczej instalatorzy instalują pompy na każdym rozdzielaczu. Czy nie wystarczyła by jedna dla 2 rozdzielaczy? Tam będę miał tylko z 100m2-120m2 podłogówki. Myslałem żeby zrobić podłogówkę na rurkach pex 20 ze względu na mniejsze opory  z korzyścią dla pompy ale czy warto? 

 

CO_1.jpg

Ja mam na układzie otwartym już prawie 4 rok , a 3 sezony paliłem zasypowcem i dopiero ten sezon kończący się paliłem kotłem na ekogroszek , działa to rewelacyjnie ,  idzie rura od pieca na poddasze od tej rury jest zasilany rozdzielacz podłogówki który ma swoją pompę oraz zawór 4 drogowy tzw grupa pompowo mieszająca ,ustawiam na zaworze temp zasilania podłogówki przeważnie w 90% czasu idzie na 30 stopniach , dalej z tej rury zasilane są  kaloryfery na poddaszu , przy kotle jest druga pompa która chodzi na sztywno stale i ona zasila bojler dwupłaszczowy oraz 2 kaloryfery które zresztą są zawsze zakręcone bo niepotrzebne a bojler robi za ochronę powrotu i np przy temp na kotle 65 stopni na powrocie mam 57 stopni i jedynie przy duzej kąpieli spada do 45 stopni na jakieś 20 minut by po tym czasie znów było na powrocie te ponad 55 stopni , całość działa rewelacyjnie , czujnik bojlera został zniego wyciągnięty i załozony na rurze powrotu zasilania bojlera co spowodowało znaczną poprawę spokojności spalania na kotle bo nie ma tych skoków na maxa jak to miało miejsce z czujnikiem w bojlerze , spala to mizerne ilości opału , dom obecnie grzane 160m2 spalił ok 2 ton eko retopala , rok budowy 1936 za Adasia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

5 godzin temu, sambor napisał:

Te dwa pozostałe mają własne pompy!

Natomiast po co zaw różnicowy i rotametry do CO?

Tak 2 pozostałe mają własne pompy. Rotametry rzeczywiście są zbędnym kosztem dla grzejników i nie będę ich dawał.  Zawór różnicowy chciałem dać aby w razie braku prądu piec działał grawitacyjnie przynajmniej dla grzejników. Powinno to chodzić bo w poprzedniej instalacji niby coś grzało w piwnicy bez pompki. Jeśli to jest zbędne to mogę jak najbardziej go wywalić.

2 godziny temu, berthold61 napisał:

Ja mam na układzie otwartym już prawie 4 rok , a 3 sezony paliłem zasypowcem i dopiero ten sezon kończący się paliłem kotłem na ekogroszek , działa to rewelacyjnie ,  idzie rura od pieca na poddasze od tej rury jest zasilany rozdzielacz podłogówki który ma swoją pompę oraz zawór 4 drogowy tzw grupa pompowo mieszająca ,ustawiam na zaworze temp zasilania podłogówki przeważnie w 90% czasu idzie na 30 stopniach , dalej z tej rury zasilane są  kaloryfery na poddaszu , przy kotle jest druga pompa która chodzi na sztywno stale i ona zasila bojler dwupłaszczowy oraz 2 kaloryfery które zresztą są zawsze zakręcone bo niepotrzebne a bojler robi za ochronę powrotu i np przy temp na kotle 65 stopni na powrocie mam 57 stopni i jedynie przy duzej kąpieli spada do 45 stopni na jakieś 20 minut by po tym czasie znów było na powrocie te ponad 55 stopni , całość działa rewelacyjnie , czujnik bojlera został zniego wyciągnięty i załozony na rurze powrotu zasilania bojlera co spowodowało znaczną poprawę spokojności spalania na kotle bo nie ma tych skoków na maxa jak to miało miejsce z czujnikiem w bojlerze , spala to mizerne ilości opału , dom obecnie grzane 160m2 spalił ok 2 ton eko retopala , rok budowy 1936 za Adasia .

Wiele osób daje zawór 4D aby ustabilizować pracę kotła (widziałem wiele projektów właśnie na tym forum) więc może się zdecyduje wpiąć go zaraz za CWU. Domyślam się, że pozwoli to mi także na szybsze grzanie wody w zbiorniku CWU? 

 

Po aktualizacji instalacja by wyglądała tak:

 

CO_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61
Godzinę temu, Rafciop napisał:

 

Tak 2 pozostałe mają własne pompy. Rotametry rzeczywiście są zbędnym kosztem dla grzejników i nie będę ich dawał.  Zawór różnicowy chciałem dać aby w razie braku prądu piec działał grawitacyjnie przynajmniej dla grzejników. Powinno to chodzić bo w poprzedniej instalacji niby coś grzało w piwnicy bez pompki. Jeśli to jest zbędne to mogę jak najbardziej go wywalić.

Wiele osób daje zawór 4D aby ustabilizować pracę kotła (widziałem wiele projektów właśnie na tym forum) więc może się zdecyduje wpiąć go zaraz za CWU. Domyślam się, że pozwoli to mi także na szybsze grzanie wody w zbiorniku CWU? 

 

Po aktualizacji instalacja by wyglądała tak:

 

CO_2.jpg

żle zrozumiałeś , ja zawór 4 drogowy mam tylko w rozdzielaczu podłogówki on służy tylko i wyłącznie do obniżenia temperatury wody zasilającej podłogówkę bo jest kilka rozwiązań a moje chyba najlepiej się do tego nadaje

dokładnie takie coś jak tu https://www.fachowyinstalator.pl/grupa-pompowa/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61
32 minuty temu, sambor napisał:

W rozdzielaczach jest montowany zaw 3-D a nie 4-D

sambor ja mam 4 drogowy ten na linku ,zdjęcie główne  https://www.fachowyinstalator.pl/grupa-pompowa/

z dołu zasilanie / z prawej powrót z belki powrotnej / góra zasilanie belki zasilającej/ lewa strona powrót zimnej i nadmiaru resztki .

grupa-pompowo-mieszajaca_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo oznaczenia/kropki na mieszaczu są kopnięte, albo nie jestem w stanie wyobrazić sobie budowy wewnętrznej ani sposobu mieszania tego urządzenia.

PS: Doczytałem, że to jest zawór termoregulacyjny, a więc nie jest to typowy mieszacz 4D a raczej czterodrogowy zawór termostatyczny.

Więcej na ten temat TUTAJ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

No mam gdzieś papierki do tego i w sumie jak zwali tak zwali ale działa to wyborowo i w zasadzie od strzała jak to podłączyłem bez problemowo , na starym zasypowcu musiałem ustawiac wyższe zasilanie aby wygrzało podłogę zanim kocioł wygasł , teraz na podajnikowym jest idealnie i tej zimy w zasadzie ani razu nie trzeba było nic regulować w domu stale 23 a przeważnie 24 stopnie , kalafiory w przedpokoju oraz w łazience w sumie niepotrzebnie dawałem , ale mimo że to rozwiązanie jest ciut droższe to nie żałuję ani złotówki .nawet temperatura na kotle nie ma zbytnio wpływu bo czy przez miesiąc miałem 57 stopni było tak samo jak pozostała częśc sezonu 65 stopni na kotle a podłogówka zasilana 29-30 stopni.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, zaworek napisał:

A ja bym tak+ZZ za pompami kotłową i na grzejniki

SCHEMAT 11.jpg

No właśnie zastanawiałem się czy tak nie dać bo wydaje mi się. że wystarczy jedna pompa z zaworem mieszającym (3D). Teraz wszyscy robią na 'bogato' i dodają cały ten osprzęt do rozdzielaczy. Ta pompa przy piecu ma na celu wymuszenie utrzymywania stałej temperatury na piecu czy jej zastosowanie jest inne? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, berthold61 napisał:

sambor ja mam 4 drogowy ten na linku ,zdjęcie główne  https://www.fachowyinstalator.pl/grupa-pompowa/

z dołu zasilanie / z prawej powrót z belki powrotnej / góra zasilanie belki zasilającej/ lewa strona powrót zimnej i nadmiaru resztki .

 

Jak to naprawdę zaw 4-D to niestety przed nim musi być dodatkowa pompa, sam zaw 4-D nie pociągnie wody z pionu.

Rób OP  na 1szt 3-D i 1 pompie jak radzi kolega @zaworek

Jak już masz te rozdzielacze to musisz je podłączyć albo przez osobną dodatkową pompę albo pod wyjście pompy od grzejników.

Wtedy nie potrzeba dodatkowej pompy, a pompa grzejników powinna chodzić cały czas .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jeszcze ich nie mam. Nie chcę tworzyć jakiś głupich tworów instalacji dlatego ostro interesuje się tematem.Wiadomo z pompą wszystko pójdzie ale lubie robić rzeczy optymalnie. W sumie z tym powrotem na grzejnikach to nie jest głupi pomysł. Schemat by wyglądał tak jak się nie mylę?

CO_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, sambor napisał:

Jak jest zaw 3-D to dajesz zasilanie wprost z kotła .

Prawidłowo masz poniżej, dodatkowo jest tam zaw 4-D i pompa do ochrony powrotu

zaw 4-D i dwa obiegi.jpg

Dzięki wielkie, zastosuje ten układ. Jak będzie gotowa instalacja to podeśle na forum dla potomnych. Mam jeszcze jedno pytanie. Producenci zalecają, żeby w ogrzewaniu podłogowym było ciśnienie minimalne 0,7 bar. Chodzi o łatwiejsze odpowietrzanie instalacji czy o coś innego? Żeby zwiększyć ciśnienie, zbiornik wyrównawczy umieszczę jak najwyżej na poddaszu . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Rafciop napisał:

Producenci zalecają, żeby w ogrzewaniu podłogowym było ciśnienie minimalne 0,7 bar. Chodzi o łatwiejsze odpowietrzanie instalacji czy o coś innego? 

Pierwsze słyszę a robię  podłogówki już parę dobrych lat.

Na moim schemacie brak oczywiście podłączenia naczynia przelewowego do kotła, pamiętaj o tym że musi być podłączone wprost do kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.