Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

wiem mniej więcej o co ci chodzi ale jakoś nie mogę tego sobie zobrazować. Dać ten kanał pod rusztem np rurki lub profile kwadrat? czy jak.

Już ogarnąłem chodzi o te otw. u góry w komorze dopalającej tak. i mówisz zeby dać rurką po płaszczu pod ociepleniem.

Opublikowano

Ten otwór może i się nie przyda ale niech sobie jest, zawsze mogę go zakleić szamotem jeżeli okaże się zbędny (palił będę głównie suchym drewnem i zrębkami więc pewnie niepotrzebny) powietrze wtórne i dopalające będzie, jedyne czego jeszcze nie wiem to jaki będzie przekrój palnika :( bo wszystko zależy od tego jak komin będzie ciągnął (choć i tu problemów nie ma 14x14 7,5m ) dla zainteresowanych wklejam wyrys blach niestety nie bawiłem się w opis co jest co, jakby co to pytać :) Bardzo wazna jest kolejność spawania blach bo inaczej można coś *****

płaszcz zewnętrzny i popielnik rys.1 płaszcz wewnętrzny rys.2

komin mam wysokości około 13 m ,wielkość palnika 5/20 cm,w kominie wkład kwasowy 12/24 cm,palę węglem i przy rozpalaniu wystarczy podsunąć palącą się gazetę bliżej palnika,a następnie dorzucić tekturę i drewno i wszystko hula ,niema problemów z ciągiem.

Opublikowano

Jeśli ma być klapa to wszystko super, rozumiem, że ruchomy ruszt również. Jak dla mnie wygląda świetnie, powodzenia!

Opublikowano

Witam.

Panowie mam dylemat. Chodzi o płaszcz wodny w komorze zasypowej, spotkałem się z opinią że w kotle dolnego spalania (drewna i pochodnych) płaszcz wodny w komorze zasypowej jest niewskazany ponieważ spowalnia proces zgazowywania. Moim skromnym zdaniem jeżeli nie ma tam ognia/temp to jest to tylko część kotła która wychładza wodę i niweczy cały proces zgazowywania i obniża sprawność. Pomyślałem więc że zrezygnuje z płaszcza w komorze zasypowej a całą komorę zbuduje z szamotu, jednocześnie powiększę powierzchnię wymiennika. Koszt jest porównywały lecz jakość spalania powinna się poprawić. Jednocześnie chciałbym zrobić ruszt z profila 30x25mm # 3mm w którym było by podgrzewane powietrze dopalające. Ruszt byłby stały (wymienny) lecz z przegarniaczem. Czekam na waszą opinie .

Ps. Blachę wymieniłem na 5mm bo postanowiłem że kociołek już z nami zamieszka "do zejścia" :)

Ps.2 szamot gr 6 cm, wełna w płaszczu alu. 50mm

post-13940-0-49001100-1298497720_thumb.png

post-13940-0-77866200-1298497748_thumb.png

Opublikowano

Ps.2 szamot gr 6 cm, wełna w płaszczu alu. 50mm

Witam,

 

Zmiany mi się generalnie popodobają.

Chociaz w komorze zasypowej od strony drzwi u góry to paliwo jeszcze nie ma się zgazowywać. Myślę, że wymiennik w tym miejscu nie przeszkadza a może nawet pomaga...[nie jestem przekonany, że paliwo w tym miejscu ma się wogóle ogrzewać]

Dla mnie kluczowa jest tu budowa dopalacza.

Powietrze dopalające wpuszczane w okolicach gołego wymiennika trochę by dopalało ale również wychładzałoby spaliny.

W tym miejscu gołego wymiennika być nie powinno - parę centymetrów wyżej - tak.

Tak że jestem za.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Ps. Blachę wymieniłem na 5mm bo postanowiłem że kociołek już z nami zamieszka "do zejścia" :)

Blachę dałbym jednak 3 jak renomowani producenci.

Jak się coś stanie, to sie przynajmniej na śmierć nie zanudzisz ;)

Opublikowano

palnik ( 5x25) będzie miał ok 45cm wysokości i w całości będzie obłożony szamotką, 2cm od strony zasobnika i 3,5 cm od strony wymiennika (tego z tyłu i po bokach). powietrze dopalające będzie przechodziło przez ruszt więc będzie gorące (profile prowadzące będą jednocześnie rusztem),więc nie ma mowy o wychłodzeniu wymiennika.

Opublikowano

palnik ( 5x25) będzie miał ok 45cm wysokości i w całości będzie obłożony szamotką, 2cm od strony zasobnika i 3,5 cm od strony wymiennika (tego z tyłu i po bokach). powietrze dopalające będzie przechodziło przez ruszt więc będzie gorące (profile prowadzące będą jednocześnie rusztem),więc nie ma mowy o wychłodzeniu wymiennika.

Chodziło mi o to, że na rysunku po lewej stronie otwory są na wysokości gołej (zimnej) blachy.

Jak się do niej dostanie płomień to już powietrze niewiele pomoże.

Ale jak rozumiem to będzie inaczej.

 

Tą temperaturą powietrza dopalającego to bym sie tak bardzo nie przejmował - jak będzie zimniejsze to się lepiej wymiesza.

 

A blacha 3 to nie żartuję - tu bym jeszcze doczytał gdzieś, bo może być lepsza.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Moim zdaniem vernal ma rację, nie jest sprawą najważniejszą temperatura powietrza wtórnego-dopalającego, choć w zimnym powietrzy jest więcej tlenu np. chłodnice powietrza doładowującego w dieslach. Najważniejsze to chyba ilość tego powietrza, za mało to dymienie, za dużo to chłodzenie wymiennika. Sama budowa jest raczej optymalna ale, żeby nie było tak słodko, w takich konstrukcjach węgiel lubi się zawieszać. Jak będziesz palił węglem o dużej spiekalności to masz to jak w banku. Ja mam piec( chyba z 15 lat) o całkiem podobnej konstrukcji ale prostszej i stąd te uwagi, które wynikają z mojego własnego doświadczenia i czytania tego forum i nie tylko. :rolleyes:

Życzę powodzenia!

Opublikowano

@przemyslaw2ar

Metraż mamy podobny więc i podobnej mocy powinny być kotły. Palnik 5x25 wydaje mi się za duży. Początkowo mój miał 16x5 teraz 14x2,5 i w zupełności wystarcza, dodatkowo grzejąc jeszcze zasobnik 250 l.

Trochę nie widzi mi się konstrukcja wymiennika. Chodzi mi o przekrój otworu jakim będą przechodziły spaliny. Lepiej by było gdyby był w formie prostokąta o boku nie większym jak 5cm, a nie kwadratu - tak przynajmniej wynika z rysunku. Co do zgazowania drewna to wystarczą cegły szamotowe wstawione na bokach komory załadowczej na wysokość 12cm. W moim przypadku po wyjęciu cegieł pali się tak jak z cegłami więc je wyjąłem. Powietrze wtórne podawane mam od góry prosto w palnik.

Opublikowano

Jaki sens ma chłodzona wodą przegroda między zasobnikem i palnikiem jeżeli z dwóch stron i tak będziesz obudowywał ją szamotem ??? Ogólnie to wymyślasz od początku koło i w dodatku je niepotrzebnie komplikujesz, piszę to z życzliwości bo wiem jakie będziesz miał problemy z wprowadzeniem swoich planów w życie, prostota to klucz do sukcesu. Pozdrawiam.

Opublikowano

w palniku temperatura osiąga nie rzadko 1000st.C więc te kształtki się nagrzeją i oddadzą ciepło do płaszcza wodnego, od strony zasobnika nie ma szamotu jest to kanał którym mają uchodzić zbierające się u góry komory zasypowej gazy/ew.para który niefortunnie na rys jest żółty :) Co do wymyślania i zmian które non stop wprowadzam - mam jeszczę taką możliwość więc analizuje wszystkie zbierane info i wyciągam wnioski co jakiś poddając je konfrontacji na forum ;)

 

@ ramzeus

ja jako paliwo wykorzystuje wyłącznie drewno i jego pochodne tj. zrębki, trociny oraz zamierzam spróbować spalać owies (zasypowo bez podajnika) więc szamot nagrzewając się polepszy zgazowywanie i tym samym jakość spalania. Ten wymiennik też mi się nie bardzo podoba ale przy tych gabarytach (wys. 650+130mm szer.420mm, głęb.720mm "goły bez ocieplenia) to wylot czopucha musi być z boku. te kanały mają wym.130x140 i nie bardzo mam pomysł jak by je poprawić. Chyba ze wylot/czopuch dam nisko i dołożę trzeci kanał :D U mnie na chwilę obecną ma to ogrzewać do 80m2 (do celowo 120m2 ale to za jakieś 3latka jak się dorobię i dzieciaczki nie pozabijają do tego czasu :) )

Opublikowano

Skoro jeszcze blachy nie wycięte to dorzucę kilka uwag.

 

Ja również uważam (jak vernal), że zgazowanie opału powinno następować w pobliżu palnika. W związku z tym chyba byłoby jednak lepiej zrobić "chłodzoną" komorę zasypową, a wysokość zabudowy szamotowej dobrać eksperymentalnie.

 

Raczej nie liczyłbym na to, że powietrze dopalające się ogrzeje przechodząc przez ruszt.

Tu pomysł na gorące powietrze dopalające:

http://www.ogrzewaniewdomu.pl/index.php?id=4004

Kanał powietrzny musiałby biec w komorze dopalającej (pewnie trzeba by go zrobić z ceramiki).

 

Mam wątpliwości co do rurek w wymienniku na wylocie dopalacza – z racji komplikacji wykonania, trudności w czyszczeniu. Zastanawiałbym się nad zamocowaniem tam ceramicznego deflektora kierującego spaliny do wymiennika (do tyłu kotła).

 

Wymiennik mi się podoba – skraca kocioł i umożliwia przełączanie krótki/długi obieg. Rozwiązanie podobne do tego w kotle Vienybe, które pokazał SanitSystem.

Jeśli chcesz go jeszcze poprawić (zwiększyć sprawność) to obejrzyj wymiennik nowego kotła ogniwo eko plus. Tam są cztery kanały z profila kwadratowego – mniejsze, ale prawdopodobnie lepiej będą odbierać ciepło (prawdopodobnie dwoma spaliny biegną w dół i dwoma w górę).

Opublikowano

@przemyslaw2ar

14X13 to za duży przekrój zdecydowanie. Piszesz, ze masz dostęp do plazmówki więc z cięciem nie ma problemu. Może wymiennik z rur np 1 cal 15 szt w dół i 15 w górę. Kupisz sobie tylko odpowiednią szczotkę do czyszczenia. Rury nad palnikiem to chyba też nie jest zbyt dobry pomysł. mało w nich wody a płomień będzie bardzo, bardzo gorący. Przejście pomiędzy palnikiem a wymiennikiem patrząc na rysunek wydaje się być ok 14 cm. Wystarczy jakieś 7cm. Trudno jednak będzie włożyć tam rękę poskładać palnik. Powietrze wtórne możesz możesz poprowadzić rurą w przegrodzie pomiędzy komorą załadowczą a palnikiem.

Opublikowano

Troszkę opisałem rysunki oraz wprowadziłem kilka poprawek. Wymiennika nie chciałbym za bardzo zwiększać aby zbytnio nie schładzać spalin (mam komin z cegły bez wkładu) a pow. wymienników jest wystarczająca do ogrzania mojego mieszkanka/domku (bliźniak). Budowa kotła w takiej postaci jest związana z małą kotłownią (załączam poglądowy schemat mieszkania) a sam kocioł ma być dostosowany do układu zarówno grawitacyjnego jak i pompowego. Samo cięcie blachy nie stanowi problemu, jednak chciałbym uniknąć zbytniej rozrzutności. Całość ma być prosta, sprawna i bez zbędnej automatyki. Cały budynek jest obecnie w trakcie remontu więc prowadzenie instalacji nie stanowi żadnego problemu jedynie komina nie przesunę :)

post-13940-0-81214200-1298564558_thumb.png

post-13940-0-52584300-1298564601_thumb.png

Opublikowano

Trochę komplikujesz sobie budowę.

Kanały odprowadzające gazy z komory zasypowej nie zdają egzaminu. Szkoda zachodu i czasu na ich montaż, znam to z doświadczenia. Działały tylko chwilę potem zarosły smołą. Ty chcesz je

robić a ja myślę jak je teraz wyciąć żeby nie przeszkadzały.

Powietrze wtórne w rusztach. Z czego je zrobisz? Bo bez wody spokojnie nagrzeją się do jakich 700 stopni. Zwykła stal nie da rady tylko żeliwo lub żaroodporna. Ja mam sztabkowe i zaczynają się już wyginać. Ilość powietrza dopalającego jest zbyt mała aby je wychłodzić. Raczej na to się nie nastawiaj. Wystarczą otwory z boku kotła. Wiem, że chcesz mieć to powietrze podgrzane ale twój sposób jego doprowadzenia do mnie nie przemawia. Może zamiast kanału odprowadzającego spaliny zamontować pod szamotem kanał z PW.

Zamiast grodzi z szamotu wstaw zadeklowany profil stalowy 80x80. Uzyskasz szczelinę ok 3cm z każdej strony, łatwiej będzie też wyjmować je do czyszczenia. Zawsze możesz kupić blachę żeliwną lub poszukać na złomie i takowe uspawać, będą na lata.

Opublikowano

to ja zapytam inaczej jakie przekroje w cm2 powinny mieć kolejne dymnice np pierwszy kanał zaraz za palnikiem przykładowo u mnie ma 12x30cm czyli 360cm2 następnie u mnie jest 14x13 czyli 182cm2 czyli 1/2 pierwszego. Na mój rozum pierwszy 360cm2 drugi 240 cm2 trzeci 180cm2 a czopuch np 160cm2 ale jak to uzyskać żeby dobrze oddać ciepło do wymiennika? odległość między ściankami w takim przypadku nie powinna być większa jak 4cm .

Opublikowano

Przy tak dużych pojedynczych przekrojach nie odbierzesz dobrze ciepła. Cieplejsze spaliny zawsze będą szły środkiem przekroju. Lepiej jak jest kilka mniejszych jak jeden większy. Jak nie masz jeszcze nic wyciętego to rozważ całkowitą zmianę koncepcji. Przemyśl kocioł z wymiennikiem rurowym w układzie pionowym z palnikiem pod spodem, kierunek spalin tylko ku górze. Takie coś jak zrobił kolega Heso. Czyszczenie od góry raczej bezproblemowe.

Opublikowano

Przy tak dużych pojedynczych przekrojach nie odbierzesz dobrze ciepła. Cieplejsze spaliny zawsze będą szły środkiem przekroju. Lepiej jak jest kilka mniejszych jak jeden większy.

(...)

 

A ludziska na to (jak mi się to często zdarzało, kiedy podobnie argumentowałem): "no tak, ale za to szybciej się wtedy

zabija sadzą i popiołem i częściej trzeba czyścić, a ja bym chciał raz na miesiąc albo wcale! " I wybierają kocioł z WIĘKSZYMI przelotami... Potem krzyczą, że muszą spalać całe tony opału. Ręce opadają.

 

Co do moich pionowych płomienc: takie mam, ale to nie oznacza, że takie chcę mieć. Po prostu na złomowisku trafiłem taki wrak kotła- gazowego zresztą. W przyszłości chętnie przejdę na system opłomków- rur omywanych z zewnątrz płomieniami- uważam to za bardziej skuteczne i pozwalające na długie przerwy w nieczyszczeniu właśnie. Pozdr.

Opublikowano

Heso,

Ty to zawsze musisz kij w mrowisko....:) - jak już wszyscy doszli do tego, że wymiennik płomienicowy lepszy również pod względem czyszczenia, to Ty znów odwracasz kota ogonem i mówisz że opłomki...

 

Ale za to cię lubię

Opublikowano

:rolleyes: :) Jak na samym początku przedstawiłem wam projekt z płomieniówkami to mnie zrugaliście a teraz każecie je zastosować :unsure:

Na mój tok myślenia płomieniówki powinny być omywane przez płomienie z góry na dół aby działało to super sprawnie i nie więcej niż w dwóch rzędach (ogień i tak popłynie najkrótszą drogą ) chyba ze zastosuje się jakieś deflektory (zał. rys. :) ). Nie wiem jaki ma być palnik dla kotła o mocy 12kW bo wszystko od tego zależy, niestety inż. energetykiem nie jestem i nie wiem jak to wyliczyć? do tego trzeba by dobrać odpowiednią komorę rozprężną co pozwoliło by wyliczyć liczbę płomieniówek jaką trzeba zastosować Wychodzi na to ze muszę liznąć jeszcze sporo wiedzy teoretycznej o budowie kotłów a dopiero wówczas zacząć budować. Wiadomo że błędów nie da się uniknąć, ale trzeba je zminimalizować. Dlatego też liczę na waszą pomoc. Nie oczekuję gotowego rozwiązania ale utorowania myśli i podpowiedzi aby iść we właściwym kierunku Jak ktos by miał jakiegoś linka lub materiały na temat wyliczeń mocy kotła to byłbym wdzięczny.

Przemo

post-13940-0-61872300-1298628702_thumb.png

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.