chemik06 Opublikowano 15 Marca 2008 #1 Opublikowano 15 Marca 2008 Witam Wszystkich chcę zamontować ogrzewanie podłogowe w swoim nowo wybudowanym domu, chcę je zamontować w kuchni,łazience,korytarzu i wiatrołapie w sumie ok.40m2 mam kilka pytań do fachowców i do osób użytkujących taki rodzaj ogrzewania: -jakie są min. i max. grubości styropianu pod podłogówkę -jakie sa min. i max grubości wylewki na rurkach podłogówki -jaką średnicę rurek zatosować do podłogówki -folia ma być na styropianie czy pod styropianem -co położyć na podłogówce czy muszą być płytki, kamień czy może być podłoga drewniana, panele -jaką max. powierzchnie podłogówki mogę zrobić na jednym obwodzie -czy sama podłogówka zagrzeje mi pomieszczenie czy muszą jeszcze być grzejniki -jak gęsto układa się rurki podłogówki (jakie odstępy między rurkami) za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję. Pozdrawiam Paweł z podkarpackiego. Cytuj
piotrek automatyk Opublikowano 15 Marca 2008 #2 Opublikowano 15 Marca 2008 Witam. Dostępne najczęściej grubości styropianu pod podłogówkę ( z folią aluminiową ): 2, 2.5, 3, 4 cm. Wylewka: minimum 4 cm, maks 8 - 10 jednak im grubsza warstwa tym musisz się liczyć z większą bezwładnością nagrzewania. Średnica: male pola grzewcze wystarczy pex 12 mm większe do maksymalnego - 16 mm. Folia izolująca o grubości 0,4 mm pod styropianem. Jeśli chodzi Ci o folię aluminiową to nad styropianem. Najlepiej podłogówka sprawdza się na powierzchniach ceramicznych i kamiennych. Jeśli chcesz dać podłogówkę na podłodze z paneli lub drewna zrób to na oddzielnym obiegu z możliwością ustawienia innej, wyższej temperatury niż na powierzchniach ceramicznych. Jeśli kładziesz na podłogę drewno to uczciwie dopilnuj, żeby było bardzo porządnie wysuszone, bo wykrzywi Ci podlogę w chińskie "S". Maksymalna powierzchnia podlogowki na jednym obwodzie - nie przekraczaj 30 m2. Jeśli większe stosuj piankową dylatację. Prawidlowo wykonana podlogówka spokojnie ogrzeje Ci pomieszczenie. Nie dotyczy to jednak calkowicie nieocieplonych domów lub tych z marną stolarką okienną, gdzie trzeba wspomagać się grzejnikami. Odstępy pomiędzy rurkami: maks 25 cm, jednak najlepiej nie przekraczać 20 cm i 10 cm od ścian. Nie można zapomnieć o piankowej taśmie dylatacyjnej z folią do podłogówki i porządnie odizolować pola grzewcze od ścian. Pozdrawiam. Cytuj
adam Opublikowano 15 Marca 2008 #3 Opublikowano 15 Marca 2008 Dodał bym jeszcze,że styropian powinien być z tych najtwardszych.I jeśli to możliwe niech nie ma grubości 3 czy 5cm.Tyle to daję się jeśli nie można więcej.10cm to minimum. Spokojnie można zrezygnować z drogiej i nic nie dającej folii aluminiowanej na styropian i dać zwykłą,ale w miarę grubą folię,np.tą czarną,którą daję się pod styropian. Cytuj
wib Opublikowano 16 Marca 2008 #4 Opublikowano 16 Marca 2008 Właśnie że folia aluminiowa, ona dużo daje. Cytuj
chemik06 Opublikowano 16 Marca 2008 Autor #5 Opublikowano 16 Marca 2008 To jak jest właściwie z tą folią aluminiową bo już nie wiem? Cytuj
piotrek automatyk Opublikowano 16 Marca 2008 #6 Opublikowano 16 Marca 2008 Witam. Proponuję jednak nie rezygnować z zastosowania styropianu pod podłogówkę z folią aluminiową. Jest ona dodatkowo wzmacniana folią z tworzywa sztucznego i kładzie się ten styropian na zwykły, żeby uzyskać łączną warstwę najlepiej 8 - 10 cm. Styropian pod podlogówkę kupuje się w rulonach o łącznej powierzchni 2 m2 a folia jest położona na zakładkę z kolejną taką 2-metrową powierzchnią styropianu. Uzyskuje się wtedy poza podstawową izolacją pod styropianem z folii czarnej 0,4 mm drugą izolację a styropian nie nasiąka wodą z wylewki betonowej. Pozdrawiam. Cytuj
adam Opublikowano 16 Marca 2008 #7 Opublikowano 16 Marca 2008 Właśnie że folia aluminiowa, ona dużo daje. Tak,szczególnie jej producentowi. Tylko,proszę ,nie powtarzajcie tu reklamowych frazesów o odbijaniu przez tą folię promieniowania podczerwonego,bo to,owszem,jak najbardziej jest prawdą,o ile nie zalejemy tej folii betonem. Nie ma czegoś takiego,jak odbijanie podczerwieni w betonie.Promieniowanie podczerwone nie przemieszcza się w materii. Folię aluminiowaną zaczęto stosować do pierwszych podłogówek,które nie były zalewane wylewką,tylko pozostawiano je pod podłogą drewnianą.W takim zastosowaniu miało to uzasadnienie,ale nie w betonie! Cytuj
baca350 Opublikowano 1 Czerwca 2009 #8 Opublikowano 1 Czerwca 2009 Folię aluminiowaną zaczęto stosować do pierwszych podłogówek,które nie były zalewane wylewką,tylko pozostawiano je pod podłogą drewnianą.W takim zastosowaniu miało to uzasadnienie,ale nie w betonie!--słusznie prawi. Jednak najwięcej do powiedzenia maja dyletanci i marketingowcy Dz. Sprzedaży .Ponadto po mojemu : folia/styro min 50mm twardy/ beton z rurkami 50mm bez zbrojenia. Dotyczy małych powierzchni do 30-50 m2. Hej! Cytuj
heso Opublikowano 1 Czerwca 2009 #9 Opublikowano 1 Czerwca 2009 (....)Nie ma czegoś takiego,jak odbijanie podczerwieni w betonie.Promieniowanie podczerwone nie przemieszcza się w materii. Promieniowanie nie, ale przemieszcza się ciepło, przewodzeniem. Jak to ciepło zawędruje przegrodą na drugą stronę, to ta strona staje promiennikiem podczerwieni. Klasycznym przykladem moze być promieniowanie przegrody stalowej ogrzewanej np. żarówką - "kwoką". Nagrzewana z jednej strony blacha przesyła ciepło na odwrotną stronę i ... promieniuje. Jak więc widać, sprawa nie jest taka prosta. Beton... pochłania sporo promieniowania, dlatego się nagrzewa i przewodzi ciepło dalej. Folie odbijające stosuje się POD rurkami, dla zapobieżenia nagrzewania głębiej posadzki. (zresztą nie wiem, co jest złego w nagrzewaniu głębszych warstw posadzki ?) Z ciekawostek : styropian jako tworzywo sztuczne (spieniony polistyren) nie ma właściwości zatrzymywania ciepła w postaci promieniowania. Dlatego w doświadczeniach ciepło przechodzi przez niego bez efektu nagrzewania. Cytuj
reaper Opublikowano 1 Czerwca 2009 #10 Opublikowano 1 Czerwca 2009 Witam.Maksymalna powierzchnia podlogowki na jednym obwodzie - nie przekraczaj 30 m2. Jeśli większe stosuj piankową dylatację. Raczej długość rury w obwodzie nie powinna przekraczać 120-130mb (przyjmuje się około 7mb rury/m2 powierzchni) . Dylatację stosuj zawsze. Wokół ścian, na progach, na zwężeniach ścian. Na rurach od podłogówki, w miejscach ich przejścia przez dylatację stosuj "peszla" lub otulinę. Takie kawałki 5cm wystarczą w zupełności. Ma to na celu zapobieżenie zniszczenia (przetarcia) się rury w przypadku pracy płyt grzewczych. Pod oknami zagęść rury tak do 7 cm. Cytuj
automatyk Opublikowano 13 Czerwca 2009 #11 Opublikowano 13 Czerwca 2009 co do grubosci styropianu to 30mm to absolutne min najlepiej jesli budynek pzwala to optymalnie połozyc systemowy 50mm lub 60mm ale najwazniejsze zeby to był styropian systemowy z folią alu która po piersze szatrzymujie propmieniowania w głab gleby ,gruntu po drugie wzmacnia strukture układanej posadzki i jest dosc duzym ułatwieniem w układaniu węza ,co do węza to stosuje sie systemowy 16mm lub innych sytemach antytlenowy w rozmiarach 17mm,na wąz oczywiscie sie kłania połozyc siatke i na to beton najpepiej maszynowy 50-80mm i to tyle odnosnie róznych sprzecznych informacji niektórzy na glowe dostają ze styropian min 100mmnawet 2500 na podłoge a najlepsze jest to ze jak pod podłogówke nie połozysz styropianu sytemowego lub folii to na kamerze termowizyjnej widac dokładnie te teorie ,wiec z głową do 100mm max i folia ,jesli jest podłogówka ,a najwazniejsze to zeby dobrze stop czy tez stropodach wyizolowac Cytuj
baca350 Opublikowano 14 Czerwca 2009 #12 Opublikowano 14 Czerwca 2009 Z tym stereopianem to powoli..... 1. Jak ponizej podłogówki jest grunt- to on sie raz nagrzeje i spoko, dalsze przenikanie ciepła w głąb jest małe, 2. Jezeli pod podłogówka jest piwnica -- to tez wskazane by bylo tez ją grzać, w tym przypadku grzanie sufitowe. 3. Jeśeli pod podłogówka jest pokój mieszkalny -- to będzie miał tez dogrzewanie sufitowe. Ciepło zostaje w chałupie tak czy siak. Ważne sa sciany, okna , dach. Styropian w podłodze ma bardziej znaczenie akustyczne i psychologiczne poprawiający spokojny sen w poczuciu poprawności budowlanej niz termiczne. Jednak te 50mm należy dac tak czy siak, no i taśmę przyścienna którą obcina dopiero KAFELKARZ! Płytki muszą miec dylatację. Hej! Cytuj
henioooo Opublikowano 23 Czerwca 2009 #13 Opublikowano 23 Czerwca 2009 Witam serdecznie!!! Podepnę się pod temat z moim pytaniem. Do istniejącej instalacji (klimosz 25 kw, 4d, pogodówka, pokojowy i cwu 100l) chcę dołozyć podłogówkę ok. 30m2 w kuchni, korytarzu i łazience - gdzie się wpiąć w instalację ? Czy miedzy 4d a kotłem, czy za zaworem 4d. Czy musze dołozyć dodatkową pompę do podłogłogówki?, jakieś termostaty? jakiej grubości rurki? Myśle ze podział na 3 pętle obowiązkowo. Dzięki za odpowiedzi. Pozdrawiam Cytuj
sitarek Opublikowano 30 Marca 2011 #14 Opublikowano 30 Marca 2011 Przeczytaj artykuł zamieszczony w internetowej gazecie eFachowiec pt. "Efekt ciepłej podłogi" może znajdziesz tam interesujące dla ciebie informacje http://www.efachowiec.info/?site=numer_2011_1 Cytuj
tomekb Opublikowano 1 Kwietnia 2011 #15 Opublikowano 1 Kwietnia 2011 (edytowane) Witam. Dostępne najczęściej grubości styropianu pod podłogówkę ( z folią aluminiową ): 2, 2.5, 3, 4 cm. Wylewka: minimum 4 cm, maks 8 - 10 jednak im grubsza warstwa tym musisz się liczyć z większą bezwładnością nagrzewania. Średnica: male pola grzewcze wystarczy pex 12 mm większe do maksymalnego - 16 mm. Folia izolująca o grubości 0,4 mm pod styropianem. Jeśli chodzi Ci o folię aluminiową to nad styropianem. Najlepiej podłogówka sprawdza się na powierzchniach ceramicznych i kamiennych. Jeśli chcesz dać podłogówkę na podłodze z paneli lub drewna zrób to na oddzielnym obiegu z możliwością ustawienia innej, wyższej temperatury niż na powierzchniach ceramicznych. Jeśli kładziesz na podłogę drewno to uczciwie dopilnuj, żeby było bardzo porządnie wysuszone, bo wykrzywi Ci podlogę w chińskie "S". Maksymalna powierzchnia podlogowki na jednym obwodzie - nie przekraczaj 30 m2. Jeśli większe stosuj piankową dylatację. Prawidlowo wykonana podlogówka spokojnie ogrzeje Ci pomieszczenie. Nie dotyczy to jednak calkowicie nieocieplonych domów lub tych z marną stolarką okienną, gdzie trzeba wspomagać się grzejnikami. Odstępy pomiędzy rurkami: maks 25 cm, jednak najlepiej nie przekraczać 20 cm i 10 cm od ścian. Nie można zapomnieć o piankowej taśmie dylatacyjnej z folią do podłogówki i porządnie odizolować pola grzewcze od ścian. Pozdrawiam. Witam , z jedną rzeczą nie mogę się zgodzić a mianowicie ,jeśli chcesz mieć panele na podłodze z ogrzewaniem podłogowym to należy dużo gęściej rozłożyć rurę aby można na niższej temperaturze pętli usyskać prawidłową temp. w pomieszczeniu . Edytowane 1 Kwietnia 2011 przez tomekb Cytuj
TomasdK Opublikowano 30 Grudnia 2011 #16 Opublikowano 30 Grudnia 2011 Witam Robię na piętrze łazienkę i chce w niej zrobić elektryczne ogrzewanie podłogowe aby płytki były ciepłe. Wyczytałem że jeśli nie zaizoluję termicznie posadzki to będzie mi w nią uciekać dużo ciepła więc chciałbym tam dać ten styropian o grubości 10mm bo przy budowie dumu podłoga w tym pokoju wyszła jakoś wyżej niż w innych pokojach wiec jeśli dam grubszy styropian to próg wysoki trzabydzie zrobić i drzwi za niskie będą. W pobliskiej churtowni mają styropian o grubości 10mm typu FS-20. Czy mogę te maty grzejne przykleić do styropianu klejem do płytek np MAPEI Keraflex Maxi S1 (klasa C2 TE S1) - jest to klej odkształcalny o wysokich parametrach. Pozdrawiam Tomasz Cytuj
arsen1 Opublikowano 11 Marca 2012 #17 Opublikowano 11 Marca 2012 witam mam 25 ogrzewania podlogowego i midzy sciana a plyta grzewcza mam styropian 2ke czy dobrze zrobilem ze dalem tam styropian a nie tasme brzegowa,?po drugie to mam systemowa 3ke z folja aluminowa a pocpodem suterena nie ogrzewana,rura pex 16odstep miedzy nimi to 10cm 25 metrow chodzi na dwoch sekcjach.prosze o jakis porady poniewaz bede zakladal nastepne 30 metrow pozdrawiam Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.