Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Krzaczek SKG LUX poprawa instalacji


swampshark

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry. 

Zakładam temat, ponieważ mam problem ze świeżo zamontowanym piecem Krzaczek SKG LUX. Piec został zakupiony w 2017 roku kiedy miało wejść rozporzadzenie odnośnie zakazu sprzedania kopciuchów. Członek rodziny go zakupił "na wszelki wypadek" i teraz postanowił sprezentować mi do nowego domu. Piec jest tylko na tą zimę ponieważ czekamy na wykonanie przyłacza gazowego, które bedzie prawdopodobnie na wiosnę i wtedy zamontujemy piec gazowy. Problem jaki mnie nurtuje to wykonanie montażu przez hydraulika, który to wydaje mi się nieprawidłowy. Chodzi o ochrone powrotu, której wg mnie nie ma. Ochrona przed zimnym powrotem ma być realizowana przez zawór 4-drogowy, który miesza wodę idącą do grzejników jednak nawet po całkowitym zamknięciu wody w małym obiegu i zawróceniu jej do pieca podłogówka skutecznie wychładza powrót do temperatury co najwyżej letniej. Efektem jest to, że na górze pieca jest nawet 75 stopni a powrót ma maks 25. JA uważam, że w małym obiegu na powrocie z zaworu mieszającego powinna być pompa kotłowa mieszająca wodę w piecu, natomiast hydraulik uważa, że tak jak jest teraz powinno być. Z trudem udało mi się namówić go do montażu miarkownika ciągu, który wg niego jest niepotrzebny bo jest "automatyka" a do pompy nie mogę go przekonać. Kto ma tutaj rację? Jest to członek rodziny więc nie za bardzo mogę go po prostu zmienić. JAk na razie pomysł z montażem miarkownika ciągu był strzałem w dziesiątkę i teraz w tym piecu da się palić normalnie.

W załaczniku schemat pieca, w którym palę od góry i schemat instalacji. Na schemacie brak zaworów odcinających i śrubunków.

Bez tfcghvfgh.png

Bez tytułu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy pompa zasilająca grzejniki nie powinna być przed zaworem czterodrogowym ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie wiem. Hydraulik tłumaczy to tym, że dzięki takiemu ustawieniu na grzejniki nie idzie zbyt gorąca woda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to powinno wyglądać:

1086263656_prawidowyschemat.thumb.png.a75bcef3a8ee29c1e39a455ba5c0ad6d.png


 

Zaznaczona pompa, której nie ma a która powinna być :) oraz zawory zwrotne ZZ  we wskazanych miejscach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się właśnie wydawało, że tak ma wyglądać połączenie całej instalacji. Jakiego rodzaju ma być ta pompa kotłowa? Pompa do cwu oraz zasilająca grzejniki to Ferro GPA. Zawory zwrotne mają być jakieś konkretne np. klapowe czy różnicowe kulowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam jeszcze 2 pytania:

1. Jaki sterownik zaworu należy dać? Zależy mi, żeby utrzymywał temperaturę na kotle nie niższą niż 55stC oraz, żeby na grzejniki nie puszczał wody gorętszej niż 60stC

2. Grzejniki mam tylko na piętrze, a rozdzielacz w kotłowni pod sufitem, więc grawitacyjnie mogłoby trochę tej wody pójść do grzejników. Gdzie mam dać zawór klapowy, żeby w razie braku prądu był chociaż lekki odbiór ciepła z pieca? Obecnie jest zamontowany równolegle z pompą tłoczącą wodę do grzejników za zaworem 4D (na moim pierwszym schemacie oznaczony jest symbolem ZK), ale przez ten zawór mieszający ciężko jest wodzie się przebić zwłaszcza jeżeli zanik prądu wydarzy się akurat gdy zawór będzie ustawiony na zawracanie wody do pieca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyślałem, pomyślałem i wymyśliłem, że jeden zawór klapowy to za mało, bo powrót z grzejników i tak będzie przez zawór 4D. Dałem 2 zawory klapowe ustawione zaporowo (zielony na schemacie) pod pompy kotłową i grzejnikową. Gdy którakolwiek z pomp pracuje obieg grawitacyjny jest zamknięty. Rozdzielacz grzejnikowy jest przygotowany pod sterowanie pokojowe. Mam przewody do termostatów pokojowych przygotowane i każdy obwód będzie sterowany elektrozaworem termicznym typu normalnie otwartego. Pompa grzejnikowa będzie załączana jedynie, gdy któryś z pokoi bedzie wymagał dogrzania i siłownik otworzy do niego zawór (sterowane to będzie listwą Tech L-5 chyba, że ktoś podpowie lepsze rozwiązanie) natomiast pompa kotłowa będzie pracowała cały czas dopóki w kotle będzie odpowiednia temperatura. Gdy będzie zanik prądu zawory klapowe (ZK1 i ZK2) puszą wodę do obiegu grzejników omijając zawór 4D. 

PS. Kontynuować temat tutaj, czy przenieść się z nim do działu Instalacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hydraulik "poprawił" instalację na moje życzenie. Wg niego inaczej już być nie może bo było dobrze już wcześniej a ja się uparłem. Mam wątpliwości co do tego, że zasilanie podłogówki jest za pompą grzejnikową i zaworem klapowym

375423065_Beztfcghvfgh.png.9acebc57e4a183b3c37fb7e13f29e598.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz uzasadnione wątpliwości....W poście #5 wszystko było podane na tacy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, swampshark napisał:

Mam wątpliwości co do tego, że zasilanie podłogówki jest za pompą grzejnikową i zaworem klapowym

Na pewno jest źle, dwa zaw 4-D jeden za drugim nie będą działać prawidłowo, oba 4-D powinny być podłączone wprost do kotła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, sambor napisał:

Na pewno jest źle, dwa zaw 4-D jeden za drugim nie będą działać prawidłowo, oba 4-D powinny być podłączone wprost do kotła

jeżeli podłagówka była podłaczona bezpośrednio do pieca a nie działała ochrona powrotu. Czyli układ bez pompy kotłowej jest nadal nieprawidłowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Widzę, że sam będę musiał poprawić tę instalację, bo z tym hydraulikiem to już nie mogę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Ty płacisz hydraulikowi, czy on Tobie? Kto od kogo ma wymagać poprawnego wykonania instalacji??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To rodzina więc nie mogę go po prostu pogonić i nie zapłacić. Po prostu nie będzie już więcej nic u mnie robił.

Mam jeszcze pytanie odnośnie schematu. Dodałem dwa zawory klapowe, które mają umożliwiać grawitacyjny przepływ wody przez kocioł do grzejników przy braku prądu. Zawory powinny otwierać się jedynie gdy pompa grzejnikowa i kotłowa by nie pracowała i łączą obwód grzejników z kotłowym omijając zawór 4D w razie gdyby zanik prądu pojawił się akurat gdy był zamknięty tylko na obwód kotłowy. Przy piecu jest instalacja miedziana o średnicy rur 28mm

Dobrze to wymyśliłem, czy mój pomysł ma jakieś wady?

1086263656_prawidowyschemat.thumb.png.a75bcef3a8ee29c1e39a455ba5c0ad6d (2).png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanie. Czy zawór zwrotny przy rozdzielaczu podłogówki (fioletowy okrąg) musi być ustawiony kierunkiem przepływu ku dołowi? Pytam, bo umiejscowienie go w ten sposób w mojej instalacji będzie trudne

1086263656_prawidowyschemat.thumb.png.a75bcef3a8ee29c1e39a455ba5c0ad6d (2).png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, swampshark napisał:

Pytam, bo umiejscowienie go w ten sposób w mojej instalacji będzie trudne

Nie musi być ku dołowi. Może być gdziekolwiek na tej rurze aż do połączenia z powrotem z CO. Oczywiście piszemy o ZZ sprężynowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim kotłownia znowu będzie przerabiana chciałem wrzucić zdjęcia, żeby koledzy ocenili co jeszcze jest źle w mojej instalacji

 

IMG_20191119_200822.jpg

IMG_20191119_200840.jpg

IMG_20191119_200846.jpg

IMG_20191119_200851.jpg

IMG_20191119_200857.jpg

IMG_20191119_200904.jpg

IMG_20191119_200911.jpg

IMG_20191118_184641.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam kolejne pytanie co do schematu. Chciałbym zapytać czy konieczne jest dokładanie kolejnej, czwartej już pompy w kotłowni. Mam pomysł, żeby użyć pompy od CWU jako kotłowej, a obwód do zasobnika byłby odcinany zaworem termostatycznym z kapilarą ustawionym np na 55 stopni. Po zagrzaniu bojlera pompa nie tłoczyłaby juz wody do bojlera a jedynie w małym obiegu kotłowym. Na lato zamykany byłby obwód idący do zaworu 4D ( jeżeli to konieczne) a otwierany zawór bocznikujący zawór termostatyczny, żeby woda była tłoczona tylko do CWU. Proszę kolegów o opinię

nowy schemat.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam ponownie.

Mam instalację zrobioną wg poniższego schematu. Planuję w tym roku zamontować piec gazowy jako główny, ale pozostawić Kopciucha jako awaryjny/dodatkowy. Jak do obecnej instalacji powinien być prawidłowo podłączony piec gazowy? Chciałem zasięgnąć porady zanim przyjdzie hydraulik, żeby nie dać sobie znowu zrobić fuszerki. Jest tu potrzebne jakieś sprzęgło czy coś jeszcze?

rys2.png.026799e60fce3bdc728383c1ff25a7e8.png

Poniżej moja propozycja:

 

rys3.png.fce056f1bf0c188522c7e2255c8c5b7c.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejrz do tematu od drugiej strony. Skoro kociol gazowy ma zostac glownym zrodlem ciepla to zaprojektuj cala instalacje pod niego. Nastepnie zastanow sie jak wpiac dodatkowy kociol na paliwo stale. Otrzymasz calkiem inny schemat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.06.2020 o 12:43, PioBin napisał:

Podejrz do tematu od drugiej strony. Skoro kociol gazowy ma zostac glownym zrodlem ciepla to zaprojektuj cala instalacje pod niego. Nastepnie zastanow sie jak wpiac dodatkowy kociol na paliwo stale. Otrzymasz calkiem inny schemat.

Na przykład jaki? Zanim zacznę rozbierać obecną instalację muszę mieć koncepcję na nową

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.