Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Duo Uni + K1Pv3 - wentylator się wyłącza


radekrp90

Rekomendowane odpowiedzi

Szukałem ale nic konkretnego nie znalazłem.

Mam problem z sterowaniem wentylatorem w moim kotle/sterowniku. Oryginalnie jest to sterownik Defro K1, zmodyfikowany początkowo na K1P, a obecnie na K1PRv3 ale sam soft nie ma kompletnie znaczenia, bo na każdym jest to samo.

Po około 1-2 dniach pracy wentylator się blokuje, na wyświetlaczu pokazuje 100% ale ten nie działa. Po wejściu w tryb ręczny - rusza. Po restarcie zasilania również ale sam z siebie nie da rady.

Teraz pytanie do Was - czy te sterowniki mają jakąś typową awarię (bo są oferty napraw tych sterowników) czy to raczej w każdym przypadku coś innego?

Wentylator mam nowy więc to nie to.

Za sterowanie odpowiada zapewne tranzystor - czy to w nim upatrywać źródła awarii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne. Nie przytrafilo mi sie cos podobnego.

Jezeli brak wysterowania na tyrystorze to problem w sofcie - zmierz napiecia na dmuchawie i tyrystorze. Wylacz w menu serwisowym automatyczne testy dmuchawy - moze to ma cos z tym wspolnego. 100% na dmuchawie (ikonce) oznacza ze PID pracuje na tyle gdyz kociol goni temperarure, dmuchawa to co innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podniosłem tylko dolny zakres regulacji. Testy wyłączone były.

Nie sprawdzałem napięć - dziś to zweryfikuje. Jaki powinien być prawidłowy ich zakres? Znasz model tyrystora. Wyposażyłbym się w niego zanim jeszcze rozebrałbym płytkę (o ile dostanę taki od ręki).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odświeżam - dziś sterownik ześwirował do reszty, a mianowicie wentylator nie miał kompletnie regulacji prędkości obrotowej. I pracował na 100%.

Rozebrałem więc płytkę, wylutowałem tranzystor Mosfet (bo to tranzystor odpowiada za sterowanie wentylatora, zaś triak BT138 za sterowanie pompą lub podajnikiem, nie zweryfikowałem tego w 100%). Po wylutowaniu okazało się, że ma on przebicie bramka-źródło - był więc "uwalony". Co było powodem, ciężko stwierdzić.

IMG_20190215_180114.thumb.jpg.c3020415d1fccad7ba5a853398bb4735.jpg

Niestety w lokalnym sklepie z elementami elektronicznymi nie było potrzebnego podzespołu więc tymczasowo wykorzystałem tranzystor IRF740. Ma trochę gorsze parametry dotyczące napięcia bramki (20V w stosunku do 30V) ale w na tą chwilę musi wystarczyć.

Do tego wymieniłem okoliczne elementy: rezystor 220 kOhm (wygląda na 1-2W, a o takiej wartości nie było 220 kOhm więc zastąpiłem go dwoma 470 kOhm), podobna sytuacja z kondesatorem 1 microF/63V. Nie było to tymczasowo dałem 1microF/306V.

Wprawdzie elementy z płytki okazały się wykazywać poprawne wartości ale skoro kupiłem nowe to wymieniłem. Wraz z nowym, poprawnym tranzystorem zamówię elementy o odpowiedniej wielkości.

W tej chwili prezentuje się to tak, działa i jeszcze nie przerwało pracy więc może (poza tranzystorem) były to jakieś zimne luty.

IMG_20190216_123903.thumb.jpg.c4743c0f4ca343ae78159a9b1a8edf3e.jpg

IMG_20190216_123856.thumb.jpg.8693f01de7b4cf10ef2a5a0fc51e8a70.jpg

Patrząc na to jak polutowana jest płytka, moje "smarki" wyglądają bardzo profesjonalnie.

IMG_20190216_123832.thumb.jpg.224e4feb21b9e1ef5d2c714a347cc535.jpg

Płytki nie myłem, bo i tak będę jeszcze raz lutował ;)

Lista elementów:
- STP10NK60ZFP (proponuję zastąpić wersją na 115W -> STP10NK60Z, ale trzeba rozwiercić otwory w PCB).
- rezystor 220 kOhm 2W+,
- kondensator MKT 1microF 63V+.

Przy okazji, jeśli kogoś interesuje - wtyczki do gniazd na płytach to XINYA typ XY2500, rozstaw 5.0 (np.: https://www.tme.eu/pl/details/tbw-5.0-k-2p/listwy-zaciskowe-rozlaczalne/xinya/xy2500f-a50-2p/).

Po sezonie grzewczym postaram się przejrzeć wszystkie płytki i zrobię ich schemat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jednak przegląd odbył się nieco szybciej, bo sterownik znów wyłączył wentylator "bez powodu"...

Przejrzałem kompletnie płytkę i znalazłem ścieżkę połączeń pomiędzy tranzystorem Mosfet, a układem sterującym.

Sygnał z mikro-kontrolera (STM32F105) przechodzi przez rezystor zabezpieczający do taśmy (połączenie ekran-obudowa), a następnie do transoptora (LTV-817-C). Do wyjścia transoptora podpięte jest napięcie sieciowe, zaś wyjście przez rezystory zabezpieczające oraz dodatkowy tranzystor (BC817-40 lub podobny) podłączone jest do bramki MOSFET.

Z tego co zrozumiałem z całości tego ustrojstwa, mikro-kontroler podaje napięcie na diodę wbudowaną w transoptor 817C, ten na swoim wyjściu podaje napięcie sterujące tranzystorem BC817, a dopiero ten finalnie steruje MOSFETem.

Mosfet wymieniłem, na ten "mocniejszy", kondensator dałem nowy, w obudowie taka jaka była ale na napięcie 100V (bo tylko taki był w TME), dałem nowy rezystor mocy... i oczywiście póki co działa.

Zastanawiam się nad wymianą transoptora i tranzystora SMD ale pytanie do Was, bo są w Internecie oferty naprawy tych sterowników więc może ktoś tutaj jest, kto wie co dokładnie podlega wymianie w takim wypadku, czy może chodzi konkretnie o mikrokontroler?

IMG_20190226_195356.jpg

IMG_20190226_193057.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zachodzę w głowę dlaczego opornik 220kOhm zastąpiłeś dwoma 470kOhm.
Po takiej przeróbce znacznie zmieniłeś działanie układu.
Co do kondenstora to znacznie przesadziłeś z napięciem. 63V zastapiłeś 306V. Z tego co pamiętam różnica nie powinna być za duża.

Kondensator przy wentylatorze to sprawdzałeś?

Wysłane z mojego HTC One M8s przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa rezystory 470k równolegle to 235kOhm ;) Napięcie kondensatora to jedynie jego odporność na przebicie, więc znów nie ma to znaczenia. Był to ruch tymczasowy. Teraz zamiast 63V jest 100V ale to tylko dlatego, że ten na 306V miał ogromną obudowę, a ten na 100V jest dużo mniejszy i ma rozstaw pinów zgodny z otworami na PCB.

Dla układu, moje elementy nie miały znaczenia, a zmieniłem je bo nie byłem pewny kondycji tych oryginalnych. Teraz są zamontowane poprawne wartości (poza kondensatorem na 100V ale jak wspomniałem, to nie ma znaczenia).

Pytanie, co jeszcze może powodować problemy z tym sterownikiem - tranzystor sterujący? Transoptor?

Wentylator jest nowy. W trybie ręcznym działa od 1% wysterowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odświeżam - ktoś ma styczność z tymi naprawami sterowników? Za co się zabrać?

Części (tj. transoptor oraz tranzystor sterujący) są w drodze więc w razie "W" wymienię ale czy to rozwiąże problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna aktualizacja - wymieniłem transoptor oraz tranzystor sterujący. 3 doby i znów piec się wyłączył (wykrzyknik przy wentylatorze, więc się zatrzymał)... ręce opadają.

Ktoś ma jakiś jeszcze pomysł poza zwyczajnym odesłaniem do serwisu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnia beda krecic wentylatorom te mosfety,ktore stoja poniewaž maja cooler,dalbym nowe i wieksze chlodniki jim.Ten,cos zmienil bedzie jakis wlaczajacy,rozlaczajacy,dla tego nie ma coolera i proste 3 nogi.Založe na 5 nogu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, radekrp90 napisał:

wykrzyknik przy wentylatorze

Po upgrade pracujesz z hallotronem? Jakie masz ustawienia w menu serwis -> praca (pid)? Odnosnie wentylatora i obrotow min/max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@PioBin Tak pracuję z hallotronem, ale w zasadzie to nic nie zmienia, bo takie same objawy były wcześniej przed montażem wentylatora z hallotronem.

Z nim przynajmniej nie mam zasypanego całego popielnika pelletem, a jedynie maksymalnie jedną szufelkę. Wystarczy, że po wyłączeniu się pieca (przejściu w stan wygaszenia) kliknę "Rozpalaj" i piec się uruchomi, bo jest jeszcze żar w palenisku.

Ustawienia samego wentylatora są domyślne - nic nie dotykałem w nich (chyba 80-440). Powinienem coś w nich zmienić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam czy tam przez przypadek nie ma zer (glupot) wstawianych = Min/Max wentylator. To co podales 80-440 to jest min/max obrotow (hallotron)

Gdy wyskoczy wykrzyknik oznacza ze nie ma odczytu z hallotronu (przyczyny rozne) np. hallotron uszkodzony, kabel uszkodzony lub gdy właśnie wentylator sie nie obraca. W przypadku bledu (wykrzyknik) wentylator pracuje na ustawieniach min/max wentylatora - czyli bez hallotronu. Nie wiem czy zrozumiale napisalem.

Ale jesli to samo bylo wczesniej (przed upgade) to cos innego.

Sprzawdz to co napisał @bercus dokrec mu radiator z blaszki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle nowe mosfety i wieksze radiatory,lepiej aluminiowe z starej TV,lub radia.z žebrami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bercus Co do mosfetu to jest on wymieniony na nowy oryginalny. Nie nagrzewa się ale mogę założyć małe radiatory tylko jest tam dość ciasno.

Poza tym w ten sposób pozbywamy się zabezpieczenia termicznego, bo na drugiej stronie płytki jest czujnik temperatury.

Co do samych ustawień, są one następujące:

- min podawanie: 1

- maks. podawanie: 9*

- min przerwa podawania: 22

- maks. przerwa podawania: 70*

- min wentylator roboczy: 11

- maks wentylator roboczy: 27

- min obroty: 100*

- maks obroty: 440

Z gwiazdką zmienione parametry.

Sam wykres wygląda tak jak w załączniku. Temperatura nastawiona to 55°C.

Według mnie wygląda on kiepsko i to nie zależnie jak ustawię pracę pomp, nie chce utrzymać stałej temperatury. Mam wrażenie, że na sofcie K1P było lepiej.

IMG_20190308_053621_1.thumb.jpg.1961e58dbc376d8c8f268e07f0c53d90.jpg

@PioBin Tak powinno być ale gdy już wentylator się zatrzyma to rusza dopiero po ponownym wymuszeniu (czy to trybem ręcznym czy to kliknięciem "rozpalaj" czy zwyczajnym restartem sterownika) chyba, że zdąży przejść w stan wstrzymania to wtedy nic mu nie pomoże.

Kiedyś kilka razy się to zdarzało ale teraz to istna masakra, bo 3 doby nie potrafi popracować.

Ponownie więc pytam - czy ktoś wie co robią z tym sterowniki firmy oferujące się w Internecie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten mosfet isto nie bedzie tym,ktory reguluje obroty,može wlacza wiatrak,raczej podajnik,ten sa wlacza najczesczej,rele by zostalo uskodzone,dla tego sa czesciej uzywa polprzewodnik.Regulator obrot sa mocno grzeje,maje dlatego radiator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bercus Weź to zredaguj, bo połowy nie rozumiem :D

Ten Mosfet, który wymieniłem na 99% za obroty, bo jest podłączony pod wyjście dla niego.

Na płytce jest triak (BT134), dla podajnika oraz dwa regulatory napięcia (te elementy z radiatorami, swoją droga gorące jak cholera...), prawdopodobnie dla samego mikrokontrolera, bo transformator produkuje 9V, a taki ARM to raczej okolice 3V-5V stabilizowane stąd te regulatory napięcia (jeden z nich to chyba LM1117).

Zostaje jeszcze kilka elementów... ale nie wiem co do czego.

IMG_20190305_172527.jpg

IMG_20190305_172522.jpg

IMG_20190305_172511.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te elementy gorace sa istotno dla wiatrak.Dla mikroelektroniki 5-10W nie bolyby gorace.Przeplyw amper wiatraka jest kilkukrotnie wiekszy.Ten cos wymienil bedzie wlaczajacy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bercus Tylko wytłumacz mi po co stabilizator napięcia DC (na około z około 12V) dla wentylatora 230V AC?

Piszesz to, bo wiesz czy dlatego, że tak Ci się wydaje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bercus Ale jak one to mają robić? :) Powtarzam to nie mosfety (te elementy z radiatorami) tylko regulatory napięcia... i nie wytwarzają one napięcia. One je obniżają.

Mosfet jest tu jeden, wymieniony na samym początku - dostaje sygnał PWM z mikrokontrolera i odpowiednio do niego steruje prędkością obrotową wentylatora.

Szukamy dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale one są różne...

Pytam ponownie  - to tylko Twoje domniemanie czy to wiesz, bo nie rozgryzałem aż tak schematu ale na 90% jeden z pinów Mosfeta, który wymieniłem to napięcie sieciowe.

Poza tym przeczytaj notę katalogową LM1117, a sam zauważysz, że 220V one nie wyregulują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To je domienianie....lub jeden reguluje i drugi na przemian.Nie znam schematu,ale nie za dužo drog,jak to zrobič.Najcieplejszie czesci beda isto regulowac wiatrak,bo ampery wzrastaja przy obnižaniu voltov.Tu bym szukal problem.Ine czesti nie sa dla mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pooglądałem sobie teraz na zdjęciach płytek i jest tak:
- 220V -> Prostownik -> Mosfet (ten który wymieniłem) -> wentylator.

- do bramki Mosfeta (w/w) jest podbięty tranzystor sterowany transoptorem, do transoptora dochodzi sygnał z wyjścia PWM mikrokontrolera.

Wniosek jest taki, że opisywane od kilku postów regulatory napięcia nie biorą w ogóle udziału w regulacji napięcia na wentylatorze, a sam Mosfet w trybie pracy PWM nie generuje aż takich ilości ciepła jak w przypadku regulacji liniowej.

Ponownie więc - czy ktoś wie co robią firmy serwisujące :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.