Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zawór 4D A Grawitacja


vomer1967

Rekomendowane odpowiedzi

Podobnych watków już kilka było ale nie rozpatrywano w nich problemu który mnie nurtuje. Chodzi o to, że w mojej instalacji c.o. (starej, grawitacyjnej) rura powrotu 2" biegnie przy samej podłodze w piwnicy. Jeżeli zamontuję zawór 4d, to powrót "powędruje" do góry o ok. 1m do zaworu 4d a potem z powrotem pójdzie w dół do króćca powrotu w kotle.

 

Czy taki przepływ wody powrotnej do góry i potem w dół (w piwnicy nie ma żadnych grzejników) nie zakłóci obiegu grawitacyjnego.

Pompę obiegową mam i stosuję ale chodzi mi o sutuację awarii prądu.

 

 

post-59678-0-35846400-1415179354_thumb.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy podłączeniu jak na schemacie powstaje syfon, i tak naprawdę to albo bedzie działać grawitacyjnie albo nie będzie. Musisz jednak udzielić paru informacji o instalacji. Z jakiego powodu powrót jest przy podłodze jeżeli w piwnicy nie ma grzejników? Takie wynalazki robili kiedyś instalatorzy w instalacjach z zasilaniem górnym i dlatego warto zapytać jaka to instalacja z zasilaniem dolnym czy górnym. Jak zasilana dolnie to nie ma zadnych przeciwskazań aby powrót podnieść pod sufit piwnicy i problem zniknie. Przy instalacji zasilanej górnie myślę że też nie powinno być problemu z ewentualną przeróbką, ale to musi hydraulik na miejscu ocenić. I kolejny ważny element to średnica zaworu 4D, najlepiej aby był średncy króćców kotła i przy 4D pompa obowiązkowo na zasilaniu za zaworem 4D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 4d będzie 6/4 tak jak króćce w kotle. Jaki to jest typ instalacji trudno powiedzieć gdyż ten co ją robił pewnie już dawno nie żyje. 

 

Opis instalacji:

 

 z kotła wychodzi rura  2" pod sufit kotłowni i rozchodzi się na dwie strony domu L i P. Następnie  rury 1" są prowadzone w pionach na parter i Ip. (średnica się zmniejsza na Ip.)  Od pionów odchodzą gałązki do grzejników żeliwnych. Powrót odbywa się tak samo tylko poprowadzony jest aż do podłogi piwnicy zamiast być pod sufitem - nie wiem co było powodem. Może to, że piwnica niska (ok 190 cm)  i jak rura zasilania już tak sobie wisi to na powrót ciasno się robi. A może powodem też było to, że w piwnicy był bojler zasilany z kotła i wtedy powrót musiał być na wysokości ok 1 m a są przecież w piwnicy różne drzwi po drodze i stąd jest przy podłodze. Dzisiaj mogę to zmienić bo bojlera nie ma.

 

 

Pewnie dało by się przerobić powrót i zawiesić go pod sufitem ale kto teraz podejmie się przeróbek dwucalowych stalowych rur gdy wszyscy dzisiaj w rękawiczkach w miedzi lub w PEX robia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 4d polecaliście mi sami bo przy kotle na drewno (nowy kupiony dopiero) ma mi mieszać zimny powrót z gorącym zasilaniem by w domu nie było za gorąco a nie mam bufora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chociaż tak sobie myślę, że nie da się tego łatwo zmienić bo rura wychodzi ze stropu w jednym kawałku. Jest tam ciasno i nawet jak ją utnę to nijak nie da się nagwintować i założyć kolana. (robione tak na ścisk i na zasadzie najpierw instalacja a potem tynki)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtórzę za kolegą @mak , za zaw 4-D musi być pompa, inaczej ten układ nie będzie prawidłowo działał ,  

jak robisz w układzie otwartym to z kotła osobna rura 1" do naczynia wzbiorczego, przy układzie zamkniętym duże naczynie przeponowe - min 50l

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jakiś zawór termostatyczny pomiędzy zasilaniem a powrotem rozwiąże problem zimnego powrotu bez konieczności prucia instalacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór o zwiększonym przepływie np 1 cal + głowica termostatyczna z kapilarą, którą przypinasz do powrotu kotła. Ustawiasz 55 stopni i do czasu kiedy temperatura na powrocie nie bedzie właściwa pompa CO będzie napędzać mały obieg podgrzewajac powrót. Powrót się dogrzeje to zawór zamknie i zacznie grzać obieg CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki zawór obsłuży mi tylko kocioł tzn zadba o tem. powrotu a mi potrzeba zmniejszyć temperaturę zasilania bo będzie w domu za ciepło.

 

Sambor - piszesz, że naczynie przeponowe min. 50 l. Zastanawiam się po co. Naczynie nie będzie pełniło funkcji bezpieczeństwa tylko ma spełniać funkcję stabilizowania układu. Bezpieczeństwem zajmie się zawór bezpieczeństwa 1,5 bar wg producenta kotła.

Naczynie wyliczone mam na 18l. wg wzoru:  300 l. zładu wody * 0,0356 dm3/kg = 10,68 litra   plus zapas = 18 litrów (pi razy oko) 

te 0,0356 l/kg przyjęto dla delty wynoszącej 80 stopni C i gęstości wody 1l=1kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Sambor - piszesz, że naczynie przeponowe min. 50 l. Zastanawiam się po co. Naczynie nie będzie pełniło funkcji bezpieczeństwa tylko ma spełniać funkcję stabilizowania układu. Bezpieczeństwem zajmie się zawór bezpieczeństwa 1,5 bar wg producenta kotła.

Naczynie wyliczone mam na 18l. wg wzoru:  300 l. zładu wody * 0,0356 dm3/kg = 10,68 litra   plus zapas = 18 litrów (pi razy oko) 

te 0,0356 l/kg przyjęto dla delty wynoszącej 80 stopni C i gęstości wody 1l=1kg

Po pierwsze stabilizację zapewnia naczynie przeponowe policzone wg pewnych zasad - to co policzyłeś to niestety dane dla naczynia otwartego.

Naczynie zamknięte dobiera się inaczej - np program doboru ze strony Reflexa  http://www.reflex.pl/?k=strony_p&m=&ns=13&pns=13,

który, jak podałeś dane o pojemności , potwierdził moje szacunki.

Pojemność naczynia to nie tylko pojemność wody którą musi przyjąć naczynie, to także pojemność wbudowanej w naczynie poduszki powietrznej,

która pod wpływem ciśnienia nagrzewanej wody kurczy się dając jej odpowiednią przestrzeń.

 

I nie licz na temp 80C, gdyż jak się trochę przeciągnie to będzie problem, z resztą program Reflexa dobiera dla 90C

 

działanie ZB to ostateczność, do tego nie powinno dochodzić przy prawidłowym działaniu instalacji,

po zadziałaniu ZB powinno być uzupełnienie wody w zimnej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedź. Programu po angielsku za bardzo nie kumam - raz mi wychodzi 120l. a raz 80. Czy te 50 l. to wynik Twoich obliczeń z programu?

O ile zwiększy się wymagana pojemność naczynia prze zwiększeniu załadu o np. kolejne 10l?

Przyznam, że dopiero po napełnieniu instalacji na nowo będę znał dokładną wielkość zładu 9wg wskazań licznika wody)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam jest polska wersja, ale jak podałeś prawidłowy zład to pojemność 50l jest OK, teoretycznie wychodzi pojemność 41l, ale trzeba dobrać wielkość produkowaną, czyli 50l.

Przy wzroście zładu nawet o 100l , ta pojemność będzie dobra, przy 400l zładu i 90C na kotle wypełnienie naczynia będzie ok 35% .

 

 

Czyli masz duży margines błędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zainstalowałem program po polsku. Podaję dane tzn. kocioł 12kW - 45 litrów wody, grzejniki żeliwne 12kw - oblicza 168 litrów, do tego sieć 77 litrów Razem 290, dla temp. 90,70 liczy naczynie 100l

dla 70,65 - 80 . 

 

Strasznie wielkie te naczynia mi wychodzą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chciałem wstawić 1,5 ale podaje błędną liczbę i ustawia 2

 

Wg producenta kotła ma być on zabezpieczony zaworem 1,5 bar

 

Ciśnienie statyczne instalacji 0,8 bar  (8,1 m)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy faktycznie ten ZB o wartości 1,5 nie będzie za niski.  Statyczne 0,8 , początkowe na zbiorniku +o,3 to daje 1,1

Ciśnienie instalacji to początkowe +0,3 co daje 1,4.  na zimnym zładzie. Jak rozpalę w kotle do 80 stopni to czy naczynie przejmie cały nadmiar czy jednak trochę wzrośnie ciśnienie w instalacji i będzie mi cały czas puszczał ZB?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jesteś pewny że pomiędzy najwyższym i najniższym punktem instalacji masz  8m?

Ponadto jak będzie puszczał ZB 1,5 bar to zawsze możesz drugie NP dostawić, w brew pozorom 2 mniejsze NP mogą być tańsze niż 1 duże.

W NP to ustaw ciśnienie początkowe np 0,9bar a inst nabij do 1,1 bar - też będzie działać.

Najpierw kup NP 50l i dobry manometr aby mieć podgląd na zmiany ciśnienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak poszedłem do hurtowni budowlanej pytać o NP 80 litrów to będący tam pan instalator bez informacji o mojej instalacji kategorycznie stwierdził, że to za dużo i 10 litrów na każde 100 zładu wystarczy. Poza tym w naszym mieście nikt nie ma tak dużego naczynia - to może ja pierwszy będę takie miał?

 

Zawsze pod prąd - i to przez Was.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.