Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, mam problem z kotłem a raczej jego spalaniem tak mi się wydaje i ilościami startów palnika, mój kocioł to junkers cerapur modul zbs 22/150-3 se, 135m2 podłogowki parter, ponad 60 po podłodze poddasza w grzejnikach i 135 z grzejnikami piwnicy. Ściany ytong 40 cm plus 15cm styro. Poddasze też docieplone. Krzywa grzewcza z punktem początkowym. W ciągu ubiegłej doby 68 startów palnika spalanie gazu 1600l ponad od listopada. 

IMG_20210216_190908.jpg

IMG_20210216_180441.jpg

IMG_20210216_180434.jpg

IMG_20210216_180426.jpg

IMG_20210216_180404.jpg

IMG_20210215_164330.jpg

Opublikowano

Zmniejsz moc w ustawieniach , będzie mniej taktował ( mniej startów ) oszczędności w spalaniu nie będzie ale będzie spokojniej pracował . Odbiór ciepła jest poniżej minimalnej ustawionej mocy kotła , obniżenie tego parametru również może pomóc .

Pozdrawiam 

Opublikowano

musisz podać informacje o instalacji- jest mieszana więc istotne jest jak jest zasilana.

podejrzewam że może dochodzić do sytuacji braku odbioru ciepła co skutkuje przegrzewaniem i wyłączeniem palnika.

zasugerowana korekta mocy moze pomóc, można też powalczyć z krzywą grzania- korekta w dół l

Opublikowano

Grzejniki plus podłogówka z zaworem trójdrożnym i oddzielna pompka na podłogę 

IMG_20201116_183805.jpg

Opublikowano (edytowane)

No ale ta podłogówka w tej chwili nie pracuje ( zawory odcięte ) no i to sterowanie pompa podłogówki włącz /wyłącz z gniazdka ? o co chodzi w tej instalacji ? Jeśli część odbiorów jest odcięta to zdecydowanie należy moc ustawić pod to co jest ogrzewane .

Edytowane przez mac65
Opublikowano

To tylko zdjęcie podglądowe, bez przesady ?zanim zostało uruchomione,l. Wczoraj zajrzałem do rozdzielacza okazało się że nie da się przestawić jednego rotametru.... Latal między 2 a 3 l więc skręciłem na powrocie na tym zaworku w odpowiadajacym temu obiegowi. Zmniejszyłem o 2 stopnie maksymalna temp na krzywej i  pozycje korekta temperatury pomieszczenia z 0 na 2k chociaż nie wiem do końca co znaczy te k w wpływie pomieszczenia i w korekcie. Może ktoś łopatologicznie wytłumaczyć? Lepsza krzywa z punktem początkowym czy bez? Przy ustawionych 20st w pomieszczeniu zaczęło mi trzymać 22,5 w domu..... Nagle wszystkie podłogi są cieple a przedtem właśnie w salonie wydawało się ze jest duoz ciepłej lecz przez bardzo duża otwartość pomiesczen i to że ciągle kończę remont nie byłem w stanie wyczuc tej różnicy. Mam wrażenie że ten rotametr jest rozwalony na salon i dopiero teraz obiegł w pełni działa. Na piecu trzyma około 50stopni przy - 9 i 3 starty palnika w ciągu doby 

Opublikowano

wpływ pomieszczenia to korekta którą kocioł robi od podstawowych parametrów krzywej grzania. Jak przy np 50st na zasilaniu nie jest osiagana temperatura zadana na sterowniku to kocioł podbija zadaną, a jak jest przekroczona to ją obniża. Im wyżej ustawisz wpływ pomieszczenia tym szerzej będzie mógł modulować - taki trochę "ętalogentny tempomat".

Odnośnie instalacji to woda jest taka wredna że płynie tam gdzie ma łatwiej. mogło więc być tak że zbyt duży przepływ na jednej pętli sprawiał ze sobie płynęła w większości tylko tam. skręcając powrót, sprawiłeś że nagle zrobiło jej się trudniej i już nie chce tylko w ten obieg ale i w inne płynąć będzie.

Skoro zaś przy ustawieniu 20stC masz w domu 22,5st to znaczy że krzywa za wysoko. Sugeruję obniżanie o 1-2st góry krzywej jak jest na minusie na dworze a jak jest na plusie to dół krzywej. Możesz też zaryzykować o obniżyć oba krańce, najwyżej będziesz się cofał z korektami. jesli jednak przegrzewa tak dużo to obniżenie po obu stronach o 1-2st nie sprawi nagle że przegrzewać przestanie. Do tego dołożyłbym wpływ pomieszczenia na 5-6 i ustawił jedną temperaturę całą dobę. Podłogówka ma bardzo dużą bezwładność i zanim temperatura spadnie do poziomu obniżonego to minie kilka godzin. potem zaś kocioł będzie musiał wszystko ponownie rozgrzać co pochłonie dodatkową porcję energii. stała temperatura to dla kotła tylko uzupełnianie strat czyli praca płynna z minimalną do tego potrzebną mocą

Opublikowano (edytowane)

Myślałem że wrzuciłeś stan obecny . uf . Ustawiając na 2k dałeś kociołkowi  trochę więcej swobody dzięki temu będzie oscylował wokół 22 w pomieszczeniu w zakresie 2-stopni od zadanej a nie za każdym razem się wyłączał kiedy będzie 22 . To by również tłumaczyło niedogrzanie w pozostałych pomieszczeniach na wskutek nierównomiernych przepływów zanim sie nagrzały kocioł się wyłączał bo  dostał sygnał że temperatura w budynku osiągnięta.

O jest Timon tylko czemu Cię zdublowało ?No kurna odświeżyłem i jest dobrze .

Myślę że najpierw trzeba by naprawić to co popsute a potem zająć się regulacją .

Edytowane przez mac65
Opublikowano

Do tej pory Grzejniki nie zdążyły się na grzać przez ten przepływ na rozdzielaczu. Muszę wymienić ten rotametr chyba jest ukrecony na szczęście skrececnie na powrocie podziałało. Zszedłem lekko z z górnej krzywej o 3 stopnie i obniżyłem o stopień temperaturę zadana. Jak ustawić stała temperaturę? Mogę jedynie obniżenie o 0,5 czyli np 19 i 29,5.zmienić tam w ustawieniach manualnych? Nie skoliduje to z krzywa? I jeszcze taka myśl, przejść z krzywej z punktem początkowym na zwykła? Dla oszczędności lepiej jak jest większy wpływ pomieszczenia dobrze rozumiem? Dziękuję za pomoc! 

I tak się zastanawiam jaka jest rozsądna temperatura przy wyjściu na podłogówkę za pompka i zaworem trójdrożnym? Mam teraz około 33 po zmieszaniu z powrotem 

Opublikowano

To że tak powiem jest zawsze wyzwanie czy komfort czy oszczędność co kto woli . Generalnie krzywą grzewczą będziesz regulował temperaturę źródła czyli kotła która będzie sie zmieniać wraz ze zmianami na zewnątrz czyli spadek temperatury na zewnątrz będzie skutkował wzrostem temperatury kotła ( o ile ? to zależy jak ustawisz ) . Rozumie że na zaworze 3d do podłogówki nie masz żadnego sterowania ( poza ręcznym ) więc podłogówka będzie reagowała tak jak kocioł i za tym będzie szła temperatura w pomieszczeniu . Korekta zaworu 3d w oparciu o krzywą grzewcza powinna pomóc w utrzymaniu w miarę stabilnej temperatury ale zawsze będzie to w określonych widełkach , ale to już ustawiłeś .

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

możesz wybrać w CW 400 ustawienia według dowolnej temperatury. W menu ogrzewanie wchodzisz w program czasowy i masz do wyboru 2 progi lub dowolną temperaturę. w pierwszej opcji musisz chociaż na 15 minut jak dobrze pamietam ustawić obniżenie. w drugiej ustawiasz stałą temperaturę przez całą dobę.

przy krzywej z górną granicą możesz regulować tylko maksymalną temperaturą natomiast przy tej z pkt poczatkowym możesz korygować obie wartości. to pozwala na zmiany góra/dół również gdy przegrzewa lub jest zbyt chłodno przy dodatnich temperaturach. masz dzięki temu więcej możliwości doprecyzowania.

wpływ pomieszczenia daje raczej większy komfort bo kocioł ma  większy zakres modulacji nie tylko mocą ale i temperaturą co sprawia że nie ma takich jej wahań. czy jest to oszczędniejsze nie wiem - dla mnie istotne że nie przegrzewa i nie wychładza. ma być komfortowo. bez wpływu pomieszczenia może być tak że będzie za chłodno lub za ciepło i kocioł na skutek braku odbioru ciepła będzie się wyłączał.

Odnośnie zaś temperatury za zaworem- ma być taka aby był komfort cieplny w pomieszczeniach. i moim zdaniem będzie to zależnie od tego co na dworze inna temperatura, a nie konkretna wartość na sztywno

Opublikowano

Bardziej chodziło mi o to czy jest jakas temperatura Ktora nie powinna wychodzić na podłogę bo np może źle działać na płytki, mieć zły wpływ na podłogi... Teraz już wszystko wiem. Teoretycznie zostało dopasować krzywa grzewcza do budynku by zminimalizować spalanie. Jedna rzecz mnie nurtuje, czy ten rotametr jest must Have do wymiany i to na już? Czy jak teraz skręciłem zaworem do wartości około 1l to jest w sumie to samo co gdyby skręcił samym rotametrem? W sensie przepływ jest wystarczający więc może lepiej wymienić poza sezonem? 

Opublikowano

gdzieś w literaturze podaje się 55stC jako granicę ale nie wyobrażam sobie chodzenia po tak nagrzanej podłodze. natomiast optymalne to około 26-29stC w pokojach i nieco powyżej 30stC w łazienkach gdzie zazwyczaj utrzymuje sie też wyższą temperaturę w okolicy 24stC. wszystko jednak zależy od rozstawu i średnicy rurek, rodzaju wierzchniej warstwy podłogi (panel, deska, terakota)przepływów i pewnie paru innych parametrów. Jeśli utrzymujesz 33 i jest komfort termiczny to nie ma co przesadzać moim zdaniem. odsyłam jednak do literatury bo ja jedynie w oparciu o to co sam przeczytałem ale bez wiedzy fachowej w zakresie ogrzewania podłogowego te dane przytaczam.

odnośnie rotametru to się myślę ze jak z zaworem termostatycznym na kalafiorze- jak nie działa ale można skręcić na powrocie tak samo tutaj i poczekać do końca sezonu. radzę się jednak upewnić szukając w kilku źródłach opinii w tej sprawie

Opublikowano

Temperatura powierzchni podłogi ma mało wspólnego z temp wody zasilającej tą podłogę, oczywiście temp wody musi być wyższa niż temp podłogi.

Można tak ustawić podłogówkę aby przy temp zasilania np 42-45C temp powierzchni nie przekraczała 29C.

45C to max zalecana temp zasilania podłogówki.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Dzięki Panowie za pomoc. Reasumując zepsuty rotametr był największą przyczyną, przez co myślałem że ustawienia są bardzo skopane. Po ustawieniu go wystarczylo lekko skorygować krzywa i już jest ok. 

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 17.02.2021 o 10:48, mac65 napisał:

Zmniejsz moc w ustawieniach , będzie mniej taktował ( mniej startów ) oszczędności w spalaniu nie będzie ale będzie spokojniej pracował . Odbiór ciepła jest poniżej minimalnej ustawionej mocy kotła , obniżenie tego parametru również może pomóc .

Pozdrawiam 

co to znaczy ponizej minimalnej ustawionej mocy? Myślałe ze problem w pełni rozwiązany ale spalanie chyba nadak zbyt wysokie, w 30 dni 16% gazu z butli 2700l przy temp wewnetrznej 18,5 stiopnia srednio, bez c.w.u. To normalny wynik?

Opublikowano (edytowane)

Jeżeli minimalna moc kotła jest większa niż zapotrzebowanie budynku dochodzi do wyłączenia kotła bo nie ma odbioru ciepła i temperatura wzrasta powyżej zadanej na kotle ( kocioł off ) 

Kocioł oczywiście moduluje mocą ale zawsze w jakimś zakresie i producent aby to ułatwić wprowadza pojęcie krzywej grzewczej która wynika z wykresu mocy /temperatury na kotle w stosunku do zmian temperatur zewnętrznych lub w pomieszczeniu , pozwala to dopasować pracę kotła do różnych budynków które w różny sposób reagują na zmiany na zewnątrz .

Na fotce moc minimalną masz na 35% , jeżeli można to ja jeszcze obniż . To ograniczy ilość startów kotła , poprawi komfort cieplny ale spalanie dobowe raczej się nie zmieni .

Jeszcze taka jedna uwaga co do instalacji a raczej projektu , podejrzewam że była projektowana na 20 C a skoro utrzymujesz niższą temperaturę  (18,5 C) to powinieneś uwzględnić poprawki również w krzywej grzewczej ( przesunięcie początku krzywej w dół o minus 1,5 C )

Pozdrawiam 

Edytowane przez mac65
Opublikowano (edytowane)

czy spalanie wydaje się być wysoie czy raczej normalne względem budynku?kubatury etc?

Edytowane przez Lolnox
Opublikowano (edytowane)

Jak Ci na to odpowiedzieć ? Masz jakieś dane na rachunku jaki to gaz został wpompowany do baniaka jaka mieszanka i ile to ma kWh z litra , bo licznika na wejściu do budynku pewnie nie masz bo byś podał w litrach nie w procentach .

Załóżmy wzorcowo 25 MJ z litra przy zużyciu ok 432 litry to wychodzi 10800 MJ na 30 dni to 360 MJ/dzień  i to na 24 godziny to daje 15MJ na godzinę a to jest niecałe 4,2 kW/h mocy  ciągłej uśrednionej  pracy kotła przez okres tych 30 dni .

Czy dużo czy mało nie wiem , podziel to sobie przez powierzchnie  budynku to wyjdzie ci zapotrzebowanie na m2 powierzchni dla temperatury jaka utrzymujesz wewnątrz.

Minimalną moc grzania masz teraz na 7,7 kW dlatego kocioł tak często się wyłącza .

Mam nadzieje że nigdzie się nie walnąłem koledzy sprawdzą.

Pozdrawiam ciepełka .

Edytowane przez mac65
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Po zakończeniu remontu i zamieszkaniu teraz przy temperaturach od 0 do 12st na zewnątrz mam ciągle ponad 100 startów palnika, trzyma mi ciągle te 21,5 stopnia idealnie które zadałem. Spala mi 10 %gazu przy cwu na miesiąc. Butla 2700l. Czy to normalne wartości z waszego doświadczenia?

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Jak Ci na to odpowiedzieć ? Masz jakieś dane na rachunku jaki to gaz został wpompowany do baniaka jaka mieszanka i ile to ma kWh z litra , bo licznika na wejściu do budynku pewnie nie masz bo byś podał w litrach nie w procentach .
Załóżmy wzorcowo 25 MJ z litra przy zużyciu ok 432 litry to wychodzi 10800 MJ na 30 dni to 360 MJ/dzień  i to na 24 godziny to daje 15MJ na godzinę a to jest niecałe 4,2 kW/h mocy  ciągłej uśrednionej  pracy kotła przez okres tych 30 dni .
Czy dużo czy mało nie wiem , podziel to sobie przez powierzchnie  budynku to wyjdzie ci zapotrzebowanie na m2 powierzchni dla temperatury jaka utrzymujesz wewnątrz.
Minimalną moc grzania masz teraz na 7,7 kW dlatego kocioł tak często się wyłącza .
Mam nadzieje że nigdzie się nie walnąłem koledzy sprawdzą.
Pozdrawiam ciepełka .
Od 18 marca do teraz spaliło mi 20%,teoretycznie wychodzi ze przy - 20na zewnątrz spalanie było niemal identyczne jak teraz.. To już chyba nie jest normalne?

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Za duża moc kotła  na grzanie CO . Prawdopodobnie za mała histereza temperatury  w pomieszczeniu . Spalanie sie nie zmieniło bo wzrosła ilość startów kotła a po  każdym starcie i wyłączeniu kocioł musi chłodzić palnik / przewietrzyć  komorę spalania .

Nie zmienisz zapotrzebowania na ciepło ale możesz zmniejszyć ilość startów przez poluzowanie nastawów na ogrzewanie CO . Zmniejsz moc kotła na CO , zwiększ histerezę pomieszczenia do 1 C ( praca w zakresie 20,5 -21,5  C ) . Obniż temperaturę zasilania CO.

To wszystko trochę ogólnikowo ale jak kocioł ma za dużo mocy w stosunku do zapotrzebowania to będzie taktował . Gazowiec się wyłączy w takiej sytuacji ale wystartuje natychmiast jeżeli dostanie sygnał o spadku temperatury z termostatu pokojowego ( i to on odpowiada za częste starty kotła ) trzeba mu poluzować "cugle" ( zwiększyć histerezę pomiędzy startem przy niższej temperaturze a wyłączeniem przy wyższej ) tak aby średnia temperatura w pomieszczeniu była na zadowalającym poziomie .

Można jeszcze popełnić małe oszukaństwo w stosunku do kotła tj. Jeśli termostat pokojowy jest w pomieszczeniu z podłogówka to można obniżyć temperaturę zasilania podłogówki wtedy pomieszczenie będzie się wolniej nagrzewało ale niestety może to zadziałać również w drugą stronę bo kocioł sie może wyłączyć z powodu braku odbioru  ciepła i wzrostu temperatury na kotle jeżeli wejdzie w zakres mocy poniżej minimalnej ( modulacja ) .

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.