Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ustawienia sterownika - PID


maurycy81
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam kocioł 35KW, sterownik IRYD 610.
Na wstępie dodam, że jest to mój pierwszy kocioł na ekogroszek.

Zacząłem od ustawień wentylatora w tym sterowniku - mojego wentylatora nie było na liście, więc zrobiłem ustawienia użytkownika 1% - lekko dmucha, 100% - to ustawiłem taki poziom gdzie słyszałem, że już jego prędkośc się nie zmienia. Chociaż uważam, że takie ustawianie na słuch to średnie raczej, ale jakoś to ustawiłem.

Posiadałem następujące ustawienia:
===
Ustawienia dla 100% mocy
Czas między podawaniem: 30 sekund
Wydajność dmuchawy: 15

Ustawienia dla 1% mocy
Czas między podawaniem: 3 minuty
Wydajność dmuchawy: 1

Czas podawania: 16 sekund
==
Niestety efekt był taki, że jak rozpaliłem o 20, to gdy zajrzałem do pieca o 1 w nocy to przestało się palić i w zasadzie to ekogroszku nie było na retorcie, tylko wszystko było jakby to napisać "wklęsłe". Tak jak na rysunku "zbyt mała ilość opału". No ok czyli złe ustawienia... --- oczywiście jak rozpalałem to było jak na rysunku "dobrze".

Zdjęcie nr 1

 

Więc stwierdziłem, że skoro jest źle, a widziałem na youtube ze starsza wersje tego sterownika ktoś ustawia to skorzystałem z jego kalkulatora "kalkulator czasu przerwy w sekundach". https://kamilmiernik.pl/kalkulator/  -- to nie jest reklama.

Policzyłem potencjał swojego podajnika i wyszło mi 15.5kg/h, a kaloryczność ekogroszku mam 25MJ więc po wpisaniu w kalkulator zrobiłem takie ustawienia:

===
Ustawienia dla 100% mocy
Czas między podawaniem: 11 sekund - wychodzilo mniej więcej 10 z kalkulatora, ale dałem 11 bo sugerowałem się też kalkulatorem mocy palnika
Wydajność dmuchawy: 25 --- tu nie jestem pewien jak ma wyglądać poprawnie ten płomień (a wiem ze podczas rozpalania wiem ze mozna to sobie przetestowac) - macie jakiś filmik, zdjęcie jak ten płomień powinien poprawnie wyglądać?

Ustawienia dla 1% mocy  -- tutaj z filmiku dowiedziałem się, że ma to być obliczone dla 10% mocy kotła, więc zrobiłem to samo w kalkulatorze dla 3.5KW i czas podawania wyszedł ok. 150 sekund
Czas między podawaniem: 2 minuty 30 sekund
Wydajność dmuchawy: 2

Czas podawania: 5 sekund
==

Przy rozpalaniu dodałem kilka naprawdę drobnych drzazg zeby lepiej się paliło. Ale słychać było że za często podaje opał, bo podawał go co 11 sekund na 5 sekund i słychać było, ze się zsypuje do popielnika. 

Po nagrzaniu kotła do 65 stopni (tyle ustawiłem na kotle) przeszedł w tryb "podtrzymanie PID", nabiło bodajże 68 - przeszedł w tryb "podtrzymanie", a potem nabiło 69 i przeszedł w tryb "stop". To w ogóle mnie zaskoczyło (jakieś zabezpieczenie czy co?), ale byłem przy piecu i raz dwa odklikałem procedure rozpalania i wskoczył tryb "podtrzymanie". Jak otworzyłem kocioł to zobaczyłem to co na zdjęciu retorta.jpg. Ehm ehm... Zakładam, ze tak nie powinno być? bo znowu jest żar zbyt głęboko?

Zdjęcie nr 2

1. Jakieś rady/wskazówki dla początkującego jak to poprawnie ustawić? Chciałbym chociaż ustawić mniej więcej, zeby się spalało, a nie gasło... i wtedy wprowadzać jakieś drobne korekty.

2. Jeżeli palicie ekogroszkiem latem tylko na bojlery to zimą na całe centralne macie takie same ustawienia czasu podawania itp? Czy musicie zmieniać po raz kolejny?
 

 

 

 

Edytowane przez Ryszard
Dodano prefiks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłby w stanie ktoś podpowiedzieć początkujacemu z ekogroszkiem?

 

Edit:

Dałem wczoraj takie ustawienia:

Ustawienia dla 100% mocy
Czas między podawaniem: 7 sekund
Wydajność dmuchawy: 10

Ustawienia dla 1% mocy  2min 20 sekund
Wydajność dmuchawy: 1

Czas podawania: 5 sekund

W zasadzie nim dojdzie do podtrzymania to kopczyk opada

Podtrzymanie: Czas przedmuchu: 15 sekund, czas przerwy: 7min, krotność podawania: 1

Podkręciłem to podtrzymanie jak wyżej (żeby kopczyk był większy), ale efekt taki, że zadane było 55 stopni na piecu, a osiągnął 75 

Edytowane przez maurycy81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz sterownik PID to nie powinieneś niczego ustawiać.

Odrębną sprawą jest moc kotła. Ile m^2 masz dom i jak ocieplony?

Kolejna rzecz, to w lecie 10% mocy Twojego kotła to 3,5kW, czyli moc, która jest nader wystarczająca do grzania CWU, ale zbyt mała żeby kocioł poprawnie pracował.

Przy 10% mocy kotła nic dziwnego, że się wygasza.

Edytowane przez Wello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Wello napisał:

Jeśli masz sterownik PID to nie powinieneś niczego ustawiać.

O, i to jest rada która rozwiązuje wszystkie problemy 🙂

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wszystkie, ale większość 🙂

A kolega maurycy81 zaczął od ręcznych ustawień, nie sprawdzając jak działa z PIDem.

Niech najpierw puści piec z PIDem, później można coś korygować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten tzw pid jest od ok.2006 roku, w podajnikach cos od około 2008 i wystarczy poszukać info.

Nie spodziewałem się,że w 2022 nadal ktoś nie łapie o co chodzi.

 

Jak działa tzw pid (różne nazwy u danych producentów)

ano rozciąga pauze i obniża nadmuch.

 

Co to oznacza? ano tyle,że moc 100% = wypukły kopczyk a to 1% czy 10% w danym sterze oznacza,że kopczyk musi się wypłaszczyć.

Ilość węgla i powietrza = moc

 

 

Zatem jak idzie na małej mocy - kopczyk będzie płaski, bo to tak działa na retortach

Ważne tylko, aby nie było wielkiej wklęsłej dziury, bo to oznacza albo źle ustawiony 1% albo problemy z ciągiem kominowym,. który wypala paliwo. Tutaj kłania się montaż RCK (regulator ciągu kominowego) oraz właściwy dobór paliwo na lato.

Latem nie palimy węglem 27 do 30MJ, bo tego się nie opanuje. Latem 23 do max 26MJ i dobrze ustawione podtrzymanie. Tyle

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  Dziękuje wszystkim za zainteresowanie tematem i moim problemem.

W dniu 11.08.2022 o 09:55, Wello napisał:

Jeśli masz sterownik PID to nie powinieneś niczego ustawiać.

Odrębną sprawą jest moc kotła. Ile m^2 masz dom i jak ocieplony?

Kolejna rzecz, to w lecie 10% mocy Twojego kotła to 3,5kW, czyli moc, która jest nader wystarczająca do grzania CWU, ale zbyt mała żeby kocioł poprawnie pracował.

Przy 10% mocy kotła nic dziwnego, że się wygasza.

Nie wiem co miałeś na myśli "niczego nie trzeba ustawiać". Tak, zdaje sobie już świetnie sprawę, że na moje potrzeby wystarczyłby spokojnie 25KW - że z tym będę spalał więcej opału, ale już było za późno i zostałem z problemem, że aż szkoda gadać, a i tak jestem mega zły na siebie. Niestety "producent" kotła taki kocioł mi podpowiedział, posłuchałem, a hydraulik wyliczył jeszcze większy jak ten 35KW. Palnik to ekoenergia 25-35kw, w zasadzie to podpowiadali mi w innym wątku, że ewentualnie potem ratować się zmianą palnika na mniejszy jak będzie za duże zużycie opału. Po prostu myślałem, że mogę zaufać fachowcom - hydraulik już zmieniony. Jak ktoś ciekawy mojej historii to zobaczcie wątek.

 

Wracając do tematu...
Aktualnie latem grzeje dwa bojlery 300l i 100l. W ogóle jest opcja tak to ustawić by on chodził przez cały czas?

 

21 godzin temu, Wello napisał:

Nie wszystkie, ale większość 🙂

A kolega maurycy81 zaczął od ręcznych ustawień, nie sprawdzając jak działa z PIDem.

Niech najpierw puści piec z PIDem, później można coś korygować.

To ja chyba źle coś wam opisałem - nie zacząłem od ręcznych ustawien tylko ja mam włączony PID. Sterownik to IRYD 610. W praktyce to działa w tym sterowniku tak (nie wiem czy w innych też czy inaczej). Że wprowadzam ustawienia dla 100% mocy i dla 1% mocy, i na początku jest w trybie "PRACA" i jak np. dojdzie do tych zadanych 50 stopni to przechodzi w taki stan "PODTRZYMANIE PID" ale jak jest już 52 to przechodzi w tryb "PODTRZYMANIE".

Zmieniłem też aby PID działał zamiast dla 2 stopni to dla 4 więc do 54 powinien działać, ale w zasadzie też nic to nie zmieniło bo szybko to 54 przekracza.

 

21 godzin temu, Pieklorz napisał:

Co to oznacza? ano tyle,że moc 100% = wypukły kopczyk a to 1% czy 10% w danym sterze oznacza,że kopczyk musi się wypłaszczyć.

Ilość węgla i powietrza = moc

Zatem jak idzie na małej mocy - kopczyk będzie płaski, bo to tak działa na retortach

Ważne tylko, aby nie było wielkiej wklęsłej dziury, bo to oznacza albo źle ustawiony 1% albo problemy z ciągiem kominowym,. który wypala paliwo. Tutaj kłania się montaż RCK (regulator ciągu kominowego) oraz właściwy dobór paliwo na lato.

Latem nie palimy węglem 27 do 30MJ, bo tego się nie opanuje. Latem 23 do max 26MJ i dobrze ustawione podtrzymanie. Tyle

 

No to wrzucam fotki jak to u mnie wygląda przy wczorajszych ustawieniach - bo w poprzednim poście pisałem jak hajcowało na gdy było 7 sekund dla 100% mocy, wtedy aż węgiel się wysypywał.
Grzeje tylko dwa bojlery - 300l i 100l


USTAWIENIA 11.08.2022 (CZWARTEK)

Ustawienia dla 100% mocy
Czas między podawaniem: 18 sekund
Wydajność dmuchawy: 5

Ustawienia dla 1% mocy  2min 30 sekund
Wydajność dmuchawy: 1

Czas podawania: 5 sekund

Podtrzymanie: Czas przedmuchu: 15 sekund, czas przerwy: 20min, krotność podawania: 1

Pozostałe ustawienia których narazie nie tykam to:
Podbicie obrotów dmuchawy - nie zmieniałem, tak jak producent ustawił: 5 bieg, tak dmucha gdy podaje opał np. dla 100% mocy bym ustawił wydajnośc dmuchawy na 6 to gdy podaje opał podbija o 5 i dmucha na 11 biegu przez czas podawania opału. Choć mam wątpliwości, że może to za mocne podbicie.
Mam wentylator WPA X6 - w ustawieniach producenta nie znalazłem takiej dmuchawy, więc dla 1 biegu ustawiłem wentylator na 10 lekko dmucha, a dla biegu 49 ustawiłem wentylator na 60, choć i w tym przypadku mam wątpliwości czy między 40 a 60 jest jakaś różnica - ciężko to stwierdzić. Natomiast tą przysłonę od wentylatora mam odsłonięta na jakieś 1.5cm

Efekt na powyższych ustawieniach: (sorki za ciemne zdjęcia następnym razem przyświecę latarką lub zrobie z flashem bo te fotki tragicznie wyszły)
- rozpaliło się zdecydowanie lepiej niż wcześniej, doszło do zadanej temperatury 50 stopni na piecu i kopczyk wyglądał tak o godz. 18:10

https://imgur.com/M8XdVxs

Następnie wszedł w "PODTRZYMANIE PID", następnie szybko nabił 54 stopnie i przeszedł w "PODTRZYMANIE", potem gdy dogrzewał te bojlery to trochę temperatura spadła do 52 i wtedy był w "PODTRZYMANIE PID", a następnie znowu nabił 54 i przeszedł w "PODTRZYMANIE". Wtedy kopczyk wyglądał tak o godz. 18:30

https://imgur.com/KBshSbr

A o godz 19:10 było 53.5 stopnia na piecu (temperatura ok), ale wtedy w zasadzie wygasło i wyglądało to już tak:

https://imgur.com/GGllObC

Ehh.. w ogóle jest opcja tak to ustawić by on chodził przez cały czas latem przy tych 2 bojlerach? Bo on dość szybko przekracza tego PID'a i nie wiem zbytnio czym teraz operować? Czy mam operować "podtrzymaniem" czy ustawieniami dla 1% i 100% mocy i kombinowac by działał w "PODTRZYMANIE PID" zamiast "PODTRZYMANIE".

Mam kupiony taki groszek: http://www.ekobran.pl/ekobran.html ale to kupowałem jeszcze przed problemami z zakupem węgla. Podejrzewam, ze w kolejnym roku będzie jeszcze jakiś zdecydowanie gorszy.

 

 

 

 

Edytowane przez maurycy81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz za wielki kocioł z gigantycznym palnikiem i wielka japagą, po co oczekujesz cudów od sterownika.

 

To tak jakbyś kupił TIRa do jazdy po mieście i żądasz od niego aby palił tyle, co toyota aygo. Nie da rady

 

Naklejkę z kopczykiem masz od retorty a palnik masz zupełnie innej konstrukcji, czyli brucerowaty.

W nim na pełnej mocy tylko lekko wypukłe palenisko a tak na małej mocy płasko. Tyle,że jak palnik jest 2 lub 3razy za duży do zapotrzebowania, to Ci w tej ekoenergii 35kW wypali dziurę od strony kosza a na końcu palnika będziesz mieć zmielony i niedopalony miał. Dzieki temu podbiciu w Irydzie jeszcze się ratuje sytuację na tym palniku, bo troche to żar rozciąga.

 

Nie mówiąc o tym,że wadliwie skonstruowano w nim fabrycznie powietrze wtórne i na małych mocach nie ujedziesz.

Trzeba klofta rozebrac w połowie, najlepiej zaspawać 2 lub 3 z łącznie 4otworów powietrza antyspalinowego, dorobić potocznie zwane dosuszanie i jako-tako po uszczelnieniu głowicy silikonem można z nim żyć... a i najlepiej na ten dziadowski palnik opał 23 do max26MJ, jakiś groszko-miał 25MJ, takie spali możliwie a te mega mocne 28-30MJ jak wszystko przewymiarowane, to szkoda czasu i nerwów, bo z guana bata nie ukręcisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Pieklorz napisał:

Masz za wielki kocioł z gigantycznym palnikiem i wielka japagą, po co oczekujesz cudów od sterownika.

To tak jakbyś kupił TIRa do jazdy po mieście i żądasz od niego aby palił tyle, co toyota aygo. Nie da rady

Nie musisz mnie uświadamiać w czymś o czym pisałem, że wiem - zupełnie nie ma takiej potrzeby. Natomiast odnośnie spalania gdzie pisałem w tym temacie, że oczekuje by palił mało? nigdzie. Ja zwyczajnie w świecie chciałem się dowiedzieć czy w ogóle jest szansa bym ogarnął to za pomocą ustawień, aby szło palić latem na bojlery. Bo latem jakoś grzejecie bojlery mając kotły 25-30KW. Więc pewne fragmenty swojej wypowiedzi mogłeś zwyczajnie w świecie sobie darować niż gnoić człowieka za zakup gdzie zaufałem "fachowcom". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.