CIHYMUR Opublikowano 25 Maja 2018 #1 Opublikowano 25 Maja 2018 Witam . Jestem w trakcie modernizacji kotłowni. Zdemontowałem kocioł który znajdował się na drugim piętrze. Kotłownia teraz będzie w piwnicy. Zmęczyło mnie noszenie węgla i codzienne rozpalanie. .Jakie średnice rur zastosować po odejściu z kotła ? Kocioł ma wyjścia dwa, na 1''.(sztoker 12 kW) jeszcze nie kupiłem. Rury zasilające C.O chciałbym dać alupex FI 20mm żeby nie było łączenia , ponieważ będą się znajdowały w przewodzie wentylacyjnym. Jaką pompę polecacie do takiej instalacji? Pozdrawiam wszystkich czytających.
odpowietrznik Opublikowano 25 Maja 2018 #2 Opublikowano 25 Maja 2018 Jeżeli moc grzejników jaka widnieje na schemacie to 10,6kW to rura PEX fi.20 jest zdecydowanie za mała
sambor Opublikowano 26 Maja 2018 #3 Opublikowano 26 Maja 2018 Ponadto naczynie wzbiorcze musi być zasilane rurą metalową - czyli stal lub miedź. Ciekaw jestem jak w takim przewodzie wentylacyjnym będzie się wychładzała taka rura? Wg mnie tylko stal 1" lub miedź Cu28. oczywiście bardzo dobrze zaizolowane. Tylko wtedy praktycznie dojdzie do zatkania przewodu wentylacyjnego. PS To budynek wielorodzinny - ciekaw jestem też opinii kominiarskiej na temat prowadzenia rur w przewodzie wentylacyjnym. Ponadto inni mieszkańcy i administracja też mają coś do powiedzenia w tej materii.
CIHYMUR Opublikowano 26 Maja 2018 Autor #4 Opublikowano 26 Maja 2018 Dziękuję za szybki odzew. A alupex 32mm ? to odpowiednik 1''?Tylko na zasilanie i powrót C.O. Do naczynia wzbiorczego 1''w stali ocynkowanej a powrót C.W.U alupex 32mm. Czy tak mogło by być? Przewód będzie zatkany i będzie służył tylko do tego celu, inni mieszkańcy budynku mają swoje przewody wydzielone.Myślę że nie będzie mi kominiarz robił problemów.(to mój stary przewód dymowy tak dokładnie 14x14) Opinii kominiarskiej jeszcze nie znam , ale podzielę się jak się dowiem. Czekam na wolny termin kominiarza. PS. 10,6 kW to moc kotła jaka jest potrzebna do ogrzania tego mieszkania( wg. kalkulatora -ciepło właściwe)
sambor Opublikowano 26 Maja 2018 #5 Opublikowano 26 Maja 2018 Rura która idzie do naczynia musi być metalowa, pozostałe mogą być z PEX-a 32. Oprócz kominiarza zgodę na likwidację funkcji tego kanału wentylacyjno- dymowego musi dać administracja budynku.
CIHYMUR Opublikowano 26 Maja 2018 Autor #6 Opublikowano 26 Maja 2018 Dzięki. Administracji budynku nie ma . Jest to dom w którym mieszkają trzy rodziny -każdy ma swoje piętro. I każdy jest właścicielem. Z sąsiadami się już dogadałem . Przebijam się przez ścianę do sąsiadki ale w piwnicy, wg rys, 4,4m długości w poziomie pod sufitem. Po rozwianiu wątpliwości z przekrojem rur mam dylemat jakie pompy zastosować.
CIHYMUR Opublikowano 26 Maja 2018 Autor #8 Opublikowano 26 Maja 2018 Żeby zminimalizować koszty czy mógłbym zastosować pompę którą posiadam, i gdzie ją zastosować .Do C.W.U ? Pompa nazywa sie Grundfos ups 15/50 tylko nie mam pojęcia co to oznacza. Mogę wstawić fotkę jeśli potrzeba.
CIHYMUR Opublikowano 26 Maja 2018 Autor #9 Opublikowano 26 Maja 2018 Jeszcze zastanawiam się nad umieszczeniem pompy na powrocie C.W.U w kotłowni -(tak by było łatwiej). ALE może się instalacja zapowietrzać ,ponieważ odpowietrznik przy bojlerze będzie po stronie ssawnej pompy. Czy dobrze wnioskuje?
sambor Opublikowano 26 Maja 2018 #10 Opublikowano 26 Maja 2018 Pompa UPS 15/50 to pompa 3 biegowa z jakiegoś kotła gazowego co nie przeszkadza do zastosowania w inst CO/CWU. Zastosuj ją najlepiej do grzania CW. Schemat który podałeś na początku był dobry i nic bym nie przerabiał w pompach od CW., jak dasz pompą od CW na powrocie to zbiornik przelewowy będzie musiał iść dużo wyżej - dla tej pompy ok 3m nad bojler.
CIHYMUR Opublikowano 26 Maja 2018 Autor #11 Opublikowano 26 Maja 2018 Dziękuję Ci sambor. Jesteś nieoceniony. Już jedną instalacje zrobiliśmy razem. W 2014 r Pora na kolejną w moim domu, lecz nie myślałem że tak szybko dostanę odpowiedzi. Teraz czeka mnie dużo pracy i zakupów. Lepiej jest kupić pompę z autoadapt ? Czy bez, do mojej instalacji . Ceny są różne i wolałbym nie wywalić kilku stów na darmo .
sambor Opublikowano 26 Maja 2018 #12 Opublikowano 26 Maja 2018 Jak masz głowice termostatyczne na grzejnikach to autoadapt jest przydatny, jak nie masz głowic termo to nie warto się pchać w koszta.
CIHYMUR Opublikowano 26 Maja 2018 Autor #13 Opublikowano 26 Maja 2018 Nie mam głowic termostatycznych na grzejnikach, tylko zwykłe . Więc kupię pompę 25/40 bez funkcji autoadapt, a za oszczędzone pieniądze kupię siłownik elektryczny do zaworu mieszającego. Zawór mieszający o średnicy 1'' i siłownik najlepiej tej samej firmy co zawór ? Czy nie ma znaczenia? Co ewentualnie moglibyście polecić ? Może coś dodać do tego ''schematu'' aby lepiej działało ? Jakieś sugestie? Np ocynk czy miedź? Sam nie wiem , dosyć trudno będzie to wykonać w przewodzie kominowym : chodzi mi o skręcanie rur 1'' i wkładanie ich od góry przez komin tym bardziej że wykonuje to sam. Jakieś sugestie? Jestem otwarty na propozycję.
sambor Opublikowano 26 Maja 2018 #14 Opublikowano 26 Maja 2018 Mam wątpliwości czy zaw 4-D 1" będzie prawidłowo działał na obiegu kotłowym, ja montowałbym min 5/4". Co do siłownika to musi być on albo tego samego producenta albo dedykowany do danego modelu. Ocynku w CO nie zaleca się stosować - czyli miedź lub stal czarna.
odpowietrznik Opublikowano 27 Maja 2018 #15 Opublikowano 27 Maja 2018 Jak zawór 4D 1" to dołożyć kolejną pompę na powrocie 4D-kocioł.Jak ma być realizowana ochrona kotła przed korozją niskotemp?
ManiekWRC Opublikowano 27 Maja 2018 #16 Opublikowano 27 Maja 2018 Na forum bylo już kilka razy napisane, że obieg kotłowy 1" bez pompy w kotłach do 12 kW powinien działać bez problemu. Czy jednak działa on wtedy byle jak i pompa musi być obowiązkowo bez względu na moc kotła?
odpowietrznik Opublikowano 27 Maja 2018 #17 Opublikowano 27 Maja 2018 Jak się dołoży pompę to będzie realizowana)Tak czy inaczej aby zabezpieczyć kocioł przed niską temp.powrotu przy zaworze 4D można próbować osiągnąć to na grawitacji a wtedy rozmiar samego zaworu jak i rur w obiegu kotłowym jak wyjście z kotła tu 5/4" albo dać dodatkową pompą kotłową i wtedy zawór i rury mogą być 1" to pewniejszy sposób,z grawitacją różnie to bywa.Jednym słowem sugeruje jak jeszcze nie ma zaworu 4D kupić 5/4",masakra cenowa jeżeli chodzi o zaw.4D zaczyna się od 6/4";) ewentualną pompę zawsze można później dołożyć gdyby nie działało poprawnie
CIHYMUR Opublikowano 27 Maja 2018 Autor #18 Opublikowano 27 Maja 2018 Wyjście i powrót do kotła w tym modelu kotła jw. napisałem to jest 1''.Wyjście z kotła ,króćce 2x1'' i powrót do kotła 2x1'' Zawór mieszający dać 5/4'' i powrót z pompą kotłową, rurą 1''. I będzie śmigać? Poszukam DTR kotła, i wkleję.
sambor Opublikowano 27 Maja 2018 #19 Opublikowano 27 Maja 2018 Autor tematu przenosi kotłownie, więc pytanie o to jak było w poprzednim miejscu jest jak najbardziej na miejscu. Jeżeli na grzejniki będą podawane temp rzędu 40- 50C to przy temp na kotle ok 65C ochrona będzie zapewniona, przy niższych temp na kotle ochrony może nie być. A najlepsze jak na kotle będzie ok 55C i ochrona będzie rzędu 54C - to wtedy grzania nie ma gdyż z pustego i Salomon nie naleje a i pompa kotłowa wtedy też nic nie da, gdyż zawór 4D będzie otwarty na 100% na instalację. Nie zapominajcie że zaw 4-D realizuje ttylko 1 funkcję albo ochronę powrotu albo temp wody podawanej na instalację , przy sterowaniu czujnikiem temp zewnętrznej czy będzie pompa kotłowa czy jej nie będzie to mniej istotne, ważne aby zapewnić tą moc potrzebna do ogrzania domu. 10kW mocy z deltą 15C to nie jest dużo ok 0,6m3/h . Wg mnie to dać 4D 5/4" na krótkich rurach i będzie działać jak potrzeba.
CIHYMUR Opublikowano 27 Maja 2018 Autor #20 Opublikowano 27 Maja 2018 1)Ok. załapałem ,jeśli zawór mieszający 1'' to z pompą kotłową . 2) jeśli zawór mieszający na grawitacji to lepiej jest dać większej średnicy; minimum 5/4'' (i tak też wolałbym zrobić bez dodatkowej pompy.) 3) W poprzedniej wersji miałem tak: miarkownik ciągu ustawiałem na 60*C i temperatura na termometrze powrotu była 55-58*C. Z tym że to małe pomieszczenie i bardzo krótki obieg na bojler. 4) W cieplejsze dni ustawiałem mniejszą temperaturę o 5*C czyli 55 na miarkowniku i analogicznie w zimniejsze np -20*C na zewnątrz miarkownik szedł na 70*C ale kocioł i tak nie dobijał tej temperatury. Po prostu była tzw. krótsza bezwładność.
sambor Opublikowano 27 Maja 2018 #22 Opublikowano 27 Maja 2018 Jak będziesz kupował ten zawór 4-D to bierz taki, który ma jak największy przepływ , gdyż w szerokiej ofercie rynkowej są zaw o mniejszym Kvs np zaw 4D 3/4 z przyłączami 5/4" będzie miał dużo mniejsze Kvs niż prawdziwy zaw 5/4".
odpowietrznik Opublikowano 27 Maja 2018 #23 Opublikowano 27 Maja 2018 A ja bym nie robił na zaw.4D tylko na pompie kotłowej wtedy musi działać,łaski nie robi)
odpowietrznik Opublikowano 27 Maja 2018 #25 Opublikowano 27 Maja 2018 Obieg kotłowy rury 5/4" ileż tych rur tam wejdzie? Sam obieg kotłowy jak najkrótszy,wskazane użyć "hamburgery"zamiast kolan Zawór różańcowy zbyteczny,więcej problemów niż pożytku Zawór zwrotny za 4D też zbyteczny
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.