nevo Opublikowano 27 Stycznia 2018 #1 Opublikowano 27 Stycznia 2018 Witam, próbuję się przygotować na czas, kiedy mój stary kocioł na miał padnie (ma już swoje lata) i będę musiał zmodernizować instalacje C.O dla kotła kl.5. Jako, że od dłuuuższego czasu czytam namiętnie to forum, naskrobałem schemat mojej istniejącej instalacji oraz projekt nowej. (na podstawie informacji z tego forum :)) Stan istniejący: - stara instalacja C.O. , stalowe grube rury z pompą CO. -brak CWU- uważam, że nie opłaca mi się iść w koszty- wodę ogrzewam gazową termą przepływową - grzejniki stare, żeliwne bez głowic termostatycznych - wymagana moc kotła wg ciepło właściwe dla kotła podajnikowewgo 17kW z perspektywą spadku do ok. 15KW ze względu na planowane ocieplenie stropu nad piwnicą Co chcę osiągnąć? : -dostosowanie instalacji do kotła kl.5 (myślę o SKAM PV 20, albo SAS SOLID 19, RBR-K)- w tej kolejności. - grawitacyjny obieg kotłowy (jedna pompa w instalacji)- jak się tylko da -zastosowanie zaworu 4D do regulacji temp. na instalacji- wolę nie pchać się w głowice termostatyczne przy grzejnikach -jak najmniejszy możliwy zakres przeróbek, ze względu na konieczność spawania gazowego rur stalowych dużych średnic -bardzo mi zależy na nie pchaniu się z żadne UPSy- wiadomo koszty- jak nie będzie prądu to przynajmniej chcę aby nic nie wybuchło :) Mam pytanie do Szanownych Kolegów- - co jest źle na projektowym schemacie- a na pewno jest coś źle... ) - czy zawór różnicowy na pewno nie jest konieczny w moim projektowym schemacie. Dodam, że bardzo mi zależy na zastosowaniu grawitacyjnego obiegu kotłowego i awaryjnej pracy instalacji - także na grawitacji. Jak nie będzie prądu to kocioł i tak stanie bo nie będzie nadmuchu i podawania paliwa ale ze względu na spory zład wody chcę, aby instalacja jeszcze przez jakiś czas oddawała zgromadzone ciepło. Dlatego wsadziłem ten zawór różnicowy.
sambor Opublikowano 28 Stycznia 2018 #2 Opublikowano 28 Stycznia 2018 Poprawić podłączenie naczynia przelewowego - tak jak na rys poniżej i ZB 2,5 zmienić na 1,5bara
nevo Opublikowano 28 Stycznia 2018 Autor #3 Opublikowano 28 Stycznia 2018 Dobra to zmieniam to podłączenie do NW. A reszta jest dobrze? Czy grawitacja będzie działać sprawnie na 5/4 cala.? Taka jest średnica wyjścia z kotła. A i jeszcze jedno. Wyczytałem, że ZAWÓR 4D 5/4 cala może być za duży do mocy 20KW. Jak podłączę siłownik to być może będzie on działał cały czas otwierając i zamykając trochę .. Nie wiem czy mi się dobrze wydaje. Proszę powiedzcie coś o tym
henryk1953 Opublikowano 28 Stycznia 2018 #4 Opublikowano 28 Stycznia 2018 Przy tak podłączonych powrotach (idą do góry do zaworu 4D )grawitacja nie zadziała. Grawitacja jest wskazana przy kotle zasypowym ,przy podajniku zbędna -
sambor Opublikowano 28 Stycznia 2018 #5 Opublikowano 28 Stycznia 2018 Z tego co piszę autor tematu to instalacja już jest, robi tylko kotłownię, czyli sprawy obiegu na grawitacji czy na pompie są rzeczą wtórną.
nevo Opublikowano 28 Stycznia 2018 Autor #6 Opublikowano 28 Stycznia 2018 Poprawiłem schemat. Odcinek powrotu "do góry" będzie musiał być ok 0,5 m max. Tak idą rury w kotłowni a wysokość pieca dla skam pv to ~1,1 m. Wysokość do krućca zasilania wyjdzie pewnie około 1m nad posadzką. Także teraz to już nie wiem z tą grawitacją.
nevo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Autor #7 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Miałbym jeszcze jedno pytanie. Czy taki schemat z zaworem 3d i bypasem z różnicówką może zadziałać na grawitacji. Oczywiście w warunkach awaryjnych- braku prądu.? Czy może to mój chory wymysł? :)
henryk1953 Opublikowano 29 Stycznia 2018 #8 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Po co ci ta grawitacja przy kotle 5klasy ? Zeby była grawitacja to musi coś tą grawitację napędzać przy zasypowcu to jest palący wsad ,przy 5klasie ci wygaśnie i tylko przez chwilkę będziesz miał tą grawitację szczątkową.
nevo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Autor #9 Opublikowano 29 Stycznia 2018 No i chyba kolega henryk mnie przekonał. Zawsze myślałem, że sprawna instalacja grawitacyjna no jest coś czego nie należy się pozbywać. Skoro już jest to chciałem to wykorzystać, a tak redukuję się do współczesnej instalacji cienkorurowej, bez możliwości awaryjnego obiegu grawitacyjnego. P.S. ten schemat z postu #7 jest OK czy żle?
henryk1953 Opublikowano 29 Stycznia 2018 #10 Opublikowano 29 Stycznia 2018 A jak będziesz regulował temperaturę w pomieszczeniach? przeciez nie chcesz termostatów.przy grzejnikach.
hajtaler428 Opublikowano 29 Stycznia 2018 #11 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Dobre pytanie - schemat jest ok jeśli zlikwidujesz bajpas z zr ale bez termostatów to w domu sauna.
nevo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Autor #12 Opublikowano 29 Stycznia 2018 I tym sposobem dochodzę do pomysłu nr 1 czyli zawór 4d i chyba muszę dołożyć pompę kotłową. Jak sądzicie, czy obieg kotłowy 1" wystarczy czy zrobić jednak 5/4 do taka jest średnica wyjścia z pieca?
shogunzlasa Opublikowano 29 Stycznia 2018 #13 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Daj zawór 3D na grzejniki i pompę kotłową..
nevo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Autor #14 Opublikowano 29 Stycznia 2018 W sensie 3D jako rozdzielanie (montowany na zasilaniu) i pompę kotłową? A co z ochroną powrotu? Na tym mi bardziej zależy jeśli już.. Dlatego myślałem o 4D ale to oznacza przeróbkę NW. Przy 3D chyba mogłoby zostać jak jest.. Jak myślicie?
shogunzlasa Opublikowano 29 Stycznia 2018 #15 Opublikowano 29 Stycznia 2018 https://obrazki.elektroda.pl/1864266300_1505825203.jpgPompa kotłowa to jest ochrona powrotu.4D sobie daruj - główna zaleta to sterowanie temp i ochrona BEZ pompy - jak masz wstawiać pompę to po cholerę 4D. Pompę do 4D się wstawia jak już jest się w d.... bo się nie dało 3D i pompy kotłowej...Zamiast pompy kotłowej możesz dać CWU na stałe i też będzie hulać.
nevo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Autor #16 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Czy przy twojej propozycji moje NW może zostać tam gdzie jest (schemat post #1), tzn nad najwyższym grzejnikiem wpięte do instalacji czy musi być osobna rura bezpośrednio z kotła.?
shogunzlasa Opublikowano 29 Stycznia 2018 #17 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Norma normą - brak zaworów na całej długości + 25 mm wewnątrz - jak grzejniki są na 1nym poziomie to możesz wyprowadzić zasilanie mieszacza z głównego pionu do NW, a do jednego grzejnika machnąć termostat. Tym sposobem będzie prosto z kotła do NW bez zaworów. Jak nie to osobna rura.
hajtaler428 Opublikowano 29 Stycznia 2018 #18 Opublikowano 29 Stycznia 2018 żeby naczynie mogło zostać podłączone do pionu to pompa musi być na powrocie więc jeśli chcesz do tego zawór 3d do ochrony powrotu to wraca opcja schematu z postu #7 czyli termostaty na grzejniki lub sprzęgło i zawór 3d +pompa do obniżenia temp na grzejniki najlepsz opcja to tak jak pisał shogun - 3d na CO i pompa kotłowa
nevo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Autor #19 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Narysowałem schemat ale nie wiem czy te ZZ na powrocie są dobrze. No i oczywiście NW wiem że teaz musi być dodatkowa rura. Jaksie średnie dać na obiegu kotłowym? 1" czy 5/4?
hajtaler428 Opublikowano 29 Stycznia 2018 #20 Opublikowano 29 Stycznia 2018 1" w obiegu kotłowym w zupełności wystarczy, może być nawet 3/4"(mowa o samej spince zasilania z powrotem ) za pompą kotłową zawór grzybkowy lub zasuwa do regulacji przepływu
nevo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Autor #21 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Wersja ostateczna. Prośba o sprawdzenie umiejscowienia ZZ. Jaki zawór 3D dać . DN20 czy DN25?
sambor Opublikowano 29 Stycznia 2018 #22 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Sprawdź ten schemat z nim jest coś nie tak.
odpowietrznik Opublikowano 30 Stycznia 2018 #23 Opublikowano 30 Stycznia 2018 Źle usytuowany zawór 3D
gmaj22 Opublikowano 30 Stycznia 2018 #24 Opublikowano 30 Stycznia 2018 3D to akurat najmniejszy problem, choć rzeczywiście pompa nie może być od tego króćca 3D. To, o czym pisze @sambor to najpewniej fakt, że powroty obiegów za 3D muszą się łączyć przed trójnikiem podmieszania do 3D. Coś w ten deseń:
nevo Opublikowano 30 Stycznia 2018 Autor #25 Opublikowano 30 Stycznia 2018 Źle usytuowanyw sensie obrotu? Bo nie rozumiem. Co do zaworu kulowego na by-pasie podmieszania przed 3D. Nie dawać go? Wykasowałeś go Gmaj22. A średnice rur tak na oko, ok? Planuję jednak dać 3D calówkę bo DN20 może być przymałe ale znam sie. P.S. Sorki, że się pojawiam tylko wieczorami ale sami wiecie- praca. :)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.