tower Opublikowano 24 Listopada 2009 #26 Opublikowano 24 Listopada 2009 Mancio Niestety samego zaworu nie wiem jaki mam. Pytanie nasuwa się jedno, czy jest możliwe, że zawór jest zamontowany odwrotnie? Czyli strzałka siłownika z rysunku pierwszego a sama przegroda z rysunku drugiego? Bo chyba wygląda na to, że tak jest u mnie. pozdrawiam Cytuj
Mancio Opublikowano 25 Listopada 2009 #27 Opublikowano 25 Listopada 2009 Pomijamy dla uproszczenia siłownik , zawór ma 3 podstawowe położenia, czyli zamknięty wszystko idzie z pieca na powrót, w kaloryferach woda goni w kółko stopniowo się schładzając. Zawór otwarty, wszystko z pieca idzie na kaloryfery, trzeci stan woda się miesza, załączam dodatkowe rysunki, samych ustawień jest wiele , zawory mają zamienne skale , specjalne oznaczenia na przyłączach, można ustawić , że zawór zamykamy w lewo lub w prawo itd, nie wiem jaki ma wpływ na mieszanie na małym obiegu ustawienia przegrody z 2 ostatnich rysunków ale zauważ że niby tak samo powinno mieszać a ustawienie przegrody inne, pozdrawiam. Cytuj
tower Opublikowano 25 Listopada 2009 #28 Opublikowano 25 Listopada 2009 dzięki za szczegółowe rozrysowanie położeń zaworu. Dzisiaj przeprowadziłem krótki test, przy temperaturze 26 stopni na powrocie zadałem mu 40. Temperatura na kotle w granicach 48 stopni. Zawór, po wprowadzeniu nowej zadanej wartości, od razu zaczął się zamykać do osiągnięcia położenia skrajnego. I co? Hmm, po około 15 minutach uzyskałem następujące odczyty: Tempertura zasilania co 24 Temperatura powrotu 26 Temperatura na kotle caly czas w granicach 46-48 (steruje pogodówka), i gdzie ucieka to cieplo? sam już nie wiem jedynie co zauwżyłem to to, że ciepła jest również rura zasilania cwu na całej długości aż do zbiornika, wpięta przed zawór 4d bezpośrednio z zasilania (patrz zdjęcie instalacji). Reszta chłodna około 25 stopni. Dlaczego ta ciepła woda nie chce popłynąć powrotem-winny zawór zwrotny?- a płynie rurami cwu-jest pompa cwu- skoro nie ma potrzeby podgrzania wody użytkowej? Może tutaj tkwi jakiś szkopuł? Pozdrawiam i dziękuję za wszystkie sugestie A dodam jeszcze, że instalator podczas pierwszego uruchomienia w parametrach ustawił mi wartość powrotu na 25!! stopni. Na moje pytanie dlaczego tak mało, usłyszałem odpowiedź "kocioł sie Panu szybciej uruchomi". No rzecz jasna, że szybciej bo między 25 a np 45 stopni to spora różnica :P . Cytuj
kirys Opublikowano 26 Listopada 2009 #29 Opublikowano 26 Listopada 2009 Witam użytkowników u mnie sytuacja jest prawie identyczna jak u kolegi rpx. Świeża instalacja z zaworem 4d, ogrzewanie podłogowe plus grzejniki, ekogroszek, regulator temperatury Euroster. Nie potrafię również uzyskać temperatury powrotu większej niż 32 stopnie, temperaturą zadaną na kotle steruje pogodówka, więc jest zmienna. Średnica rur w obiegu samego kotła 35mm. Bardzo proszę o wszelkie uwagi na ten temat oraz: czy działa poprawnie zawór 4d? (zdjęcie przedstawia moment dogrzewania powrotu-nie powinien mieć "czerwonej tarczy"-nie wiem jak to fachowo nazwać)? czy zawór zwrotny ma być na powrocie? Na zdjęciu Twojego kotła widać, ze masz czujnik temp. powrotu wpięty przed powrót z cwu. Wynika z tego, że ten czujnik mierzy temperaturę wody powracającej z grzejników, a nie temp. powrotu kotła (bo w momencie podgrzewania cwu ta temp będzie większa). U mnie ten czujnik jest zaraz przy wejściu wody powracającej do kotła (z grzejników + cwu). Niby wszystko działa Ok, ale gdzie prawidłowo powinien być ten czujnik zamontowany? Cytuj
Mancio Opublikowano 26 Listopada 2009 #30 Opublikowano 26 Listopada 2009 Oczywiście że najlepiej byłoby odciąć CWU i sprawdzić rozkład temperatur tylko na układzie piec zawór. Co do pomiaru to moim zdaniem przed samym wejściem do kotła, bo ta temperatura ma wpływ na kocioł. Cytuj
tower Opublikowano 26 Listopada 2009 #31 Opublikowano 26 Listopada 2009 U mnie ten czujnik jest zaraz przy wejściu wody powracającej do kotła (z grzejników + cwu). Niby wszystko działa Ok, ale gdzie prawidłowo powinien być ten czujnik zamontowany? Witam, moim zdaniem powinien być na odcinku pomiędzy kotłem a połączeniem powrotu cwu i co. U mnie narazie wpięty jest powyżej, ponieważ nie grzeję obecnie cwu. Jak zacznę użytkować cwu, to przepnę go w miejsce tak jak pisałem. Pozdrawiam Cytuj
LordFalcon Opublikowano 26 Listopada 2009 #32 Opublikowano 26 Listopada 2009 Pogodówka to chyba raczej powinna sterować ustawieniem 4D, a nie kotłem? Dlaczego odejście do naczynia jest jest w pionie od kotła, tylko w bok? W razie zagotowania zapowietrzy układ :P Cytuj
tower Opublikowano 26 Listopada 2009 #33 Opublikowano 26 Listopada 2009 Pogodówka to chyba raczej powinna sterować ustawieniem 4D, a nie kotłem? Dlaczego odejście do naczynia jest jest w pionie od kotła, tylko w bok? W razie zagotowania zapowietrzy układ :P no i steruje :) co do zagotowania, to mam nadzieję, że nie będzie miało miejsca :) temperaturę krytyczną kotła mam ustawioną na 85 stopni, a tak na poważnie, musiałbym zapytać instalatora dlaczego odejście jest w bok. Jednak narazie nie to spędza mi sen z powiek... Pozdrawiam Cytuj
Mancio Opublikowano 27 Listopada 2009 #34 Opublikowano 27 Listopada 2009 Jeśli chcesz pomierzyć temperatury w różnych miejscach układu CO kup sobie termometr w markecie budowlanym taki z czujką przylgową za 16 zł, błąd pomiaru 1-2 stopnie max. Przyłożysz do rury lekko zaizolujesz i będziesz miał odczyt w dowolnym punkcie, jeśli wszystko jest podłączone ok a jednak nie ma odpowiedniego rozkładu temperatur to znaczy że z pieca woda wędruje przez pompę CWU a nie grzejąc wody użytkowej wraca do pieca, warto więc zmierzyć temperaturę wejściową przed samym kotłem bo ta jest istotna dla jego pracy. Jeśli miałbyś zawory odcinające CWU mógłbyś ten układ wykluczyć .Wczoraj w nocy z ciekawości zmierzyłem temperaturę powracającą z kaloryferów i tak na zewnątrz 3C , kocioł 63 , CO 36, z kaloryferów 30, powrót do pieca 54, otwarcie zaworu 20%. Cytuj
Mancio Opublikowano 27 Listopada 2009 #35 Opublikowano 27 Listopada 2009 Do przemyślenia , może ciepła woda krąży tak , wtedy chyba lepiej zamontować czujnik przed samym wejściem do kotła , pozdrawiam. 1 Cytuj
tower Opublikowano 28 Listopada 2009 #36 Opublikowano 28 Listopada 2009 Witam, dzisiaj bądź jutro spróbuje poszukać tych termometrów przylgowych i to pomierzę. Obecnie próbuję ściągnąć instalatora-narazie z marnym skutkiem :P Cytuj
tower Opublikowano 14 Grudnia 2009 #37 Opublikowano 14 Grudnia 2009 Witam po dłuższej przerwie, sprawy idą bardzo wolno do przodu. Nie mogąc doczekać się przyjazdu instalatora, który twierdzi, że u wszystkich robią tak samo i wszędzie działa, umówiłem się z serwisantem. Trwało to niestety aż dwa tygodnie ale w końcu się zjawił. Twierdziłem, że instalator niepotrzebie daje zawór zwrotny na powrocie do kotła-on się oczywiście z tym nie zgadza. Dlaczego ta ciepła woda tam nie płynie? Otóż przez 1,5 godziny próbowaliśmy wygrzać powrót do temperatury 40 stopni-z marnym skutkiem. Zawór caly zamknięty, temp kotła 72 stopnie. Wchodząc w menu sterownika RECALART aby odczytać temperatury mierzone, zatrzymuje się cały układ, i co się okazało? W tym momencie rura powrotu stała sie ciepła. Jaki wniosek wyciągnęliśmy? poprzez nieszczelność zaworu 4d, pompa obiegowa zasysa "kulę" zaworu zwrotnego do góry, nie pozwalając przepchać się w układzie grawitacyjnym wodzie. W tym tygodniu ma mi instalator zdemontować ten zawór. Przekonam się czy to jest to. Mam nadzieję że tak pozdrawiam Cytuj
tower Opublikowano 16 Grudnia 2009 #38 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Witam serdecznie, jest przyczyna :-). Wczoraj po dwóch godzinach testów doszedłem do wniosku, że zawór 4D jest zamontowany nieprawidłowo o 45 stopni. Dzisiaj rano zadzwoniłem do producenta i zapytałem czy jest możliwość zamontowania tych zaworów w ten sposób. Okazało się, że tak. Instalator przekręcił zawór o te 45 stopni i powrót się wygrzewa jak trzeba. I wogóle układ działa jak powinien. Teraz można na poważnie zająć się parametrami pieca. Mam takie pytanie na początek, czy czas 8 minut w którym podniosła się temperatura kotła z 65 na 70 stopni to szybko czy wolno? Cytuj
mpendzik Opublikowano 16 Grudnia 2009 #39 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Zależy jaka temp na zewnątrz. U mnie przy obecnym -10 i wietrze, temp spada o około 4-5st i jakieś poniżej 10min. piec pracuje żeby ją dobić do zadanej. Natomiast jak było w okolicy 0 , -2 , to dużo szybciej dochodził do zadanej temp.... Poza tym teraz więcej spala :-) - praktycznie ok 25kg/doba :-) Pozdr Cytuj
tower Opublikowano 16 Grudnia 2009 #40 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Zależy jaka temp na zewnątrz. u mnie przy -7, więc chyba nie jest tak źle pzdr Cytuj
Mancio Opublikowano 16 Grudnia 2009 #41 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Cieszę się że wszystko ok, moje rozmyślania nad sposobem montażu zaworu przyniosły jakiś efekt , zastanawiam się tylko jak instalator obrócił ten zawór o 45 stopni , jak na to nie spojrzeć to wchodzi w grę 90 stopni . Ważna informacja dla forumowiczów z podobnymi problemami jest taka że warto po prostu przekręcić zawór , w wielu przypadkach pomaga ze względu na np niesymetryczną budowę przegrody zaworu, co do temperatur to skoki u mnie dochodzą od 55-70 C przy zadanej 60 ale co mi tam skoro w samym CO zmienia się jedynie o 2-3 stopnie. Pozdrawiam. Cytuj
tower Opublikowano 17 Grudnia 2009 #42 Opublikowano 17 Grudnia 2009 zastanawiam się tylko jak instalator obrócił ten zawór o 45 stopni , jak na to nie spojrzeć to wchodzi w grę 90 stopni . Po prostu nie zachowali podstawowych zasad montażu zaworów tego producenta. Montaż zaworu i siłownika powienien odbywać się w skrajnych położeniach tzn 0 lub 10. U mnie instalator jak zrzucił pokrywę siłownika (całkowicie zamknięty), to zawór był na skali 5, stąd te 45 stopni. Już się boję co by było gdyby zdemontowali mi ten zawór zwrotny z powrotu przy źle zamontowanym 4D. W położeniu całkowitego zamknięcia-teraz już wiem że to była teoria:-), pompa C.O wyciągała by cały powrót z pieca, brrr strach się bać. pozdrawiam Cytuj
tqlis Opublikowano 12 Lutego 2010 #43 Opublikowano 12 Lutego 2010 Podoba mi sie ta kotlownia (chodzi o eststyke). U mnie nie zachowali estetyki i logiki :unsure:. Moze jest jeden szczegol, a mianowicie polozenie zaworu roznicowego w poziomie. A czy tak w ogole to jest on tam potrzebny, skoro woda po zagotowaniu pojdzie do zbiornika wyrownawczego na przelem? Jak nie przerobie kotlowni na gaz, to postaram sie aby moje polaczenia tak wygladaly. Ps, aktualnie mam wszystko pospawane. Wydaje mi sie ze na skretkach byloby tak samo pewnie i moznabyloby rozebrac zawsze. Cytuj
tower Opublikowano 12 Lutego 2010 #44 Opublikowano 12 Lutego 2010 Dzięki za miłe słowa. Jeśli chodzi o zawory to zadałem już to pytanie na forum i taką otrzymałem odpowiedź https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?...ost&p=36650 Pozdrawiam Cytuj
darsalam Opublikowano 7 Października 2010 #45 Opublikowano 7 Października 2010 Witam po dłuższej przerwie, sprawy idą bardzo wolno do przodu. Nie mogąc doczekać się przyjazdu instalatora, który twierdzi, że u wszystkich robią tak samo i wszędzie działa, umówiłem się z serwisantem. Trwało to niestety aż dwa tygodnie ale w końcu się zjawił. Twierdziłem, że instalator niepotrzebie daje zawór zwrotny na powrocie do kotła-on się oczywiście z tym nie zgadza. Dlaczego ta ciepła woda tam nie płynie? Otóż przez 1,5 godziny próbowaliśmy wygrzać powrót do temperatury 40 stopni-z marnym skutkiem. Zawór caly zamknięty, temp kotła 72 stopnie. Wchodząc w menu sterownika RECALART aby odczytać temperatury mierzone, zatrzymuje się cały układ, i co się okazało? W tym momencie rura powrotu stała sie ciepła. Jaki wniosek wyciągnęliśmy? poprzez nieszczelność zaworu 4d, pompa obiegowa zasysa "kulę" zaworu zwrotnego do góry, nie pozwalając przepchać się w układzie grawitacyjnym wodzie. W tym tygodniu ma mi instalator zdemontować ten zawór. Przekonam się czy to jest to. Mam nadzieję że tak pozdrawiam Mam podobna sytuacje jak kolega tower. Zawór 4d ESBE ARA651 sterowany Recalartem. Zawór nie puszcza nawet jak piec ma 65 stopni.Znaczy się coś puszcza bo powrót jest delikatnie ciepły ( ale bardzo niewiele do około 27 stopni) . Po wejściu w menu sterownika i sprawdzeniu odczytu jaką temperaturę ma powrót po chwili nagle temperatura zaczyna się podnosić i zawór się otwiera.Jedynym rozwiązaniem do tej pory którą stosowałem było obniżenie temperatury powrotu na sterowniku np. do 26 stopni. Trafiłem na ten wątek przez przypadek i się zastanawiam czy u mnie tez nie jest coś z zaworem 4d Cytuj
tower Opublikowano 8 Października 2010 #46 Opublikowano 8 Października 2010 Witam, Zacznij od pomiaru temperatury powrotu i temp. c.o. dla trzech skrajnych położeń zaworu 4D (zamknięty, otwarty, połowa). Pozdrawiam Cytuj
darsalam Opublikowano 11 Października 2010 #47 Opublikowano 11 Października 2010 Rozpaliłem sobie wyłącznie do testów i co ustaliłem. Pompa CO cały czas pracuje (zgodnie z instrukcją).Zawór 4d gdy jest zamknięty a pompa CO cały czas pracując wysysa wodę z małego obiegu do obiegu CO.Na piecu jest 60 stopni a na powrocie np 25 stopni.Wchodząc do menu sterownika w celu odczytu temperatury wyłącza się wszystkie pompy i temperatura na powrocie gwałtownie wzrasta. Więc albo zawór do końca nie zamyka albo jest nieszczelny. Powoduje to zafałszowanie pracy całej instalacji Dzwoniłem do instalatora on twierdzi,że zawory te mogą być trochę nieszczelne -ma się pojawić jutro i zobaczymy. Jednak mnie to nie przekonuje może faktycznie zawór jest źle zamontowany?Będę nalegał,żeby mi podmienił zawór. Chociaż może ktoś wie w ARA651 po ściągnięciu pokrętła jest jakaś zielona krzywka-do czego to służy? Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 11 Października 2010 #48 Opublikowano 11 Października 2010 Tekst zaznaczony na czerwono (czerwona ramka) Cytuj
Paweł27kw Opublikowano 10 Maja 2015 #49 Opublikowano 10 Maja 2015 Witam! W przypadku mojej niedawno zmodernizowanej instalacji c.o. z zaworem 4-drożnym wygląda to tak jak na załączonej fotce. kocio__z...acj__001.jpg - z kotła wychodzi rura 2", - następnie jest trójnik z wyjściem na wymiennik płaszczowy 100 l, z pompą c.w.u.(słabo widoczna), - kolejny trójnik z wyjściem na zawór 4 drogowy - z którego w górę prowadzi droga do pompy c.o i dalej na grzejniki - z prawej strony jest powrót z grzejników - w dół prowadzi wyjście na kocioł (do którego wpada jeszcze przed wejściem do kotła powrót z bojlera - w górę z trójnika idziemy do zaworu różnicowego i dalej do naczynia wzbiorczego. Nie widać tego na zdjęciu, ale różnica poziomów między zaworem 4 drożnym, a powrotem z grzejników wynosi ok. 160 cm, więc grawitacyjnie układ chyba nie zadziała. Jedynie obieg c.w.u mógłby, ale panowie instalatorzy twierdzili, że tam też trzeba zastosować pompę, bo bez niej pompa c.o. będzie zabierała całą wodę na grzanie grzejników i wymiennik nie będzie podgrzewał wody użytkowej. I to by było chyba wszystko co można by o tym układzie powiedzieć. Dodam tylko, że instalatorzy mieli trochę inne plany, ale jak im pokazałem schemat ściągnięty z internetu, to powiedzieli: "jak pan tak chcesz, to tak zrobimy, ale jak nie będzie grzało, to nie będzie nasza wina". Zaryzykowałem, bo nie jestem przecież instalatorem, ale jak dotąd wszystko działa dobrze. Grzejniki w pokojach mam przewymiarowane, więc na zaworze 4 drożnym ustawiłem 3 i to wystarcza by przy temp. na kotle 50 st. było w mieszkaniu ciepło. Na kotle histereza ustawiona na 2 st., a jego praca zawiera się w granicach 47- 52 st. Twój układ rpx jest bardziej skomplikowany od mojego (albo się taki wydaje?), ale nie wiem dlaczego zawór 4 drożny jest na powrocie i tak nisko? Uważam, że każdy jest omylny. Instalator też, więc takie miejsca jak to forum są bardzo potrzebne. Pozdrawiam. Czy przed zaworem 4d nie powinno byc filtra? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.