Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa ciepła, dom 122m2 - modernizacja, tylko grzejniki, dobór mocy


kejno

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 22.01.2021 o 23:36, JaxTeller napisał:

Zmieniłem w funkcjach specjalnych pilota YR-E27 ustawienia, które miały status zarezerwowane, teraz mam docelową temp. c.w.u. 48°C i histerezę 3°C - zadowalające. Nadal na stykach od dodatkowej grzałki c.w.u. w module ATW-A01 pojawia się napięcie, dlatego odłączyłem grzałkę, nie znalazłem opcji żeby to wyłączyć.
Jak tam wasze pompy sprawowały się w silniejsze mrozy, dawały radę ? Macie glikol w instalacji ? Ja zostałem przy czystej wodzie + dobra izolacja rur i dodatkowa izolacja wewnątrz samego urządzenia, przy -21°C nic nie zamarzło 🙂

 

Witam widzę że pan poradził sobie z funkcjami specjalnymi i mam prośbę czy podesłał by pan mi jak wpisać tą histerezę bo też bym chciał zmniejszyć ,wiem jak wejść w te funkcje ale nie wiem które odpowiadają za te zmiany pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam serdecznie.

Wejdę w temat już założony, ponieważ planuję wymienić kocioł z podajnikiem na pompę ciepła wspomnianą już haier 8kw. Również jak założyciel tematu posiadam tylko grzejniki. Starałem się rozrysować układ jak należy i planowaną modernizację. Zastanawiam się czy obowiązkowe jest montowanie wymiennika czy mogę pompę podłączyć bez wymiennika i zalać całość wodą. Czy część po między pompą a wymiennikiem zalewamy glikolem, a wtedy resztę układu wodą?

Odnośnie buforu czy warto dopłacać do nierdzewnego? Czy lepiej pozostać przy zwykłym buforze stalowym? No i jak dopasować pojemność buforu?

11.jpg

22.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj. Ja mam bez wymiennika, bufor 300 l (szkoda ze tak mały), całość zalana wodą. Bufor większy -  tańsze koszty (2 taryfa), oczywiście tak jak wcześniej pisałem całość współpracuje z systemem salus. Koszt roczny całkowity za en. el. to 2970 zł. (łącznie z gotowaniem , CWU itp). 4 dni w czasie świąt odpaliłem turbokominek, wówczas pompa nie załączała się ale uszkodził się przepływowy podgrzewacz wody (prawdopodobnie za wysoka temp. wlotowa wody, ale i tak był wyłączony) . W razie zaniku napięcia - agregat 3,5 kW z inwerterem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@matwolow  zasobnik CWU przed buforem. Po co masz grzać cały bufor do np 50C gdy CWU ma być 45C a na CO idzie 35C?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Proszę o fachowe porady w sprawie mojej pompy ciepła. Pompa monoblok firmy De Dietrich 10 kW. Instalował ją instalator z podobno 20 letnim stażem jako instalator. Przyznał że taki typ pompy instaluje pierwszy raz. Przeczytałem całą dyskusję i moje wątpliwości odnośnie mojej instalacji tylko się pogłębiły. Pompa ma w obiegu glikol polipropylenowy i wymiennik ciepła o mocy 20 kW zainstalowany w kotłowni. Podłączenie wygląda następująco: Z PC do wymiennika ciepła, następnie pompka obiegowa, zawór 3 drogowy, bufor 100 l i instalacja C.O. o pojemności ok.250 l grzejniki żeberkowe. Z drugiego wyjścia zaworu 3 drogowego do zasobnika cwu. Wspomniana pompka obiegowa ma krótki obieg: Wymiennik ciepła - bufor. Uruchamia ją termostat przylgowy AFRISO ustawiony na 35*C. Za buforem jest druga pompka obiegowa na C.O. sterowana z PC. I tu mam różne wątpliwości. Temperatura glikolu z PC przed wymiennikiem 50*C, za wymiennikiem 41 - 42*C, strata jakieś 8*C jak dla mnie bardzo dużo. Wymiennik całkowicie ocieplony styropianem grubości 5 cm, jak pompka pracuje na 3 biegu (75W) to różnica między wejściem, a wyjściem wymiennika jest w granicach 5-6*C i tak jak dla mnie za dużo, myślę że wymiennik jest za mały, nie znam się dobrze na tych sprawach, bo to nie moja branża. Na grzejnikach mam w porywach 40*C i to jest max jaki osiągam przy krzywej grzewczej nr 9 czyli maksymalnej. Kolejna sprawa to cykle załączania się PC. Przy tej krzywej grzewczej PC pracuje praktycznie non stop - pobór mocy ok. 65kWh na dobę (horror), przy temperaturze zewnętrznej ok. +2 do  +3*C przez całą dobę, wewnątrz z trudem 20*C. Zmniejszyłem krzywą do poziomu 7. Temperatura przed wymiennikiem 42*C, za wymiennikiem max.33*C. W tym układzie PC załącza się na ok. 20 minut, przerwa ok. 6 minut i takie cykle powtarzają się cały czas. temperatura w domu między 17, a 18*C. Morsujemy!!! Dom ma 30 lat - ściany z pustaka ceramicznego max na 38 cm, pianka poliuretanowa 5 cm, cegła dziurawka 6 cm, tynk, a na tynku 20 lat temu docieplenie styropianem 5 cm (wiem że za mało, ale wówczas taki był tylko dostępny) i tynk. Ściany zewnętrzne mają więc co najmniej 55 cm grubości. Gdzie jest problem? Instalator twierdzi że wszystko jest w porządku, tylko że my morsujemy gdy na zewnątrz są jeszcze temperatury dodatnie i o zawrót głowy przyprawia mnie pobór energii. Powierzchnia ogrzewana to niespełna 70 m2 (parter), Na piętrze grzejniki zamknięte, drzwi do pomieszczeń na piętrze pozamykane, temperatura w pokojach na piętrze ok.14-15*C póki co nikt tam nie przebywa. Kto i co Panów zdaniem spartolił? Instalatora nie mogę ściągnąć od 3 tygodni. Co z tym zrobić? Do sądu? Proszę o poradę jak z tego wybrnąć. Kosztowała mnie ta cała instalacja prawie 38 tysięcy zł i zamiast komfortu mam zimno i koszmarne rachunki za energię.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Mors napisał(a):

Z drugiego wyjścia zaworu 3 drogowego do zasobnika cwu.

Coś chyba pokręciłeś. Czy na pewno to tak jest ? Bo tak to zrozumiałem.

  • Do zaworu 3D dochodzi ciepła (otwór nr1)
  • wychodzi do CO (otwór nr2)
  • wychodzi do CWU (otwór nr3)

Poza tym, czy instalacja została przystosowana do pracy z PC ? Jak wcześniej instalacja pracowała na wysokich temperaturach, to bez modyfikacji instalacji PC będzie zasuwała na grzałce.

Edytowane przez wacio1967
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie wiem gdzie problem?

Chyba w tym że masz glikol, który gorzej przenosi ciepło i wymaga większej prędkości przepływu oraz większego wymiennika.

Jak masz grzejniki odpowiednie to warto pobawić się załączaniem pompy za wymiennikiem i przyjrzeć  się pracy tego bufora 

Jaki jest producent/ model tego bufora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym pozbył się tego wymiennika i podłączył to klasycznie, czyli za PC zawór rozdzielczy 3D a za nim wężownica zbiornika CWU i buforek pełniący tu rolę sprzęgła. Za buforkiem pompa obiegowa na CO. Dobrze ocieplił rury na zewnątrz włącznie z tymi w PC i całość zalał wodą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. 

wacio 1967 - nic nie pokręciłem. Jest tak podłączone jak opisałem. Wcześniej grzałem kopciuchem. Przy temperaturze na zewnątrz ok. 0*C wystarczało na wyjściu z kopciucha jakieś 40*C i w domu miałem 21*C , przy temp. zewn, minus 5 do minus 10*C  temperatura z kopciucha ok. 45*C i w domu 21*C. Poniżej minus 10*C z kopciucha ok. 50*C, oczywiście te temperatury utrzymywane przez całą dobę, a nie jakieś tam wieczorne przepalanie.

sambor - na parterze (niespełna 70m2) mam 80 żeberek o wysokości 60 cm. Bufor Galmet.

Digitrax - możliwe że ten wymiennik jest za mały, albo wręcz zbędny, ale to przecież nie ja go dobierałem. Rury na zewnątrz to razem (zasilanie i powrót) ok. 1 m długości - przekrój 32 czy jakoś tak, rury stalowe zaciskane, ocieplone otuliną (czerwoną) i to już moja inicjatywa - wełną mineralną grubości co najmniej 15 cm

I jeszcze jedno: Przy temp. zewn. ok. +5 do +10*C pod pompą skraplała się woda (wiem -prawidłowo).Teraz gdy jest na zewnątrz ok. 0^C lub minus 2*C pod pompą sucho, ani kropli wody. O co chodzi? Chyba tak być nie powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
  • 3 tygodnie później...

Nie dotarłem do takiej opcji w standardowym sterowniku. 

Natomiast pojawił się na allegro do kupienia sterownik podpinany w miejsce standardowego Haierowego. Daje możliwość sterowania krzywą grzewczą, termostat i inne bajery, polskiej produkcji. Rozważam zakup, może w następnym sezonie grzewczym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Kupiłem to to i od 3 dni jestem zadowolony. Chociaz nie ma tam ustawienia histerezy CO to i tak można duzo ustawić. Timer robi swoje, krzywa też.  Dane temp. do krzywej ze strony Open Weather nie dla mojej miejscowości , ale różnica to 0,5 st. I tu myślę o wyciągnięciu czujnika pompy. Jeśli  pobierane dane do krzywej są z tego czujnika , to trochę oszukują, fajnie to widać przy defroście...  Tylko muszę sprawdzić czy czujnik można przedłużyć , tak ok 3 m.

Gość sprzedający jest ok.  mi pomógł w uruchomieniu (byłem 1 przypadkiem takiej potrzeby). Ale dzisiaj była nowa aktualizacja... może to po moim przypadku? 🙂 Ja polecam jak na dzień dzisiejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To fajnie, że zadziałało. Tego brakuje temu Haierowi, i to urządzonko naprawia w zasadzie Haiera 🙂  Ja chyba w przyszłym sezonie w to pójdę. To się podłącza zamiast oryginalnego sterownika? Czy jak? 

Testuję w mojej instalacji małą przeróbkę grzejników - wiatraki pod spód montowane na listwach mocowane na magnesy neodymowe. Wiatraczki wymuszają obieg powietrza i działa wtedy trochę jak klimakonwektor - szybciej wymienia ciepło z grzejnika i mogę pompę puszczać na niższej temperaturze, wygląda na to że działa. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, czyli pomysły mamy podobne 🙂

Ja na razie przerobiłem 3 grzejniki z termostatami, a do jednego dałem regulator obrotów (tam gdzie ma być cicho) i patrzę jak się zachowuję i wygląda to pozytywnie. 

Jaki masz montaż?  

Ja mam w ten sposób jak na zdjęciu dla grzejnika który jest normalnie ukryty za kanapą. 

PXL_20230925_194245658.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny koncept. 

A masz 70mm czy 80mm wiatraczki? Ja mam mix - tam gdzie większy może być szum (salon) to 80. I jako listwy montażowe mam białe kątowniki PCV. W miejscu jak masz mocowania od świetlówek to mam okrągłe magnesy neodymowe z dziurką na wkręt i wtedy od środka przyczepiają się do grzejnika. 

PS. podobny wzór podłogi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

80mm . Dodam że ten sterownik pozwala na automatyczne ustawienie trybu ogrzewania. U mnie to baaaardzo się przydało, chociaż mam bufor 300 l. Przy ustawieniu na eco, pompa chodziła ok 1,5 h i potem było ok. 1,5 h przerwy. Teraz mam ustawienie quiet do  -2 st. potem przechodzi w automacie na eco i dalej na turbo. Pompka chodzi 4 -5 h i potem przerwa ok 2,5 h przy temp. zewn. 1.5 st. Ale to jeszcze do dogrania.

A tak to wygląda

Zrzutekranu2023-12-09202305.thumb.png.fa9b910f6d486f532b2e36abd1539870.png

Edytowane przez piątrek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.