Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
post-4450-1229705223_thumb.jpgpost-4450-1229705517_thumb.jpgproszę o opinię na temat mojej instalacji a dokładnie miejsce zamontowania zaworu 4D czy może jednak zdjęcie numer 2 czyli zawór przed pompą. tylko teraz pytanie jeśli zawór będzie zamontowany przed pompą to czy po zkręceniu wszystkich grzejników na lato będzie pompa pchać wodę na bojler.
Opublikowano

witam wszystkich kolegów na forum . uważam że lepszy efekt uzyskasz jak dasz pompę za zaworem 4D po zakręceniu grzejników bojler będzie chodził grawitacyjnie lub dołożysz drugą pome,ładującą na bojler.

Opublikowano

Witaj,

 

Zdecydowanie pompa za zaworem 4D bo rozumiem, że bojler ma być zasilany grawitacyjnie. Jeżeli odejście na bojler dasz za pompą a przed zaworem 4D zgodnie ze średnicą rur tj. 1' to zawór mieszający i instalacja CO mogą dać taki opór "hydrauliczny", że cała woda, a przynajmniej jej większość będą cyrkulować przez bojler bo woda pójdzie tam gdzie jest mniejszy opór, a wskutek tego nie będziesz dogrzewać grzejników - pomieszczeń.

Jednak sugeruję użycie drugiej pompy do CWU, większość sterowników obsługuje drugą pompę (CWU).

Pytanie jaki cel ma łączenie grzejników w szereg, przypuszczam, że nie jest to świadoma instalacja jedno rurowa.

Nie chcę się czepiać szczegółów, ale muszę zwrócić uwagę, że rura bezpieczeństwa u Ciebie fi 22mm powinna być minimum fi wewnętrzna 25mm czyli w miedzi fi 28mm, natomiast jeśli kocioł ma moc do 25kW nie ma potrzeby prowadzenia rury wznośnej. Rura bezpieczeństwa musi być prowadzona bez armatury, która zmniejsza jej średnicę, lub umożliwia jej zamknięcie od króćca zasilającego z kotła do górnej części naczynia wzbiorczego natomiast w instalacjach o mocach do 25 kW można ją rozdzielić i podłączyć pod naczyniem wzbiorczym i ta jedna rura może pełnić rolę wzbiorczej i bezpieczeństwa.

Pozwoliłem sobie na dokonanie zmian w rysunku w sprawie rur dochodzących do naczynia wzbiorczego.

 

Pozdrawiam

P.S. Wszystkich kolegów proszę w wytknięcie błędów w sprawach, które poruszyłem. Rysunek po prawej jest bardziej prawidłowy.

post-1622-1229716459_thumb.jpg

post-1622-1229718189_thumb.jpg

Opublikowano

ok. rozumiem że danie drugiej pompy byłoby najlepszym rozwiązaniem ale ja jej raczej nie chce dawać ze względów finansowych.A co do grzejników to są narysowane tak sobie i interesuje mnie reszta instalacji.

Opublikowano
ok. rozumiem że danie drugiej pompy byłoby najlepszym rozwiązaniem ale ja jej raczej nie chce dawać ze względów finansowych.A co do grzejników to są narysowane tak sobie i interesuje mnie reszta instalacji.

W takim razie wybierz schemat po prawej, ten po lewej zawiera błędy, woda wybierze sobie krótszy - z mniejszymi oporami, obieg i będzie krążyć prawie wyłącznie w obiegu CWU.

Pozdrawiam

Opublikowano

jeszcze jedno,jak wybiorę schemat po prawej stronie to czy po zakręceniu wszystkich grzejników na lato pompa będzie miała jak tą wodę pchać dalej!Proszę mi to jakoś w prosty sposób wytłumaczyć jak to by działało.

Opublikowano
W takim razie wybierz schemat po prawej, ten po lewej zawiera błędy, woda wybierze sobie krótszy - z mniejszymi oporami, obieg i będzie krążyć prawie wyłącznie w obiegu CWU.

Pozdrawiam

jak dorzycisz dodatkowej pompy to zawsze bedziesz niezadowolony mysle ze 300 zł na[pompe sie znajdzie

Opublikowano
jeszcze jedno,jak wybiorę schemat po prawej stronie to czy po zakręceniu wszystkich grzejników na lato pompa będzie miała jak tą wodę pchać dalej!Proszę mi to jakoś w prosty sposób wytłumaczyć jak to by działało.

Witaj

 

Jeśli nie dasz pompy, to gdy będzie działać ogrzewanie CO, ale również gdy je wyłączysz - zakręcisz, przy zachowaniu warunków dla cyrkulacji grawitacyjnej w układzie CWU, czyli odpowiednia różnica poziomów pomiędzy środkiem kotła i środkiem wężownicy (im większy słup wody tym lepiej, ale jak najmniej łuków,kolanka nie dopuszczalne - duży opór hydrauliczny) i użyciu odpowiedniej średnicy rury proponuję 1' lub w miedzi fi 28mm układ będzie działać grawitacyjnie. Jednak najlepszym rozwiązaniem będzie obieg wymuszony czyli pompa obiegowa koszt około 100 zł np link, wziąłem pierwszą z brzegu parametry pompy są zbyt duże może być 25/40 wystarczy, chodzi o możliwość sterowania układem CWU.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Witajcie koledzy hydraulicy domowi! Coś wiem gdyz kilka lat biegałem z rura po budowach i czasem wychodziła z tego jakaś instalacja.

 

Lewy schemat to kiszka kompletna, zapomnij. Prawy schemat lepiej ale tez kiszka bo sie na ciepłą wodę nie doczeczekasz. Grawitacja do CWU to za słaby obieg. Jak juz masz zaw. 4d to tródno, 3d byłby lepszy.

I dołóż najsłabsza pompkę na stałe to będziesz miał przy okazji obieg mieszający w kotle.Hej!

 

jeszcze jedno,jak wybiorę schemat po prawej stronie to czy po zakręceniu wszystkich grzejników na lato pompa będzie miała jak tą wodę pchać dalej!Proszę mi to jakoś w prosty sposób wytłumaczyć jak to by działało.

 

--na lato wyłądzysz pompe i z głowy. I zamknij zawór przy pompie aby przerwac grawitację. Natomiast pompa CWU będzie kręcic niezależnie. Hej!

Opublikowano

Zawór 3d generalnie realizuje dobrze tylko połowę funkcji zaworu 4d (o czym nie raz na forum było). Tak więc ja bym się cieszył, że mam "pełny" zawór 4d :)

 

Instalacja z rysunku prawego to prawie dokładnie to co mam ja (z tym, że mam pompę na obiegu grzejącym cwu).

Opublikowano

marcinie a mógłbyś mi powiedzieć bo gdzieś czytałem na forum że zastosowanie dwóch pomp to trzeba jakieś zawory zastosować aby nie wysysało wody z obiegu jak jedna pompa nie chodzi?

Opublikowano

Wydaje mi się, że na obiegu cwu mam zawór zwrotny, który nie dopuszcza do tego, żeby pompa co pobierała wodę z obiegu ogrzewającego cwu. Ale mogę się mylić, więc poczekaj na wypowiedź w tym temacie któregoś z forumowych fachowców.

Opublikowano
Ciekawe w czym byłby lepszy zawór 3D ?

byłby bo jak kolega pisze obieg temp w piecu i zasobniku utrzymałby małą pompą a zawór 3d na układ CO z pompą za zaworem i super

Opublikowano

Ale to akurat zależy od priorytetów - jeżeli chcesz minimalizować liczbę pomp - nie będę dyskutował bo nie wiem - pewno masz rację, ale jeżeli chcesz sterować jakościowo temperaturą wody na grzejnikach i utrzymywać dużą temperaturę na powrocie równocześnie to już trudniej zrealizować za pomocą 3d.

Opublikowano
a mógłby ktoś wrzucić zdjęcie swojej kotłowi gdzie ma w użyciu 2 pompy i mu wszystko dobrze działa i są tam te zawory zwrotne

no zawory zawsze montuje sie za pompą no standart

Opublikowano

Pompa obiegowa na powrocie do kotła, zasilanie c.w.u. z przed zaworu czterodrożnego, aby nie było mieszania wody, zawór odcinający na lato przed zaworem 4 D aby nie było przepływu wody na instalację c.o.i prze odnogę zaworu 4D, zawory zwrotne tylko wtedy gdy są dwie pompy. No i trzeba z oporować obiegi c.o. i c.w.u. aby był prawidłowy rozdział na obiegi. Obieg c.o. duże opory (zawory termostatyczne , grzejniki, zawór 4D. c.w.u. małe opory brak elementów oporo twórczych. Należy na obiegu o mniejszych oporach zastosować zawór dławiący aby z optymalizować przepływ, aby woda nie płynęła w większej części przez c.w.u. co wpływa na pracę pompy obiegowej, która musi przepchnąć masę niepotrzebnej wody przez układ aby ustaliła punkt pracy w funkcji ciśnienie - wydajność.

A tak po prawdzie ludzie lubią sobie utrudniać życie. Aha zawory zwrotne nie muszą być na wylocie pompy. zależy to od umiejscowienia pompy. Przy pompie za zaworem trójdrożnym zawory zwrotne muszą być dwa 1. na wylocie z kotła przed zaworem 4D, 2. na pod mieszaniu z powrotu również przed zaworem . Inaczej przy pompie c.w.u. dojdzie do przepływu wody przez zawór 3D zamiast tylko przez kocioł. Niestety są to układy połączone. zawory zwrotne muszą być przy każdej z pomp przy c.w.u. za pompą. Uwaga przy napełnianiu instalacji trzeba tak napełniać aby wody najpierw przeszła przez pompę i zawór (chyba , że zawór jest przed pompą) a nie odwrotnie gdyż wtedy nie odpowietrzy się układ do zaworu zwrotnego i pompa nie przepchnie wody bo jej w pompie nie będzie, tylko korek powietrzny!!! Pompa do cyrkulacji do domków to np. grundfos 25-40, ma takie parametry , że obsłuży nawet dużo więcej. lepsza jest elektroniczna, nowe pompy grudfosa zużywają mało energii i same dopasowują się do charakterystyki instalacji.

Opublikowano

to może kolega QUITAR by tak mi pomógł i narysował tą instalację uwzględniając wszystkie po drodze urządzenia np.pompa,zawór zwrotny itp. sugerując się moimi rysunkami.Jeśli to możliwe to z zastosowaniem także pompy cwu i jak bym jej nie chciał montować oraz z zaworem 4D. I jeszcze jedno pytanko czytałem iż mój sterownik obsługuje pompę c.w.u tylko skąd ten sterownik będzie wiedział że po ustawienu na nim temp. bojlera np.55 stopni ma wyłączyć pompkę a włączyć pompę c.o ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.