Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Jakie średnice rur ?Modernizacja instalacji i kotłowni.


CIHYMUR

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam . Jestem w trakcie modernizacji kotłowni. Zdemontowałem kocioł który znajdował się na drugim piętrze. Kotłownia teraz będzie w piwnicy. Zmęczyło mnie noszenie węgla  i codzienne rozpalanie. .Jakie średnice rur zastosować po odejściu z kotła ? Kocioł ma wyjścia dwa, na 1''.(sztoker 12 kW) jeszcze nie kupiłem. Rury zasilające  C.O chciałbym dać alupex FI 20mm żeby nie było łączenia , ponieważ będą się znajdowały w przewodzie wentylacyjnym. Jaką pompę polecacie do takiej instalacji? Pozdrawiam  wszystkich czytających.

WP_20180525_23_09_16_Pro.jpg

Opublikowano

Ponadto naczynie wzbiorcze musi być zasilane rurą metalową - czyli stal lub miedź.

Ciekaw jestem jak w takim przewodzie wentylacyjnym będzie się wychładzała taka rura?

Wg mnie tylko stal 1" lub miedź Cu28. oczywiście bardzo dobrze zaizolowane.

Tylko wtedy praktycznie dojdzie do zatkania przewodu wentylacyjnego.

 

PS

To budynek wielorodzinny - ciekaw jestem też opinii kominiarskiej na temat prowadzenia rur w przewodzie wentylacyjnym.

Ponadto inni mieszkańcy i administracja też mają coś do powiedzenia w tej materii.

Opublikowano

Dziękuję za szybki odzew. A alupex 32mm ? to odpowiednik 1''?Tylko na zasilanie i powrót  C.O.

Do naczynia  wzbiorczego 1''w stali ocynkowanej a powrót C.W.U alupex 32mm. 

Czy tak mogło by być?

Przewód będzie zatkany i będzie służył tylko do tego celu, inni mieszkańcy budynku mają swoje przewody wydzielone.Myślę że nie będzie mi kominiarz robił problemów.(to mój stary przewód dymowy tak dokładnie 14x14)

Opinii kominiarskiej jeszcze nie znam , ale podzielę się jak się dowiem. Czekam na wolny termin kominiarza.

PS.  10,6 kW to moc kotła jaka jest potrzebna do ogrzania tego mieszkania( wg. kalkulatora -ciepło właściwe)

 

 

Opublikowano

Rura która idzie do naczynia musi być metalowa, pozostałe mogą być z PEX-a 32.

 

Oprócz kominiarza zgodę na likwidację funkcji tego kanału wentylacyjno- dymowego musi dać administracja budynku.

Opublikowano

Dzięki. 

Administracji budynku nie ma . Jest to dom w którym mieszkają trzy rodziny -każdy ma swoje piętro. I każdy jest właścicielem. Z sąsiadami się już dogadałem . Przebijam się przez ścianę do sąsiadki ale w piwnicy, wg rys, 4,4m długości w poziomie pod sufitem.

Po rozwianiu wątpliwości z przekrojem rur  mam dylemat jakie pompy zastosować.

Opublikowano

Żeby zminimalizować koszty czy mógłbym zastosować pompę którą posiadam,  i gdzie ją zastosować .Do C.W.U ?

Pompa nazywa sie Grundfos ups 15/50 tylko nie mam pojęcia co to oznacza. Mogę wstawić fotkę jeśli potrzeba.

Opublikowano

Jeszcze zastanawiam się nad umieszczeniem pompy na powrocie C.W.U  w kotłowni -(tak by było łatwiej). ALE może się instalacja zapowietrzać ,ponieważ odpowietrznik przy bojlerze będzie po stronie ssawnej pompy. 

Czy dobrze wnioskuje?

 

Opublikowano

Pompa UPS 15/50 to pompa 3 biegowa z jakiegoś kotła gazowego co nie przeszkadza do zastosowania w inst CO/CWU.

Zastosuj ją najlepiej do grzania CW.

Schemat który podałeś na początku był dobry i nic bym nie przerabiał w pompach od CW., jak dasz pompą od CW na powrocie to zbiornik przelewowy  będzie musiał iść dużo wyżej - dla tej pompy ok 3m nad bojler.

 

Opublikowano

Dziękuję Ci sambor. Jesteś nieoceniony. 

Już jedną instalacje zrobiliśmy razem. W 2014 r

Pora na kolejną w moim domu, lecz nie myślałem że tak szybko dostanę odpowiedzi.

Teraz czeka mnie dużo pracy i zakupów. Lepiej jest kupić pompę z autoadapt ? Czy bez, do mojej instalacji .

Ceny są różne i wolałbym nie wywalić kilku stów na darmo . 

Opublikowano

Nie mam głowic termostatycznych na grzejnikach, tylko zwykłe . Więc kupię pompę 25/40 bez funkcji autoadapt, a za oszczędzone pieniądze kupię siłownik elektryczny do zaworu mieszającego. 

Zawór mieszający o średnicy 1'' i siłownik najlepiej tej samej firmy co zawór ? Czy nie ma znaczenia?

Co ewentualnie moglibyście polecić ? 

Może coś dodać do tego ''schematu'' aby lepiej działało ? Jakieś sugestie? Np ocynk czy miedź?

Sam nie wiem , dosyć trudno będzie to wykonać w przewodzie kominowym : chodzi mi o skręcanie rur 1'' i wkładanie ich od góry przez komin tym bardziej że wykonuje to sam. Jakieś sugestie? Jestem otwarty na propozycję.

 

Opublikowano

Mam wątpliwości czy zaw 4-D 1" będzie prawidłowo działał na obiegu kotłowym, ja montowałbym min 5/4".

Co do siłownika to musi być on albo tego samego producenta albo dedykowany do danego modelu.

Ocynku w  CO nie zaleca się stosować - czyli miedź lub stal czarna.

Opublikowano

Na forum bylo już kilka razy napisane, że obieg kotłowy 1" bez pompy w kotłach do 12 kW powinien działać bez problemu. Czy jednak działa on wtedy byle jak i pompa musi być obowiązkowo bez względu na moc kotła?

Opublikowano

Jak się dołoży pompę to będzie realizowana)Tak czy inaczej aby zabezpieczyć kocioł przed niską temp.powrotu przy zaworze 4D można próbować osiągnąć to na grawitacji a wtedy rozmiar samego  zaworu jak i rur w obiegu kotłowym jak wyjście z kotła tu 5/4" albo dać dodatkową pompą kotłową i wtedy zawór i rury mogą być 1" to pewniejszy sposób,z grawitacją różnie to bywa.Jednym słowem sugeruje jak jeszcze nie ma zaworu 4D kupić 5/4",masakra cenowa jeżeli chodzi o zaw.4D zaczyna się od 6/4";) ewentualną pompę zawsze można później dołożyć gdyby nie działało poprawnie

Opublikowano

Wyjście i powrót do kotła w tym modelu kotła  jw. napisałem to jest 1''.Wyjście z kotła ,króćce 2x1'' i powrót do kotła 2x1'' Zawór mieszający dać 5/4'' i powrót z pompą kotłową, rurą 1''.  I będzie śmigać?  Poszukam DTR kotła, i wkleję.

 

Opublikowano

Autor tematu przenosi kotłownie, więc pytanie o to jak było w poprzednim miejscu jest  jak najbardziej na miejscu.

Jeżeli na grzejniki będą podawane temp rzędu 40- 50C to przy temp na kotle ok 65C ochrona będzie zapewniona, przy niższych temp na kotle ochrony może nie być.

A najlepsze jak na kotle będzie ok 55C i ochrona będzie rzędu 54C - to wtedy grzania nie ma gdyż z pustego i Salomon nie naleje a i pompa kotłowa wtedy też nic nie da, gdyż zawór 4D będzie otwarty na 100% na instalację.

Nie zapominajcie że zaw 4-D realizuje ttylko 1 funkcję albo ochronę powrotu albo temp wody podawanej na instalację ,

przy sterowaniu czujnikiem temp zewnętrznej  czy będzie pompa kotłowa czy jej nie będzie to mniej istotne, ważne aby zapewnić tą moc potrzebna do ogrzania domu.

10kW mocy z deltą 15C to nie jest dużo ok 0,6m3/h .

Wg mnie to dać 4D  5/4" na krótkich rurach i będzie działać jak potrzeba.

Opublikowano

1)Ok. załapałem ,jeśli zawór mieszający 1'' to z pompą kotłową .

2) jeśli zawór mieszający na grawitacji to lepiej jest dać większej średnicy;  minimum 5/4'' (i tak też wolałbym zrobić bez dodatkowej pompy.)

3) W poprzedniej wersji miałem tak: miarkownik ciągu ustawiałem na 60*C i temperatura na termometrze powrotu była 55-58*C. Z tym że to małe pomieszczenie i bardzo krótki obieg na bojler.

4) W cieplejsze dni ustawiałem mniejszą temperaturę o 5*C czyli 55 na miarkowniku i analogicznie w zimniejsze np -20*C na zewnątrz miarkownik szedł na 70*C ale kocioł i tak nie dobijał tej temperatury. Po prostu była tzw. krótsza bezwładność.

WP_20180523_15_42_26_Pro.jpg

Opublikowano

1) Teraz wygląda to tak: 

WP_20180523_20_51_36_Pro.jpg

Opublikowano

Jak będziesz kupował ten zawór 4-D to bierz taki, który ma jak największy przepływ , gdyż w szerokiej ofercie rynkowej są zaw o mniejszym Kvs  np zaw 4D 3/4 z przyłączami 5/4"  będzie miał dużo mniejsze Kvs niż prawdziwy zaw 5/4".

Opublikowano

szkic schematu

WP_20180527_12_17_47_Pro.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.