Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ogrzewanie podłogowe - problem z odpowietrzeniem


KonradSzot

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Kapilara ma mierzyć temperaturę zasilania podłogi i dodawać ciepłej wody z kotła do obiegu podłogówki gdy jest to potrzebne.

Opublikowano

Pierw pisałeś że zasilanie masz w górnej, a na schemacie z dolnej. To jak to w końcu jest?

Wysłane z mojego HTC One M8s przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

I tutaj jest pies pogrzebany. Zasilanie (ciepła woda z kotła) dopływa od dołu, następnie miesza się w trójniku z powrotem z OP i przez pompę do trójnika w którym rozdziela się na powrót do kotła i zasilanie OP (na górnej belce)

Opublikowano

No i OK-czujnik kapilary powinien być na górnej :)

Opublikowano

A takie pytanie mam. Jeśli zdemontuje głowicę termostatyczną to zawór będzie zamknięty czy otwarty?

Nie wiem, ale może jak zostawię cały czas zawór otwarty to będzie lepiej? 

I jeszcze jeśli możecie odpowiedzieć, to jak powinna być ustawiony głowica termostatyczna (na jaką wartość - mam tylko numerki), czy można ją jakoś "zepsuć"? Przez ściągnięcie pokrętła na przykład;) a i jeszcze na obudowie są takie rowki w których wciśnięte są plastikowe elementy, coś jakby blokada obrotu. Można to zdemontować albo jakoś przestawić działanie głowicy tymi plastikami?

Opublikowano

Mam pytanie odnośnie przepływów. Wydaje mi się że rozgryzłem tą instalację. Tak mi się tylko wydaję, ale jeśli się mylę to poprawcie proszę. Spędziłem dzisiaj cały dzień na powolnej regulacji zaworów itp i doszedłem do wniosku, że jeśli odkręcę zawory do OP na maksa to przepływy w poszczególnych pętlach są na poziomie 3-4 l/min. I wtedy na zasilaniu OP jest jakieś 23 stopnie (na kotle ustawione około 45). Jak poprzymykam zawory, tak, aby przepływ był na poziomie 1 l/min to na zasilaniu mam około 30 może 32°C, a na powrocie około 25 (jeśli oczywiście wierzyć wskazaniom termometrów). Nie wiem czy taki przepływ nie jest za mały. Gdybym go zwiększył, na powrocie byłaby wyższa temperatura i pomieszczenia na pewno by się nagrzewały, tylko że jak zwiększę to spada temperatura na zasilaniu i tak w kółko...

Na wiosnę muszę przerobić te rozdzielacze, bo nie chce mi się wierzyć, że każdy kto ma OP ma podobne problemy. 

Z góry dziękuję za odpowiedź. Wszystkim, którzy mi pomogli także dziękuję:)

Opublikowano

Ja mam ogrzewanie podłogowe w całym domu i 3 grzejniki. Tylko mam to trochę prościej rozwiązane. W kotłowni zawór 3d który obniża temp podlogowki a przed nim wpierw te 3 grzejniki i cwu. Działa to dobrze tylko muszę zamontować druga pompę na górę żeby osiągnąć przepływy 1,5 litra. Ale jakoś się nie składa od 3 lat.

Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka

Gość berthold61
Opublikowano
13 godzin temu, KonradSzot napisał:

Mam pytanie odnośnie przepływów. Wydaje mi się że rozgryzłem tą instalację. Tak mi się tylko wydaję, ale jeśli się mylę to poprawcie proszę. Spędziłem dzisiaj cały dzień na powolnej regulacji zaworów itp i doszedłem do wniosku, że jeśli odkręcę zawory do OP na maksa to przepływy w poszczególnych pętlach są na poziomie 3-4 l/min. I wtedy na zasilaniu OP jest jakieś 23 stopnie (na kotle ustawione około 45). Jak poprzymykam zawory, tak, aby przepływ był na poziomie 1 l/min to na zasilaniu mam około 30 może 32°C, a na powrocie około 25 (jeśli oczywiście wierzyć wskazaniom termometrów). Nie wiem czy taki przepływ nie jest za mały. Gdybym go zwiększył, na powrocie byłaby wyższa temperatura i pomieszczenia na pewno by się nagrzewały, tylko że jak zwiększę to spada temperatura na zasilaniu i tak w kółko...

Na wiosnę muszę przerobić te rozdzielacze, bo nie chce mi się wierzyć, że każdy kto ma OP ma podobne problemy. 

Z góry dziękuję za odpowiedź. Wszystkim, którzy mi pomogli także dziękuję:)

Pewnie masz termostat założony , ja mam na belce zasilacza pompę i zawór 4 drogowy to nazywa się grupa pompowo mieszająca i wg mnie jest to najlepsza opcja bo ona działa swoim życiem nie zakłócając reszty ogrzewania a mam  też oprócz 90m2 podłogówki kilka kaloryferów , jak zawór 4 drogowy na belce ustawię na zasilanie np 30 stopni to jak bym przepływy nie regulował to zawsze jest te 30 stopni na zasilaniu ,

Opublikowano

@KonradSzot Po raz kolejny:

1/Przepływy na pętlach ustawiasz nie zaworem ani głowicą, tylko rotametrami (tymi "szklankami" na belce zasilającej. Unosisz czerwone zabezpieczenia i DELIKATNIE kręcisz rotametrem aż przepływy będą w granicach 1-1,2 . Pompę ustawiasz na jeden stały bieg, Jeśli to pompa "60"- zacznij od drugiego biegu.

2/Potem ustawiasz głowicą temperaturę, jaką chcesz uzyskać na zasilaniu podłogi. Kapilara na GÓRNEJ belce. Najczęściej jest tak, że "3" odpowiada 30C,  "2" - 20C itd - to już zależy od typu głowicy i zaworu. Jeśli przy ustawieniu na "3" - termometr na zasilaniu pokazuje np.35C, wtedy przykręcasz zawór na górnej belce. Jeśli mniej - odkręcasz stopniowo. Tak samo postępujesz, gdy głowica wyskalowana jest w stopniach 20C-50C. W ten sposób ustawisz proporcje zmieszania. 

3/Jeśli nie dogrzewa pomieszczeń - zwiększasz przepływ na rotametrze dla pętli danego pomieszczenia, jeśli przegrzewa - zmniejszasz.

Rezultaty po każdej zmianie ustawień po kilku-kilkunastu godzinach - nie minutach.

 

Opublikowano

Ad. 1.

Dokładnie tak robię. Zaworki na belce powrotnej otwarte na 100%, a na belce zasilającej reguluję przepływomierzami.

Pompę mam na 3 biegu. Może faktycznie za szybko się kręci... Spróbuję przełączyć na 2.

Ad. 2.

Kapilara jest na górnej, ale głowicę ściągnąłem żeby maksymalnie dużo ciepłej wody dostawało się na pętle OP. Zawór odcinający na powrocie jest otwarty na 100%, ale on jest 1/2" a cała reszta jest 1". Może on za bardzo dławi...

Ad.3.

Nie dogrzewa ale nie mogę zwiększyć przepływu bo spada temperatura na zasilaniu i nie mam możliwości jej zwiększenia - może powodem jest zbyt mały zawór na powrocie...

 

Po pracy spróbuję zrobić według Twoich instrukcji. Jeszcze jeśli możesz mi wytłumaczyć czy można uszkodzić głowicę termostatyczną? Rozkręciłem ją, przez przypadek, ale ją rozebrałem. Tzn. ściągnąłem pokrętło. Nie wiem jak ustawić "blokady" na obudowie, żeby uzyskać prawidłową pracę.

Kolejnasprawa to to, że głowicą Jet wyskalowana od 2 do 7. Na jej obudowie jest znaczek Honeywell, ale nie udało mi się znaleźć nigdzie jej wysterowania...

 

Opublikowano

To uniwersalna głowica- ma dość duży zakres nastawy- aż do 70C. Skok trzpienia jest tez spory, dlatego są plastikowe ograniczniki otwarcia, które uniemożliwiają całkowite odkręcenie głowicy. U Ciebie maksymalne otwarcie powinno być na 3,5-4. Puszczanie w podłogę 40 stopni to zły wybór.

Wniosek nasuwa się sam: jeśli przy przepływie 1,5 l/min i temperaturze zasilania poniżej 28-30 stopni nie dogrzewasz pomieszczeń, znaczy że masz zbyt duży rozstaw pętli w stosunku do strat, albo/i słabą izolację podłogi, ścian, stropu.  Znaczenie ma też średnica rur do/od rozdzielaczy. Generalnie instalacja zrobiona bez projektu, a to podstawa, żeby ogrzewanie podłogowe funkcjonowało prawidłowo. 

Opublikowano

Niestety dom kupiłem od dewelopera, więc na to co było wykonane pod wylewką nie miałem wpływu...

Myślisz, że da się to jakoś przerobić, żeby zaczęło działać sensownie?

Opublikowano

Pewnie miało być tanio....

Podczas regulacji musisz zrozumieć jedną rzecz: pompa "kręci" obiegiem w pętlach podłogówki ze stałym ciśnieniem zapewniającym stały przepływ. Zawór RTL dolny dopuszcza gorącą do podmieszania z powrotem podłogówki i tyle samo wraca powrotem do kotła. Jeśli na dolnej głowicy  ustawisz max 30 C , a górny zawór przymkniesz - to nic z tego nie będzie. Ustawiasz raz: głowica na "3,5" i górnym zaworem regulujesz tak, aby na zasilaniu uzyskać ok. 35 stopni. Potem zmniejszasz głowicą wg potrzeb, np. na 2,5-3. Na kotle co najmniej 20 stopni więcej niż temp. zasilania podłogówki. Jak pisałem wcześniej - efekt po kilku godzinach. 

Opublikowano

Ograniczeniem może być też  nie tyle zawór RTL (powinien być co najmniej 3/4 cala) co średnica rur do rozdzielacza. Tam jest PP20/1,9 czy PP25/2,3 ?

Opublikowano

Zawór RTL jest 3/4" lub 1". Nie jestem pewien. Rury PP są dużej średnicy. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się że jest większa jak 25mm, ale to muszę sprawdzić. Pex w podłodze to 16.

Wydaje mi się, teraz jak wytumaczyłeś mi pewne rzeczy, że ograniczeniem jest zawór zawór na powrocie. On jest niestety 1/2" :/

Opublikowano

No więc wszystko zrobiłem jak napisałeś @gmaj22

Sprawdziłem także i rura PP jest 32x4.4 a zawór na moje oko 3/4". Jedynym wąskim gardłem są te zaworki na powrocie:/ Może one za bardzo dławią przy pełnym otwarciu, ale tego nie wiem... Zobaczę za kilka godzin czy coś się poprawiło

Opublikowano

Jeszcze raz cześć.

Po wczorajszych zmianach niestety nie jest lepiej. Ściągnąłem jeden z zaworów odcinających na powrocie i go przedmuchem (myślałem że się zatkał:/), ale był czysty. 

Jak myślicie, jakie jest prawdopodobieństwo uszkodzenia/zatkania zaworu z głowicą termostatyczną? To jest ostatnia rzecz, która może powodować brak przepływu ciepłej wody:(

Opublikowano
W dniu 8.01.2019 o 10:59, gmaj22 napisał:

To uniwersalna głowica- ma dość duży zakres nastawy- aż do 70C. Skok trzpienia jest tez spory, dlatego są plastikowe ograniczniki otwarcia, które uniemożliwiają całkowite odkręcenie głowicy. U Ciebie maksymalne otwarcie powinno być na 3,5-4. Puszczanie w podłogę 40 stopni to zły wybór.

Wniosek nasuwa się sam: jeśli przy przepływie 1,5 l/min i temperaturze zasilania poniżej 28-30 stopni nie dogrzewasz pomieszczeń, znaczy że masz zbyt duży rozstaw pętli w stosunku do strat, albo/i słabą izolację podłogi, ścian, stropu.  Znaczenie ma też średnica rur do/od rozdzielaczy. Generalnie instalacja zrobiona bez projektu, a to podstawa, żeby ogrzewanie podłogowe funkcjonowało prawidłowo. 

Jeżeli mam przepływ 1,5l/min, grzeje tylko podłoga i zasilam ja temp 32-34 stopnie to znaczy że to wysoka temp?? Izolację mam raczej dobrą. Wątpię żeby temp 28 stopni ogrzac dom do 22-23 stopni.

Opublikowano

Hej. 

Wyczyściłem dzisiaj filtr siatkowy na powrocie i powiem ssczerze, że dla mnie to był w nim straszny syf (załączam zdjęcie).

Po tym zabiegu się poprawiło, ale dalej rezultat nie powala. Bawię się jeszcze krzywą grzewczą i w tym widzę rozwiązanie;)

Jeśli nie to niestety wyczerpują mi się już pomysły... Tzn pozostaje jeden. Założyć zawór 3D.

 

Ja miałem dzisiaj przed 16 na zasilaniu jakieś 32°C i niestety to było za mało. Zawór z głowicą otwarty na max. Przepływy w każdej pętli około 1.5 l/min przy nastawie pompy na 2 bieg.

IMG_20190109_154000.jpg

IMG_20190109_153944.jpg

IMG_20190109_153951.jpg

Opublikowano

Witam.

Oczywiście ogrzewanie po wyczyszczeniu filtra zaczęło działać. Zmieniłem jeszcze tylko krzywą grzewczą.

Wszystko działa super.

Temat można uznać za zamknięty.

Jeszcze raz wszystkim bardzo dziękuję za pomoc.

Opublikowano

A można podpiąć się pod temat z swoimi problemami z podlogowka?

Otóż mam około 120m2 ogrzewania podlogowego oraz 6 grzejnikow. Na podlogowke idzie zawor trojdrozny(chyba tak się nazywa) z zakresem temp. 20-43 st Afriso dn20  pn10 kvs 2.5 . Grzejniki są "obsługiwane" przez zawor 4d. Na piecu 65st, podlogowka na max 43st. 

Skrzynia podlogowki sklada się z 10obiegow po 100mb każdy ( jeden ma 110mb). Temp na powrocie 20st a w domu 18-19 st...... Przepływ wody w skrzyni na każdym obiegu poniżej 0.5L/min.... Co może być przyczyną tak niskiej temp? Dodam tylko że mam stary dom i jeszcze nie ocieplony. 

Opublikowano
13 minut temu, Fcliverpool1214 napisał:

Co może być przyczyną tak niskiej temp? Dodam tylko że mam stary dom i jeszcze nie ocieplony. 

Za mały Kvs zaworu 3-D, powinien być Kvs 6 lub więcej , nawet 10 będzie OK.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.