Marek Opublikowano 6 Lutego 2013 #26 Opublikowano 6 Lutego 2013 sambor czy ty nie rozrózniasz głowicy od zaworu termostatycznego ? nie znam wszystkich producentów grzejników ale standart to gwint 1/2 " i z takim gwintem wszyscy robia zawory termostatyczne przeznaczone do grzejników a jaki gwint ma głowica to zupełnie inna bajka , bo nie tylko gwint tu ma znaczenie Cytuj
sambor Opublikowano 6 Lutego 2013 #27 Opublikowano 6 Lutego 2013 (edytowane) sambor czy ty nie rozrózniasz głowicy od zaworu termostatycznego ? nie znam wszystkich producentów grzejników ale standart to gwint 1/2 " i z takim gwintem wszyscy robia zawory termostatyczne przeznaczone do grzejników a jaki gwint ma głowica to zupełnie inna bajka , bo nie tylko gwint tu ma znaczenie Teraz to przesadzasz- kolega na schemacie zaznaczył że ma grzejniki V22 - dla twojej wiadomości z dolnym zasilaniem i C22 z zasilaniem bocznym Standardowo w grzejnikach z zasilaniem dolnym jest już zawór wymagający głowicy np termostatycznej i o tą głowicę pyta autor ... grzejniki bedą wyposażone w głowice termostatyczne (i tu pytanie jakiej marki ???) Co do bocznego zasilania to wiadomo że powinien kupić najlepiej zawory pasujące do takich głowic jakie będzie miał na grzejnikach dolnego zasilania. Pozdr. PS- może i nie rozróżniam głowic od zaworów ale czytać umiem Edytowane 6 Lutego 2013 przez sambor Cytuj
maniekmaster Opublikowano 7 Lutego 2013 Autor #28 Opublikowano 7 Lutego 2013 (edytowane) Witam dokonałem ostatnich szlifow mojego schematu. - Czy spelnia on teraz swoje zadanie czyli czy bedzie cieplo oraz czy bedzie dzialalo prawidlowo - czy jest konieczosc wprowadzenia poprawek Zawor bezp. 1.5 bara ktory widac na schemacie bedzie zamontowany na kotle Edytowane 7 Lutego 2013 przez maniekmaster Cytuj
sambor Opublikowano 7 Lutego 2013 #29 Opublikowano 7 Lutego 2013 Zasadniczo w porządku - brak tylko zaworu napełniania układu CO - najlepiej na dole kotła lub na powrocie do kotła.. Poziomy odcinek od kotła do pionu naczynia wzbiorczego powinien być jak najkrótszy i prowadzony po skosie do góry. Cytuj
henryk1953 Opublikowano 7 Lutego 2013 #30 Opublikowano 7 Lutego 2013 Zawor bezp. 1.5 bara ktory widac na schemacie bedzie zamontowany na kotle Witaj!!! Od zaworu bezp. rura skierowana i zakończona nad posadzką.(wymóg bezpieczeństwa). Do naczynia wzbiorczego zamiast kolan ,stosuj łuki. pozdrawiam.henryk1953 Cytuj
sambor Opublikowano 7 Lutego 2013 #31 Opublikowano 7 Lutego 2013 Jeszcze lepiej jest stosować kolana 45st, a w miedzi takie występują. Pozdr Cytuj
maniekmaster Opublikowano 8 Lutego 2013 Autor #32 Opublikowano 8 Lutego 2013 Witam Jeszcze mam takie pytanie czy na każdym pionie dać odpowietrznik ??? czy nie ma takiej konieczności.??? - Zawór do napełniania układu będzie przy piecu u dołu jest fabrycznie wspawana mufka 3/4 - Oraz pytanie o poprawnośc podłączenia naczynia wzbiorczego czy może tak byc jak na rysunku Cytuj
sambor Opublikowano 8 Lutego 2013 #33 Opublikowano 8 Lutego 2013 Teoretycznie odpowietrznik powinien być na każdym pionie. Naczynie wzbiorcze powinno być podłączone tak jak rysunku z PN Natomiast twoje podłączenie jest ledwie dostateczne Pozdr. Cytuj
maniekmaster Opublikowano 8 Lutego 2013 Autor #34 Opublikowano 8 Lutego 2013 (edytowane) Zmieniłem podłaczenie naczynia wzorując się na podanym przez ciebie kolego sambor schemacie czy w obecnej chwili mogło by to tak pracować???? -Czy rura R/P ma być połączona do kanalizacji ???? -Czy w odpowiednich miejscach dodałem odpowietrzniki w pionach???? pozdrawiam. Edytowane 8 Lutego 2013 przez maniekmaster Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 8 Lutego 2013 #35 Opublikowano 8 Lutego 2013 Rura R/P ma być skierowana do kanalizacji ale w takim miejscu by można było obserwować przelewajaca się wode podczas dopełniania układu. Ja u siebie mam ją skierowana do umywalki w kotłowni. Odpowietrznik w poprawnych miejscach. Wywaliłbym jedynie zawór różnicowy przy pompie CO bo grawitacji i tak nie będzie w tym układzie. Cytuj
sambor Opublikowano 8 Lutego 2013 #36 Opublikowano 8 Lutego 2013 Ten schemat zaczyna być wzorcowy. Rura R/P powinna być odprowadzona do kanalizacji Odpowietrzniki w dobrych miejscach. Co do zaworu różnicowego to sam sobie odpowiedz czy będziesz miał grawitację, najprawdopodobniej nie, a wtedy potrzebny jest zasilacz awaryjny - przetwornica 12/230V + aku o odpowiedniej pojemności Pozdr. Cytuj
maniekmaster Opublikowano 8 Lutego 2013 Autor #37 Opublikowano 8 Lutego 2013 Rura R/P ma być skierowana do kanalizacji ale w takim miejscu by można było obserwować przelewajaca się wode podczas dopełniania układu. Ja u siebie mam ją skierowana do umywalki w kotłowni. Odpowietrznik w poprawnych miejscach. Wywaliłbym jedynie zawór różnicowy przy pompie CO bo grawitacji i tak nie będzie w tym układzie. Czyli jak rozumiem zbiornik wyrównawczy ok z podłączeniem przekrój rur do zbiornika wyrównawczego Cu 28mmma czy rura R/P też musi być 28mm czy może być cieńsza. Cytuj
maniekmaster Opublikowano 8 Lutego 2013 Autor #38 Opublikowano 8 Lutego 2013 Ten schemat zaczyna być wzorcowy. Rura R/P powinna być odprowadzona do kanalizacji Odpowietrzniki w dobrych miejscach. Co do zaworu różnicowego to sam sobie odpowiedz czy będziesz miał grawitację, najprawdopodobniej nie, a wtedy potrzebny jest zasilacz awaryjny - przetwornica 12/230V + aku o odpowiedniej pojemności Pozdr. Jako zasilanie awaryjne przewidziałem UPS'a jako na chwilę a w razie dłuższego braku prądu mam mały agregat 800w uzupełnilem ten zestaw w upsa i agregat z myslą o dmuchawie. Tak więc przyda się na pewno też aby pompy pracowały. Cytuj
sambor Opublikowano 8 Lutego 2013 #39 Opublikowano 8 Lutego 2013 W takim razie nie potrzebny ten ZR - lepiej kupić większy aku do przetwornicy. Polecam do przeczytania temat https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/13647-przetwornica-12v-230v/ Cytuj
maniekmaster Opublikowano 8 Lutego 2013 Autor #40 Opublikowano 8 Lutego 2013 (edytowane) Koledzy teraz nastał czas na pomysł sterowania tym wszystkim, gdyż zmienił sie sterownik bo z piecem dostałem gratis sterownik ATOS firmy KOM-STER ten sterownik obsługuje dmuchawę i pompę c.o. Pozostaje jeszcze pompa od c.w.u oraz cyrkulacji. Jaki sterownik zastosować do pompy od c.w.u aby spełniał nastepującą rolę włączał pompę jeżeli temp c.w.u spadnie poniżej zadanej oraz wyłączał pompę jeśli temp. c.w.u osiągnie temp. zadaną. Kolejne pytanie brzmi czy cyrkulacja musi być jakoś sterowana czy tylko założyc wyłącznik czasowy np. w godz 7-22 jest załączona a 22-7 jest wyłączona. Edytowane 8 Lutego 2013 przez maniekmaster Cytuj
kiminero Opublikowano 8 Lutego 2013 #41 Opublikowano 8 Lutego 2013 (edytowane) Usunąłem... :unsure: Podwójnie wysłałem to samo co niżej.... nawet nie wiem jak... a okazuje się, że całego posta nawet autor nie może usunąć, więc... Edit #2 A załącznik się ostał??????????? Edytowane 8 Lutego 2013 przez kiminero Cytuj
kiminero Opublikowano 8 Lutego 2013 #42 Opublikowano 8 Lutego 2013 (edytowane) Zmieniłem podłaczenie naczynia wzorując się na podanym przez ciebie kolego sambor schemacie czy w obecnej chwili mogło by to tak pracować???? Pytanie skierowane nie do mnie, ale się wtrącę. Jeśli już przyjmujemy NP jako wzorzec, to ty z niego nie skorzystałeś. Porównaj sobie dokładnie jak to norma pokazuje, a jak "poprawiłeś" swoje naczynie. Powinno to wyglądać jak niżej, ponieważ istotny jest sposób rozdzielenia dwufunkcyjnej rury wzbiorczej/bezpieczeństwa, a nie sam fakt wstawienia trójnika byle gdzie. Jeśli nie ma przeciwskazań "przestrzennych", to naczynie wepnij wg mojej sugestii, bez redukowania średnicy kotła. Najlepiej dojść z rurą pionową do sufitu i dopiero zejść w kierunku pionu naczynia. Mufa 3/4 wspawana w płaszcz raczej pod kątem opróżniania układu. Można z niej korzystać również przy dopełnianiu, jednak osobiście preferuję odsunięcie się z punktem dopełniania dalej od płaszcza, co minimalizuje możliwość "hartowania" rozgrzanej stali. Na schemacie brakowało zaworu odcinającego powrót grzewczy CWU, więc go dodałem. Masz też propozycję jak wykonać dopełnianie. Przelew można sprowadzić do kanalizacji, ale nigdy w sposób "szczelny", ponieważ zrobisz sobie wywiewkę do naczynia. Przelew nad kratkę ściekową, nad umywalkę, do studzienki schładzającej lub najzwyczajniej do beczki/wiaderka. Myślę, że rysunek nie odzwierciedla proporcji i pewnie wiesz o zalecanej redukcji małego obiegu do możliwie najkrótszych odcinków i tylko niezbędnej ilości załamań. Licząc na grawitacyjną ochronę powrotu nie redukuj średnicy rur. Minimum 6/4. Edytowane 8 Lutego 2013 przez kiminero Cytuj
kiminero Opublikowano 8 Lutego 2013 #43 Opublikowano 8 Lutego 2013 Pozostaje jeszcze pompa od c.w.u oraz cyrkulacji. Jaki sterownik zastosować do pompy od c.w.u aby spełniał nastepującą rolę włączał pompę jeżeli temp c.w.u spadnie poniżej zadanej oraz wyłączał pompę jeśli temp. c.w.u osiągnie temp. zadaną. Kolejne pytanie brzmi czy cyrkulacja musi być jakoś sterowana czy tylko założyc wyłącznik czasowy np. w godz 7-22 jest załączona a 22-7 jest wyłączona. Z cyrkulacją jest tak jak piszesz. Sterowniki z funkcją sterowania pompą cyrkulacyjną robią dokładnie to samo. Do sterowania CWU potrzeba czeoś więcej niż opisujesz. Sterownik musi widzieć dwie temperatury: wody użytkowej w boilerze i kotła. Chodzi o to, aby w sytuacji gdy temperatura w boilerze spadnie poniżej zadanej nie włączała się automatycznie pompa CWU jeśli w kotle akurat wygasło. Inaczej szybko wystudzisz boiler. Cytuj
maniekmaster Opublikowano 8 Lutego 2013 Autor #44 Opublikowano 8 Lutego 2013 Dziekuję kolego kiminero za cenne uwagi oraz wniesione poprawki jestem otwarty na wszelkiego rodzaju zmiany które pomogą sprawnie funkcjonowac mojej instalacji grzewczej. - Mianowicie koledzy mam problem z doborem sterownika do c.w.u tyle sie naczytałem że sam już nie wiem który bedzie najlepszy czy pozbyć sie ATOSA i Kupić np.Pk23 PID z c.w.u. czy są jakieś inne rozwiązania sterowania c.w.u ponieważ na chwilę obecną jestem w kropce. A czy są jakies sterowniki do cyrkulacji czy szkoda zaprzątać sobie tym głowę. Cytuj
sambor Opublikowano 8 Lutego 2013 #45 Opublikowano 8 Lutego 2013 Jak kupisz pompę do cyrkulacji z zegarem to nie potrzeba sterownika http://www.sanitek.pl/index.php?main_page=product_piece_info&cPath=8_69&products_id=781 Dodatkowa funkcja sterownika to dodatkowy kłopot i dodatkowe koszty. Cytuj
kiminero Opublikowano 8 Lutego 2013 #46 Opublikowano 8 Lutego 2013 "Zwykłego" Grundfossa masz o 300 zł taniej, a na najprostszy programowalny sterownik elektroniczny (dokładność do 1 min.) potrzeba 30 zł. Szkoda kasy na ten sprzęt. Wg mnie... Cytuj
sambor Opublikowano 8 Lutego 2013 #47 Opublikowano 8 Lutego 2013 Ale tak jest bardziej bajerancko, a pompę można kupić za ok 100 + programator za 30 = 130-150zł. Wg mnie czymś trzeba szpanować. Cytuj
kiminero Opublikowano 8 Lutego 2013 #48 Opublikowano 8 Lutego 2013 Jeszcze mam takie pytanie czy na każdym pionie dać odpowietrznik ??? czy nie ma takiej konieczności.??? Nie bardzo widzę, jak te odpowietrzniki miałyby być fizycznie wmontowane. Sądzę, że to nowy dom i całość rurarzu poprowadzona będzie w posadzkach i bruzdach, a jedyne widoczne "rury" to bezpośrednie podejścia pod grzejnik. W twoim układzie i tak "najwyższymi" punktami są grzejniki (każdy z nich bez odpowietrzenia zatrzyma powietrze), nie widzę więc powodu aby domontowywać kolejne automaty na pionach. Zainwestuj raczej w indywidualne odpowietrzniki higroskopijne dla każdego grzejnika i po problemie. Odpowietrzniki automatyczne mikropęcheżyków i tak nie wyłapią i koniec końców ewentualne powietrze zbierze się w grzejnikach. Cytuj
sambor Opublikowano 8 Lutego 2013 #49 Opublikowano 8 Lutego 2013 Kolega ma mieszane grzejniki - z bocznym i dolnym zasilaniem i rozprowadzenie bez rozdzielaczy - na trójnikach , czyli może dać odpowietrzniki , nie zaszkodzą. Cytuj
kiminero Opublikowano 8 Lutego 2013 #50 Opublikowano 8 Lutego 2013 Ale tak jest bardziej bajerancko To już wybór inwestora... A na marginesie, to chyba ty swego czasu wrzuciłeś na forum worek złotych myśli, min. coś w rodzaju "Jeśli w danym urządzeniu wszystko działa poprawnie, to znaczy, iż nie jest on wystarczająco zaawansowany technologicznie". To chyba ironiczna uwaga w kierunku wszelkiego rodzaju "kombajnów" itp. ? :P Dzisiaj to już nawet telefon trudno kupić... same smartfony, lapfony, szpanofony.... Mają ze sto funkcji, z czego aż trzy są istotne. Reszta jest od zamulania tych istotnych funkcji, kradzieży czasu delikwenta no i oczywiście od generowania usterek... Proste jest piękne... Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.