Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dziwne Zachowanie Instalacji Z Zaworem 3 Drogowym


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Pozdrawiam wszystkich.

Mam instalację w systemie otwartym. Kocioł z podajnikiem ślimakowym 23kw. Kocioł ogrzewa grzejniki, podłogówkę, zasobnik CWU. W instalacji są trzy pompy. Na zasilanie grzejników jest zamontowany zawór 3 drogowy przed pompą.

Zawór jest zamontowany tak że z prawej strony jest zasilanie z pieca z dołu dopływ wody z powrotu z instalacji i z lewej wyjście na grzejniki i pompę.

Na zaworze są oznaczenia od lewej 1 3 5 7 9 7 5 3 1

Przy ustawieniu zaworu w pozycjach oznaczonych na czerwono rura która doprowadza do zaworu wodę z powrotu robi się gorąca a na termometrze na wylocie z pieca (przy samym wyjściu) szybko spada temperatura mimo że sterownik nie pokazuje większych wahań.

Zagadką dla mnie jest co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?

Czy możliwe jest że pompa przez zawór 3 drogowy zasysa wodę z pieca przez powrót?

Dodam że na zasilaniu jest zrobione obejście pompy z zaworem różnicowym.

Z góry dziękuję za pomoc.

Opublikowano
Czy możliwe jest że pompa przez zawór 3 drogowy zasysa wodę z pieca przez powrót?

 

Jest to możliwe, a nawet z opisu wynika, że tak jest.

Stawiam na niesprawny zawór różnicowy - puszcza w obie strony.

Mogą być też inne błędy na instalacji. Schemat i foto sprawę wyjaśni.

Opublikowano
Zawór Honeywell.

Jutro wrzucę foty instalacji.

Witam

 

Kolega Marek pyta o zawór, a Ty kolego podajesz nazwę siłownika,

który zapewne jest na zaworze. Musisz dokładnie określać nazwy, bo

wprowadzisz w dezorientację wspaniałych i doświadczonych kolegów,

którzy się na forum udzielają bezinteresownie, za co i ja im bardzo dziękuję.

Dzięki forum wiele się dowiedziałem na temat działania CO + CWU.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

post-23494-1294342824_thumb.jpg

post-23494-1294342850_thumb.jpg

post-23494-1294342881_thumb.jpg

post-23494-1294342904_thumb.jpg

post-23494-1294342923_thumb.jpgt ustawiony

To właśnie zdjęcia podłączenia.

Pozycja w której jest zawór to jedyna w jakiej rura doprowadzająca wodę z powrotu do zaworu 3dr nie jest gorąca.

Będę wdzięczny za opinię na temat przyczyn takiego stanu rzeczy.

Opublikowano

Dodam jeszcze że obecnie dom jest nie zamieszkany i ogrzewanie chodzi na minimum. Tzn wyłączona jest pompa od podłogówki. Nie jest ogrzewany bojler. Zakręcone jest 60% grzejników.

Opublikowano

Po pierwsze jesteś po niewłaściwej stronie skali. Małe ma to znaczenie jeśli wydaje się, że tylko tu jest w miarę OK. To jednak błąd.

"Zła" strona, czyli przestawa zaworu 3d "obsługuje" nie tą parę przyłączy, które powinna. Tak jak teraz jest ustawiony, to przyłącze od strony powrotu jest w połowie otwarte (zamknięte) a przyłącze od strony pompy jest w połowie zamknięte (otwarte). Przyłącze od strony zasilania w pełni otwarte.

 

Jak napisałeś w pierwszym poście w miarę dobrze jest na nastawie 5,3,1 po prawej stronie skali. Wtedy stopniowo zamykasz przyłącze od strony pompy aż do jego całkowitego zamknięcia. Pompa nie tłoczy wody, działa tylko grawitacja, rura od strony powrotu zaczyna stygnąć.

 

O właściwym ustawieniu dźwigni masz info w instrukcji zaworu lub tutaj:

http://www.honeywell.com.pl/pdf/automatyka...ce/v5433a_p.pdf

 

W dalszym ciągu podtrzymuję swoje podejrzenie nieszczelnego zaworu różnicowego.

Identyczną sytuację z zaworem 3d już przerabiałem. Po przerobieniu wielu "kombinacji norweskich" podejrzenie padło na zawór różnicowy. Zastąpiłem go zwykłym zaworem kulowym i problem zniknął. Wróciła pełna kontrola nad 3d.

Zaznaczam, że objawy były identyczne.

 

UWAGA!

Jeśli dojdziesz do tych samych wniosków co ja, musisz przerobić naczynie, wpinając je bezpośrednio w kocioł.

Opublikowano

Kiminero wydaje mi się że montowanie zaworu kulowego zamiast różnicowego nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem a przynajmniej nie właściwym jeżeli chodzi o przepisy. Pewnie nad tym zaworem jest naczynie wzbiorcze które powinno mieć stałe i niezakłócone połączenie z piecem. Jeżeli chodzi natomiast o zawór 3-D w tym przypadku to zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości. Ja zazwyczaj zawory 3-D stosuję na powrocie wraz z zaworami zwrotnymi klapowymi i pompami. Daje to pełną możliwość wykorzystania rury wzbiorczej jako zasilającej CO oraz jako rury bezpieczeństwa.

Opublikowano
Kiminero wydaje mi się że montowanie zaworu kulowego zamiast różnicowego nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem a przynajmniej nie właściwym jeżeli chodzi o przepisy. Pewnie nad tym zaworem jest naczynie wzbiorcze które powinno mieć stałe i niezakłócone połączenie z piecem. Jeżeli chodzi natomiast o zawór 3-D w tym przypadku to zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości. Ja zazwyczaj zawory 3-D stosuję na powrocie wraz z zaworami zwrotnymi klapowymi i pompami. Daje to pełną możliwość wykorzystania rury wzbiorczej jako zasilającej CO oraz jako rury bezpieczeństwa.

Jeżeli chodzi o przepisy to na drodze kocioł-naczynie nie powinno być żadnej armatury, włączając w to zawór rożnicowy. Dlatego napisałem to w ostatnim akapicie.

 

Mamy do czynienia tutaj z kotłem wyposarzonym w palnik, więc jego możliwości zagotowania są raczej znikome. Mała jest również ich bezwładność temperaturowa.

Większe ryzyko stanowi sytuacja gdy żar w retorcie podtrzymywany jest ciągiem kominowym, jednak wtedy cofa się on w kierunku podajnika, a woda w kotle raczej stygnie niż się gotuje. Zagotuje się dopiero od bijącego z boku żaru, gdy zapali się stojący obok kotła zasobnik :)

W sytuacji braku prądu albo kocioł wygaśnie, albo jeśli ma ruszt awaryjny, trzeba pofatygować się do kotłowni. Żaden problem wówczas ręcznie otworzyć zawór baypassu.

 

Wymiana zaworu różnicowego może nie pomóc. Można spróbować. Ja na twoim miejscu w sytuacji wymiany ZR, na wszelki wypadek założyłbym też dodatkowo zawór kulowy (masz tam dużo miejsca). Jeśli wymiana rozwiąże problem, to super. Zdejmiesz z zaworu kulowego dźwignie, żeby nikogo nie korciło nią manipulować.

Jeśli wymiana nie pomoże, to zawór już będzie.

 

Przyczyną tkiego zachowania ZR może być duża odległość między trójnikami bypassu w połączeniu ze sporą śednicą rury zasilającej. To tylko podejrzenie ale gdy ja miałem ten problem, było tak samo. W wielu instalacjach, które założyłem z podobnym rozwiązaniem nie miałem problemów, jednak tam zmontowane to było tak: kocioł-trójnik cwu-trójnik podłogówki-trójnik bypassu-zawór różnicowy-drugi trójnik bypassu. Wszystko na nyplach. Nie potrafię tego wytłumaczyć ale stwierdzone doświadczalnie.

 

ZR wcale nie musi być uszkodzony. Ten, który mi sprawił tyle problemów obejrzałem sobie "z lupą w ręku". Rozebrałem go, wyczyściłem i nic. Żadnych wrzerów, nierówności, kula też idealna. Jak patrzę na zdj to masz ten sam model. Mój miał cal i ćwierć i podczas manipulowania zaworem 3d termometry tak samo "wariowały".

 

Spotkałem się z taką przyczyną tego typu problemu i jestem trochę "ukierunkowany" :)

Może inni widzą to inaczej i znajdą inną przyczynę.

 

Powodzenia,

kiminero

Opublikowano

post-23494-1294403883_thumb.jpg

w takiej pozycji rura powrotna ta na dole zaworu robi się gorąca.

Poniżej zdjęcie zaworu z wyjętą dźwignią. Mam nadzieję że dźwignia jest w odpowiedniej pozycji założona.

post-23494-1294403915_thumb.jpg

 

Mam prośbę o informację jaka jest pozycja zaworu w ustawieniach od 1 do 9 po lewej stronie skali?

Opublikowano
w takiej pozycji rura powrotna ta na dole zaworu robi się gorąca

Rozumiem, że z grzejników wraca woda wychłodzona, bo jeśli wraca gorąca, to tak to będzie się zachowywać. Z czasem dopiero powinna się wychładzać aż do temp otoczenia.

Jeżeli z grzejników wraca woda wychłodzona i mimo to po przestawieniu 3d w pokazaną pozycję natychmiast robi się gorąca, to jest źle.

Czyli problem. Pompa ewidentnie musi zasysać wodę przez tą właśnie rurę, ale powinna ją pobierać przez grzejniki. Wszystko wskazuje, że łatwiej jej pobierać ją przez kocioł, przez króciec powrotu. To wskazuje natomiast, że przy zamkniętych obiegach podłogówki i boilera, musi ją wtłaczać do kotła przez zawór różnicowy, odwracając tym samym obieg wody w kotle.

 

Poniżej zdjęcie zaworu z wyjętą dźwignią. Mam nadzieję że dźwignia jest w odpowiedniej pozycji założona.

Zgodnie z instrukcją producenta jest dobrze. Punktem odniesienia jest nacięcie na osi zaworu.

Faktyczne położenie przesłony w zaworze 3d można łatwo ustalić. Przy wyłączonej pompie zamknij zawór za pompą i przestaw dźwignię zaworu 3d w pozycję 9 po prawej stronie skali. W tej pozycji odcięte powinno być przyłącze od strony pompy. Teraz odkręcając pokrywę filtra woda nie powinna wypływać.

 

Mam prośbę o informację jaka jest pozycja zaworu w ustawieniach od 1 do 9 po lewej stronie skali?

Opierając się na schematach producenta, to tak:

post-18583-1294507943_thumb.jpg

Opublikowano
A może zawór zwrotny na powrocie?

No zazwyczaj nie jest potrzebny...

Mam pytanie. Opisywana przez ciebie sytuacja dzieje się przy zamkniętych obiegach podłogówki i boilera? Zamkniętych na zaworach, a nie tylko wyłączonych pompach? Zawory zwrotne na tych pompach są?

  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam kolegów . Podłączam się pod temat. Mam również zawór 3 drogowy. Poniżej przedstawię wam rysunek mojego ustawienia. Jaka powinna być różnica pomiędzy temp wody zasilającej z kotła a wody powrotnej . Proszę o uwagi .

 

Pozdrawiam.

 

 

Przechmoj.jpg

Opublikowano

Masz 3D w funkcji rozdzielania. Na każdym wyjściu zaworu będzie identyczna temperatura równa zasilaniu kotła.

Temperatury minimalne powrotu określa szczegółowo producent kotła. Zwykle zalecane jest minimum 60 sC na zasilaniu i minimum 45-50 na powrocie. Różne są też zalecenia jak to osiągnąć. Można potraktować to jako priorytet i nie zasilać grzejników dopóki warunek ten nie zostanie spełniony lub pójść na kompromis i warunek spełniać tylko w warunkach ustabilizowanej pracy układu. Takie "ułomne" systemy ochrony powrotu są przy zaworach "ręcznych", którymi nikt nie kręci i "lecą" na stałej nastawie bez względu na warunki.

 

Nie popadajmy też w paranoję. Powrót należy "chronić" ale nie kosztem komfortu. Gdyby kocioł "wysiadł" po kilku latach, bo pracował 60/40 to to jest po prostu bubel. Nie mówię o sytuacjach palenia mokrym paliwem.

Opublikowano

Witam!

Pozdrawiam wszystkich.

Mam instalację w systemie otwartym. Kocioł z podajnikiem ślimakowym 23kw. Kocioł ogrzewa grzejniki, podłogówkę, zasobnik CWU. W instalacji są trzy pompy. Na zasilanie grzejników jest zamontowany zawór 3 drogowy przed pompą.

Zawór jest zamontowany tak że z prawej strony jest zasilanie z pieca z dołu dopływ wody z powrotu z instalacji i z lewej wyjście na grzejniki i pompę.

Na zaworze są oznaczenia od lewej 1 3 5 7 9 7 5 3 1

Przy ustawieniu zaworu w pozycjach oznaczonych na czerwono rura która doprowadza do zaworu wodę z powrotu robi się gorąca a na termometrze na wylocie z pieca (przy samym wyjściu) szybko spada temperatura mimo że sterownik nie pokazuje większych wahań.

Zagadką dla mnie jest co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?

Czy możliwe jest że pompa przez zawór 3 drogowy zasysa wodę z pieca przez powrót?

Dodam że na zasilaniu jest zrobione obejście pompy z zaworem różnicowym.

Z góry dziękuję za pomoc.

no własnie napisałeś że masz żle podłaczony zawór ,jak wejscie z kotła z boku to wyjscie z pompą na grzejniki od góry i inaczej nie bedzie
Opublikowano

No ja mam na piecu 60 stopni na powrocie 57-58 stopni . Ciężko to wyregulować . Próbowałem i naprawdę ciężko osiągnąć te 10 stopni mniej ...

Tak ustawionym zaworem nie obniżysz temperatury powrotu. Ty lepiej napisz czego ty od tego zaworu chcesz.

poza tym jesteś pierwszym, który dąży do obniżenia temperatury powrotu...

Opublikowano

Okej . Rzeczywiscie zle zadałem pytanie. A więc jaka powinna być temp z kotła przez pompkę a jak temp wody powrotnej. Mam identyczny zawór jak darekk. ustawiony w pozycji takiej jak przedstawiłem na załączniku.

Opublikowano

Temperatura wody powrotnej do kotła winna być nie mniejsza niż tzw punkt rosy czyli 55 stopni.

Dlatego należy w kotle palić z temperaturą taką aby te 55 stopni na powrocie uzyskać.

Producenci kotłów zalecają aby temperatura kotła nie była mniejsza niz np 65 stopni.

Taka temperatura z kolei nie jest potrzebna na instalacji CO i dlatego stosuje się zawory mieszające.

Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie zaworu 3D + pompa CO oraz dodatkowo pompka obiegu kotłowego tłocząca wodę bezpośrednio z wyjścia kotła do jego powrotu zapewniając w miarę zrównoważony przepływ przez kocioł wody o wysokiej temperaturze.

Poprawia to także spalanie w kotle. Podobnie jest w aucie, silnik najmniej się zużywa i pali gdy ma około 90 stopni.

Opublikowano (edytowane)

Dziękuje za bardzo dobre wyjaśnienie :) czyli jak mam na piecu 60 stopni a na powrocie 58 to jest dobrze?. Nie wiem czemu mi się coś ubzdurało , że musi być 10 stopni mniej :(

Edytowane przez zeluzg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.