NOBD Opublikowano 7 Lutego 2016 #26 Opublikowano 7 Lutego 2016 Za dużo spędzasz czasu w kotłowni :D Możesz ograniczyć przepływ do zasobnika c.w.u. i powinno spokojniej działać, tylko że wolniej wodę podgrzejesz.
Mery Opublikowano 21 Kwietnia 2016 #27 Opublikowano 21 Kwietnia 2016 No masz na talerzu)Dodam jeszcze tylko że rura do naczynia stal 1" lub Cu 28 i sugeruje jak wyjscie z kotła 6/4 by było to 4D również 6/4 u mnie wyjscie 6/4 i nie chce za bardzo działać grawitacja na 5/4 I pętle w OP rozsądnej długości do 80m a nie tak jak niektórzy x2 Czy tak można łączyć powroty wchodzące do 4d (z podłogi i grzejników)
przemo0036 Opublikowano 10 Listopada 2016 Autor #28 Opublikowano 10 Listopada 2016 Witam. Panowie zacząłem robic przymiarki w kotłowni i mam pytanie czy nie za daleko umiejscowiłem zawór 4drogowy. Odległość pomiędzy zaworem 4drogowym a wyjściem z pieca to 30cm.
wadus Opublikowano 10 Listopada 2016 #29 Opublikowano 10 Listopada 2016 No masz na talerzu)Dodam jeszcze tylko że rura do naczynia stal 1" lub Cu 28 i sugeruje jak wyjscie z kotła 6/4 by było to 4D również 6/4 u mnie wyjscie 6/4 i nie chce za bardzo działać grawitacja na 5/4 I pętle w OP rozsądnej długości do 80m a nie tak jak niektórzy x2 Ja chyba mam mniejwiecej taki schemat ? Ale mam pytanie jezeli zawor 4D ma zapewniach ochrone powrotu to bedziemy miec tutaj problem z dogrzaniem grzejnikow. zawor 4D ma zazwyczaj regolacje od 0-10 ja mam teraz 3/10 i to mi puszcza 28 stopni cieplej wody na grzejniki jezeli chce podniesc temp. rozkrece 4D na 4 -4,5 /10 to powrot juz nie jest chroniony bo otwierajac mocniej zasilanie grzejnikow (teraz woda bedzie juz miala 33-38 stopni) otwieram tym samym mocniej czesc zaworu ktora puszcza wode powrotu z podlogowki. Czyli jezeli trzymamy sie zakresu 1-3 /10 to ok powrot bedzie ciagle cieply ale jak rozkrece zawor ponad 4 to powrot mi wychladza sie nawt do 30 stopni. wiem ze mam za mala srednice rur CU28 ale uzywam pompki CWU do wymuszenia obiegu choc jak widac daje rade ale tylko do malego zakresu zaworu 4D 1-3 na 10
marcinrap Opublikowano 10 Listopada 2016 #30 Opublikowano 10 Listopada 2016 Witam, Mam wykonaną podłogówkę według projektu. Wywaliłem z niego grzejniki w garażu wiec nie ma pompy oraz zaworu. Instalator na próbę nie zamontował dodatkowej pompy aby sprawdzić czy pompa w piecu wystarczy. Wtedy jeszcze nie wiedziałem jaki kupie piec. Zakupiłem Buderusa GB 072 14KV. Po uruchomieniu okazało się że nie ma szans aby wszędzie grzało. Na dole po długim odpowietrzaniu podłoga jest ciepła oprócz 2 pętli. Jutro instalator ma przyjechać i będzie odpowietrzał. Po zakręceniu rozdzielacza na dole i nad garażem , rozdzielacz na górze zaczynał się nagrzewać, ale ewidentnie brakuje ciśnienia . Czy nie lepiej było zrobić osobny obwód do rozdzielacza na gorze? Instalator powiedział że zamontuje dodatkową pompę i sprzęgło tylko mówił że mają jakieś zrobione w stylu zbiornika z 4 króćcami. Czy zastosować takie coś czy kupić oryginalne? Czy jego wizja jest dobra czy jest coś źle zrobione w instalacji? Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz, w czasie działania podłogówki rotametry są zainstalowane na zasilaniu na dolnej szynie rozdzielacza, o zasilanie pętli odchodzi w dół. Powrót jest do szyny górnej i tam są poktętła. Jednak rotametry nie pokazują żadnego przepływu mimo grzania, jest taki efekt jak by wskaźnik był zasysany. Instalator powiedział że w tym rozdzielacz ( KANTHERM )jest inaczej niż w innych i pomylił się i będzie musiał zamienić miejscami rotametry z pokrętłami. Potem stwierdził że jak będzie dodawał pompę to zamieni zasilanie z powrotem przy piecu i nie trzeba będzie pić przekręcić. Co o tym sądzicie i co proponujecie? Będzie to działało? skawina proj.pdf skawina proj obliczenia.pdf
wadus Opublikowano 10 Listopada 2016 #31 Opublikowano 10 Listopada 2016 dokładnie taki sam schemat mam u siebie i zastanawia mnie problem, lub może tak musi być że jak się załącza pompa od bojlera to siłownik zaworu mocno kręci zaworem aż do 60-80% otwarcia aby utrzymać zadaną na wyjściu zaworu np. 37 stopni. Może coś jest nie tak w tym schemacie? Niech koledzy mnie poprawia jezeli gadam bzdury, ale moze aby zlikwidowac ta cyklicznosc grzania moze wlacz stala cyrkulacje na bolerze (ja tak mam bo CWU sluzy mi jako pompka kotlowa) Zalata tego rozwiazania jest to ze masz non stop ciepla wode, jej zuzycie jest dosyc szybko rekompensowane o ile masz mieszacz przy wyjsciu bo inaczej wrzatek leci w kranach.
odpowietrznik Opublikowano 10 Listopada 2016 #32 Opublikowano 10 Listopada 2016 Witam, Mam wykonaną podłogówkę według projektu. Wywaliłem z niego grzejniki w garażu wiec nie ma pompy oraz zaworu. Instalator na próbę nie zamontował dodatkowej pompy aby sprawdzić czy pompa w piecu wystarczy. Wtedy jeszcze nie wiedziałem jaki kupie piec. Zakupiłem Buderusa GB 072 14KV. Po uruchomieniu okazało się że nie ma szans aby wszędzie grzało. Na dole po długim odpowietrzaniu podłoga jest ciepła oprócz 2 pętli. Jutro instalator ma przyjechać i będzie odpowietrzał. Po zakręceniu rozdzielacza na dole i nad garażem , rozdzielacz na górze zaczynał się nagrzewać, ale ewidentnie brakuje ciśnienia . Czy nie lepiej było zrobić osobny obwód do rozdzielacza na gorze? Instalator powiedział że zamontuje dodatkową pompę i sprzęgło tylko mówił że mają jakieś zrobione w stylu zbiornika z 4 króćcami. Czy zastosować takie coś czy kupić oryginalne? Czy jego wizja jest dobra czy jest coś źle zrobione w instalacji? Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz, w czasie działania podłogówki rotametry są zainstalowane na zasilaniu na dolnej szynie rozdzielacza, o zasilanie pętli odchodzi w dół. Powrót jest do szyny górnej i tam są poktętła. Jednak rotametry nie pokazują żadnego przepływu mimo grzania, jest taki efekt jak by wskaźnik był zasysany. Instalator powiedział że w tym rozdzielacz ( KANTHERM )jest inaczej niż w innych i pomylił się i będzie musiał zamienić miejscami rotametry z pokrętłami. Potem stwierdził że jak będzie dodawał pompę to zamieni zasilanie z powrotem przy piecu i nie trzeba będzie pić przekręcić. Co o tym sądzicie i co proponujecie? Będzie to działało? Jak na skali rotametru 0 jest na dole to montuje się je na belce powrotnej a jak zero u góry to na belce zasilającej. Nie wiem czy dobrze widzę na projekcie podłogówki czy w pomieszczeniu pt.pokój z kuchnią o powierzchni 18,71m2 jest rozstaw rur 10cm i jest to zrobione na jednej pętli?
sambor Opublikowano 11 Listopada 2016 #33 Opublikowano 11 Listopada 2016 Jaki to projekt? To kolejny dorwał się do programu liczącego i mamy to co mamy A mamy na 18(19) pomieszczeń policzonych 27 pętli, tylko na rysunku jest ich mniej, ale to tylko rysunek Przydały by się pełne obliczenia. Jak policzyłem przepływy to żaden z nich nie przekracza 0,7l/min - to trochę mało Mamy policzoną moc grzewczą na poziomie 18,9kW a inwestor kupuje kocioł 14kW - nie wiadomo czy się śmiać czy płakać
odpowietrznik Opublikowano 11 Listopada 2016 #34 Opublikowano 11 Listopada 2016 Witam. Panowie zacząłem robic przymiarki w kotłowni i mam pytanie czy nie za daleko umiejscowiłem zawór 4drogowy. Odległość pomiędzy zaworem 4drogowym a wyjściem z pieca to 30cm. No bliżej się nie da)Na wstępie powiem że zawór 4D nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem.Ale jak już ma być to.. Nie wiem jakiej mocy tej kociołek ale zawór 4D 1" moze być za mały aby obieg kotłowy pracował grawitacyjnie(chyba że dołożysz w nim dodatkowa pompę) same rury w obiegu kotłowym powinny być jak wyjscie a kotła i jak najmniej kolan dlatego moze udałoby się obrócić na trójniku na wyjśiu zasilania z kotła tak aby trafić centralnie w powrót wtedy zostałyby wyeliminowane dwa kolana (chyba że czopuch nie pozwoli na taki manewr) Co prawda nie będzie to ładnie wyglądać ale byłoby funkcjonalniej(patrz załącznik)
przemo0036 Opublikowano 11 Listopada 2016 Autor #35 Opublikowano 11 Listopada 2016 Wyjście z pieca to 6/4 i taki kupiłe zawór 4D. Piecyk to defro ekr 10.
przemo0036 Opublikowano 11 Listopada 2016 Autor #36 Opublikowano 11 Listopada 2016 Nie da rady tak bo czopuch przeszkadza.
odpowietrznik Opublikowano 11 Listopada 2016 #37 Opublikowano 11 Listopada 2016 Wyjście z pieca to 6/4 i taki kupiłe zawór 4D. Piecyk to defro ekr 10. Jesteś pewien że zawór 4D jest 6/4"? bo ze zdjęć nie wygląda na taki,masz dostęp do kształtek mosiężnych 6/4"? ja jeszcze nie widzialem mufy czy trójnika 6/4" mosiądz no ale moze mało widziałem)
przemo0036 Opublikowano 11 Listopada 2016 Autor #38 Opublikowano 11 Listopada 2016 Zawór to Esbs vrg141 dn40 wiec wychodzi na to że 6/4. Dostęp mam dosyć spory do kształtek mosiężnych i dlatego robię w mosiądzu
kiminero Opublikowano 11 Listopada 2016 #39 Opublikowano 11 Listopada 2016 Jesteś pewien że zawór 4D jest 6/4"? bo ze zdjęć nie wygląda na taki,masz dostęp do kształtek mosiężnych 6/4"? ja jeszcze nie widzialem mufy czy trójnika 6/4" mosiądz no ale moze mało widziałem) Oj są, są, tylko drożyzna jak się nie ma "dostępu" (lub gwintownicy). 4D jest spięty OK. Musisz jednak pamiętać, że celem 4D jest albo ochrona powrotu, albo redukcja temp na układzie odbioru. Bez pompy kotłowej jest to do pogodzenia tylko w warunkach utrzymywania stałej "nadwyżki" temperatury na kotle, wg mnie minimum 65-70. Inaczej 4D "wachluje" latając od prawa do lewa. Ogólnie to mało precyzyjne rozwiązanie i nie daje żadnej gwarancji ochrony kotła, jeśli użytkownik postanowi inaczej. Skąd to parcie producentów na jego wykorzystywanie nie przestaje mnie zadziwiać. Chcą mieć gwarancję, to powinni zastrzegać wyłączną pracę kotła ze sprzęgłem i zaworem termostatycznym powrotu o odpowiedniej temp minimalnej. Za sprzęgłem to już hulaj dusza, kociołkowi to zwisa i dynda, a chciałbym doczekać czasów, gdy kupując kocioł klient po podaniu podstawowych info o tym co będzie ogrzewał, dostanie zmontowany fabrycznie zestaw kotła, pompy, TZM i sprzęgła w eleganckiej i zwartej zabudowie. Jak mam czasami kontakt z "serwismenami" lub "autoryzowanymi instalatorami" po "szkoleniach" firmowych, to mam wrażenie, że ze szkoleń wynieśli tylko pieczątkę.
odpowietrznik Opublikowano 11 Listopada 2016 #40 Opublikowano 11 Listopada 2016 Zawsze można zrobić na duuużo tańszych kształtkach czarnych żeliwnych) no ale kto bogatemu zabroni) Dobrze by było aby ten zawór z filtrem do CWU dać w poziomie. Życzę Ci 100 lat ale i tak nie doczekasz) Nie wynoszą tylko samej pieczątki?razem z nią pustą flaszkę ;)
przemo0036 Opublikowano 11 Listopada 2016 Autor #41 Opublikowano 11 Listopada 2016 Ale ogólnie koncepcja podłączenia jest dobra?
kiminero Opublikowano 11 Listopada 2016 #42 Opublikowano 11 Listopada 2016 Napisałem, że jest OK. Średnice OK, przebieg OK, a razem to zafunkcjonuje jak będziesz trzymał 65-70 na kotle, a nie 50.
marcinrap Opublikowano 14 Listopada 2016 #43 Opublikowano 14 Listopada 2016 Witam, Przyjechali fachowcy i przekręcili rotametry i już działają. Przekazałem im uwagi dotyczące instalacji jakie były wymienione - że to nie jest projekt tylko ktoś dorwał się do programu liczącego, to powiedzieli że nikt z was nie widział jak to wykonywali więc nie ma co gadać. Przy otwartych wszystkich rozdzielaczach przepływy są za małe żeby wszędzie zagrzać, więc zostawiłem otwarty tylko ten na dole bo chcę wygrzać podłogi przed flizowaniem a nie chce mi się z tym czekać do montaży dodatkowej pompy. Myślicie że dodatkowa pompa i sprzęgło załatwią sprawę i będą wszędzie odpowiednie przepływy? Co do dobory pieca za który zostałem "zganiony", to poczytałem dużo opinii w których pisano że przy ogrzewaniu podłogowym liczy się modulacja a nie do końca maksymalna moc więc już sam nie wiem. Dodatkowo będę grzał kominkiem z DPG Miałem w domu tem. 11 c, i po 4 dniach grzania na 21 c dom nie ocieplony z zewnątrz . 30 cm pianki na poddaszu. Teraz ustawione mam na piecu 40 c i piec chodzi na 50 % mocy- oczywiście góra jest wyłączona. Co do jednego obiegu na dole ' pokój z kuchnią 18,71 m2' to rzeczywiście według mnie powinny być 2 obiegi. Ale tego nie da się cofnąć. Jak na skali rotametru 0 jest na dole to montuje się je na belce powrotnej a jak zero u góry to na belce zasilającej. Nie wiem czy dobrze widzę na projekcie podłogówki czy w pomieszczeniu pt.pokój z kuchnią o powierzchni 18,71m2 jest rozstaw rur 10cm i jest to zrobione na jednej pętli?
sambor Opublikowano 14 Listopada 2016 #44 Opublikowano 14 Listopada 2016 To ja chętnie popatrzę jak ci "specjaliści " to uruchamiają na cały dom. Każdy program do liczenia OP ma albo na sztywno ustawione długości pętli albo można je samemu wprowadzać. Chciałbym zobaczyć pełne wyniki obliczeń z tego programu i ręczę, że wg obliczeń były na to pomieszczenie 2 pętle po ok 90m. Ponadto przed zalaniem posadzki instalacja powinna zostać sprawdzona na szczelność i przepływy i wtedy wyszły by wszystkie błędy tej instalacji. Potrzeba sprzęgła - to jasne i pompy, tylko jakiej? 25/60 może być za mała.
marcinrap Opublikowano 14 Listopada 2016 #45 Opublikowano 14 Listopada 2016 Szczelność była robiona i ciśnienie było nabite przez 3 miesiące również podczas wykonywania wylewki, ale przepływów na pewno nie robili. Niestety może jak będę budował drugi dom to będę wiedział więcej i wcześniej sprawdzę instalatorów. Ale myślicie że będzie to wszystko działało jak założą dodatkowe elementy? Zastanawiam się jak długo grzać tą wylewkę. Macie jakieś doświadczenia , czy mam się trzymać instrukcji np. pieca
papasmurfek Opublikowano 14 Listopada 2016 #46 Opublikowano 14 Listopada 2016 Wygrzewanie podlogi powinno trwać ok 2tygodnie, stopniowo zwiększając temperaturę o kilka stopni do maksymalnych 40-45 st.
marcinrap Opublikowano 14 Listopada 2016 #47 Opublikowano 14 Listopada 2016 Dzięki za odpowiedź. Na 45 stopniach pociągnę z 3 dni a potem będę obniżał temperaturę. Którą pompę zakupić? 25/60 czy może mocniejszą? Czy pompę Grudfosa czy Wilo? Przepraszam że tyle mam pytań ale nie mam żadnego doświadczenia, mogę porównać jedynie dane techniczne w opisach tych pomp, a jak ktoś montował to na pewno wie więcej i ma jakieś spostrzeżenia. Dzięki
marcinrap Opublikowano 15 Listopada 2016 #48 Opublikowano 15 Listopada 2016 Mam jeszcze jedno pytanie, dlaczego jak mam ustawione na piecu 45 bez podłączonego sterownika ( wygrzewanie podłogówki ) to wczoraj było 45, a dzisiaj rano temperatura jaką pokazywał piec to 38,5 i piec działał z wydajnością 30 %. Chyba powinien trzymać temperaturę zadaną ręcznie?
przemo0036 Opublikowano 19 Listopada 2016 Autor #49 Opublikowano 19 Listopada 2016 Witam.Panowie mam mały problem z kupnem rury miedzianej 42, w sklepach w mojej okolicy mają tylko 35 i jak chce 42 to patrzą sie na mnie jak na wariata. Musze spiąć 4D 6/4 z powrotem kotła i tu moje pytanko czy jak mogę zrobic to ze stali 6/4?
hajtaler428 Opublikowano 19 Listopada 2016 #50 Opublikowano 19 Listopada 2016 A czemu masz nie móc? :) Stal z miedzią można
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.