Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Jaki bojler do CWU - wyłącznie grzałki el. płynne zasilanie (bufor nadmiaru energii z PV)


rk1980

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! 
Mogę prosić o wskazówki dot. poszukiwania zbiornika (bojlera) zaizolowanego dla instalacji CWU w domu jednorodzinnym?
Głównie chodzi mi buforowanie (autokonsumpcję) nadmiaru produkcji energii z paneli foto (instalacja ongrid). 
Finalizuję zbieranie elementów do podłączenia PVmonitora wraz z licznikiem dwukierunkowym. 
Chciałbym zastosować elementy tzw. płynnego zasilania grzałek. 
Tutaj jedno z pytań - ile grzałek zastosować i o ew. jakie mocy? Czytałem o optymalnym użyciu przynajmniej 2 grzałek - mniejszej mocy u góry zasobnika i u dołu mocniejszej. 
Instalację mam 3-fazową (także PV). Stąd wydaje się racjonalne, wykorzystanie grzałek 3F. Nie jestem jednak pewien, czy grzałki o mniejszej mocy (okolice 2kW) są 3F?
Co do układu bojlera - raczej spodziewam się pionowego. Myślę, że nie trzeba tutaj jakichś płaszczy, wężownic itp - nie posiadam CO wodnego itp. 
Aktualnie CWU grzane jest termą przepływową 3F - która docelowo pozostałaby do wyrównania ew. braku w temp. zadanej wody za bojlerem.
Litraż - tutaj nadal mam problem. Aktualnie 6 domowników zużywa średnio miesięcznie ok 12m3. Wychodzi ok 400l na dobę (minus woda niegrzana - tj. spłuczki, pralki, zmywarki itp.) - trudno mi to jednoznacznie określić. Myślę jednak że bojler ok 300-350l powinien raczej się pojawić? 
Zakładając odgórne grzanie - nawet w mało słoneczne dni, jest szansa ogrzać nieco wodę a resztą zajmie się terma. Natomiast latem być może wystarczy taki litraż na nieco dłużej? 
Prócz propozycji bojlera, chętnie pozyskam informacje nt. grzałek (czy każde mogą być zasilane płynnie?). Jakie ew. zastosować? 
No i pozostaje kwestia zabezpieczeń - czy grzałki posiadają jakieś termostaty? Ew. jakie termostaty itp. najlepiej by się sprawdziły? 

Dziękuję za wszelkie wskazówki. Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym większy to teoretycznie więcej ciepłej wody. Prawda jest taka że i zbiornik 200l też Ci starczy o ile będziesz go grzał do 80* i zastosujesz na wyjściu mieszacz antypoparzeniowy (na krany puści tyle ile ustawisz).
Co do lokalizacji grzałek to tylko dół chyba że zamierzasz instalować zbiornik typu bufor z wężownicą CWU to grzałka na środku.
Co do mocy grzałki. Wszystko zależy jaki będziesz miał rozbiór ciepła ze zbiornika i w jakim czasie zamierzasz go nagrzać. Z racji że teraz działa właściwe rozliczanie międzyfazowe to nie ma znaczenia czy grzałka będzie 1f czy 3f. ZE i tak robi bilansowanie godzinowe.
Załóż sobie grzałkę 3F 3x2kw ale taką która nie ma założone fabrycznego mostku. Z czasem sam zdecydujesz ile faz będziesz używał.

Edit. Fabryczne ocieplenie nawet tych nowych zbiorników jest liche. Warto doinwestować dodatkowa warstwą 5-10cm + ocieplić przyłącza.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za informacje.
Zastanawiam się nad tym rozmieszczeniem grzałek - mnie też zawsze uczono, że ciepła woda ucieka w górę. Problem w tym, że po "drodze" traci nieco ciepła. Podobno (bo sam nie testowałem a opieram się tylko o inne opinie) korzystnym jest montaż mniejszej grzałki pod górą bojlera (blisko ujścia ciepłej wody). Ma to spowodować, iż najcieplejsza woda będzie ciągle przy górze - to pewnie fakt. Natomiast zastanawiam się czy nie spowoduje to wcześniejszego włączania termostatu dla tej grzałki? Woda wprawdzie pewnie będzie rozgrzewała się w "dół" natomiast zanim ciepło się rozejdzie, góra może osiągać już na tyle wysoką wartość, iż termostat ją odetnie? 
Pozostaje także kwestia ew. przełączania na pozostałe grzałki. Musiałby być kolejny termostat u dołu - tak aby mimo wyłączenia górnej grzałki, dolne mogłyby nadal pracować (przy nadwyżce prądu z PV). 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz zrobić takie kaskadowe rozmieszczenie grzałek na różnych wysokościach zbiornika, tylko musisz przemyśleć czy grzanie połowy zbiornika będzie miało sens i potrzebę, bo ciepła woda nie pójdzie w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie chyba poniekąd chodzi o taką opcję - w dniu, w których słońca jest niewiele (zima), często także jest sporo prądu, który nie schodzi na bieżąco (brak chwilowych odbiorów). Wtedy chyba stosuje się to rozwiązanie z niewielką grzałką w górnej części - tak aby podgrzać część wody na bieżące zużycie. Nie wiem jakie mogą być straty gdyby wodę podgrzewać od dołu zasobnika? Trudno mi to oszacować. Gdzieś tylko o tym czytałem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie mam grzałkę ok 5cm nad dnem bojlera 210l. Zbiornik ma ok 150cm bez ocieplenia. Gdy pracuje grzałka temp wody w górnej części zbiornika po kilkunastu min od włączenia grzałki zaczyna chwilo spadać, ale to tylko do czasu aż wyrówna się temp w całym zbiorniku. Następnie zaczyna rosnąć aż do temp zadanej.
Osobiście zrezygnowałem z grzałki z termostatem. Kilka razy obserwowałem pracę grzałki na mierniku gdy temp zbliżała się do zadanej. Efekt był taki że czym była mniejsza różnica temperatur tym częściej grzałka się wyłączała. Czujnik łapał temp od samej grzałki gdyż jest umiejscowiony przy niej i rozłączał.
Lepiej zastosować inne zewnętrzne rozwiązanie a nie automat w grzałce. Osobiście temp łapie na samej górze i dopiero jak na górze uzyska zadaną, układ się wyłącza całkowicie.
Grzałkę z termostatem można wykorzystać jedynie jako dodatkowe zabezpieczenie ustawione na max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P. Przemku, jaka moc tej grzałki? Grzałka 3F?
Jak sprawuje się pracując cyklicznie? Tj. czy często się rozłącza (powoduje to np. zauważalne zużycie grzałki)?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup grzałkę 3x 2kW (6kw 3F) ale bez mostku. Są 2 rodzaje grzałek z mostkiem i bez. Te z mostkiem nie nadają się do różnych źródeł zasilania tj osobo PV i osobno z sieci.
Rozłączanie i załączanie grzałki było tym częstsze czym mniejsza była różnica temperatur.  Bywało że włączyła się co 5min na 2 minuty (nagrzała wokół siebie). Przy takiej pracy grzałki przekaźnik wbudowany w termostat skończy się jako pierwszy. Niektórzy z niewiedzy wymieniają całą grzałkę... Fabryczne grzałki mają bardzo cieniutkie kabelki. Zobacz mój temat 

Jak już grzać to raz aż do uzyskania temperatury. 

Edytowane przez Przemyslaw85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.