Tholin Opublikowano 5 Listopada 2015 #1 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2015 Dzień dobry wszystkim. No to awaria i wymiana pieca. Na początek persze o sprawdzenie projektu Instalacji. Jutro postaram się opisać Obiekt/Dom. https://docs.google.com/drawings/d/1dwvrKhtgV_D43YyiuiiUY22q2A715JJAMz4cdAAkXsc/edit Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 6 Listopada 2015 #2 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2015 Bzdura, poszukaj na forum gotowego schematu. także na stronie producenta kotła są gotowe schematy http://www.kotly-witkowski.pl/schematy-podlaczen Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mak Opublikowano 6 Listopada 2015 #3 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2015 Przydała by się zakładka gdzie te "odlotowe koncepcje" powinno się zamieszczać. To była by pouczająca lektura. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 6 Listopada 2015 Autor #4 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2015 Dziękuje za szybka odpowiedz i bezpośrednią krytykę, wzorowałem się schematem z forum widocznie nieumiejętnie:( schemat poprawiam na bieżaco Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 7 Listopada 2015 Autor #5 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2015 Mam nadzieje ze teraz schemat jest ok. 1.Po rozmowie z producentem polecił mi do układu czujnik temperatury spalin w kominie aby lepiej sterować dmuchawą. 2.Powiedział ze piece z kopertami poziomymi maja dłuższą żywotność, 3.Ruszt wodny jest bardziej uniwersalny. Nie trzeba wyciągać rusztu podczas palenia z podajnika automatycznego. Czy się z tym zgodzicie? 4.Jeszcze jedno pytanie do podajnika lepiej palić eko-groszkiem+miał czy może więcej miał+eko groszek, producent poleca wtedy podajnik rynnowy, mniejsza awaryjność przy paleniu miałem? Opis obiektu Dom 18 letni wolno stojący na wsi, niecałe 200m2 powierzchni użytkowej, Wysokość pomieszczeń 240cm,piętrowy, nie ocieplony, mur 30cm cegła - 10 powietrze - 20 cm cegła, 14 grzejniki stalowe bez termostatów. Okna drewniane z podwójną szybą Duża przestrzeń nie podzielona drzwiami(ściany z łukami) miedzy dolnym salonem jadalnia kuchnia korytarzem oraz schodami do salonu na piętrze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 7 Listopada 2015 Autor #6 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2015 Wybrałem zawór 4D + siłownik może macie tasze rozwiązanie. ESBE VRG140 + ARA600 PROPORCJONALNE PS Dlaczego nie można po chwili edytować postów? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 7 Listopada 2015 Autor #7 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2015 A może jeszcze opisze sterowania jaki ułożył mi się w głowie. Jeden sterownik Iryd RTZ PID (może macie inny sprawdzony pomysł, dostęp zdalny byl by fajny:)) Kocioł ma pracować z stałą temperaturą na małym obiegu CWO z tego co wyczytałem minimum 55°C. NA początek żeby nie zawyżać kosztów szybkiej instalacji czujnik temperatury na obiegu CO który będzie wpięty w jeden strwonił kotła i od tego czujnika będzie sterowany siłownik proporcjonalniej zawory 4D.Docelowa ma być panel przenośny z zadaną temperatura pomaszczeni która będzie sterować siłownikiem 4D. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 8 Listopada 2015 Autor #8 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2015 Jakieś uwagi do powyższych postów? dorzucam zgrubny bilans energetyczny http://cieplowlasciwie.pl/wynik/z9o Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 10 Listopada 2015 Autor #9 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2015 Monolog:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 10 Listopada 2015 #10 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2015 Post #2 nadal aktualny :P To chyba wystarczy! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 10 Listopada 2015 #11 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2015 Podał Ci kolega nawet link do strony gdzie masz gotowe połączenia i nie raczysz nawet pogrzebać. Na stronie producenta Twojego kotła masz gotowca. Zawór różnicowy tylko zbędny tu raczej Musisz tylko pamiętać że obieg kotłowy (rury 16 i 17) jak i sam zawór 4d powinny mieć średnicę min 5/4", obieg powinien być jak najkrótszy i bez zbędnych kolan. Rura bezpieczeństwa (4) to stal min 1" lub Cu 28 bez armatury i przewężeń po drodze W Twoim schemacie źle narysowane podłączenie zaworu 4D. 14 grzejniki stalowe bez termostatów. W takim wypadku zawór 4d to dobry pomysł 1.Po rozmowie z producentem polecił mi do układu czujnik temperatury spalin w kominie aby lepiej sterować dmuchawą. Sterowniki z PIDem mają w wyposażeniu taki czujnik 3.Ruszt wodny jest bardziej uniwersalny. Nie trzeba wyciągać rusztu podczas palenia z podajnika automatycznego. Ruszt wodny to kiepski pomysł - poczytaj https://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/kotly-retortowe/ruszt-wodny-tak-czy-nie/ 4.Jeszcze jedno pytanie do podajnika lepiej palić eko-groszkiem+miał czy może więcej miał+eko groszek, producent poleca wtedy podajnik rynnowy, mniejsza awaryjność przy paleniu miałem? To wszystko zależy od Ciebie - jak tylko twój palnik jest przystosowany do spalania miału i przeliczysz sobie jaka mieszanka paliwa będzie Ci pasować pod względem finansowym/komfortu/ilości popiołu/częstotliwości obsługi to możesz stosowac różne kombinacje. Nikt Ci tu nie doradzi - jeden lubi śliwki a drugi rabarbar Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 17 Listopada 2015 Autor #12 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2015 dzięki za konkretne odpowiedzi hajtaler428 nie zauważyłem tej subtelnej różnicy a stronę producenta znam na pamięć:) jakie piece jakie podajniki itd...:) mam nadzieje ze w końcu dobrze narysowałem. PS znasz może darmowy program do rysunków technicznych? odpisała mi firma ESBE dobrała VRG141, Kvs=4,0 m3/h, DN20, GW ¾”, nr kat. 11640200 o wiele mniejszy niż polecasz? nie chciał by mieć problemów z regulacja na niskich przepływach po przewymiarowaniu zaworu. piec został wybrany z rusztem wodnym. zobaczymy jak będzie:( w moim regionie niema dofinansowania do Kotłów C.O. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 17 Listopada 2015 #13 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2015 Zaw 4-D o średnicy 3/4" (DN20) nie nadaje się do pracy w układzie grawitacyjnym, kolega doradził ci dobrze a ty brniesz w głupoty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 17 Listopada 2015 Autor #14 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2015 Nie znam się na doborze armatury dlatego radze się na forum i a feedback od sprzedawców uważam za ważną informację. (dobrał średnice do mocy kotła.) Ale znam się na automatyce i wiem jakim problemem jest przewymiarowanie armatury dla sterowania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 #15 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Przy średnicy zaworu poniżej 5/4" możesz mieć problem z grawitacją w obiegu kotłowym chyba że planujesz dodatkową pompę (podłączenie D1 z wątku poniżej post #1)https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/19810-zapewnienie-ochrony-powrotu-na-kocio%C5%82/page-1 Zapytaj tego gościa z Esbe co on na temat przepływu grawitacyjnego w obiegu kotłowym a średnicy zaworu? Co do rusztu wodnego -Twój wybór. Ja też miałem w planie ruszt wodny ale po lekturze artykułu który Ci podałem zmieniłem zdanie. Wziąłem ruszt żeliwny i nie żałuję. Tobie też radzę jeśli nie chcesz mieć problemów ze spalaniem i sądzą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 18 Listopada 2015 #16 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Firma ESBE dobrała ci VRG141, Kvs=4,0 m3/h, DN20, GW ¾”, nr kat. 11640200, ale nie podała w jakich warunkach osiąga takie parametry - do osiągnięcia takowych potrzebna jest mocna pompa na obiegu kotłowym, a jak chcesz mieć układ z postu 11 to musi być dużo większy zaw 4-D i odpowiednie do niego rury. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
odpowietrznik Opublikowano 18 Listopada 2015 #17 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Przy średnicy zaworu poniżej 5/4" możesz mieć problem z grawitacją w obiegu kotłowym chyba że planujesz dodatkową pompę (podłączenie D1 z wątku poniżej post #1)https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/19810-zapewnienie-ochrony-powrotu-na-kocio%C5%82/page-1 Zapytaj tego gościa z Esbe co on na temat przepływu grawitacyjnego w obiegu kotłowym a średnicy zaworu? Co do rusztu wodnego -Twój wybór. Ja też miałem w planie ruszt wodny ale po lekturze artykułu który Ci podałem zmieniłem zdanie. Wziąłem ruszt żeliwny i nie żałuję. Tobie też radzę jeśli nie chcesz mieć problemów ze spalaniem i sądzą. Ja mam zawór 4D 5/4" z siłownikiem + rury 5/4" + 2kolana 5/4 na zasilaniu do zaworu oraz trójnik i 1kolano 5/4 na powrocie i chyba jest problem z grawitacją w obiegu kotłowym :( (kocioł ma wyjscia 6/4) i podejrzewam ze o tej średnicy powinien być zawór i rury z kształtkami.Na instalacje temp.60st na powrocie max 40-43st.chyba że coś nie tak z ustawieniem na sterowniku.Duża różnica cenowa pomiędzy zaworem 5/4 a 6/4 no ale jak widać na załączonym obrazku nie ma że boli ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 18 Listopada 2015 Autor #18 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 hajtaler428, sambor dzięki za podesłanie i opisanie Zapewnienie Ochrony Powrotu Na Kocioł . (ZOP) Dziki również a fachowe wyjaśnienie przepływu grawitacyjnego. Pytanie: 5. opisie ZOP jest napisane ze powrót powinien być umieszczony w kotle na wysokości paleniska. czy to prawda? 6 .Z tego co wyczytałem obieg do zaworu 4D i powrót ma być najkruszej jak to jest możliwe. Są do tego wytyczne? np zawór 4D musi być umieszczony minimum 100cm nad wyjściem z kotła. 7. CWO po staremu wisi pod sufitem. czy czy dobrym pomysłem jest zastosowanie zaworu różnicowego na obiegu CWO? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rafus22 Opublikowano 18 Listopada 2015 #19 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Witam wszystkich żeby nie rozpoczynać nowego tematu proszę was o pomoc odnośnie instalacji C.O i C.W.U .Przymierzam się do remontu instalacji i wymiany kotła w mojej kotłowni jako ze dziś pogoda barowa pozwoliłem sobie ze narysuje sobie schemat instalacji, i proszę was o ocenę tego schematu oczywiście proszę o zaznaczenie w których miejscach w instalacji mam założyć zawory zwrotne ,manometr ,termometr itp... ponieważ C.O zabiera mi wodę z C.W.U przez noc C.W.U ostyga z 60st C do 40st C i dlatego muszę zamykać zawór C.O na zasilaniu . Schemat ten chciałbym zrealizować wiec pytam o poprawność gdyż w tym temacie nie za bardzo jestem zagłębiony......aha jakie przekroje rur...mogę zastosować jakie trzeba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 19 Listopada 2015 Autor #20 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2015 z tego co się naczytałem to zawór 3D podlodówkę (oczywiście jestem laikiem, wiec moja rada może być błędna)Podobny schemat jest tutaj, https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/20454-schemat-do-oceny/page-2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 19 Listopada 2015 #21 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2015 Kolego @rafus22 ten schemat jest zły, poszukaj na forum gotowego, prawidłowego schematu. choćby tego z linku z postu wyżej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 20 Listopada 2015 Autor #22 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2015 mały ubgrade 4D https://docs.google.com/drawings/d/1dwvrKhtgV_D43YyiuiiUY22q2A715JJAMz4cdAAkXsc/edit Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 20 Listopada 2015 #23 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2015 Prawie dobrze, tylko nie jest potrzebny zawór różnicowy na obwodzie CO Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
odpowietrznik Opublikowano 20 Listopada 2015 #24 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2015 mały ubgrade 4D https://docs.google.com/drawings/d/1dwvrKhtgV_D43YyiuiiUY22q2A715JJAMz4cdAAkXsc/edit Tak na marginesie zawór bezpieczeństwa 6bar na dolocie zimnej wody do zasobnika CWU ma być oczywiście zamontowany na trójniku (bo na rysunku wygląda że jest przelotowo) ale może o tym wiesz bo istnieją zawory bezpieczeństwa z wbudowanym zaworem zwrotnym(montowane przelotowo) ale wtedy montaż w innym miejscu (przed naczyniem) i zbędny osobny zawór zwrotny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tholin Opublikowano 20 Listopada 2015 Autor #25 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2015 dziękuje za uwagi. odpowietrznik tak jak pisałem nie znam się na armaturze a nie ufam nawet sobie a koszt przeróbki będzie spory wiec wole żeby był zrobiony OK (poprawione) Sambor: 8: przepraszam za kolejne laikowe pytanie dlaczego? podczas braku prądu mam ruszt awaryjny otwieram zawór 4D na max i chociaż 3 grzejniki będą ciepłe . źle myślę? Pytanie: 5. opisie ZOP jest napisane ze powrót powinien być umieszczony w kotle na wysokości paleniska. czy to prawda? 6 .Z tego co wyczytałem obieg do zaworu 4D i powrót ma być najkruszej jak to jest możliwe. Są do tego wytyczne? np zawór 4D musi być umieszczony minimum 100cm nad wyjściem z kotła. 7. CWO po staremu wisi pod sufitem. czy czy dobrym pomysłem jest zastosowanie zaworu różnicowego na obiegu CWO? (ruszt awaryjny brak prądu) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.