69pawel Opublikowano 2 Lipca 2013 #1 Opublikowano 2 Lipca 2013 Witam Zadaję sobie pytanie czy instalacja bufora ciepła jest opłacalna, czy to się zwróci? Cena buforu 3000-4000zl, czyli praktycznie tyle co cena kotła Z kalkulatora wychodzi mi zapotrzebowanie roczne na cieplo ok 12000kwh, wiadomo ze kalkulatory swoje a zycie swoje no ale tyle wyszło. Planuję palić głównie drewnem brzoze kupuje po 110zl/mp, buk, dąb 130zl/mp WIadomo lepsza praca kotla, lepsze spalanie opalu, cieplo nie idzie w komin itp. Ale czy to jest ekonomicznie oplacalne, biorac pod uwage ze na pewno bufor nie jest wieczny? Bo wygoda jest na pewno, ale czy ta wygoda nie jest zbyt droga? Z gory dziekuje za wszelkie sugestie i porady
sambor Opublikowano 2 Lipca 2013 #2 Opublikowano 2 Lipca 2013 Witam Bufor pozwala na palenie cykliczne, jeżeli chcesz palić drewnem to tylko w kotle dolnego spalania, w którym nie ma czegoś takiego jak regulacja płynna mocy, kocioł powinien pracować pełną mocą i z temp wyjściową ponad 60C gdyż tylko wtedy spala prawidłowo drewno. Bufor pozwala na przechwycenie nadmiaru wytworzonego ciepła, zmagazynowanie go i oddanie wtedy gdy instalacja będzie potrzebowała. Ja sam mam bufor 800l do kotła na pellet 20kW co pozwala na cykliczną pracę kotła ok 30/30 min. Ciepło jest pobierane z bufora przez instalację wg potrzeb. Moim zdaniem przy paleniu drewnem bufor jest potrzebny , pojemność bufora min 50l/kW mocy kotła. pozdr.
henryk1953 Opublikowano 3 Lipca 2013 #3 Opublikowano 3 Lipca 2013 Witaj!!!! Jeżeli nie będziesz wymieniał wody w instalacji, a tylko uzupełniał braki. to taki bufor przeżyje ciebie ,a na pewno kilka kotłów podpiętych do niego. o buforach dużo i ciekawie: http://forum.murator...li-bufor-ciepła pozdrawiam.henryk1953
gondoljerzy Opublikowano 3 Lipca 2013 #4 Opublikowano 3 Lipca 2013 Ale masz fajniste ceny drewna. Gdzie tak tanio można kupić? Co do bufora, to przy paleniu drewnem on nie jest żeby się opłacało, tylko dla wygody, żeby mieć w domu komfort cieplny. Może się okazać, że spalisz trochę mniej drewna, bo będziesz je spalał z większą mocą i efektywniej.
Daro2013 Opublikowano 3 Lipca 2013 #5 Opublikowano 3 Lipca 2013 Jeżeli zrobisz samemu / lub za niewielką opłatą u "pana Mietka"/ bufor z wężownicą zastępującą zbiornik CWU to warto taki bufor koszt 1000L poniżej 2 tys mieć. Ale kupny bez wężownic ok. 3500 z wężownicami od 4500 do 10.000 mija się z ekonomią. Nie wierzę w to by cokolwiek produkowane obecnie przetrwało mnie. Dla pieca dają max 10 do 15 lat taki bufor też dłużej nie pociągnie. Zastanawiałem się nad buforem i piecem śmieciuchem bez automatki i nadmuchy. Rezygnuję z bufora na rzecz śmiecucha z nadmuchem. Do nagrzania 1000L bufora radzę palić węglem a nie drzewem.
henryk1953 Opublikowano 3 Lipca 2013 #6 Opublikowano 3 Lipca 2013 Nie wierzę w to by cokolwiek produkowane obecnie przetrwało mnie. Dla pieca dają max 10 do 15 lat taki bufor też dłużej nie pociągnie. Zastanawiałem się nad buforem i piecem śmieciuchem bez automatki i nadmuchy. Rezygnuję z bufora na rzecz śmiecucha z nadmuchem. Do nagrzania 1000L bufora radzę palić węglem a nie drzewem. WITAJ!!! To nie jest kwestia wiary .To jest kwestia wiedzy. Jak czytam ,co piszesz -to z wiarą i wiedzą u ciebie słabo. pozdrawiam.henryk1953
Daro2013 Opublikowano 4 Lipca 2013 #7 Opublikowano 4 Lipca 2013 To chyba nie teologiczne forum by poruszać kwestie wiary i podwarzać u kogoś ich fundamenty. Co do wiedzy hydraulicznej jak większość forumowiczów nie jestem hydraulikiem, co nie przeszkadza mi podważać kwestię żywotności buforów na które producenci dają 36 miesięcy gwarancji. Piece mają dłuższą gwarancję, samochody mają dłuższą gwarancję :-) Koniec offtopu.
SanitSystem Opublikowano 7 Lipca 2013 #8 Opublikowano 7 Lipca 2013 Kotły stalowe nie mają dłuższej gwarancji - jeśli widzisz napis 10 lat gwarancji to dokładnie przeczytaj warunki a wszystko Ci się wyjaśni.
krisb Opublikowano 8 Lipca 2013 #9 Opublikowano 8 Lipca 2013 To chyba nie teologiczne forum by poruszać kwestie wiary i podwarzać u kogoś ich fundamenty. Co do wiedzy hydraulicznej jak większość forumowiczów nie jestem hydraulikiem, co nie przeszkadza mi podważać kwestię żywotności buforów na które producenci dają 36 miesięcy gwarancji. Piece mają dłuższą gwarancję, samochody mają dłuższą gwarancję :-) Koniec offtopu. Jak kolega zauważył, faktycznie, nie jest to forum teologiczne. Ale jak kol. wywołuje dyskusje swoim wpisem, to warto poczytać, co inni maja do powiedzenia. Bo jeśli kol. nie jest specjalistą w dziedzinie, ani użytkownikiem układu z buforem, to to już tylko czyste dywagacje. A podważać można wszystko, mamy wolny kraj, tylko po co pisać po próżnicy i wystawiać się na ostrzał artyleryjski ;) Wiedza to podstawa w tym zakresie! Kwestie związane z ekonomią, to nie to forum! Bufor potrafi dużo dobrego, a jest wręcz konieczny przy optymalnym spalaniu drewna. I pisze to jako użytkownik kotła 17,5 kW + bufor 1000l przy powierzchni do ogrzania 95m2. Bez bufora, to przy tak przewymiarowanym kotle - masakra. A kotły (piec to kaflowy) na szczelność wymiennika rzadko które maja gwarancję dłuższą niż 36 mies. Trzeba dokładnie czytać DTR-ki i warunki gwarancji, bo można się tęgo zdziwić. A przy nieodpowiednim paleniu drewnem, to szczelność kotła w okresie gwarancyjnym może być mocno zagrożona...... Pozdrawiam serdecznie. Jak zawsze......
SONY23 Opublikowano 10 Lipca 2013 #10 Opublikowano 10 Lipca 2013 Mógłbyś chociaż w zarysie opisać, jak wyglada u Ciebie korzystanie z takiego zestawu zimą. Mam dom o podobnej powierzchni i palę również głównie drewnem. W garażu mam wolną beczkę od wody 1000-litrową, niestety ocynkowaną i zastanawiam się, czy warto bawić się w jej zaadoptowanie na bufor.
vernal Opublikowano 10 Lipca 2013 #11 Opublikowano 10 Lipca 2013 Ciekawe czy w środku ocynk jeszcze jest... Jak jest szczelna i wytrzyma ze 3 bary testu, to się nadać powinna. Zależy też jakie ma wyjścia, ale taką najcześciej trzeba troszkę podrasować w tym zakresie. Pozdrawiam.
SONY23 Opublikowano 10 Lipca 2013 #12 Opublikowano 10 Lipca 2013 Ocynk jest. Cisnienie u mnie nie jest aż tak istotne, bo instalacja jest otwarta, max. coś z 0,6 bar. Gorsza sprawa ze wspawaniem odpowiednich kroćców do podłączenia do instalacji. W miejscach spawania korozja będzie "piorunująca". Widziałem rurkę ocynkowaną, którą instalator trochę wygiął przy pomocy palnika i tam gdzie ocynk się upalił od strony wody nalot jak na klemach akumulatorowych... bardziej ciekawi mnie jak obecność takiego bufora wpływa na sposób palenia (cykliczność) i komfort. To co z pozoru wydaje się proste, zaczyna być skomplikowane gdy wejdziemy w szczegóły, myślę tu o sensownym wpięciu go do instalacji.
vernal Opublikowano 10 Lipca 2013 #13 Opublikowano 10 Lipca 2013 Jak masz kocioł cykliczny, to trzeba kocioł wpiąć do bufora a resztę instalacji też z bufora wyprowadzić. Wejścia to bym dał od strony kotła na wysokości 25% od góry, powrót na samym dole. A do instalacji wyjście u samej góry a powrót jakieś 25% od dołu. Jak ktoś używa, i ma podpięte inaczej to niech napisze jak i dlaczego. Z tą korozją to bym się tak bardzo nie bał i wspawał złączki czarne. Tu woda będzie raczej grzeczna, bez kamienia. Co do korozji, to tak jak w układzie, nie powinno być gorzej. Pozdrawiam.
SONY23 Opublikowano 10 Lipca 2013 #14 Opublikowano 10 Lipca 2013 Rozumiem, że jest to najprostsze (najtańsze rozwiązanie), w którym temp. w pomieszczeniach regulują zawory tremostatyczne przy grzejnikach ? Po osiagnięciu wymaganej temp. w chałupie ww. zawory zamykają obieg w grzejnikach i nadwyżka ładuje bufor. Gdy temp. pomieszczeń spada -zawory się otwierają i bufor oddaje zmagazynowana energię na grzejniki. Nie zadziała bez tych zaworów lub innego zamknięcia obiegu wody w grzejnikach ? Proste i tanie, żadnej automatyki, elektroniki itp.. Pytanie, czy rzeczywiście jest tak w praktyce ?
vernal Opublikowano 10 Lipca 2013 #15 Opublikowano 10 Lipca 2013 To rozwiązanie jest niezależne od sterowania ogrzewaniem. Ogrzewanie zakłada, że ma energii "do bólu", tak jak żelazko włączone do prądu. Możesz sterować jak Ci się podoba, tylko wiadomo, że na zasilaniu może się pojawić np. 80C.
Daro2013 Opublikowano 10 Lipca 2013 #16 Opublikowano 10 Lipca 2013 69Pawel zastanawia się: "Ale czy to jest ekonomicznie oplacalne, biorac pod uwage ze na pewno bufor nie jest wieczny? Bo wygoda jest na pewno, ale czy ta wygoda nie jest zbyt droga? Z gory dziekuje za wszelkie sugestie i porady" Więc kolego priosb "Wiedza to podstawa w tym zakresie! Kwestie związane z ekonomią, to nie to forum!" ekonomia jak matematyka dotyka kazdej dziedziny naszego życia. Autor postu liczy na porady czysto hydrauliczne i ekonomicznie. Z punktu widzenia komfortu bufor jest ok z punktu widzenia ekonomi i zwrotu to żadna to inwestycja. Wiedzę o buforach nabywałem w ostatnich miesiącach bo byłem na 99% zainteresowany montażem, jednak po przeanalizowaniu za znikomy komfort /piec z automatyką i nadmuchem mi wystarczy/ i przeciw /poniesiony koszt/ zrezygnowałem.
sambor Opublikowano 10 Lipca 2013 #17 Opublikowano 10 Lipca 2013 Co do wiedzy o buforach to należy ją sprawdzić w praktyce, ten kto ma mówi o nim dobrze , ten kto nie ma - mówi różnie. Zwrot inwestycji w bufor jako oszczędności na samej kasie ( paliwie) jest nie duży , gdyż można wieść żywot w kotłowni dokładając paliwa na bieżąco wg potrzeb domu i co tydzień czyścić komin, lub można leżeć "martwym bykiem " przed TV lub robić inne ciekawsze rzeczy gdy rozpalony i naładowany paliwem kocioł oddaje ciepło do bufora a automatyka z tego bufora pobiera takie ilości ciepła jakie są potrzebne na ogrzanie domu. Takich rzeczy nie da się wycenić. ja sam mam bufor, raczej przeciętnej jakości, ale jak za 5-7 lat mi padnie to kupię jeszcze lepszy i pewnie droższy. Obecnie jestem na etapie polepszania izolacji - wełna mineralna z folią alu 15cm.. Pozdr.
vernal Opublikowano 10 Lipca 2013 #18 Opublikowano 10 Lipca 2013 Napisz na jakich wysokościach masz podpięte wejścia i jakie temperatury na nich się przewijają, czyli technicznie trochę... Tę wełnę to dajesz na obecną izolację czy zamiast niej? Co się w nim zepsuje za 5 lat? Pozdrawiam.
sambor Opublikowano 10 Lipca 2013 #19 Opublikowano 10 Lipca 2013 Zasilanie z kotła na max wysokości z boku, powrót na kocioł na 1/3 od dołu , brak innej ochrony kotła, woda na powrocie przy zwykłej pracy ma ok 35-45C co spełnia wymogi prod, kotła. Wyjście na grzejniki i CWU wyjście z góry bufora - mufa w dennicy górnej , zasilanie podłogówki - 3/4 wysokości- . powroty CWU , podłogówki i grzejników -na samym dole, nie zależne mufy, jednak chcę zmienić powrót CWU na 1/4 wysokości bufora. Na każdy obwód osobna pompa; 3 na odbiory + pompa ładująca bufor , dodatkowo pompa cyrkulacyjna i pompa ładująca bufor z drugiego kotła przez wężownicę. Co do temp to max na górze jest 65C w połowie wys.40- 45C a na 1/4 wys 30-35C, oczywiście to podczas pracy, automatyka kotła nie pozwala na temp większą niż 65C, ale przy pracy kotła "śmieciowego " - przez wężownicę mogę bez problemu osiągnąć ba górze bufora 80-85C a na dole (1/4 wys) 50C. Bufor jest prod niemieckiej i ma gwarancję 5 lat - czyli szacuję że 5 lat wytrzyma a dalej? Wełnę daję na obecną izolację z pianki poliuretanowej - mata z gąbki grubości 10cm
henryk1953 Opublikowano 11 Lipca 2013 #20 Opublikowano 11 Lipca 2013 Bufor jest prod niemieckiej i ma gwarancję 5 lat - czyli szacuję że 5 lat wytrzyma a dalej? Witaj!! Gwarancja to taka instytucja prawna która zabezpiecza interesy nabywcy jak i producenta. Kiedy producenta?- wtedy gdy jest możliwość użytkowania urządzenia niezgodnie z instrukcją lub przeznaczeniem. Jak to się ma do twojego bufora?-podłącz go jako zbiornik CWU wtedy na pewno po pięciu latach padnie. Dopuszczalny okres zużycia fizycznego w latach: rury stalowe czarne fi 15 do 25 (woda)- 40 lat rury stalowe czarne fi 25 (woda) - 50 lat naczynie wzbiorcze - 40 lat A bufor pracuje w lepszych warunkach niż naczynie wzbiorcze.( i być może wykonany jest z lepszego materiału). A co jak mimo wszystko wyskoczy dziura?(wada materiałowa) - trzeba tą dziurę zaspawać. Bardziej prawdopodobne jest to ,że przejdziesz na inny system ogrzewania, niż ci ten bufor padnie. pozdrawiam.henryk1953,
Martinezzz Opublikowano 20 Stycznia 2014 #21 Opublikowano 20 Stycznia 2014 Witam Bufor pozwala na palenie cykliczne, jeżeli chcesz palić drewnem to tylko w kotle dolnego spalania, w którym nie ma czegoś takiego jak regulacja płynna mocy, kocioł powinien pracować pełną mocą i z temp wyjściową ponad 60C gdyż tylko wtedy spala prawidłowo drewno. Bufor pozwala na przechwycenie nadmiaru wytworzonego ciepła, zmagazynowanie go i oddanie wtedy gdy instalacja będzie potrzebowała. Ja sam mam bufor 800l do kotła na pellet 20kW co pozwala na cykliczną pracę kotła ok 30/30 min. Ciepło jest pobierane z bufora przez instalację wg potrzeb. Moim zdaniem przy paleniu drewnem bufor jest potrzebny , pojemność bufora min 50l/kW mocy kotła. pozdr. Witam serdecznie, Nie dawno uruchomiłem kocioł Defro Kompakt Pellet 22kW. Wg mnie kocioł jest trochęprzewymiarowany. Ogrzewa dom o powierzchni ok 200 m2 solidnie zaizolowany / podłoga- 15 cm grafitowego, ściany-15 cm grafitowego, dach- 22-24 cm pianki poliuretanowej, okna trzyszybowe/. Teoretyczne zapotrzebowanie na ciepło wynosi ok 53kWh/m2*rok. Teoretyczna moc źródła ciepła wyniosła 6,8 kW/ Palę, a właściwie dogrzewam dom od 1,5 miesiąca. W zasadzie więcej piec nie pracował jak pracuje, ponieważ na razie w środku nie ma żadnych prac. Gdzy piec pracował nie przerwanie przez trzy doby i dom w w miarę nagrzał się praca kotła wynosiła 6-7 min a czas podtrzymania prawie 50 min. Zastanawiam się, czy nie dołożyć bufora, by zmagazynować nadwyżkę mocy. Serwisanci Defro twierdzą, że ten kocioł będzie miał zdecydowanie lepsząsprawność przy współpracy z buforem. Jak wygląda to u Pana? Jak długo kocioł pracuje, a jak długo jest w podtrzymaniu? Jakie ma Pan zużycie dobowe pelletu? Pozdrawiam Marcin
vernal Opublikowano 20 Stycznia 2014 #22 Opublikowano 20 Stycznia 2014 Zastanawiam się, czy nie dołożyć bufora, by zmagazynować nadwyżkę mocy. Serwisanci Defro twierdzą, że ten kocioł będzie miał zdecydowanie lepsząsprawność przy współpracy z buforem. Kolego, gdzie byli serwisanci Defro jak dobierałeś ten kocioł i dobrałeś za duży? To jest ogromny wydatek, łącznie ze sterowaniem, instalacją itd. Jeszcze powiedz, że będzie to sprzedawał/instalował ten sam co Ci doradził takiego smoka? Pozdrawiam.
sambor Opublikowano 20 Stycznia 2014 #23 Opublikowano 20 Stycznia 2014 Co do bufora to serwis ma rację - bufor przejmując nadwyżki ciepła z kotła pozwala na jego dłuższą pracę a a co za tym idzie krótsze przerwy w podtrzymaniu . U mnie wygląda to tak - bufor nagrzewany jest do temp 60C przez ok 20-25min i kocioł się wyłącza, na potrzeby domu ciepło jest pobierane z bufora do spadku temp w buforze na ok 45C i wtedy znowu start kotła - to cykle 20/30 lub 30/20 min. Pelletu obecne wychodzi mi 10-14kg/ 24h Pozdr. PS Twój kocioł powinien mieć moc max 12-14kW
vernal Opublikowano 20 Stycznia 2014 #24 Opublikowano 20 Stycznia 2014 PS Twój kocioł powinien mieć moc max 12-14kW Czyli być tańszy niż kupiłeś. A tak, to kupiłeś drożej i jeszcze Cię namawiają, żeby wydać drugie tyle. To jest dopiero granda...
kiminero Opublikowano 20 Stycznia 2014 #25 Opublikowano 20 Stycznia 2014 sambor jedzie na pellecie, więc starty i stopy ma na zawołanie (zapalarka). Dla grochu to już bardziej problematyczne, bo co z tego, że kocioł przez określoną jednostkę pracował będzie z dużą sprawnością, jak w przestoju będzie smolił czekając na wychłodzenie bufora. Zamiast bufora kup kociołek jak wyżej kolega radzi, a smoka sprzedaj tak, by ci zakup nowego kotła pokrył. Ewentualnie poczytaj o sposobach redukcji mocy kotła. Może pomogą.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.