Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ocena schematu instalacji, układ zamknięty, sprzęgło


Rafal2021

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Planuję modernizację kotłowni w swoim starym domu. Obecnie jest zamontowany piec SAS NWT 17kW i bojler 80L, układ otwarty.
Po modernizacji będzie kocioł 12kW na ekogroszek z podajnikiem, bojler 200L i układ zamknięty.
Przygotowałem sobie schemat poglądowy jak to ma wyglądać.
Bardzo proszę fachowców o uwagi, jeśli coś na schemacie jest źle zrobione i instalacja C.O. nie będzie działała poprawnie.
Albo jeśli można coś ulepszyć, to chętnie skorzystam w dobrych rad.
Z góry dziękuję i pozdrawiam forumowiczów.

 

 

790169084_schematinstalacjiCO.thumb.png.dc0681f79801c8651a320d96fb64528f.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerost formy nad treścią. Po co Ci sprzęgło i to jeszcze takie? Za dużo piniendzy? ?

Jak masz grzejniki i CWU to obejdzie się bez sprzęgła.

Ja tam lubie zabezpieczenie przez CWU dla węglaka.
Zawór antyoparzeniowy z CWU, 3D na instalację. Lepiej się kocioł prowadzi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oglądnąłem kilka filmów szkoleniowych, przykładowo firmy Afriso i tam zachwalali sprzęgła hydrauliczne, że niwelują naprężenia i walkę pomp, że lepiej będzie dogrzany powrót do pieca, co zabezpieczy kocioł przed korozją niskotemperaturową. Dlatego przygotowałem schemat ze sprzęgłem zamiast zaworu 4D, który też tani nie jest z siłownikiem w komplecie. Wziąłem też pod uwagę, że sprzęgło raczej się nie zepsuje przez kolejne 20 lat, a zawór 4D i siłownik chyba wymienię kilka w tym czasie i oszczędności będą takie nijakie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za zwrócenie uwagi na brak zaworu temperaturowego ATV i utratę gwarancji na kocioł. Poprawiam schemat.

Zastanawiam się jeszcze nad zastosowaniem prostszego sprzęgła z dwoma wyjściami, gdyż takie sprzęgło ma w środku siateczkę, która podobno pomaga wytrącić bąbelki powietrza z wody i zanieczyszczenia. Ale instalacja grzejnikowa jest stara i ta siateczka pewnie za jakiś czas się pozatyka i może robić za przegrodę.

 

 

schemat instalacji CO.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z trzecim zabezpieczeniem koniecznym do układu zamkniętego oprócz ZB i naczynia przeponowego?Mozesz tez zrobić to taniej na 3pompach:na grzejniki,bojler i kotlowa z zaworem grzybkowym do ochrony powrotu.Jak dasz bojler za sprzęgłem to w lecie chcac zagrzać CWU będą musiały chodzić dwie pompy ta na bojler i ta za zaworem temperaturowym a jak dasz przed sprzęgłem to będzie chodzić tylko jedna pompa

Edytowane przez Grundfos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem w jakimś poradniku, że:

"Instalację warto zabezpieczyć stosując dwa zawory bezpieczeństwa. Na zasilaniu zalecamy montaż grupy bezpieczeństwa (zawór bezpieczeństwa + odpowietrznik + manometr), a na powrocie samego zaworu bezpieczeństwa". Dodatkowym elementem układu zamkniętego, jest wężownica schładzająca, zabezpieczająca przed zagotowaniem.

Ja zakładam, że przy małym piecu na ekogroszek nigdy do zagotowania nie dojdzie, bo przy przekroczeniu 85 stopni piec sam wyłącza wiatraki i załącza wszystkie pompy , aby się schłodzić.

Piec będzie miał podtrzymanie zasilania UPS.

 

schemat instalacji CO.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli faktycznie podepnie się bojler przed sprzęgłem, po to żeby chodziła tylko jedna pompa - to jak zabezpieczyć kocioł przed zimnym powrotem ?

Czy powrót z bojlera trzeba wpiąć pomiędzy zawór ATV a sprzęgło ?

Czy trzeba tam jeszcze zawór zwrotny, żeby wodę z powrotu bojlera nie pchało do sprzęgła ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Rafal2021 napisał:

 

Jeśli faktycznie podepnie się bojler przed sprzęgłem, po to żeby chodziła tylko jedna pompa - to jak zabezpieczyć kocioł przed zimnym powrotem

 

Twierdzą ze nie trzeba.

A tak naprawdę bojler może mieć np. 800l i nazywać się bufor - wtedy trzeba.

Nie popełnisz błędu jak będzie za czy przed. Będzie inaczej wyglądać proces uruchomienia i zatrzymania instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bojler 800l nie potrzebuje ochrony, bufor 800 potrzebuje i bądź tu mądry "hydrauliku" amatorze wychowany na YT

Tu trzeba do szkoły iść, a nie YT oglądać .

PS

Z YT to się możecie uczyć Ciupciać, a nie zawodu.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Grundfos napisał:

Mozesz tez zrobić to taniej na 3pompach:na grzejniki,bojler i kotlowa z zaworem grzybkowym do ochrony powrotu.

Możesz to zrobić na 2 pompach. CWU na stałe do gniazdka i pompa na grzejniki.
Do tego zawór antyoparzeniowy na CWU.

Taki układ się buforuje przez bojler. Spada temp. na kotle - podbiera z CWU, temperatura na kotle rośnie - nadmiar przejmuje bojler.
Wszystkie automaty pracują lepiej przy takim odbiorze, dwustan z resztą też..
Na wyjściu też jest stała temp, co też jest plusem jak np. mamy dzieci.
Do tego bojler może być tańszy / mniejszy bo ciepłej wody mamy od groma zawsze.

W lecie przepinasz pompę do sterownika i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się przyznaje. Nie chodziłem do szkoły o specjalności hydraulik.

I dlatego czytam różne instrukcje i porady, żeby ogarnąć temat modernizacji kotłowni, żeby to działało jak najlepiej.

Nie żebym nie chciał dać zarobić jakiemuś hydraulikowi, bo zlecę ta robotę, ale poprzedni hydraulik, co robił instalację się nie popisał z projektem.

Opiszę ciutkę:

W starej instalacji jest piec Sas NWT 17kW. Instalacja miedziana, rurki od pieca 28mm i dalej coraz cieńsze. Układ otwarty.
W instalacji jest jedna pompa, więc żeby w lecie zagrzać wodę w bojlerze trzeba zamykać ręcznie zawory na grzejniki. Jak się bojler już zagrzeje to trzeba ręcznie zamknąć zawory do bojlera (bo szybko się wychładzał) i otworzyć na grzejniki, żeby piec nie wybuchł od nadmiaru ciśnienia, bo zazwyczaj jeszcze trochę węgla czy drzewa jest w piecu niedopalone. W starej instalacji nie ma żadnego zaworu bezpieczeństwa czy ciśnieniowego, więc zawory ciekną jak się woda grzeje, kaloryfery stukają.

Teraz zbliża się przymusowa wymiana pieców na klasy 5, więc dlatego przeprojektuję instalację z obecnego partactwa na coś co kilka osób zaopiniuje - że ujdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze , że się coś próbujesz dowiedzieć, ale jednocześnie "wiedzę" z netu- głównie opartą na lokowaniu produktów lub reklamie przyjmujesz jako pewnik , co jest błędem i to dużym.

Najpewniejszy schemat dla ciebie jest poniżej: 

Ma on regulację ochrony powrotu, w pewnym zakresie regulację temp wody na CO, regulację temp CW , nie wymaga przepinania i kombinowanie w okresie letnim

Po prostu cud malina:

328287960_zaw4-Djedenobieg(3).jpg.d8c8a65908cdff7988438d96f8a7ca81.jpg

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyjaśnienie sprawy, żeby się dwa razy zastanowić nad reklamami produktów hydraulicznych. Ja się skusiłem na sprzęgło, ale się teraz już waham.

Odnośnie tego prostszego układu z zaworem 4D, to zapytam czy w praktyce sprawdzi się nie montowanie pompy kotłowej na powrocie zaworu 4D, tylko żeby ten mały obieg działał na grawitacji ? Rury byłyby 5/4 cala i kolanka łukowe i zawór też 5/4 cala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można tak zrobić, ale to musi być naprawdę krótki obieg- sam zaw 4-D ok 20cm nad kotłem, montaż najlepiej na kotle a nie gdzieś na ścianie.

Sumarycznie zaw 4-D 5/4" i grubsze rury + mniejszy komfort regulacji będą mniej warte w praktyce,

niż rury 1",  4-D 1" i pompa na powrocie gdzie jest dużo większy zakres regulacji zarówno na zasilaniu CO, jak i na powrocie na kocioł.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Narysowałem od nowa schemat.

Przy bojlerze zastosowałem dwa zawory zwrotne sprężynkowe, żeby w razie braku pracy pompy odcinało całkowicie możliwość wychłodzenia bojlera. Na powrocie pieca dałem filtr wysokotemperaturowy, bo dokładniej wybierze syf ze starej instalacji niż separator zanieczyszcznień.

Czy ta nowa instalacja będzie dobrze działać ?

 

schemat instalacji CO 4D.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robisz inst zamkniętą, więc raczej nie będzie potrzeba aż tyle odpowietrzników , wystarczy ten przed bojlerem.

Oczywiście jak dajesz całą grupę bezpieczeństwa na wyjściu z kotła to odpowietrznik w grupie niech zostanie.

Tak samo do wywalenia 1 ZB i 1 ZZ na powrocie z bojlera - po co on???

Tam 1 ZZ wystarczy, ten na wejściu do bojlera.

Ważniejsze jest dobranie prawidłowego naczynia przeponowego!

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bojler nie będzie umiejscowiony w kotłowni, tylko dwa pomieszczenia dalej. Niestety tak czasem wychodzi w starym budownictwie. Nowy bojler 200L będzie dużo bliżej kuchni i łazienki, ciepła woda poleci szybciej, czyli pozytyw. Rury od pieca do bojlera pójdą nisko, a przy samym bojlerze do góry, żeby się wpiąć do wężownicy, więc odpowietrznik bym dał. Jeśli na pewno nie trzeba to proszę napisać.

Co do zminimalizowania wychładzania bojlera co proponujecie zamiast dwóch zaworów zwrotnych przy samym bojlerze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyczytałem w kilku miejscach, że na powrocie trzeba zamontować drugi zawór bezpieczeństwa. Podaje pierwsze lepsze źródło:

https://www.instalacjebudowlane.pl/9922-23-40-podlaczenie-kotla-co-na-paliwo-stale-w-ukladzie-zamknietym--poradnik-ferro.html

cytat:

na zasilaniu układu zainstalować grupę bezpieczeństwa z zaworem bezpieczeństwa, odpowietrznikiem i manometrem. Natomiast na przewodzie powrotnym montowany jest tylko zawór bezpieczeństwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiedzą techniczną to to forum na pewno nie ustępuje takim "poradnikom" a w wielu przypadkach je przewyższa.

Jak chcesz daj, twoja kasa, na pewno nie będzie lepiej ani bezpieczniej!

Firma zaleca ZB , gdyż ma takowe w swoim asortymencie ?

A to że zaleca wężownicę schładzającą to już nie napisałeś!

To się nazywa kreatywne tworzenie bzdur - TVP się kłania!!!!.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, sambor napisał:

bądź tu mądry "hydrauliku" amatorze wychowany na YT

Tu trzeba do szkoły iść, a nie YT oglądać .

Do kogo to? Do autora czy do mnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z radą usunąłem ZZ za bojlerem i ZB  na powrocie do pieca.

Czy już teraz jest dobrze ?

schemat instalacji CO 4D.png

Edytowane przez Rafal2021
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.