Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich.

To mój pierwszy post.

 

Proszę o zweryfikowanie schematu no i poprwki.

 

Dom parterowy z poddaszem użytkowym, nie podpiwniczony, kotłownia na tym samym poziomie co reszta pomieszczeń.

Ściany - pustak ceramiczny typ U

Ocieplenie ścian - styropian 20cm

Ocieplenie pod wylewki - styrodur 5cm ( nie ma innej opcji, ze względu na wysokości)

Dach 15cm wełny+5 styropianu, deskowanie pełne, blachodachówka

 

Układ otwarty

Ogrzewanie z kotła na paliwo stałe Eko Plus Ogniwo Biecz 16KW z podajnikiem

Podstawowe paliwo groszek

Sterownik e-coal

Pompa Grundfos Alfa 2

Zasobnik CWU 100l dwupłaszczowy poziomy.

Naczywnie wzbiorcze 20l

Wdług wyliczeń zapotrzebowanie na ciepło 21kW, ale myślę że 16kW w moim przypadku wystarczy.

Dodatkowo w salonie kominek 10kW bez płaszcza, palenie w zimne wieczory

 

Parter ok.70m2 do ogrzania

8 obwodów podłogówki

1 drabinka w łazience

1 obwód ogrzewania ściennego płaszczyznowego w sypialni

 

Poddasze -50m2 do ogrzania

4 obwody podłogówki

1 drabinka w łazience

2 obwody ogrzewania ściennego płaszczyznowego w sypialniach

 

 

Założenia

Bezpiecznie

Jak najprostrza instalacja

Dobrej jakości materiały i podzespoły

Sterowanie temp. dla każedego pomieszczenia niezależnie (pomijając bezwładność)

 

Teraz pytania.

Czy to będzie działać?

Czy jedna pompa to obsłuży?

Czy zastąpić zawór mieszający 3.drogowy 4.drogowym?

Co i gdzi podokładać żeby działało lepiej?

 

Pozdrawiam.

Piotrek

post-41148-0-47124300-1335124754_thumb.jpg

Edytowane przez Ryszard
Opublikowano

Witam

To trochę nie tak:

Grzejniki zasilasz taką samą temperaturą co podłogówkę?- na podłogówkę max 40- 45C , na grzejniki min 60C

Do grzejników wystarczą zawory z głowicami termostatycznymi, nie potrzeba siłownika i termostatów.

Ja widzę to tak: za zaworem 3-drogowym ustawionym max na 40C podłączasz przez pierwszą pompę obwody podłogówki, na grzejniki osobny rozdzielacz równolegle do CO bezpośrednio z kotła przez drugą pompę,

Dodatkowo przydałaby się ochrona przed niską temp powrotu na kocioł.

Można to zrobić też na rozdzielaczach z mieszaczami do podłogówki np TECE + wydzielone obwody do grzejników, wtedy nie potrzeba zaworu 3- drogowego na zasilaniu ale są 3 pompy.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Tak, ale najlepiej skontaktuj się z przedstawicielami dostawcy osprzętu do ogrzewania płaszczyznowego np Uponor, - robią za darmo projekt takiego ogrzewania, trzeba tylko przesłać im plany domu.

Poniżej poradnik o ogrzewaniu podłogowym, ale lepiej się za nie bierz za projekt , to wyższa półka, a spaprać zawsze można

 

Pozdrawiam

uponor plaszcz_poradnik.pdf

Opublikowano

Witam wszystkich.

To mój pierwszy post.

 

Proszę o zweryfikowanie schematu no i poprwki.

 

Dom parterowy z poddaszem użytkowym, nie podpiwniczony, kotłownia na tym samym poziomie co reszta pomieszczeń.

Ściany - pustak ceramiczny typ U

Ocieplenie ścian - styropian 20cm

Ocieplenie pod wylewki - styrodur 5cm ( nie ma innej opcji, ze względu na wysokości)

Dach 15cm wełny+5 styropianu, deskowanie pełne, blachodachówka

 

Układ otwarty

Ogrzewanie z kotła na paliwo stałe Eko Plus Ogniwo Biecz 16KW z podajnikiem

Podstawowe paliwo groszek

Sterownik e-coal

Pompa Grundfos Alfa 2

Zasobnik CWU 100l dwupłaszczowy poziomy.

Naczywnie wzbiorcze 20l

Wdług wyliczeń zapotrzebowanie na ciepło 21kW, ale myślę że 16kW w moim przypadku wystarczy.

Dodatkowo w salonie kominek 10kW bez płaszcza, palenie w zimne wieczory

 

Parter ok.70m2 do ogrzania

8 obwodów podłogówki

1 drabinka w łazience

1 obwód ogrzewania ściennego płaszczyznowego w sypialni

 

Poddasze -50m2 do ogrzania

4 obwody podłogówki

1 drabinka w łazience

2 obwody ogrzewania ściennego płaszczyznowego w sypialniach

 

 

Założenia

Bezpiecznie

Jak najprostrza instalacja

Dobrej jakości materiały i podzespoły

Sterowanie temp. dla każedego pomieszczenia niezależnie (pomijając bezwładność)

 

Teraz pytania.

Czy to będzie działać?

Czy jedna pompa to obsłuży?

Czy zastąpić zawór mieszający 3.drogowy 4.drogowym?

Co i gdzi podokładać żeby działało lepiej?

 

Pozdrawiam.

Piotrek

1. Przy takim umiejscowieniu armatury działać bedzie podgrzew cwu

2. Jedna pompa nie obsłuży.

3. Zależy co chcesz osiagnąć, przy zaproponowanym schemacie zaworem 3D nic nie możesz regulować, umiejscowienie pompy za zaworem pozwoli na regulację temperatury na podłogówkę. W twoim przypadku powinny być dwa obwody grzania podłogówki (jest mało prawdopodobne aby jedna pompa wystarczyła na 120m2) czyli dwa układy mieszajace i dwie pompy. Zabezpieczenie przed niska temp. powrotu może być wymagane - patrz DTR kotła.

4. Patrz odpowiedź na pkt3. Schematów w internecie (strony producentów) jest b. dużo, jednak proponuję "nie przechodzić kursu projektanta" tylko go zatrudnić (producenci systemów podłogówki czasem projekt wykonują gratis).

Opublikowano

Jestem jednak uparty i projektanta nie zatrudnię:)

Jak dotąd rozmawiałem z trzema.

Instalator, który uchodzi w okolicy za najlepszego był bardzo tajemniczy i nie chciał mi nic powiedzieć o sposobie ogrzewania, a skoro mam za coś płacić, to chcę wiedzieć za co, a argumenty typu "co sie martwisz, co sie interesujesz" jakoś do mnie nie przemawiają.

To tak na marginesie.

 

Przebuduję więc swoją wizję ogrzewania na układ w wydzielonym obiegiem dla cwu i podłączonymi pod to drabinkami z łazienek, powrót zabezpieczę zaworem 4d, który zmiesza mi wodę pod podłogówke i ścienne. Jeżeli jedna pompa na dwa rozdzielacze nie wydoli to dołożę drugą.

Opublikowano (edytowane)

W przerwach pomiędzy zadana lekturą wymyśliłem sobie coś takiego jak w załaczniku.

 

Ogólnie mówiąc mój zamysł jest taki, aby całą instalację podzielić na dwie strefy:

strefa 60oC - obieg kotłowy z podgrzewaniem CWU oraz dwiema drabinkami w łazienkach.

strefa 40oC - czyli podłogówka i orzewanie ścienne w domu

Obie strefy zasilane przez własne pompy adaptacyjne Grundfos Alpha2.

Sterownik kotła ecoal.

 

Miało by to działać tak (ale czy będzie? :))

Pompa P1 podłączona do sterownika jako pompa obiegowa CO ma podawać wodę wprost z kotła na zasobnik CWU, dwie drabinki oraz zawory 3D mieszające ZM1 i ZM2.

Zawór 3D - ZM1 podłączony jest do sterownika jako wirtualna pompa kotłowa i pilnuje temperatury powrotu na kotle (T1).

Zawór ZZ1 na wejściu zasobnika CWU sterowany jako wirtualna pompa CWU ma odcinać zasilanie po osiągnięciu zadanej temp.

Zawór 3D - ZM2 ma przygotować wodę dla rozdzielaczy R1 i R2. (chyba lepszym rozwiązaniem byłoby 4D)

Rozdzielacze podłogowe ma zasilić pompa P2, która sterowana będzie jako pompa podłogówki.

Rozdzielacz R1 obsługuje parter domu, R2 poddasze.

Długość PEX-a na poddaszu to ok. połowa długości pętli na parterze więc chcę spróbować z jedną pompą.

Rozdzielacze są oddalone od sibie o ok. 2m w pionie.

Długości pętli będę miał przeliczone jutro.

 

To tyle.

Wydoli to?

 

EDIT: teraz myślę jeszcze, że może wywalić wogóle te zawory 3D i w miejsce 3D-ZM2 wstawić poprostu jeden zawór 4D ?

Dodałem jeszcze wersję schematu z zaworem 4D, który zastąpił zawór 3D w pozycji ZM2

 

Czuję, że jestem blisko:)

co.pdf

co_4d.pdf

Edytowane przez piotrek101
Opublikowano

Czuję, że jestem blisko:)

Witam.

Schemat nr 2 ma fundamentalne błędy, więc nie biorę go pod uwagę. Duży krok w tył.

 

Skupie się na nr 1.

Zawory zwrotne, które zaznaczyłem niepotrzebne. Będą tylko dławiły przepływ. W miejscach gdzie je wstawiłeś nigdy do odwrócenia obiegu nie dojdzie.

 

Planujesz strefy 40/60. Mi się wydaje, że jeśli uruchomisz pogodówkę, to 3d mieszający powinien słuchać się wytycznych krzywych grzania i mieszać wg potrzeb. Odnoszę też wrażenie, że nad temperaturą wnętrza chcesz zapanować na wszyskie znane sposoby.

Generalnie to pogodówka nie lubi się z ogrzewaniem płaszczyznowym i trudno się z nim dogaduje. Ostetecznie zawsze będzie możliwość wyłączyć poszczególne systemy kontroli i sprawdzić, który tak naprawdę sprawuje się najlepiej. Ale wszystkie naraz... No nie wiem.

 

Z kolei 3d rozdzielający ma czytać T1 i pilnować powiedzmy 50 sC na powrocie. Sprawdziłbym najpierw jakie możliwości daje planowany sterownik. Niektóre oferują ochronę powrotu ale na zasadzie włącz/wyłącz pompę kotłową. Tutaj potrzeba takiego, który pokręci siłownikiem (ecoala nie znam dobrze). Czasem potrzebne są do tego dodatkowe moduły wykonawcze.

 

Po co ci tyle manometrów? Wystaczy jeden na kotle, byle był dokładny (skalowanie co 0,1 bara). Jak celem jest nadzór poziomu wody w naczyniu, to załóż rurę sygnalizacyjną i hydrometr.

 

Brakuje mi też zaworu bezpieczeństwa 1,5 bara.

 

post-18583-0-21566000-1335261578_thumb.jpg

Opublikowano

Oj tam od razu wielki.

Sterownik obsłuży 3D na powrocie.

Ścienne ogrzewanie płaszczyznowe ma być w 3 pomieszczeniach: 2 małe sypialnie na poddaszu i jedna sypialnia na parterze.

Poza zaworem bezpieczeństwa jakie jeszcze zmiany należy wprowadzić?

Opublikowano (edytowane)

Oj tam odrazu wielki.

Nie wielki tylko duży.

Za pierwszym razem dałeś ciała ze schematem wyjściowym, za drugim nawrócili cię koledzy, za trzecim znowu zgrzeszyłeś...

 

Zaproponowany układ będzie działał prawidłowo od strony hydraulicznej. Trzeba to tylko mądrze wysterować co jak piszesz jest wykonalne.

Zmiany do wprowadzenia opisałem wyżej i do tego rozwiązania więcej ich nie mam.

 

P.S.

Ogrzewanie płaszczyznowe to nie tylko ściany ale i podłoga, czyli u ciebie generalnie całość.

 

Warto się zastanowić nad większym boilerem. 100l to tak dla 2 osób do komfortowego użytkowania. Trzymając 60 sC jako max, jest niewielka różnica do temperatury docelowej CWU (zazwyczaj 55) i dogrzanie "ostatnich" 5 stopni będzie trwało długo. Szybki podgrzew dałby ewentualnie priorytet CWU i czasowa zwyżka temp kotła na powiedzmy 70 sC. Niektóre sterowniki to oferują. Najprościej jednak mieć większy zapas nagrzanej wody, wg mnie oczywiście.

Edytowane przez kiminero
Opublikowano (edytowane)

Manometry są dwa, jeden na wyjściu, drugi na napełnianiu.

Trochę mylące mogą byc podobne oznaczenia przy zaworach, ale tu miałem na mysli sterowanie elektryczne.

Nad temperaturą faktycznie chcę zapanować wszystkimi możliwymi sposobami, ale tradycyjne grzejniki (dwa) to drabinki w łazienkach, ogrzewanie podłogowe we wszystkich pomieszczeniach oprócz sypialni, gdzie ze wzgledów głównie estetycznych planuję schować ogrzewanie pod tynkiem, ponieważ podłogówka wg wszystkich nie sprawdza się w sypialniach.

Osób korzystających stale z ciepłej wody będzie 3. Sporadycznie może być 5. Pisząc stale mam na myśli kompiel.

Czy Twoim zdaniem zasobnik 200l. będzie za duży?

Edytowane przez piotrek101
Opublikowano

Przy kotle stałopalnym wielkośc zbiornika nie ma wielkiego znaczenia. Liczy się zapotrzebowanie. Powyżej 2 osób, to już od 150 l w górę, więc 150-200 będzie OK. Przy 200 l dwupłaszczu musisz pamiętać, że wisi sobie ok. 250 kg. Mocowanie musi być pewne.

Ewentualnie zasobnik stojący. Na materiałach nie szczędzisz, to może 300 l biwalentny. Mając dwie wężownice można je tak spiąć, aby w miarę potrzeby grzać całość lub tylko górną połowę. Zawsze też pozostanie możliwość dopięcia solarów.

 

Manometrów na pierwszym schemacie doliczyłem się czterech. Pozostaje pytanie o cel ich montażu. Co chcesz z nich wyczytać i czemu ta wiedza ma posłużyć? Te montowane na kotle pokazują fakt zamarznięcia naczynia, jednak bardziej przydatny jest wtedy zawór bezpieczeństwa, który nie tylko ochroni ciebie i kocioł, ale i wyrzutem wody da ci znak, że coś jest nie tak.

Opublikowano

Zasobnik stojący przekracza mój budżet.

W przeciągu najbliższych 5 lat nie przewiduję raczej solarów.

A później skończy się gwarancja, to może pomyślę o zmianie.

 

Co do manometrów, to może poprostu zamontować na wyjściu z pieca grupę bezpieczeństwa?

Naczynie wzbiorcze będzie w ogrzewanej części poddasza więc wykluczam możliwość zamarznięcia.

 

Umiejscowienie kotłowni w domu jest takie, że wszędzie z niej blisko, tzn do rozdzielaczy i do grzejników drabinkowych, również zasobnik CWU będzie metr od kotła.

Tak więc wszelkie przerubki instalacji będa możliwe bez ingerencji w ściany czy stropy.

Zarówno w ścianach jak i w stropach mam już przygotowane przepusty dla rur.

 

Bardzo dziękuję za porady i opinię :)

Opublikowano

Trudno będzie znaleźć grupę bezpieczeństwa do układu otwartego (z manometrem powiedzmy do 2 barów i zaworem bezpieczeństwa 1,5 bara). W grupie masz też automat odpowietrzający, który jast ci tam do niczego nie potrzebny. Praktyczniej, taniej i prościej wmontować odpowiednie urządzenia na rurarzu.

 

Kotłownia pewnie projektowana pod gazówkę. Jak mało miejsca to montuj 150 litrów + grzałka. W razie potrzeby ratował się będziesz prądem. Ewentualnie rygor grafika kąpielowego.

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam po przerwie.

Chciałem się podzielić tym, co udało mi sie osiągnąć i co zbudowałem dzieki Waszej pomocy.

 

Ciągle jeszcze mogę pozwolić sobie na eksperymenty, ponieważ nie mieszkam jeszcze w nowym domu.

Z poprawionego przez kolegę Kiminero schematu wyjąłem jeszcze pierwszy zawór 3D oznaczony na schemacie jako ZM1.

W Chwili obecnej za temperaturę powrotu dba elektrozawór Z1, który ładuje również zasobnik CW.

Mój sterownik (E-coal) ma taką funkcję, która pozwala na podłączednie pompy CWU pracującej jako CWU/pompa mieszająca.

Jak narazie to rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze.

Zawór 3d oznaczony jako ZM2 schładza wodę na podłogówkę.

Oba obiegi podłogówki zasiliłem jedną pompą (P2 na rysunku) Alpha2 tylko tą pocniejszą podnoszącą na 6m.

Pompa P1 do standardowa Alpha2 4.metrowa, ładuje ona zasobnik i dwie drabinki w łazienkach oraz podaje wodę na zawór 3D dla podłogówek.

Jak na razie wszystko działa.

Przy temp. zadanej na kotle 45st. po miesiącu osiągnąłem zadane 21st dla pomieszczeń (nie mam drzwi wewnetrznych i dach narazie bez kartongipsu, sama wełna 15cm, ściany pustak U i 15cm styro)

Przez pierwsze 2 m-ce grzania (październik_listopad) zużwyałem ok 20-25kg ekogroszku na dobę, przy czym wszystkie kominy wentylacyjne były otwarte (na poddaszu mam ich 5) w celu lepszego usuwania wilgoci, nigdy nie zaparowały mi szyby.

W czwartym miesiącu, czyli od nowego roku obniżyłem zadaną temperaturę wewnętrzną do 17st i spalanie spadło niemal o połowę.

Ponieważ nie mogłem się przekonać w 100% do płaszczyznowego ogrzewania ściennego, to nie przykryłem go tynkiem, tylko zostawiając sobie furtkę, przykryłem je karton-gipsem.

Przez 3 miesiące ogrzewanie to było jednak nie przykryte, położone na ścianach wewnętrznych bezpośrednio na tynku.

Zauważyłem wówczas, że w pomieszczeniu z ogrzewaniem ściennym mam zawsze wyższą temp. o 1st. w porówaniu z pomieszczeniami z ogrzewaniem podłogowym.

W chwili jak przykryłem rurki karton-gipsem (miesiąc temu) temperatura ustablilzowała się, w każdym pomieszczeniu mam identyczna.

Ciekaw jestem, czy jak karton-gips doschnie, to czy róznica ta powróci. Przepływy nan identyczne na wszystkich pętlach.

To tyle z moich pierwszych spostrzeżeń.

Dziekuję wszystkim za okazaną pomoc i poświęcony czas.

NIebawem wstawię pare zdjęć jak kotłownia będzie dopieta na ostatni guzik.

  • 2 lata później...
Opublikowano (edytowane)
 

Witam wszystkich.

Mam prośbę do autora tematu aby podzielił się spostrzeżeniami na temat funkcjonowanie tak zbudowanego układu.

Trochę czasu minęło może są jakieś wnioski. Najbardziej interesuje mnie czy autor dalej jest zadowolony z usunięcia pierwszego zaworu 3D i pracy pompy CWU/mieszająca.

Pozdrawiam.

Edytowane przez Prok

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.