Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dostawnienie Zaworu Temperaturowego Esbe


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

niedawno od znajomego dostałem taki o to zawór temperaturowy firmy ESBE

post-3032-1292410224_thumb.jpgpost-3032-1292410287_thumb.jpg

 

Jako, że dostałem go za tak zwane "piwo" myślałem o wykorzystaniu go w swojej instalacji ale zanim zacznę rozmawiać z hydraulikiem zapytam Was czy ten zawór mi się przyda i czy mogę go zaadoptować u siebie.

Jeżeli tak to gdzie go najlepiej wpiąć oraz mam pytanie w które wejście/wyjście zaworu co wchodzi.

 

Kotłownia "napędzana" jest piecem firmy Galmet 17kW z sterownikiem Perfeckt poniżej parę zdjęć, obecnie piec jest tak ustawiony aby minimalna temperatura zadana nie była niższa niż 50°C niestety bezwładność temperaturowa wody pomimo ustawionej histerezy i tak jest odczuwalna dla pieca. Jednym słowem pytanie brzmi czy ten zawór się nadaje jeżeli tak to jak i gdzie najlepiej go montować. Wszelkie inne uwagi dotyczące widoczniej instalacji mile widziane.

 

post-3032-1292410969_thumb.jpg post-3032-1292411097_thumb.jpg

 

post-3032-1292411188_thumb.jpg post-3032-1292411213_thumb.jpg

 

post-3032-1292411287_thumb.jpg ( inaczej oznaczone niż powyżej :) )

 

pozdr. Tomasz

Opublikowano

Thx kiminero, wiec z tego co wyczytałem zawór by się nadawał,

 

teraz pytanie, jak najlepiej go podłączyć

 

post-3032-1292410224_thumb.jpg

 

z tego co ja zrozumialem przecinam powrót montuje przelotowo A C do B doprowadzam wyscie z pieca ??

 

w/g rys zalecane jest przeniesienie pompy obiegowej.

 

Wracam do pierwszego posta czy jest ktoś kto mi to łopatologicznie wytłumaczy co i jak z czym połaczyć i co najlepiej poprzestawiać oraz ewentualnie co dołożyć.

Opublikowano
Wracam do pierwszego posta czy jest ktoś kto mi to łopatologicznie wytłumaczy co i jak z czym połaczyć i co najlepiej poprzestawiać oraz ewentualnie co dołożyć.

OK. Łopatologicznie.

Cytat ze strony 94.: "Zawór VTC500 stosowany jest w układach grzewczych z kotłami na paliwo stałe o mocy do 150 kW, zasilającymi zbiorniki akumulacyjne."

Z tego co widzę nie masz zbiornika akumulacyjnego.

 

Ten zawór jest zaworem termostatycznym, który stosuje się tylko i wyłącznie do ochrony kotła przed za niską temperaturą wody powrotnej. Chodzi o zjawisko korozji niskotemperaturowej, które pojawia się gdy jest za duża różnica temp. między zasilaniem a powrotem i pojawia się rosa na ściankach kotła.

 

Ten zawór ma parametr 50 stopni. Co to oznacza. Ano to, że zamontowany na powrocie kotła zacznie się otwierać dopiero, gdy temperatura na kotle (konkretnia na tym właśnie zaworze) osiągnie 50 stopni. Do tego momentu pompa CO nie poda wody na instalację, tylko będzie działała jak w obiegu kotłowym, zawracając całą wodę do kotła.

Całkowite otwarcie nastąpi po osiągnięciu temp. o 10 stopni wyższej od zadanej na zaworze, czyli 50+10=60. Cały czas mowa o temperaturach mierzonych na zaworze 3D. Nie muszą się one pokrywać z tymi na sterowniku.

 

Wszystko to opisane zostało w podanym przeze mnie źródle.

 

Przy temperaturze, którą trzymasz na kotle (50) nie widzę sensu montażu tego zaworu. Z jednej strony masz chęć zabezpieczyć kocioł przed niską temp., z drugiej trzymasz go na nastawie niezalecanej przez żadnego producenta.

 

Zalecana min. temp. powrotu dla kotłów na paliwo stałe to najczęściej 45 stopni. Przed jakąkolwiek ingerencją w instalację, proponowałbym najpierw zaopatrzyć się w dowolny termometr przylgowy i zamontować go na wejściu powrotu do kotła. Jeśli w trakcie normalnej pracy kotła nie będzie niższa od 40 to daj sobie spokój z tym zaworem.

 

Do prawidłowego działania instalacji musiałbyś utrzymywać temp na kotle min 60 stopni, lub więcej.

 

W jego charakterystyce wyraźnie napisano, że dedykowany jest on do instalacji ze zbiornikiem akumulacyjnym (buforem). Stosuje się je w układach z wieloma źródłami ciepła lub w instalacjach z kotłami np. na słomę. Proces spalania zachodzi tam w stosunkowo krótkim czasie i przy wysokich temperaturach. Standardowa instalacja przeciętnego domu nie byłaby w stanie odebrać takiej ilości ciepła i dlatego stosuje się zbiorniki akumulacyjne, które tą energie gromadzą i stopniowa oddają dalej, nawet gdy w kotle już dawno wygasło.

Temat rzeka i zaledwie go skrobnąłem dla pokazania właściwych zastosowań tego typu zaworów.

Opublikowano

Kolego kiminero coś Ci szumi ale nie wiesz z której strony. Zawór taki montowany na powrocie raz że już staje się powoli standardem, producenci coraz większej ilości kotłów zalecają jego montowanie, w innym wypadku nie będą uwzględniane reklamacje. Kocioł z takim zaworem pracuje tak samo jak by go nie było, z tym wyjątkiem że temperatura powrotu jest na tyle wysoka że nie wstępuje zjawisko roszenia się kotła od środka. Wyższa temperatura na kotle nie oznacza że nagle będzie nadmiar energi cieplnej, kotłem i grzejnikami można tak samo jak do tej pory regulować temperaturę w domu.

Zaletą tego zaworu jest to że będzie w kotle i w kominie mniej smoły, nie wystąpi zjawisko że z kotła wylewa się maź. Zawór ten ma wiele zalet wad nie widzę! Sam taki zawór sobie montowałem kilka lat temu jak jeszcze mało kto wiedział do czego taki zawór służy. Nie potrzeba dokładać żadnego bufora do kotła żeby montować ten zawór.

Opublikowano

Kolego scorup zawór montujesz na powrocie. Pomiędzy tym zaworem, a kotłem montujesz pompę ( w zaworze za wyjściem "A" które idzie w stronę kotła montujesz pompę). Do wejscia "B" podpinasz zasilanie z kotła. Do wejsca "C" powrót z grzejników.

Tu masz linka do strony ze schematem jak ten zawór włączyć do instalacji http://www.atmos.eu/poland/instalace-kotlu...m-ventilem-esbe

Opublikowano
Kolego kiminero coś Ci szumi ale nie wiesz z której strony. Zawór taki montowany na powrocie raz że już staje się powoli standardem, producenci coraz większej ilości kotłów zalecają jego montowanie, w innym wypadku nie będą uwzględniane reklamacje. Kocioł z takim zaworem pracuje tak samo jak by go nie było, z tym wyjątkiem że temperatura powrotu jest na tyle wysoka że nie wstępuje zjawisko roszenia się kotła od środka. Wyższa temperatura na kotle nie oznacza że nagle będzie nadmiar energi cieplnej, kotłem i grzejnikami można tak samo jak do tej pory regulować temperaturę w domu.

Zaletą tego zaworu jest to że będzie w kotle i w kominie mniej smoły, nie wystąpi zjawisko że z kotła wylewa się maź. Zawór ten ma wiele zalet wad nie widzę! Sam taki zawór sobie montowałem kilka lat temu jak jeszcze mało kto wiedział do czego taki zawór służy. Nie potrzeba dokładać żadnego bufora do kotła żeby montować ten zawór.

"Szumi dokoła las,

czy to jawa czy sen..." :)

 

Szumi mi też mi charakterystyka produktu podana nastronie producenta.

Kolega scorup napisał, że utrzymuje na kotle temperaturę 50 stopni, czyli minimalną granicę, przy której otwiera się zawór. Wcześniej przyłącze powrotu wody z instalacji jest zamknięte. Czy się mylę?

W takich warunkach montowanie nie ma sensu.

 

W który miejscu zasugerowałem wstawienie bufora? Wspomniałem o nim w ramach przykładu zastosowania tego tupu zaworu. I tylko tyle.

 

Działanie tego zaworu można nazwać "priorytetem kotła". Najważniejsze rozgrzać i utrzymać temperaturę na kotle, reszta musi czekać. Prawda?

 

Większość sterowników ma funkcję priorytetu CWU, kiedy to do czasu rozgrzania boilera do temp zadanej pompa CO jest zatrzymana. No i ludzie marzną jak jest mróz a tu nagle kociołek wyłącza ogrzewanie.

 

Ręka do góry kto ma włączoną funkcję priorytetu CWU przy dzisiejszych mrozach? Ewentualnie jakie to ma zalety?

 

Skoro masz kilkuletnie doświadczenie związane z tym zaworem skorzystam z okazji i się czegoś dowiem.

Załóżmy, że masz zawór jak opisany powyżej. W palenisku kończy się opał i temperatura spada. Co dzieje się gdy spadnie poniżej 50 stopni, powiedzmy do 45? Czy obieg na grzejnikach dalej funkcjonuje, czy zawór już go dawno odciął? Jaką temperaturę masz na kotle ustawioną i jaki to kocioł? Stołopalny czy zasypowy, który trzeba codziennie rozpalać?

Opublikowano

Nie mylisz się zawór otwiera się w momencie gdy na powrocie temperatura wody będzie miała tym wypadku 50*C. U mnie jest o 10 stopni więcej otwiera się przy 60*C mam zawór z termostatem 60*C. Wiec najpierw woda krąży w małym obiegu do momentu aż temperatura w kotle nie osiągnie wymaganej temperatury na powrocie. Dlaczego nie ma sensu w takim wypadku montowanie takiego zaworu?

 

Napisałeś takie coś (W jego charakterystyce wyraźnie napisano, że dedykowany jest on do instalacji ze zbiornikiem akumulacyjnym) jak to nie jest sugestia to co to niby jest?

 

Kolego rozgrzanie zimnego kotła trwa u mnie 30min wiec czy to długo czy mało ty musisz już zdecydować. Po 30min na kotle mam 60*C i woda zaczyna iść na grzejniki. Czy jest to priorytet kotła można tak powiedzieć, ale kocioł żeby spalał opał poprawnie powinien tak jak samochód posiadać termostat. Który samochód szybciej się rozgrzeje z termostatem czy bez niego? który mniej spali paliwa?

 

Piszesz tu o jakiś sterownikach z priorytetem cwu, to nie ma nic wspólnego z tym zaworem. Zasobnik cwu akurat podłączyłem pomijając ten zawór.

 

Jeżeli opał się wypalił i temperatura powrotu się ochłodzi zwór u mnie odłączy obieg. U ciebie tak się nie stanie? Palac dajmy na to z temperatura 50 stopni wypala Ci się opał to temp. na piecu również szybko stygnie i pompa ci się wyłączy. Tylko tobie chodzi o to zapewne że u Ciebie będzie grzało jeszcze do momentu aż woda całkowicie nie ostygnie, a u mnie zostanie ciepła w kotle. Wiec ja Ci powiem tak u mnie jak i u ciebie grzejniki zapewne będą tak samo długo ciepłe, wiesz dlaczego? Bo u mnie jak pale temp. mam ponad 80*C ty masz 50*C zanim się u mnie obniży do 50*C to będzie to trwało zapewne tak długo jak u ciebie. Po wygaszeniu i gdy zawór się zamknie ciepła jest jest wykorzystywana do podgrzania cwu jeśli jest oczywiście taka potrzeba.

 

I ostatnia sprawa u siebie nigdy nie miałem smoły w środku!!! Ścianki mam suche jak pieprz komin nie zarasta, nie truje siebie ani sąsiadów. Wyższa temperatura w kotle to czystsze spaliny, więcej energii uzyskam z tej samej ilości opału. Bez tego zaworu niestety tego bym nie był wstanie uzyskać.

Co do kotła to powiem Ci tak nie jest to kocił, a kominek z płaszczem lecz nie ma to żadnego znaczenia bo procesy jakie tam zachodzą są takie same jak w kotle. Kominek jest jedynym źródłem ciepła w moim domu wiec palić w nim muszę codziennie.

Opublikowano
Nie mylisz się(...)

 

Reasumując.

Czy ten zawór da się podłączyć do tego kotła? Tak.

Czy będzie on funkcjonował przy takich parametrach instalacji? Nie.

 

scorup chce się dowiedzieć co zrobić żeby go prawidłowo zainstalować. Powinien też poznać zasadę na jekiej będzie on funkcjonował.

To co chcę mu uświadomić, to fakt, że wiąże się to ze zmianą parametrów funkcjonowania instalacji, czyli znaczące podniesienie temperatury (80). Będzie ładnie, czysto i ekologicznie. Jak twierdzi blady, spali nawet mniej paliwa.

 

Decyzja po stronie scorup'a. Założyć to jedno, eksploatować drugie.

 

Małe pytanie do kolegi scorup'a:

1. Jak dużo smoły leje ci się z kotła?

2.Ile wody masz na ściankach kotła?

3. Jak szybko zarasta ci komin?

4. Ilu sąsiadów wytrułeś?

 

blady, już spieszę oznajmić wszem i wobec, że U CIEBIE jest najlepiej i tacy, Boże uchowaj "fachowcy" jak ja to idioci.

Prawda objawiona, którą głosisz ma też swoje alternatywy, jak zawór 4D, wymiennik płytowy i aż się boję napisać - bufor.

Zbiornik w sytuacji scorup'a to oczywisty bezsens, a słowo "dedykowany" oznacza, że do zabezpieczenia kotłów w instalacjach z buforem, wymyślono tego typu zawory a nie na odwrót. I nie wyklucza to montowania ich w zwykłych instalacjach.

Opublikowano
Thx kiminero, wiec z tego co wyczytałem zawór by się nadawał,

 

teraz pytanie, jak najlepiej go podłączyć

 

post-3032-1292410224_thumb.jpg

 

z tego co ja zrozumialem przecinam powrót montuje przelotowo A C do B doprowadzam wyscie z pieca ??

 

w/g rys zalecane jest przeniesienie pompy obiegowej.

 

Wracam do pierwszego posta czy jest ktoś kto mi to łopatologicznie wytłumaczy co i jak z czym połaczyć i co najlepiej poprzestawiać oraz ewentualnie co dołożyć.

Link podany przez bladego ładnie pokazuje jak powinno to wyglądać.

Różnice w stosunku do twojej instalacji:

1. Zawór termoregulacyjny do ochrony powrotu kotła, ten, który masz.

2. Osobna pompa do obiegu kotłowego

3. Osobna pompa do obiegu CO sprzężona z dodatkowym zaworem 3D - bez niego na grzejnikach będzie tyle co na kotle (75-80)

4. Pompa na boilerze zostaje. Możesz ją wpiąć tak jak u bladego.

 

Jeszcze jedno małe spostrzeżenie. Załóżmy, że wszystko pozakładałeś jak wyżej. Trzymasz kocioł na 80 *C i zanika napięcie. Mówisz o sporej bezwładności już przy nastawie 50 *C. Czy ta sama bezwładność nie doprowadzi do zagotowania wody, gdy prawie cały zład będzie rozgrzany do 80? Grawitacja raczej u ciebie nie pociągnie.

Nie mam w tej kwestii doświadczenia i to raczej pytanie do reszty forumowiczów posiadających takie instalacje.

WG mnie całkiem zasadne, bo lubię wiedzieć co się stanie w sytuacji ekstremalnej.

Może blady ma jakieś teorie lub doświadczenia? Z kotłem, nie z kominkiem. Chociaż zachowanie płaszcza kominka w takiej sytuacji też mnie interesuje.

Możemy sobie wzajemnie wysyłać małe uszczypliwości, jednak forum to powstało do wymiany doświadczeń i również nauki, dla ludzi takich jak ja, którzy wszystkiego nie wiedzą.

Z góry dzięki blady. (Po prostu rozpal w kominku i wyjmij wtyczke.)

Opublikowano

Bardzo przepraszam za zamieszanie ale czytajac forum i jako, że nadażyła się okazja w postaci zaworu zadałem pytanie.

Skąd chęć zamontowania czegoś takiego?, no właśnie z powodu korozji niskotemperaturowej - nie wieże aby kotły pochodziły długo w temperaturze <45°C

 

Galmet wyposażył mój piec w sterownik Perfekt z czujnikiem pogodowym, po kalibracji i zmianach ustawień pod siebię oraz dopasażeniu go w drugi panel sterowniczy do przedpokoju użytkuję tak już 2 sezon. Dostając ten zawór pomyślałem o okreśie przejściowym kiedy piec pracuje w granicach 50°C, tak jak pisałem w pierwszym poście na uwadze miałem bezwładność temperaturową wody i myślę podobnie jak kolega bladyy78 idąc za teorią "termostatu".

 

BTW. Przy obecnej temp za oknem -18°C piec pracuje na 76°C w domu mam okolo 22°C (okolo 160m, ytong 36,5)

 

Reasumując.

Czy ten zawór da się podłączyć do tego kotła? Tak.

Czy będzie on funkcjonował przy takich parametrach instalacji? Nie.

 

.... ....

 

Małe pytanie do kolegi scorup'a:

1. Jak dużo smoły leje ci się z kotła?

2.Ile wody masz na ściankach kotła?

3. Jak szybko zarasta ci komin?

4. Ilu sąsiadów wytrułeś?

 

Ad1 Miałem to dwa razy - jak zadusiłem kociołek brakiem powietrza (Brak doświadczenia)

Ad2 Nigdy

Ad3 Instalacja działa 2 rok co roku wchodze i zagladam nic nie widze (wyczystki czopucha przed sezonem czyscilem odkurzaczem przemysłowym)

Ad4 Mam jedego na celowniku ale odporny jest :lol:

 

 

Pozdr

Opublikowano

Kolego kiminero czy ty jesteś instalatorem bo tak wywnioskowałem z twojej ostatniej wypowiedzi , a jeżeli tak nie wiesz co się stanie jak braknie prądu to normalne woda może ulec zagotowaniu u mnie szybciej u ciebie później. To chciałeś usłyszeć wiec powiem Ci że mi to raczej nie grozi wodę do zasobnika 200l i dodatkowo 2 grzejniki łazienkowe mam puszczone poza tym zaworem i włączona tak że w razie braku prądu idzie wszytko na grawitacji, istnieje jeszcze coś takiego jak wężownica schładzająca która mam zamontowaną we wkładzie, można sobie ups-a zamontować do podtrzymania pracy pompki, wiec zapewne wiesz ze jest wiele zabezpieczeń które chronią przed zagotowaniem wody. Nie szukaj wiec dziury w całym bo jej nie znajdziesz. Powtórze to jeszcze raz te zwory powoli staja się standardem, a niebawem nim będą czy ty chcesz tego czy nie i bez tego zaworu stracisz gwarancje na kocioł jeżeli ulegnie korozji. Alternatywa tych zaworów są zawory 3 drogowe z ręczna nastawą do której można dokupić siłownik i widzę że niedouczeni instalatorzy takie właśnie zwory montują przy kotle, a później inwestor płacze bo nie wie jak tym zaworem regulować i wcale się nie dziwie bo te zawory nie są przeznaczone do zabezpieczania kotła przez powrotem zimnej wody z powrotu tylko szkoda że szanowni fachowcy o tym nie wiedzą. Z mojej strony to wszystko nie widzę sensu prowadzić dalej oczywistej polemiki i udowadniać że czarne to czarna a białe to białe.

  • 3 lata później...
Opublikowano (edytowane)

Witam,

 

Skorzystam z istniejącego tematu aby zadać pytanie. A mianowicie posiadam instalację CO jak na schemacie. Będę zmieniał kocioł i chciałbym zabezpieczyć go przed niską temp. powrotu. Zależy mi, aby znów po 6 latach nie wymieniać kotła na nowy, może z takim zabezpieczeniem podziała dwa lub trzy lata dłużej? Palę przeważnie suchym drewnem i trocinami/wiórami po produkcji sztachet.

 

 

co.png

 

1.

W którym miejscu (1? czy 2?) powinienem zamontować zawór temperaturowy 3D tak aby całość miała ręce i nogi? Zamontowanie w miejscu 1 lepiej chroni kocioł gdyż na żadną część instalacji nie jest podawana woda z wyjścia zanim kocioł się nie nagrzeje. Pytanie, czy w takim przypadku spełni swoją funkcję zbiornik zabezpieczający z przelewem w sytuacji kiedy woda się zacznie gotować, a zawór 3D z jakichś powodów się nie przełączy i nadal będzie odcinał dopływ do pieca powrotu z instalacji? Wydaje mi się, że zbiornik zabezpieczający zadziała poprawnie w przypadku zagotowania wody, ale potrzebuję potwierdzenia kogoś oblatanego w temacie.

 

Zamontowanie zaworu w punkcie 2 spowoduje to, że łącznie z nagrzewaniem pieca będą już grzać kaloryfery w łazienkach na 1 i 2 piętrze oraz będzie podgrzewana woda w CWU. Kocioł przez to będzie mniej chroniony, zyskuję tym priorytet CWU na którym mi nie zależy i ten punkt instalacji zaworu 3D traktuję tylko jako awaryjny w przypadku gdyby punkt 1 instalacji nie był możliwy ze względu na zakłócenie funkcji zabezpieczającej zbiornika.

 

 

2.

Czy pompa może pozostać tak jak jest obecnie na wyjściu z pieca, czy trzeba ją przenosić aby z zaworu 3D zasysała i wtłaczała do pieca na wejście? (tak sugerują schematy montażu podawane przez producentów zaworów temperaturowych, ja niestety chciałbym tego uniknąć bo będzie to kłopotliwe ze względu na dostępne miejsce)

 

3.

Kolejne pytanie łączące się z poprzednim: czy gorącą wodę z pieca na zawór 3D pobierać za pompą (tak jak przerywaną linią na schemacie) czy przed pompą zaraz po wyjściu z pieca? (ja raczej stawiam na wariant pierwszy, bo wtedy taki układ nie różni się znacznie od montażu pompy między wyjściem zaworu 3D a wejściem pieca jak zalecają producenci, chyba że jest coś czego nie uwzględniłem i jednak te dwa położenia pompy mają wpływ na zachowanie całego układu - pomijam tutaj nieznacznie różnice temperatur w których pracuje pompa)

 

4. Czy gdy pompa nie będzie działać, to zawór będzie działał na naturalnym obiegu? Zakładam średnice rur i zaworu takie jak w kotle czyli 1 i 1/2 cala

 

 

Zastanawiałem się pierwotnie nad instalacją zaworu 4D, ale chyba sporo musiałbym przerabiać żeby było poprawnie zainstalowane? Przede wszystkim pompa za zaworem, a dodatkowo trzeba spełnić warunek że zbiornik zabezpieczający nie może mieć na linii żadnych zaworów więc pion z CWU i łazienkami musiałbym puścić osobno poza zaworem, a dodatkowo musiałbym dołożyć druga pompę do tego właśnie pionu (bez pompy grzejniki w łazienkach mi nie grzeją).

 

Jeśli komuś się chce to niech przeanalizuje ten układ i sam oceni czy faktycznie z tym zaworem 4D dużo więcej zachodu w niż z temperaturowym 3D.

Edytowane przez pentacom
Opublikowano

Zawór 3-D wstaw w miejscu 1, 

Pompa pomiędzy zaworem 3-D i kotłem, dodatkowo zlikwiduj  zawór różnicowy, przez co twoja  instalacja będzie prawidłowa. 

ad 4. tego nikt nie wie , jak braknie prądu i zawór będzie otwarty to będzie działał na grawitacji, ale od zimnej instalacji to nie wiem czy się to samo ruszy.

Pozdr.

Opublikowano

sambor dzięki za błyskawiczną wręcz odpowiedź!

 

Przełożenie jej samej jest do zrobienia bo tyle miejsca się znajdzie, ale co z zaworem różnicowym? nie dawać go wtedy z pompą pomiędzy piecem i zaworem 3D?

 

I co się stanie, czy układ zadziała (jeśli potrafisz przewidzieć lub masz sprawdzone) jeśli pozostawię jednak pompę i zawór różnicowy na starym miejscu, a 3D dam tak jak proponowałeś w punkcie 1?

 

Wg mnie pompa na starym miejscu (na wyjściu pieca) będzie działać całą instalację i zawór 3D tak jakby była zainstalowana pomiędzy nim a wejściem pieca ?  A jeśli jednak nie do końca mam rację, to na czym polega różnica?

Opublikowano (edytowane)

Zawór różnicowy w przypadku montażu pompy na powrocie jest w starym miejscu zbędny, natomiast  można poeksperymentować z zaworem różnicowym klapkowym - może on pracować w poziomie.

 

Układ CO z pompą na starym miejscu nie będzie działać prawidłowo.

Pompa musi ciągnąć przez zawór 3-D, a nie pchać przez niego.

 

 

Wg mnie pompa na starym miejscu (na wyjściu pieca) będzie działać całą instalację i zawór 3D tak jakby była zainstalowana pomiędzy nim a wejściem pieca ?  A jeśli jednak nie do końca mam rację, to na czym polega różnica?

 

Różnica jest zasadnicza , 

Popatrz na schematy producentów 3-D np ESBE.

 

Na zaniki zasilania, przy jednej pompie najlepszy jest zasilacz awaryjny (UPS) -ok 300-500VA mocy.

Edytowane przez sambor
Opublikowano

      Można zastosować pompę na zasilaniu, chociaż tak jak pisał sambor producenci zalecają na powrocie między kotłem a zaworem . Potwierdził mi to telefonicznie przedstawiciel producenta. Proponuję ściągnąć z netu instrukcję obsługi kotła Logica od Cichewicza. Jest tam schemat instalacji z pompami na zasilaniu  i zaworem termostatycznym od essbe. W Twoim przypadku byłby to w uproszczeniu wariant 2. Zastanawia mnie tylko dlaczego Cichewicz zaleca wpięcie powrotu z zasobnika cwu z pominięciem zaworu termostatcznego ( między zaworem a powrotem kotła). Co do działania na grawitacji, to tak jak pisał sambor na rozgrzanej instalacji i otwartym zaworze moze to trochę pochodzić i przy pracy kotła na niskiej mocy może przez kilka minut nie dojść do zagotowania układu. Ale moim zdaniem jest to zawór tylko do pracy w układzie z pompą a więc zasiilanie awaryjne jest konieczne albo inny pewny sposób do odebrania mocy z kotła w przypadku braku obiegu wody w instalacji z powodu braku prądu  lub np. awarii pompy czy samego zaworu. Ważne jest też dobranie temp. zaworu do konkretnego kotła i instalacji. Jeżeli nie jest to konieczne nie pchałbym się w zawory o wysokiej temp. otwarcia. U mnie z obserwacji wynika, że 45 st. byłby idealny ale tu znowu kol. sambor zabił mi ćwieka pisząc w innym temacie, że zawór rozpoczyna otwieranie się w temp. o 5 stopni niższej niż znamionowa. Przyznam, że 40 st. w moim przypadku byłoby już na granicy ryzyka... Może ktoś posiadajacy taki zawór mógłby to potwierdzić lub zaprzeczyć ?

Opublikowano

Co tu potwierdzać, jak zawór się nie otworzy to woda krąży tylko w układzie kotła i samego zaworu 3-D, na instalację jest wypuszczana po osiągnięciu temp 5C niższej od temp znamionowej - i tak trzeba ustawić start pompy.

Tu istotne jest jaki jest punkt startu pompy a temp otwarcia zaworu termostatycznego.

Ja mam zawór VTC 500-60C na powrocie kotła DS i pompa startuje od 56C, wtedy mam przepływ rzędu 250-300l/h, który oczywiście ze wzrostem temperatury rośnie.

Opublikowano

  To jak woda krąży w kotle i zaworze to ja doskonale rozumiem. Dziwi mnie tylko to co piszesz o temperaturze wody którą zawór puszcza na kocioł po zmieszaniu. Dla mnie jest to niedopuszczalne. Jeżeli kupuję zawór przypuśćmy 55 st. to tyle ma mi minimum trzymać i basta. A nie puszczać 50 bo tak mu się chce. Rozumiem, że potem mogą być jakieś wachnięcia spowodowane bezwładnością samego termostatu ale po starcie kotła powinno być to tak jak opisuje producent. Jeżeli producent podaje taki parametr jak minimalna temp. wody zmieszanej to tak ma być, chyba że termostat jest wadliwy ?

Opublikowano

ja podałem to co mam: dla 60C otwiera sie już przy ok 55C , możliwe że jest lekko skopany ale tu nic nie poradzę- był to "leżak" z półki, obecna praca już drugi sezon. 

Możliwe też że pompa pracująca na max . przeciąga przez minimalnie uchylony zawór niewielkie ilości wody - rzędu 200l/h to nie jest dużo - przy full otwartym zaworze jest prawie 1500l/h

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

      Może komuś się przyda. Zakupiłem zawór essbe VTC 312 o temp. otwarcia 45st. C. Zamontowany z pompa na powrocie. Cała instalacja na jednej pompie ( grzejniki, zasobnik cwu, z 5m/2 podłogówki). Po obejrzeniu zaworu byłem przekonany w 90 %, że będą problemy z wyregulowaniem przepływów w instalacji, może jakś szarpana praca kotła, podgotowywania i bóg wie jeszcze co.  Zamontowałem go tak, żeby w razie kłopotów łatwo wyjąć i wrócić do stanu poprzedniego, czyli jak zwykle u mnie prowizorka.  Jakież było moje zdumienie, gdy wszystko zadziałało wyśmienicie. Gdybym wcześniej nie znalazł na muratorze wątku o problemach z tego typu zaworem tylko o wyższej temp. otwarcia w kominku z płaszczem wodnym pewnie już dawno bym go sobie założył. Gorąco polecam.

  • 3 lata później...
Opublikowano

Witam. Nie chciałem zaczynać nowego tematu więc przyłączam się do tego. Koledzy czy jest szansa "reanimować" zawór 3D termostatyczny ESBE VTA 322 35-60. Zrobiło się cieplej,chcąc obniżyć temperaturę na zasileniu grzejników przykręciłem zawór na około 40 stopni. Po kilku godzinach takiej pracy było za zimno w pomieczeniach więc chciałem zwiększyć temperaturę a tu "zonk". Kręcę pokrętłem a zawór nie reaguje. Pokrętło obraca się lekko w obudwie strony. Tak jakby sie coś zacieło i zawór zastał w tym najniższym położeniu. Pompa miesza wodę tylko do 38 stopni a to trochę zamało. Na szczęście instalację mam grawitacyjnie i bez pompy przy obecnych temperaturach nie będzie najgorzej. Dodam że zawór ma już 6 lat i niestety nigdy nie był konserwowany. Jak myślicie da radę go uratować?

  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano

U mnie życie negatywnie zweryfikowało tezę o tym, że "obieg grawitacyjny nie wymaga ochrony powrotu". W nowej instalacji mam kocioł kuchenny Vienybe D+ 15Kw podpięty grawitacyjnie rurami 5/4" do zbiornika akumulacyjnego OTAG Spira o pojemności 600l. Prosta instalacja miała być gwarantem braku problemów, tymczasem kondensat z kotła leje się ciurkiem, mimo palenie pełnym ogniem wysezonowanym, suchym drewnem.

 

Muszę dostawić zawór temperaturowy, ale chcę zachować obieg grawitacyjny. Czy macie propozycję jak to zrobić najprościej?

Opublikowano

Teza brzmi inaczej niż piszesz:

U mnie życie negatywnie zweryfikowało tezę o tym, że "obieg grawitacyjny nie wymaga ochrony powrotu". 

 

Powinno być "Prawidłowo wykonany obieg grawitacyjny nie wymaga ochrony powrotu"..

I nie stawiaj już mi minusów , gdyż się ośmieszasz takim postępowaniem.

 

PS

Nic nie musisz dostawiać, wystarczy wiedzieć jak zrobić to inaczej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.