yozik Opublikowano 2 Stycznia 2021 #51 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2021 (edytowane) Sambor, nie no pewnie że są wyraźne zasady kiedy można, kiedy trzeba stosować sprzęgło. Ale wiesz przecież jak pracuje sprzęgło. Jeżeli instalacja jest w 100% podłogowa, to nawet jak są dwa obiegi to nie trzeba stosować sprzęgła. Właśnie z Termetem ( bo to tani i zacny kociołek ) miałem problem z wyregulowaniem instalacji. W części były grzejniki, w części podłogówka z pętlami sterowanymi. Powiem tak, ze sprzęgłem działało dziwnie co najmniej. W kolejnym bliźniaczym przypadku sprzęgła nie dałem, tylko mieszacz na podłogówkę i wszystko zaśmigało od strzała. Jeśli nie ma wyraźnych przesłanek do instalacji sprzęgła, unikam jak ognia. Ten Wolf to kondensat? Edytowane 2 Stycznia 2021 przez yozik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 2 Stycznia 2021 #52 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2021 (edytowane) Co robisz jak pompa w kotle nie wydaje - też bez sprzęgła? Tak to starsza wersja, ale jest też nowsza, do 350kW na tym schemacie jest nagrzewnica i 2 x podłogówka + CW Edytowane 2 Stycznia 2021 przez sambor Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yozik Opublikowano 3 Stycznia 2021 #53 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 Właśnie, ja pisałem o kondensacie 170 kW, żadnej pompy kotłowej, sprzęgła. Wypisz wymaluj to co pokazałeś na rysunku, tylko wszystkie obiegi na mieszaczu. Prognozowane były duże rozbiory CWU i wtedy kocioł wkręca się wyżej jak grzeje CWU , a potem schodzi do najcieplejszego obiegu. Resztę dusi na mieszaczach. Co do mało wydajnej pompy w kotle, to raz eksperymentalnie dałem drugą w szereg z charakterystyką proporcjonalną, ale po próbach wstawiłem sztucera, podniosłem temp. zasilania o chyba 3 st. i nie dzwonili, czyli jest OK, bo jakby nie było OK to pewnie by zadzwonili. Nie że upierdliwi, ale lubią komfort. Kocioł Termet Silver 25 kW 2F. Dałem też zawór zwrotny przed tą drugą pompą, żeby mogła kręcić z powrotu do zasilania, jakby kocioł przełączył się na CWU. W całej hacie podłogówka, salon i 2 sypialnie na sterownikach. Zastanawiałem się jeszcze nad zaworem upustowym, skoro tyle pętli sterowanych, ale kotłownia jest na tyle daleko, że delikatnego szumu nie słychać. Sprzęgło-Termet - brrrrrr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Uzytkownik2 Opublikowano 3 Stycznia 2021 #54 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 (edytowane) A ja jestem bardzo ciekawy jak "grzeją" te drabinki podłączone pod OP)ile ma mocy taka drabinka 30W?)bez sensu Edytowane 3 Stycznia 2021 przez Grundfos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 3 Stycznia 2021 Autor #55 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 Grzalki elektryczne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Uzytkownik2 Opublikowano 3 Stycznia 2021 #56 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 (edytowane) 12 minut temu, ray1243 napisał: Grzalki elektryczne? Grzałki OK tylko po co wtedy podłączać do rozdzielacza OP?)Tzw sztuka dla sztuki)generująca tylko dodatkowe koszty=rura pex + większy rozdzielacz Edytowane 3 Stycznia 2021 przez Grundfos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PioBin Opublikowano 3 Stycznia 2021 #57 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 19 minut temu, Grundfos napisał: Grzałki OK tylko po co wtedy podłączać do rozdzielacza Logiczne tylko nie robi problemu taki "zamkniety uklad" ze wzrostem cisnienia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 3 Stycznia 2021 Autor #58 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 Oczywiście masz rację. Ja w temacie ogrzewania popełniłem tyle błędów, że więcej się nie da. Podstawowym było zaufanie pseudofachowcom którzy twierdzą, że znają się na instalacjach podłogowych. Wrrrr Jak to sambor zgrabnie ujął - normalną rzeczą jest, że inwestor jest zielony jak pietruszka na wiosnę. Nic dodać, nić ująć. 2 minuty temu, PioBin napisał: Logiczne tylko nie robi problemu taki "zamkniety uklad" ze wzrostem cisnienia? Nie możesz go zamknąć jak włączasz grzałkę bo może być nieciekawie. Zamyka się hmm powrót czy zasilanie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PioBin Opublikowano 3 Stycznia 2021 #59 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 Nie wiem. Zapytalem. A cos na wzor olejakow? Poduszka wewnatrz. Lub odpowietrznik otworzyc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 3 Stycznia 2021 Autor #60 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 (edytowane) Dzięki panowie za wykład o sprzęgłach, mam nadzieje, że jednak moje nie będzie przeszkadzać. Odpowiadając na pytanie jakie to sprzęgło to Thermojet. Właśnie wróciłem z budowy bo byłem ciekawy czy kocioł w końcu zastartował (wcześniej pisałem, że zmieniłem parametry P20 i P25 i nie chciał ruszyć). No i właśnie - nie ruszył - na wyświetlaczu tym razem, przy migającym grzejniczku wyświetlała się temp. 22C. Moim zdaniem ta histereza 1C którą ustawiłem namieszała, już piszę dlaczego - - gdy uruchamiam kocioł zwykle dzieje się tak - ustawiam np temp. 28C, kocioł rusza, stopnie rosną, dochodzą w tym przypadku do 33C, potem się cofają do 28C i kocioł sobie leci (te 5C pokrywa się z ustawioną histerezą). Wczoraj natomiast gdy ustawiłem histerezę na 1C kocioł za Boga nie chciał ruszyć - ustawiłem np 28C; uruchomił się, temperatura rośnie i już przy 29C słychać cyknięcie i zaczyna migać grzejnik. Dokładnie pokrywa się to z ustawieniami histerezy. Dzisiaj zrobiłem tak, ustawiłem z powrotem hist. na 5C, zadałem temp. 25C - kocioł startuje, doszedł do 30C i pyk, wyłączył się, miga grzejnik. Ustawiłem 26C za zasilaniu, kocioł startuje, lecą stopnie do 31C - nie wyłączył się - cofnął do 26C i pracuje. Niby coś zaczynam rozumieć, ale nie do końca. Nie wiem dlaczego przy starcie np przy zadaniu, te stopnie lecą o wartość histerezy do góry i zaraz wracają ? Wiem, że przy hist 1C nie rusza i pewnie ma to coś wspólnego z mocą minimalną. Podpowie ktoś co jeszcze skorygować, albo jak to wszystko rozumieć ? PS. oczywiście będę montował czujkę zewnętrzną + sterownik w salonie, wkrótce. Dzięki Edytowane 3 Stycznia 2021 przez ray1243 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Uzytkownik2 Opublikowano 3 Stycznia 2021 #61 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 (edytowane) 31 minut temu, PioBin napisał: Logiczne tylko nie robi problemu taki "zamkniety uklad" ze wzrostem cisnienia? W przypadku pracy grzejnika w "trybie grzałka" zostawia się odkręcony zawór na powrocie a na zasilaniu drabinki zamyka Edytowane 3 Stycznia 2021 przez Grundfos 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yozik Opublikowano 3 Stycznia 2021 #62 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 Ray, z wyliczeń P03 wychodzi mi u Ciebie 25. Spróbuj tyle ustawić i zobacz czy się poprawi. Sprawdź jeszcze jakie temp. wracają z podłogówki a jaka wraca do kotła, w czasie gdy kocioł grzeje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WojtuNie Opublikowano 3 Stycznia 2021 #63 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 2 godziny temu, ray1243 napisał: Niby coś zaczynam rozumieć, ale nie do końca. Nie wiem dlaczego przy starcie np przy zadaniu, te stopnie lecą o wartość histerezy do góry i zaraz wracają ? Wiem, że przy hist 1C nie rusza i pewnie ma to coś wspólnego z mocą minimalną. Podpowie ktoś co jeszcze skorygować, albo jak to wszystko rozumieć ? To, że przy starcie mieści się w zakresie histerezy to raczej zbieg okoliczności,a główny wpływ na szybki przyrost temperatury ma moc startowa P01 i czas pracy na tej mocy P(nie pamiętam). Napisz jak masz to ustawione i jaki długi i średnicy system kominowy,bo może można zejść niżej. Moc maksymalna P03 też nie ma tu większego wpływu,bo kocioł po pracy na mocy startowej zaczyna modulować stopniowo zwiększając moc. P24 czas pracy na mocy startowej Można jeszcze pokombinować z P16 i P17 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 3 Stycznia 2021 Autor #64 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 (edytowane) Jutro potwierdzę wszystko, a teraz z pamięci: - P01 z tego co kojarzę jest na 50%, nie przestawiałem w każdym bądź razie - komin w projekcie ma 9m (od podłogi do zakończenia) wiadomo, że kocioł jest wpięty wyżej, 2m nad podłogą; wkład - czytam z projektu - kwasówa 80/125 - P03 - jest na 40% - P24 nie przestawiałem (fabrycznie niby jest 20s) - P16 i 17 też nic nie zmieniałem To P01 i P24 jest kuszące. Zakładając, że jest fabrycznie, jak to ugryźć ? Do czego dziubnąć pierwsze ? 7 godzin temu, yozik napisał: Ray, z wyliczeń P03 wychodzi mi u Ciebie 25. Spróbuj tyle ustawić i zobacz czy się poprawi. Sprawdź jeszcze jakie temp. wracają z podłogówki a jaka wraca do kotła, w czasie gdy kocioł grzeje. Wiem, że to 25, to jakaś wyższa matematyka nie jest. Ja dopiero zacząłem grzać w tym domu to raz a dwa nie wiem na ile mogę ufać temu OZC które pewnie nie uwzględnia tego, że nie mam jeszcze drzwi wewnętrznych : D Dlatego mam ustawione bezpieczne 40% mocy. Co do temp. to jutro sprawdzę ale mogę je tylko sprawdzić na kotle, nic innego nie mam. Edytowane 3 Stycznia 2021 przez ray1243 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WojtuNie Opublikowano 3 Stycznia 2021 #65 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 P01 fabrycznie jest na 40 ,ale jak faktycznie masz taki komin to daj na próbę na 35 i obserwuj zachowanie kotła,jak będzie zapalał spokojnie i szybko to można próbować zejść jeszcze niżej,a na pewno można zmniejszyć czas pracy najpierw na 15si analogicznie obserwować. Mocą max się nie przejmuj,jak nie będzie jej potrzebował to na nią nie wejdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yozik Opublikowano 3 Stycznia 2021 #66 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2021 OZC to pewnie jest dla -18-20. Póki co chyba takiej zimy nie ma. Większy wpływ niż brak drzwi, ma samo przebywanie ludzi, gotowanie i tp. Więc jeśli wszystko jest w/g projektu, to ufałbym temu OZC, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 4 Stycznia 2021 Autor #67 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2021 23 godziny temu, WojtuNie napisał: P01 fabrycznie jest na 40 ,ale jak faktycznie masz taki komin to daj na próbę na 35 i obserwuj zachowanie kotła,jak będzie zapalał spokojnie i szybko to można próbować zejść jeszcze niżej,a na pewno można zmniejszyć czas pracy najpierw na 15si analogicznie obserwować. Mocą max się nie przejmuj,jak nie będzie jej potrzebował to na nią nie wejdzie. Ustawiłem P01 na 35 i P24 na 15s - ruszył bez problemu ale tak jakby delikatniej, nie wiem jak to opisać - tradycyjnie poszedł o 5 stopni wyżej niż temp. zadana, potem się cofnął i zaczął pracować. Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz - podczas gdy miga sobie grzejniczek i palnik nie pracuje, kocioł mocno wyje - po przyciśnięciu przycisku reset wyświetla się po kolei: - ciśnienie 1,5bar - In - 23C (to powinna być temp. powrotu) - Pr - 99 (pompa - DLACZEGO 99? to chyba to tak wyje !?) - FR - wentylator - 0 Co z tym wyciem ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WojtuNie Opublikowano 4 Stycznia 2021 #68 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2021 Tak to pompa. Możesz zejść trochę niżej, powinno się uspokoić, ale nie za dużo,bo można przegrzać wymiennik. Z P01 jak będzie dobrze,to można jeszcze spróbować zejść niżej tak po 2% i obserwować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 5 Stycznia 2021 Autor #69 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2021 Niżej zejść z pompą, w sensie parametrem P18 - maksymalny wydatek pompy ? Jak to rozumieć z tym wymiennikiem ? W sensie woda go chłodzi, czy jak ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WojtuNie Opublikowano 5 Stycznia 2021 #70 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2021 Tak ten parametr. Dokładnie, chodzi o wymiennik główny spaliny woda jak jest mały przepływ wody ,jest zapowietrzony,albo jest zakamieniony od częstej wymiany wody w układzie to może dochodzić do miejscowego przegrzania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 5 Stycznia 2021 Autor #71 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2021 No ale wiadomo do ile, bezpiecznie, można ten parametr obniżyć ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WojtuNie Opublikowano 5 Stycznia 2021 #72 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2021 Wszystko zależy od oporów instalacji i uzyskiwanego przepływu. Ty masz sprzęgło, więc opory raczej niskie. Myślę, że 70%bedzie bezpieczne ale zacznij obniżać po 5% i słuchaj kiedy będzie akceptowalny szum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ray1243 Opublikowano 10 Stycznia 2021 Autor #73 Udostępnij Opublikowano 10 Stycznia 2021 Jaki powinienem kupić sterownik (chcę jeden - salon) do pogodówki ? Macie coś sprawdzonego do Termeta Golda 25kw 1f ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WojtuNie Opublikowano 11 Stycznia 2021 #74 Udostępnij Opublikowano 11 Stycznia 2021 Jeżeli zależy Ci tylko na samej pogodówce to ta w kotle bardzo dobrze sobie radzi i nie widzę potrzeby stosowania innego sterownika. Wystarczy odpowiednio dobrać krzywą i zapomnieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 11 Stycznia 2021 #75 Udostępnij Opublikowano 11 Stycznia 2021 Wybrać krzywą i zapomnieć to można jak wszystko jest dobrze wykonane, policzone itd..... A u autora tematu jest proste założenie - mam instalację wykonaną na "Wacka" i chce mieć dobrze. Z taką instalacją trzeba się trochę pomęczyć i nie zawsze będzie dobrze, a ilość sterowników jest zawsze odwrotnie proporcjonalna do jakości instalacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.