adik79 Opublikowano 17 Listopada 2017 #1 Opublikowano 17 Listopada 2017 Witam wszystkich forumowiczów. Mam nadzieję mały problem który opiszę poniżej. Buduję dodatkowy pokój nag garażem 36m2. Na tą chwilę stan zamknięty ściana 24cm z bloczka komórkowego ocieplony styro 15cm, na dachu blacho dachówka ale jest na krokwiach folia paro-przepuszczalna potem łaty i murłaty. Ociepliłem połowę dachu od wewnątrz wełna 2x15cm plus stelaż i karton gipsy a druga połowa ma być wykonana przez weekend. Ale zmartwiło mnie to iż wsuwając rękę dzisiaj miedzy wełną a folią jest mokro tak na ok 20cm w głąb. Pytanie co może być przyczyną? Czy powodem jest brak ocieplenia całości dachu i różnica temp.między zewn a wewn pomieszczenia? Folia paro-przepuszczalna nie przepuszczała wody do środka jak były opady deszczu a nie było jeszcze blacho-dachówki. Proszę o opinie czy mam się bardzo martwić czy jest to naturalne zjawisko w okresie zimowym.
ameno25 Opublikowano 17 Listopada 2017 #2 Opublikowano 17 Listopada 2017 A masz szczelinę wentylacyjna pomiędzy wełną , a folia ?
dormario Opublikowano 17 Listopada 2017 #3 Opublikowano 17 Listopada 2017 A co to za mmebrana? Jaka gramatura? Zjawisko które obserwujesz to punkt rosy który powstaje na styku ciepłego i zimnego powietrza. Po wykonaniu docieplenia z wełny należy całą powierzchnie szczylnie zamknąć folią paroizolacyjną. Wszystkie zakłady trzeba koniecznie skleić. Wilgos ta która jest teras z czasem odparuje przez membranę.
segal21 Opublikowano 17 Listopada 2017 #4 Opublikowano 17 Listopada 2017 Są róźne rodzaje foli,do jednych moźesz wełne dać na styk u innych musi być odstęp kilku centymetrów,musisz przeczytać co pisało na foli,ja jak dawałem białą z sznurkami jakby w środku to musiał byc odstęp paru centymetrów,przy foliach ktore w dotyku nie przypominają foli moźna kłaśc bezpośrednio,są one dóźo droźsze od białych.pozdrawiam
adik79 Opublikowano 17 Listopada 2017 Autor #5 Opublikowano 17 Listopada 2017 A masz szczelinę wentylacyjna pomiędzy wełną , a folia ? Tak jest szczelina
adik79 Opublikowano 17 Listopada 2017 Autor #6 Opublikowano 17 Listopada 2017 A co to za mmebrana? Jaka gramatura? Zjawisko które obserwujesz to punkt rosy który powstaje na styku ciepłego i zimnego powietrza. Po wykonaniu docieplenia z wełny należy całą powierzchnie szczylnie zamknąć folią paroizolacyjną. Wszystkie zakłady trzeba koniecznie skleić. Wilgos ta która jest teras z czasem odparuje przez membranę. Firma Brass czyli z tego co się orientuję nie jakieś dziadostwo, mam nadzieję że po wykonaniu ocieplenia 2 połowy dachu wszystko będzie ok.
adik79 Opublikowano 17 Listopada 2017 Autor #7 Opublikowano 17 Listopada 2017 Są róźne rodzaje foli,do jednych moźesz wełne dać na styk u innych musi być odstęp kilku centymetrów,musisz przeczytać co pisało na foli,ja jak dawałem białą z sznurkami jakby w środku to musiał byc odstęp paru centymetrów,przy foliach ktore w dotyku nie przypominają foli moźna kłaśc bezpośrednio,są one dóźo droźsze od białych.pozdrawiam Tak jak napisałem wcześniej folia Brass,zielona. Krokwie mam 16 a wełnę dawałem 15cm między nie a potem jeszcze druga warstwa na zakładkę 15cm
Przemyslaw85 Opublikowano 17 Listopada 2017 #8 Opublikowano 17 Listopada 2017 Jeden cm przerwa to jakby jej nie było. Ta przerwa winna mieć min 3cm. Więc między krok wie powinieneś dać 12cm wełny. A druga warstwa ok 15-20cm. Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka
dormario Opublikowano 17 Listopada 2017 #9 Opublikowano 17 Listopada 2017 Bzdura Przy membranie paroprzepuszczalnej przerwa nie jest wymagana przerwę stosuje się przy pelnym deskowaniu i kryciu papą lub stosując folie z matą kondensacyjna. Membrana ma właściwości paroprzepuszczalne wiec para wodna przejdzie przez nią do przestrzeni między nią a pokryciem i tam zostanie zwentylowana.
adik79 Opublikowano 18 Listopada 2017 Autor #10 Opublikowano 18 Listopada 2017 Jeden cm przerwa to jakby jej nie było. Ta przerwa winna mieć min 3cm. Więc między krok wie powinieneś dać 12cm wełny. A druga warstwa ok 15-20cm. Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka Czytałem że mając pełne deskowanie powinna być przerwa 3-4cm a ja nie posiadam, więc może nawet bezpośrednio się stykać.
ameno25 Opublikowano 18 Listopada 2017 #11 Opublikowano 18 Listopada 2017 A co to jest parowanie ? Najlepiej jak między wełną a membrana jest szczelina , i jest przewiew powietrza kory ułatwia odparowanie skroplin , druga sprawa w kalenica powinna byc wentylowana i w ściance kolankowej otwory , tak aby to powietrze miało jak dotrzeć w szczelinę , i trzecia sprawa jak ktoś wyżej napisał , wełna od strony GK powinna być szczelnie zaizolowana folia paroizolacyjną , robimy zakłady i sklejamy na całości , wywijamy na sciane , dajemy klej uszczelniający i kręcimy profil , lub do profila przed przykręceniem klejimy warkocz foli i później łączymy z reszta , tak jak to wygląda np w oknach dachowych
adik79 Opublikowano 18 Listopada 2017 Autor #12 Opublikowano 18 Listopada 2017 Sprawdziłem dokładnie ta folie to firma BRAAS DIVOROLL UNIVERSAL +,a po zaglebieniu się w temat wełna może stykac się z folią. Jest nie w pomieszczeniach wilgotnych takich jak łazienka kuchnia powinno dawać się folie pod wełna i dopiero karton gips. Wydaje mi się że to co się stało czyli mokra wełna ale tylko na tych 20bcm jest spowodowane poprzez jeszcze brak wentylacji w pokoju ale dzisiaj będzie już to zrobione. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Dziękuję za sugestie a temat uważam za zamknięty
szakallo Opublikowano 19 Listopada 2017 #13 Opublikowano 19 Listopada 2017 Folia parolizolacyjna od wewnątrz kosztuje grosze czemu niektórzy na tym chcą oszczędzić??
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 #14 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Są róźne rodzaje foli,do jednych moźesz wełne dać na styk u innych musi być odstęp kilku centymetrów,musisz przeczytać co pisało na foli,ja jak dawałem białą z sznurkami jakby w środku to musiał byc odstęp paru centymetrów,przy foliach ktore w dotyku nie przypominają foli moźna kłaśc bezpośrednio,są one dóźo droźsze od białych.pozdrawiam Przy użyciu folii zawsze trzeba zachować szczelinę wentylacyjną ok 4cm tylko w przypadku membrany dachowej izolacja termiczna może się stykać
adik79 Opublikowano 19 Grudnia 2017 Autor #15 Opublikowano 19 Grudnia 2017 Jak na razie wszystko w porządku. Moja literówka wystąpiła nie folia tylko membrana paro przepuszczalna. Nic złego się nie dzieje karton gipsy suche być może była to wina ocieplenia połowy dachu i stąd ta wilgoć.
gmaj22 Opublikowano 19 Grudnia 2017 #16 Opublikowano 19 Grudnia 2017 Membrany o paroprzepuszczalności powyżej 1200 g/m2/24h nie wymagają szczeliny wentylacyjnej. Ta ma do 1300g/m2/24h czyli jest to tak naprawdę wartość graniczna. Ja bym dał wentylację w tym przypadku. Druga sprawa: kondensacja, punkt rosy i pokrycie dachu. Dach pokryty blachą. Jak wiadomo blacha "poci" się od spodu i przy zbyt łagodnym spadku krople moga się odrywac od jej powierzchni. Jeśli punkt rosy wystepuje w warstwie wełny ( a tutaj musi wystapić), to bezwzględnie trzeba wykonać paroizolację od wewnątrz ogrzewanego pomieszczenia. W tej chwili kondensacja występuje w zewnetrznej warstwie wełny, ale w momencie kiedy temperatura na zewnatrz bedzie się obniżać, to punkt rosy będzie przesuwać sie do wewnątrz warstwy. W drugą stronę: im wyzsza temp. wewnatrz pomieszcenia, tym punkt rosy bardziej na zewnątrz przegrody :)
szakallo Opublikowano 21 Grudnia 2017 #17 Opublikowano 21 Grudnia 2017 Osobiście uważam, że w przypadku blachy jako pokrycia powinno się stosować jak najwięcej otworów wentylacyjnych. Dachówka np. zawsze ma albo falę albo przynajmniej wróblówkę, jak dołożył ktoś dachówki wentylacyjne i kalenicy wentylację to membrana okładana na styk z wełną nie stanowi problemu. W przypadku blachy niema praktycznie wentylacji i potem same problemy.
krisgie Opublikowano 22 Grudnia 2017 #18 Opublikowano 22 Grudnia 2017 Ogólnie zgadzam się z @szakallo. Dużo zależy też od wykonawcy, jego wiedzy i wyobraźni, pod dachówką problem jakby mniejszy bo nie szczelna i przewiewa. Podczas montowania okien dachowych pomiędzy dachówką a folią WPP nieźle ciągło (wróblówka+dachówki wentylacyjne+otwarta kalenica). Przy szczelnie ułożonej blasze nie będzie tak dobrze.
dormario Opublikowano 26 Grudnia 2017 #19 Opublikowano 26 Grudnia 2017 Membrany o paroprzepuszczalności powyżej 1200 g/m2/24h nie wymagają szczeliny wentylacyjnej. Ta ma do 1300g/m2/24h czyli jest to tak naprawdę wartość graniczna. Ja bym dał wentylację w tym przypadku. Druga sprawa: kondensacja, punkt rosy i pokrycie dachu. Dach pokryty blachą. Jak wiadomo blacha "poci" się od spodu i przy zbyt łagodnym spadku krople moga się odrywac od jej powierzchni. Jeśli punkt rosy wystepuje w warstwie wełny ( a tutaj musi wystapić), to bezwzględnie trzeba wykonać paroizolację od wewnątrz ogrzewanego pomieszczenia. W tej chwili kondensacja występuje w zewnetrznej warstwie wełny, ale w momencie kiedy temperatura na zewnatrz bedzie się obniżać, to punkt rosy będzie przesuwać sie do wewnątrz warstwy. W drugą stronę: im wyzsza temp. wewnatrz pomieszcenia, tym punkt rosy bardziej na zewnątrz przegrody :) Nie mogłem nie zareagować. Czemu piszesz o czymś na czym się nie znasz? Co Twoim zdaniem oznacza parametr 1200g/m2/24h i tak dalej? Blacha kondensuje i zawsze się z niej oderwie woda niezależnie od spadku bo w większości blachy są profilowane. Punkt rosy zawsze wystąpi na styku zimnego i ciepłego im lepsza izolacja tym punkt będzie dalej ciepłego a bliżej zimnego. Paroizolacja poddasza użytkowego zawsze musi być wykonana!!! nie ma od tego odstępstwa.
dormario Opublikowano 26 Grudnia 2017 #20 Opublikowano 26 Grudnia 2017 W przypadku blachy niema praktycznie wentylacji i potem same problemy. A to się tak dzieje ponieważ w większości nasi wykonawcy to domorośli fachowcy, którzy nigdy nie kończyli szkoły która wprowadziłaby ich w wykonywany zawód. Doświadczenie nabywają przeważnie na skutek przekazów starszych wykonawców, którzy też nie kończyli szkoły. Co jest najgorsze to to, że wykonywania tego zawodu często zmusiło ich życie a nie pasja czy zainteresowanie, poprostu musieli zarobić na życie, a że inwestor też się nie zna to przeważnie nikt im błedów nie wytyka. Jest jeszcze jeden ważny aspekt a mianowicie zmieniające się technologie. To co kiedyś było dobre to nie koniecznie jest dobre teraz. Jedynie co cieszy to fakt, że coraz chętniej uczestniczą w merytorycznych szkoleniach branżowych gdzie mogą się czegoś dobrego dowiedzieć. Żeby dobrze wentylować dach to potrzebna jest odpowiednia szczelina między pokryciem właściwym a dekoracyjnym. Szczelinę dobiera się odpowiednio do wysokości połaci. Powinno się stosować odpowiedniej grubości kontrłaty i łaty. A jak jest w naszych polskich realiach? Prawie zawsze 99% kontrłata ma 2,3 cm a łata 4 lub 5 cm.
gmaj22 Opublikowano 27 Grudnia 2017 #21 Opublikowano 27 Grudnia 2017 Nie mogłem nie zareagować. Czemu piszesz o czymś na czym się nie znasz? Co Twoim zdaniem oznacza parametr 1200g/m2/24h i tak dalej? Blacha kondensuje i zawsze się z niej oderwie woda niezależnie od spadku bo w większości blachy są profilowane. Punkt rosy zawsze wystąpi na styku zimnego i ciepłego im lepsza izolacja tym punkt będzie dalej ciepłego a bliżej zimnego. Paroizolacja poddasza użytkowego zawsze musi być wykonana!!! nie ma od tego odstępstwa. Tak, rzeczywiście się nie znam, bo przypominam o jednym z podstawowych parametrów membrany dachowej, zaś wystąpienie punktu w przegrodzie budowlanej jestem w stanie wyliczyć co do centymetra :)Ale mam pytanie do znającego się kolegi: gdzie wystąpi punkt rosy, jeśli latem mamy na zewnątrz 30C, pod pokryciem dachowym "tylko" 50C, a nam się zachciało wewnątrz włączyć klimatyzację, żeby utrzymać 18 C.? I gdzie wtedy wykropli się para wodna?
Vlad24 Opublikowano 27 Grudnia 2017 #22 Opublikowano 27 Grudnia 2017 Tak, rzeczywiście się nie znam, bo przypominam o jednym z podstawowych parametrów membrany dachowej, zaś wystąpienie punktu w przegrodzie budowlanej jestem w stanie wyliczyć co do centymetra :) Nie żałuj róż, gdy płonie las. Zastanawiasz się nad wydajnością membrany czy to szklanka, czy półtorej, a po drugiej stronie masz podaż wilgoci w ilości wiadra.
gmaj22 Opublikowano 27 Grudnia 2017 #23 Opublikowano 27 Grudnia 2017 Parametr "wydajności" membrany służy określeniu zasadności stosowania szczeliny wentylacyjnej a nie folii paroizolacyjnej. Po za tym co innego para wodna od wewnątrz, a co innego "woda opadową" z kondensacji na powierzchni blachy. Strony membrany również mają inne właściwości oraz przeznaczenie :)
Szczypiorr Opublikowano 27 Grudnia 2017 #24 Opublikowano 27 Grudnia 2017 Różnie jest z tą membrana, przynajmniej opininiami o paraprzepuszczalnosci. Szukałem do siebie mocnej i w dobrej cenie, pięć lat temu kupiłem corotop Red strong, dekarze mówili że nie widzieli jeszcze tak mocnej. Jak orientowalem się w sprawie tej szczeliny itd jedni mówili że przy membranie nie trzeba ale przy mojej by pasowało bo ma 3000g/m/24 A tutaj piszecie, że powyżej 1200 nie trzeba. U mnie nie ma szczeliny, dowiedzialem się po fakcie, wełna dotyka membrany i nadal nie wiem czy jest problem czy z tą membrana nie
gmaj22 Opublikowano 27 Grudnia 2017 #25 Opublikowano 27 Grudnia 2017 Jeszcze raz: POMIĘDZY mebraną a izolacją stosujemy szczelinę lub nie zależnie od parametru (g/m2/24) mebrany. Natomiast NAD membraną, czyli pomiedzy membraną a właściwym pokryciem stosujemy szczelinę wentylacyjną od okapu do kalenicy.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.