Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Jestem w trakcie zakładania wodnego ogrzewania podłogowego.Dom nie jest podpiwniczony.Stara wylewka została skuta i wybrałem 30 cm gruntu.Teraz chcę wylewać beton ale nie mam pojęcia jaki.Nie wiem też czy folię PCV kłaść na gruncie czy beton a pózniej folię?Wszędzie czytam, że pierwsza warstwa to chudzik mellow.gif .O co tu biega?

Instalator powiedział żeby wybrać 30 cm(10 cm beton-10 cm ocieplenie-10 cm rurki + jastrych)

Chcę skorzystać z firmy betoniarskiej(grucha + kosz z pompą) żeby było szybciej i mniej brudu na podwórku.

Firmy kładące jastrych mixokretem zaczynają dopiero od 100 m/2.Nie mogę tego połapać.

P O M O C Y !!! ohmy.gif

Opublikowano

Jako podkład można zastosować minimum 7 do 10 cm z betonu B 10. Podłoże musi być bardzo równe , w związku z tym można zastosować posadzkę samopoziomującą, która da gładką i równą powierzchnię.

 

Tu garść informacji, jak uniknąć najczęstszych błędów wykonawczych przy instalacji ogrzewanych

 

Wodne ogrzewanie podłogowe to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy cenią komfort i wygodę, a także energooszczędne rozwiązania. Jednak jeśli chcemy cieszyć się sprawnie działającą ?podłogówką? musimy wybrać doświadczonego instalatora, jak i uniknąć kilku podstawowych błędów na etapie realizacji.

 

Najczęstsze błędy wykonawcze przy instalacji ogrzewania podłogowego to:

- Nieprawidłowo wykonane podłoże nośne

O prawidłowym wykonaniu podłoża należy pamiętać już na etapie podstawowych robót budowlanych. Na niestarannie wykonanym, nierównym podłożu nie można układać kolejnych warstw ogrzewania podłogowego, takich jak: izolacja termiczna, rury grzejne i betonowa wylewka tzw. jastrych. Jeżeli podłoże jest nierówne lub jego płaszczyzna odbiega od poziomu, instalator powinien koniecznie dopilnować, by zostało ono poprawione.

 

- Brak odpowiedniej izolacji

Na betonie, który został wylany na gruncie, powinna znajdować się warstwa chroniąca budynek przed wilgocią: papa lub folia. Jeśli nie zatroszczy się o to wykonawca robót budowlanych, powinien zrobić to instalator. Inaczej, wilgoć z ziemi będzie przenikała do płyty grzejnej ?podłogówki?, co może spowodować jej popękanie, a nawet uszkodzenie rur. Kiedy instalujemy ogrzewanie podłogowe w budynku koniecznie powinny być już zamontowane drzwi i okna. Dzięki temu w czasie wiązania jastrychu, którym zalane są rury ?podłogówki?, będziemy w stanie zapewnić odpowiednie warunki ciepło-wilgotnościowe w pomieszczeniach.

 

- Zbyt długie obiegi grzewcze

Do najważniejszych elementów ogrzewania podłogowego należą rury grzejne, które układa się na wypoziomowanym i odpowiednio izolowanym podłożu, a następnie zalewa warstwą betonu ? jastrychem. Rury tworzą tzw. ?obieg grzejny?, którego długość nie powinna przekroczyć 100 m (przy korzystaniu z rur o średnicy 17x2 mm) lub 80 m (przy rurach o średnicy 16x2 mm). Zwłaszcza w przypadkach, gdy nie ma projektu instalacji, konieczne jest dopilnowanie, aby instalator ? z wygody czy też niewiedzy ? nie planował dłuższych obiegów grzewczych. Czasem niefachowi instalatorzy, chcąc zwiększyć poziom ciepła w pomieszczeniu, gęściej układają rury grzejne lub zwiększają temperaturę płynącej w nich wody. Oba rozwiązania mogą doprowadzić do przegrzania podłogi. Podnosząc temperaturę podłogi niezgodnie z zasadami narażamy zdrowie użytkowników i tracimy poczucie komfortu.

 

- Brak odpowiednich szczelin dylatacyjnych

Ponieważ płyta grzejna, pod wpływem ciepła rur, rozszerza się ? konieczne jest zamontowanie w niej szczelin dylatacyjnych. Na obrzeżach pomieszczenia umieszcza się taśmę brzegową z pianki polietylenowej, a w drzwiach pomiędzy pomieszczeniami - piankową taśmę wkłada się w specjalne listwy przyklejone do folii izolacji termicznej. W przypadku, gdy ogrzewane pomieszczenie jest duże lub ma nietypowy kształt, należy zaplanować w warstwie wylewki dodatkowe szczeliny dylatacyjne. Brak takich szczelin lub wykonanie ich jedynie w warstwie posadzki (zamiast na całej grubości wylewki) może doprowadzić do powstania rys i pęknięć na posadzce.

 

- Zły wybór rozdzielacza oraz nieodpowiednia temperatura wody w instalacji

Ogrzewanie podłogowe wymaga rozdzielacza grzejnikowego, który będzie wyposażony

w zawory do regulacji przepływu i wkładki zaworów termostatycznych. Zwykły rozdzielacz grzejnikowy nie sprawdza się przy ?podłogówce?, ponieważ nie można przy jego pomocy odciąć poszczególnych obiegów i dokonać regulacji hydraulicznej. Nie można również podłączać z tego samego rozdzielacza grzejników i ogrzewania podłogowego bez specjalnych zaworów ograniczających temperaturę wody w obiegach ?podłogówki?. Temperatura wody w instalacji ogrzewania podłogowego wynosi zazwyczaj nie więcej niż 45 ? 50 stopni Celsjusza, a temperatura czynnika grzewczego w grzejniku może sięgać do 70 ? 80 stopni Celsjusza.

 

- Niewłaściwe przymocowanie rurek ogrzewania podłogowego

Rury grzejne, w których popłynie ciepła woda ogrzewająca pomieszczenie, muszą

być starannie przymocowane do podłoża. Należy to zrobić posługując się systemowymi klipsami np. marki Purmo oraz umieszczając pod rurami markową izolację z przyklejoną folią ze specjalną siatką kotwiącą. Jeżeli rury nie zostaną zamocowane prawidłowo lub przy użyciu tańszych komponentów, mogą oderwać się od podłoża w czasie zalewania instalacji jastrychem.

 

- Pominięcie próby szczelności

Po przymocowaniu rur, jeszcze przed zalaniem instalacji jastrychem, konieczne jest przeprowadzenie próby szczelności instalacji. W tym celu należy wypełnić rury wodą i utrzymać wymagane przepisami ciśnienie przez 24 godziny. Dopiero, gdy jesteśmy pewni szczelności układu, możemy przystąpić do wykonania warstwy wylewki. [/size]

 

- Nieprawidłowa pielęgnacja jastrychu

Jednym z ostatnich elementów instalacji ogrzewania podłogowego jest zalanie rur grzewczych jastrychem. Na tym etapie prac instalator powinien koniecznie nadzorować pracę betoniarzy, nie mogą oni ani uszkodzić rur grzewczych, ani zalać szczelin i listew dylatacyjnych. Do wylewki należy dodać specjalną domieszkę np. marki Purmo, dzięki której mieszanka jastrychowa będzie bardziej plastyczna, a po związaniu będzie miała lepsze właściwości zarówno w przewodzeniu ciepła, jak i w przenoszeniu obciążeń. Układanie posadzki można rozpocząć dopiero wtedy, gdy wylewka uzyska odpowiednią wytrzymałość. Aby beton mógł dobrze związać się, nie można dopuścić do nadmiernego wysychania jego powierzchni. Przez trzy tygodnie nie powinno się otwierać okien ani drzwi, a w czasie upałów przykryć świeży jastrych folią. Po ok. 21 dniach konieczne jest tzw. wstępne wygrzanie jastrychu, dzięki któremu zostaną z niego usunięte resztki zalegającej głębiej wilgoci.

 

W tym celu należy uruchomić ogrzewanie utrzymując odpowiednią temperaturę wody w instalacji: ok. 25 stopni Celsjusza przez pierwsze trzy dni i około 45 stopni Celsjusza przez kolejne 5 dni.

 

- Niewłaściwy wybór i wykonanie posadzki

Na ogrzewaniu podłogowym najlepiej jest ułożyć posadzkę z materiałów, które dobrze przewodzą ciepło ? kamienia lub płytek ceramicznych. Jeśli chcemy mieć na podłodze parkiet, nie może być grubszy niż 15 mm. Zarówno wykładziny dywanowe, jak i linoleum czy PCV, muszą mieć atesty pozwalające na używanie ich na ogrzewaniu podłogowym. Wykwalifikowany posadzkarz powinien zostawić w podłodze szczeliny dylatacyjne, ustalone wcześniej w warstwie jastrychu, które pozwolą podłodze na swobodne rozszerzanie się pod wpływem ciepła, i tym samym uchronią ją przed zniszczeniem. ?Instalację ogrzewania podłogowego szczególnie zalecałabym w takich pomieszczeniach jak: pokój dzienny na parterze, który często jest otwarty na klatkę schodową i połączony z antresolą, łazienka, kuchnia, a także pokój dziecięcy.? ? radzi Danuta Szutkowska z Rettig Heating. ?Podgrzewana podłoga podnosi poziom odczuwalnego ciepła w pomieszczeniu i dzięki temu pozwala na obniżenie temperatury powietrza o 1?2 stopnie Celsjusza, co przynosi oszczędności energii rzędu 6-12 % rocznie. W przybliżeniu koszt instalacji ogrzewania podłogowego wynosi ok. 75 zł + VAT za metr kwadratowy pomieszczenia. A przed możliwymi błędami instalacyjnymi uchroni nas wybór dobrej, sprawdzonej ekipy wykonawczej np. z grona Polecanych Instalatorów Purmo i wybór markowych komponentów od renomowanego producenta, które ? tak jak w przypadku ogrzewania podłogowego Purmo ? objęte są 10 ? letnią gwarancją.?

 

Gdy instalujesz w domu ogrzewanie podłogowe zwróć szczególną uwagę na:

- podłoże nośne

- Izolację podłoża

- Długość obiektów grzewczych

- Szczeliny dylatacyjne

- Rodzaj rozdzielacza

- Przymocowanie rur grzejnych do podłoża

- próbę szczelności

- Jakość i wytrzymałość wylewki

- Rodzaj i ułożenie posadzki na ogrzewaniu podłogowym

 

Informacja od administratora forum:

Artykuł stanowi informację prasową firmy Purmo. Wklejając tego typu artykuły proszę to zaznaczyć. Dodatkowo znalazły się tutaj zdjęcia, które były wstawione bezpośrednio z serwera firmy trzeciej - tego typu zdjęcia są z kolei niedozwolone. Pozdrawiam. Marcin

Opublikowano
Witam!

Jestem w trakcie zakładania wodnego ogrzewania podłogowego.Dom nie jest podpiwniczony.Stara wylewka została skuta i wybrałem 30 cm gruntu.Teraz chcę wylewać beton ale nie mam pojęcia jaki.Nie wiem też czy folię PCV kłaść na gruncie czy beton a pózniej folię?Wszędzie czytam, że pierwsza warstwa to chudzik :mellow: .O co tu biega?

Instalator powiedział żeby wybrać 30 cm(10 cm beton-10 cm ocieplenie-10 cm rurki + jastrych)

Chcę skorzystać z firmy betoniarskiej(grucha + kosz z pompą) żeby było szybciej i mniej brudu na podwórku.

Firmy kładące jastrych mixokretem zaczynają dopiero od 100 m/2.Nie mogę tego połapać.

P O M O C Y !!! :o

Witam, czyli tak jak napisałes to rozumiem że stara wylewka była tylko na gruncie ? jeśli tak , to najpierw rozmierz sobie dokładnie jak wysoka ma być podłoga na gotowo , a potem odejmuj , kolejność ma być taka jadąc od góry : np. płytka ceramiczna ,lub podłoga pływająca 1,2 cm ,klej elastyczny ok 1 cm, wylewka czyli jastrych 6 do 7cm , rura np pex , folia odblaskowa 1mm ,styropian min 10 cm ,koniecznie mini. fs 20 znaczy się twardy,następnie folia pcv najlepiej 2 mm najlepiej podwójnie , potem beton b 10 jest słabym betonem określa się go jako chudy ok 10 cm , i teraz podsybka z żwiru ,pospóła , czy coś podobnego koniecznie zagęszczona czyli dobrze ubita z 20 cm by się przydało no chyba że Ci jeszcze miejsca zostało to może być więcej , i jeszcze jedno folia pcv powinna być wywinięta na ścianę aby odizolować beton od ściany , no i jeszcze na około wylewki dylatacja , nie daj się namówić na malowanie chudego betonu jakims dziadostwem , lepikiem lub czymś podobnym lepiej daj podwójnie folię pcv.pozdrawiam Tomek

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.