Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa w obiegu kotłowym. Zimny powrót


PiotrNar

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Posiadam instalację jak na zdjęciu

Piec na ekogroszek z podajnikiem 16 kw.

Problem mam z zimnym powrotem mimo zainstalowania zaworu 4D,  prawdopodobnie za dużo kolanek na krótkim powrocie ale mam mało miejsca w piwnicy.

 Na piecu ustawiam 58 stopni,  na grzejniki 40 a powrót mam zimny. Krótki obieg ma około 34 stopni tak jak powrót z grzejników. Piec pracuje bardzo niestabilnie.

Jak tylko trochę otworzę zawór to powrót jest ciepły ale grzejniki zimne. Jeśli włączę na stałe pompę CWU, wtedy ten powrót ma ok 47 stopni, ale woda w bojlerze na 52 stopnie- trochę za gorąca,

przy czy piec jest dużo stabilniejszy.Czytałem, że pomóc powinna pompa na krótkim powrocie.Planuje zamontować elektroniczną 25/40 i teraz pytanie:

Jaki zawór zamontować na obejściu tej pompy. Czytałem że różnicowy może nie działać prawidłowo. Obejście chcę założyć dla bezpieczeństwa jakby zatarła się pompka na powrocie.

Pompa będzie zamontowana poziomo i zawór też byłby zamontowany poziomo (brak miejsca).

 

Instalacja.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, PiotrNar napisał:

Jaki zawór zamontować na obejściu tej pompy.

Nie zakładaj żadnego zaworu, jak pompa sie zatrze - co masz prawie pewne przy pompach skośnookich to woda i tak przez pompę prędzej pójdzie niż przez taki zawór,

Podobieństwo zatarcia pompy markowej jest bardzo małe, nawet po 10 latach pracy pompy.

Więc zamiast głowę sobie tym zawracać daj dobrą pompę bez żadnych bzdurnych zaworów zwrotnych i poczekaj z 10-15 lat na jej zatarcie.

Natomiast musi być zaw zwrotny za lub przed pompą - aby woda powracająca z grzania CW nie wracała się do zaw 4-D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Chcę założyć pompę IBO. Tania czyli nie najlepsza.  Czyli żadnego obejścia nie robić i nie dawać żadnego zaworu?

Czy mogą być pompy o takich wartościach mocy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd informacja, że autor grzeje CWU do 47 stopni?

I skąd takie informację, że aby legionella się zalęgła to przez 3 miesiące trzeba by trzymać wodę w temperaturze 47 stopni i jej nie używać? Bo praktycznie wszystkie zalecenia mówią o trzymaniu temperatury 55-60 stopni a jeżeli jest ona niższa to raz na jakiś czas podnieść temperaturę do 70 stopni i taką wodę przez instalację by się tez przydało przepuścić więc jak jest pompa cyrkulacyjna to należy ja odpalić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Legionella zalęga się tam, gdzie woda stoi. Przy normalnym użytkowaniu gdzie bojler trzyma się około 45 stopni nie ma na to szans.
Przegrzanie do 70tki szkodliwe nie jest (o ile ktoś sobie tyłka nie sparzy) ale bez tego ludzie żyją i mają się dobrze - bo woda w układzie cały czas płynie i się zmienia.
Gorszy w tym przypadku jest czas.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, PiotrNar napisał:

Jak tylko trochę otworzę zawór to powrót jest ciepły ale grzejniki zimne.

Ten fragment wskazuje, że możesz mieć nieprawidłowo zamontowany/ustawiony zawór 4D. Zrób najlepiej zdjęcie.

I nie montuj za pompą kotłową zaworu klapowego!! Klapowy nie działa na pionowej rurze w kierunku góra/dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasobnik przeważnie nie jest idealnie gładki, zbiera się osad w którym bakterie mogą się rozwijać.

Wszelkie strony internetowe od budowlanych po medyczne zalecają trzymanie wyższej temperatury albo okresowe podgrzewanie, również zapis jest w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z późniejszymi zmianami - Dz. U. 2009 r., Nr 56, poz.461). Rozporządzenie § 120 ust. 2 brzmi: "Instalacja wodociągowa ciepłej wody powinna umożliwiać uzyskanie w punktach czerpalnych wody o temperaturze nie niższej niż 55 °C i nie wyższej niż 60 °C." w ust. 2a brzmi: " Instalacja wodociągowa ciepłej wody powinna umożliwiać przeprowadzanie ciągłej lub okresowej dezynfekcji metodą chemiczną lub fizyczną (w tym okresowe stosowanie metody dezynfekcji cieplnej), bez obniżania trwałości instalacji i zastosowanych w niej wyrobów. Do przeprowadzenia dezynfekcji cieplnej niezbędne jest zapewnienie uzyskania w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej niż 70 °C i nie wyższej niż 80 °C."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór mam dobrze zamontowany - przeglądałem dziesiątki schematów i mam jak na schematach. Niestety mam mocno pazawijany powrót.

Z lewej piec, do góry na grzejniki, po prawo powrót z grzejników i w dół do pieca na powrót

 

IMG_20190104_151724.jpg

IMG_20190104_152243.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, user2018 napisał:

w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z późniejszymi zmianami - Dz. U. 2009 r., Nr 56, poz.461). Rozporządzenie § 120 ust. 2 brzmi:

Ale jednocześnie warto zacytować co mówi  ust 1 tego paragrafu - W budynkach, z wyjątkiem jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej,............
Czyli domy o których tu mówimy nie podlegają pod grzanie wody do wyższych temp

Natomiast warto  podać co mówią o wysokich temp wody producenci kotłów i bojlerów:

temp CW instrukcja Wolf.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie nie wiem po co te zawory. Może po to żeby można było wyczyścić filtr. Ta rura calowa to powrót z bojlera, a o zaworze antyskażeniowym pierwsze słyszę i nigdy takiego w żadnej instalacji nie widziałem

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, PiotrNar napisał:

Zawór mam dobrze zamontowany - przeglądałem dziesiątki schematów i mam jak na schematach. Niestety mam mocno pazawijany powrót.

Z lewej piec, do góry na grzejniki, po prawo powrót z grzejników i w dół do pieca na powrót

 

IMG_20190104_151724.jpg

IMG_20190104_152243.jpg

Patrząc na zdjęcia i pamiętając, co wcześniej napisałeś, OTWIERAJĄC zawór, czyli przekręcając go wg Ciebie na "10", masz gorący powrót i zimne grzejniki? Przekręcając do oporu w prawo na "10" - musisz mieć gorący obieg na grzejniki. Jeśli jest odwrotnie, to na bank masz żle. Żeby sprawdzić, ustaw zawór na "5" i ściągnij pokrętło.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jest ale nie do końca.  Jak otworzę całkiem zawór na 10- wtedy cała woda z pieca idzie na grzejniki- powrót jest trochę chłodniejszy

od wody na zasilaniu, ale jak mam 58 na piecu to tyle idzie na grzejniki- za gorąco w domu. Jest tak jakby zaworu nie było.

Jak zamknę zawór na 0, to powrót robi się gorący- na grzejniki woda nie płynie.

Problem polega na tym, że jak mam zawór np. na 3,4,5,6 to mogę regulować temp. na grzejniki ale powrót z zaworu na piec

jest ledwo ciepły, praktycznie taki jak powrót do zaworu z grzejników. Wygląda to tak jakby woda nie miała siły grawitacyjnie

przepływać tym krótkim obiegiem z zaworu do pieca. Piec wtedy jest bardzo niestabilny. Po osiągnięciu zadanych np. 58 stopni

temperatura podskakuje nawet do 70, potem pracuje w podtrzymaniu na jak zaczyna grzać przy 56, to najpierw spada

do ok 46 i nagrzewa do 58. Tak jest przy wyłączonej pompie CWU. Przy włączonej piec jest stabilny i powrót z zaworu do pieca

jest dużo cieplejszy niż z grzejników do zaworu.  Natknąłem się na jakimś forum z podobnym problemem i został on rozwiązany

przez założenie pompy na obiegu kotłowym.

Zdejmowałem nakrętkę z zaworu i ustawiałem ją na różne sposoby, nic to nie daje. Testowałem te ustawienia po kilkanaście godzin

(walczę z tym jakieś półtora miesiąca)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest jak piszesz, to powinno być dobrze z mieszaczem. Tj. pokrętło ustawione na "5" i wycięcie na trzpieniu zaworu na godz. "12". Skala też jest odpowiednia.

Tutaj rzeczywiście pomoże jedynie dodanie pompy na obieg kotłowy, tak jak zrobiono to na innym wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sambor nawet ta grafika co Ty wrzuciłeś zaleca najniższą temperaturę 50 stopni a @shogunzlasa pisał o 47 stopniach, autor pisze, że temperatura 52 stopnie dla CWU jest za wysoka więc pewnie trzyma ją poniżej 50. Warto też pamiętać, że woda nie będzie mieć wszędzie 50 stopni bo na dole zasobnika temperatura często będzie niższa gdy będzie dolatywać nowa woda, niektóre urządzenia juz posiadają programy które co jakiś okres mają podnieść wodę w CWU na 70 stopni bo w tej temperaturze legionella ginie w kilka sekund. W temperaturze 55 stopni giną w 20 minut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest OK, ale niektóre opcje są sprzeczne - np dezynfekcja temp ponad 55C powinna objąć całą instalację , łącznie z bateriami - a jednocześnie przy zadanych wyższych temp wody powinien być zawór przeciwoparzeniowy co jest sprzeczne z filozofią okresowej dezynfekcji całej instalacji.

Nie bardzo widzę w domu 1- rodzinnym odkręcanie lub wręcz blokowanie zaw 3-D mieszającego aby spuścić te kilka l wody bo co zrobić jak nie ma w domu cyrkulacji?

Rozmawiałem z ludźmi mającymi konserwację w szpitalach gdzie co pewien czas jest taka akcja - puszczana jest na inst woda o temp ponad 70C aby wszystko zdezynfekować i każdy z użytkowników ma obowiązek puścić na 15-20 sek gorącą wodę z kranu

Koszty duże, efekt żaden.

Grafika głosi - zaleca się nie przekraczać grzania wody powyżej 50 C 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.