Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Modernizacja starej kotłowni. Pożegnanie z grawitacją. Paliwo PELET


jarek20

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Z racji tego, że trzeba iść z duchem czasu postanowiłem zmodernizować kotłownię. Ale po kolei. W tej chwili dom (Około 180m2 przed dociepleniem- ma być w kwietniu- 15 cm styropianu) ogrzewany jest kotłem per eko ksw 24kW zmniejszony szamotem. Wg. strony ciepło właściwe wystarczy kocioł 16-17 kW. Planuję na tą chwilę zamówiony już Palnik Kipi 20kW zamontować w w/w kotle do czasu aż stary wymiennik wyzionie ducha. Później przełożyć Palnik do nowego kotła - jeszcze nie wiem jakiego - czas pokaże. Z racji tego muszę przerobić istniejacą instalację CO która działa tylko i wyłącznie na grawitacji- bez żadnych pomp, zaworów czy sterowników chciałem przed modernizacją poradzić się Was o poprawność schematu i o podzespoły - aby niepotrzebnie nie wydać kasy. Instalator powiedział mi że dostosuje się do wytycznych i poskłada wszystko w całość. Z racji problemów z kuciem dodatkowych otworów w stropie postanowiłem zrobić dwa obiegi połączone wymiennikiem płytowym. Proszę o poradę w jakie pompy zainwestować, jaki wymiennik (ilo płytowy) i jaki zawór 3D  z siłownikiem (jakie ksv) (12 grzejników panelowych dwupłytowych+dwie drabinki łazienkowe) zastosować. Podałem też przekroje planowanych rur cu. Z góry dziękuje za pomoc w skonsultowaniu poniższego schematu. Sterować wszystkim ma Ecoster 860. I czujnik pogodowy.

IMG_20190120_135325.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Stronę kotłową poprawię i obiegu grzewczego też , pytanie tylko o sterowanie temperaturą na grzejniki ( zawory termostatyczne - dokładniej ich brak w tej chwili) myślałem że 3D sterowany pogodowo bedzie sterował temperaturą zasilania grzejników w zależności od temperatury zewnętrznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i bojler jest wyżej od naczynia tylko na szkicu? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gmaj22 oczywiście. Wieczorem rozrysuje to raz jeszcze do weryfikacji.

 

Ok. Po poprawkach (zbiornik CWU będzie poniżej naczynia wzbiorczego). Przed pompami są zawory kulowe z filtrem. Pytanie mam jeszcze.

1. Jaki wymiennik płytowy zastosować ("podobno" im wiecej płyt tym lepiej - np 40 płytowy na 1" przyłącza).

2. Jakie dać pompy na poszczególne obiegi (czy na obieg grzewczy stosować pompę z  autoadaptacją czy nie warto dopłacać).

3. Jakiej pojemności zastosować naczynie przeponowe?

4. Czy ma znaczenie umiejscowienie zaworów zwrotnych - (zawory grzybkowe z usuniętą sprężyną) mogą być np na powrotach? (oczywiście zachowane kierunki przepływu)

5. Czy przekroje rur cu są dobrze dobrane czy coś korygować?

IMG_20190120_162746.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór zwrotny w obiegu wtórnym zbędny. W obiegach pierwotnych zawory się daje w takim przypadku bezpośrednio za pompą a dopiero za nim zawór kulowy. To na wypadek konieczności sprawdzenia zaworu zwrotnego bez konieczności spustu wody z instalacji. Brakuje dwóch zaworów na wyjściach z wymiennika. Od czasu do czasu trzeba go przepłukać gdy się zamuli a to wymaga jego wykręcenia z instalacji. Przed każdą pompą obowiązkowo filtr skierowany sitkiem do dołu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkość naczynia zależy od pojemności instalacji - tej z grzejnikami, trzeba najpierw pomieczyć / oszacować poj instalacji a następnie dobrać naczynie przeponowe.

Wg mnie będzie to naczynie  ok 25l

Średnice rur zależą od przesyłanej mocy, te Cu28 spokojnie przeniosą ok 20kW

Wymiennik zamontuj jak największy np 40 płyt i dobrze go zaizoluj.

Pompę na pierwotnym obiegu daj z płynną regulacją obrotów co pozwoli na płynną regulację temp wody w obiegu wtórnym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok.

Wymiennik 40 płytowy Nordic tec 1" rozumiem że bedzie ok. Teraz pompy - Czy dobrze dobieram-  Na stronę pierwotną i wtórną  LFP elektroniczna Experia z autoadaptem (czy bez). Do cwu zwykła LFP bez elektroniki (podobno elektroniczne nie lubią cyklicznego załanczania) . Sambor nie umiem znaleźć pompy z płynną regulacją - jedynie albo trzy biegi albo autoadaptacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, sambor napisał:

Szukaj pompy prod wilo one miały reg płynną.

Np: takiej:887630966_yonospico.png.7dab378feea8ec517d6ace04ccc34ec7.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedź. Czyli najlepiej kupić  3 takie same pompy (link przykładowy) - wiekszość co oglądałem miały tylko 3 stopnie regulacji.

http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6432771400

Wydajność 25/40 na CWU i CO strona pierwotna - czy na stronę wtórną lepiej 25/40 czy mocniejszą 25/60 (opory wymiennika i dwa piony zasilające - prawa i lewa strona domu)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanie odnośnie krótkiego obiegu pierwotnego - temperatura powrotu do kotła pewnie będzie zależna od prędkości pompy ale przy tak krótkim obiegu chyba nie będzie trzeba stosować zawotu vtc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Dziękuję serdecznie za porady. Zabieram się do kompletowania osprzętu. Mam nadzieję że dużo przez ten wymiennik płytowy nie stracę na ogrzewaniu peletem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jescze jedno pytanie. Po przeglądnięciu opisu sterwnika plum ecomax 860 touch pompę obiegu wtórnego podpinam pod złącze mieszacza 1 i czujnik temeratury na wyjsciu ciepłej wody z wymiennika na grzejniki?  Dopiero teraz zauważyłem że tam też jest schemat instalacji CO z wymiennikem tylko trochę przypomina mi moją pierwszą koncepcję. No ale wolę zrobić jak radzicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wodę miejską ale korzystam ze studziennej ( nie wiem jaki wpływ - proszę o wyjaśnienie). Z tego co mi wiadomo przy kotłach opalanych paliwem stałym nie można było robić układów zamkniętych. Choć taki uład bardziej by mi pasował. Wtedy cała koncepcja instalacji do zmiany. Jestem otwarty na propozycje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to nie jesteś na bieżąco)Można montować kotły w układzie zamkniętym już od ładnych paru lat.Po pierwsze producent musi dopuszczać swój kocioł do pracy w układzie zamkniętym.Konieczne są zabezpieczenia :zawór bezpieczeństwa,naczynie przeponowe,urządzenie do odprowadzenie nadmiaru ciepła w postaci wężownicy schładzającej lub zaworu schładzającego dwufunkcyjnego.Do działania urządzenia schładzającego potrzebna jest woda z sieci(jest niezależna od dostawy prądu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Powiedzcie mi jeszcze odnośnie wymiennika ciepła - wymienik o tej samej ilości płyt ale o przepływie 8 m3/h będzie lepszy od tego o przepływie 4m3/h- znaczy się więcej ciepła odbierze od tego z mniejszym przepływem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.