Skocz do zawartości
IGNOROWANY

piec kostrzewy warmet SDS ceramik


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@sambor

Jak będzie mocno rwało z komina(ceramiczny fi 200) to się wstawi RCK. Nigdy w życiu nie paliłem na miarkowniku, więc zerowe doświadczenie. Kiedyś tam w Kostrzewie ustawiałem klapkę na sztywno, żeby palilo się na naturalnym ciągu, ale to trzeba 24/dobę siedzieć przy kotle i co chwilę korygować. Dość szybki był powrót na dmuchawę.  

Jutro, albo w piątek ma do mnie dojechać. Jak kogoś ten kocioł interesuje to mogę porobić szczegółowe fotki, każdy zakamarek. Jak zbudowany jest palnik, itd. Albo założę nowy temat z tym kotłem, wstawię fotki i możecie sobie dyskutować o ile ktoś zechce. 

Opublikowano

W Ceramiku 18,5 kW był stalowy zawór 4D DN40, bo takie wychodziły króćce z kotła. Moim zdaniem 12 lat temu "hydraulik" popełnił błąd, bo było takie przeświadczenie, że ile cali wychodzi z kotła taki ma być zawór 4D. Skoro instalacja jest miedziana, mały zład wody, obieg wymuszony pompowy, po co montował tak duży zawór 4D z dużym KVS, który ciężko jest wysterować. Dać się da, ale malutki ruch wajchą i duża zmiana temperatury wyściowej na grzejniki. 
Teraz co był hydraulik powiedział, że przy tej instalacji i kotle 11 kW wystarczy jak wszystko zostanie zrobione 3/4 cala. Tak trochę boję się dawać 4D 3/4 cala, ale błędem nie będzie jak zostatnie zamontowany zawór 4D 1 cal z KVS 10? Według poniższego wykresu dla zaworu 4D, instalacji grzejnikowej i mocy kotła 11 kW to nawet zawór 4D 3/4 cala jest za duży, bo KVS grubo poniżej 6,3. Zaworów 4D poniżej 6,3 KVS nie ma. 
@sambor

Twoim zdaniem iść w 4D 3/4 cala, czy 1 cal? Wydaje mi się, że 1 cal nic tu nie szkodzi, tylko będzie mniej sterowalny. 

nomogramy_ARV_ProClick.png

Opublikowano

1 cal to minimum, a Kvs to jednostka umowna, radzę sprawdzić co ona oznacza,

Jak jeszcze ma obieg kotłowy na grawitacji latać to 4-D i rury 1" jest minimum.

34 minuty temu, emigrant napisał:

Moim zdaniem 12 lat temu "hydraulik" popełnił błąd, bo było takie przeświadczenie, że ile cali wychodzi z kotła taki ma być zawór 4D.

Tak się robiło i takie były zalecenia przy pracy grawitacyjnej obiegu kotłowego

 

35 minut temu, emigrant napisał:

Teraz co był hydraulik powiedział, że przy tej instalacji i kotle 11 kW wystarczy jak wszystko zostanie zrobione 3/4 cala.

A teraz takich mądrali hydraulicznych mamy, niech robi, tylko zapłacisz mu jak będzie działać.

Dod pytanie robisz obieg kotłowy na pompie? 

Jak tak, to po co?

Opublikowano (edytowane)

Nie, obiegu kotłowego na pompie nie było i nie będzie. OK, kumam, ten 4D DN40 był po to, żeby latał krótki obieg kotłowy grawitacyjnie przez zawór 4D na grubych rurach. Rzeczywiście tak było/jest. 

Edytowane przez emigrant
Opublikowano (edytowane)

Z tego nowego? 1,5 cala - info od producenta jak dzwoniłem do nich. Warto po 12 latach wymienić na nowy ten 4D stalowy 1,5 cala? On strasznie wielki i ciężki jak cholera. Ciekawie jak tam uszczelnienia po tylu latach - czy nie ma lewych "przecieków". Jakby nowy to tak bezpiecznie do tego kotła 11 kW 4D 1 1/4 cala chyba styka? Rury stalowe 1 1/4 na ten krótki obieg kotłowy. Czy jednak pojechać 1,5 cala na tym obiegu i do tego 4D znowu 1,5 cala?

BTW, po co ten grawitacyjny obieg kotłowy? Skoro i tak za chwilę włącza się pompa. Rozpalam kocioł, nagrzewa się do 45 stopni i włącza się pompka obiegowa. Czemu ma służyć ten krótki obieg krótki na grawitacji? 

Edytowane przez emigrant
Opublikowano

Bez przesady - dawniej dawali wyjścia z kotła takie jak do układu grawitacyjnego, więc nie ma potrzeby przewymiarować tego 4-D, ja bym dał 5/4" i bardzo krótki obieg kotłowy najlepiej na łukach a nie na kolankach, sam zawór ok 20-30cm nad kotłem, rury obiegu kotłowego warto ocieplić nawet wełną

Opublikowano
10 godzin temu, emigrant napisał:

BTW, po co ten grawitacyjny obieg kotłowy? Skoro i tak za chwilę włącza się pompa. Rozpalam kocioł, nagrzewa się do 45 stopni i włącza się pompka obiegowa. Czemu ma służyć ten krótki obieg krótki na grawitacji? 

Ok, już wiem po co ma być ten krótki obieg, czy to grawitacyjny, czy wymuszony. Ja byłem przekonany, że pompa obiegowa CO załatwia całą sprawę. Jednak nie. Ona tylko gania wodę grzejnikową. Żeby doszło do podmieszania powrotu z grzejników z gorącą wodą z kotła na wylocie do kotła z zaworu 4D musi być ten krótki obieg kotłowy nawet w formie grawitacyjnej. Tylko to będzie mniej efektywne. Zgadza się @sambor? Jakby wstawiło się pompkę do obiegu kotłowego to i zawór 4D może być 3/4 cala. Wtedy to nie ma większego znaczenia - patrzymy wtedy tylko na KVS. Ja nie chcę pompki na obiegu kotłowym, bo za bardzo nie byłoby jaką nią zarządzać. A nie wiem czy do sterownika(od Ceramika Luxus 4) który załącza pompkę CO pod zaciski można przyłączyć drugą pompkę - chodzi o obciążenie prądowe, obie by załączały się jednocześnie. 

Opublikowano
13 minut temu, emigrant napisał:

Jakby wstawiło się pompkę do obiegu kotłowego to i zawór 4D może być 3/4 cala. Wtedy to nie ma większego znaczenia - patrzymy wtedy tylko na KVS

2xtak

 

14 minut temu, emigrant napisał:

A nie wiem czy do sterownika(od Ceramika Luxus 4) który załącza pompkę CO pod zaciski można przyłączyć drugą pompkę - chodzi o obciążenie prądowe, obie by załączały się jednocześnie. 

To można przez stycznik - wtedy załączasz nawet i 10 pomp

Opublikowano

O, z tym stycznikiem to świetny pomysł, dzięki. Do obiegu kotłowego wystarczy pompka cyrkulacyjna? Czy lepiej niech to będzie pompa kotłowa tylko o miejszym słupie podnoszenia? Teraz dla CO jest 25/60. Dla obiegu kotłowego wystarczy kotłowa 15/40? Już chyba mniejszych nie ma kotłowych.

Opublikowano

@sambor

Rurki stalowe(chromowane kan-therm steel) 1 calowe wystarczą? W sumie zawór 4D także może być 1 calowy, czy jednak lepiej dać 4D 3/4 cala ze względu na i tak zbyt wysoki KVS dla tej instalacji i mocy kotła? Wszystko byłoby pod 1 cal. Pompki też mają króćce 1 calowe. 

 

ps. właśnie 20 min temu przyjechał kocioł. Gość bojał się wjechać ciężarowym, bo brama za wąska... Kocioł stoi na palecie przed bramą, eh. Trzeba będzie 4 luda i jakoś go przynieść pod dom :/

ps2. pierwszy rzut oka i wszędzie są wspawane mufy. W Kotrzewie wlot i wylot 6/4 cala miał zew. gwint. Kocioł ładnie zapakowany, zafoliowany bez uszkodzeń zewnętrznych i tak 1,5 tygodnia musi sobie postać na zew. przed domem. Na szczegółowe fotki musicie trochę poczekać. Nie będę zrywać z niego foli.  

Opublikowano
2 minuty temu, emigrant napisał:

czy jednak lepiej dać 4D 3/4 cala ze względu na i tak zbyt wysoki KVS dla tej instalacji i mocy kotła? 

Przestań tworzyć fikcje o wysokim Kvs , z resztą pewnie nawet nie wiesz co to oznacza, i daj 4-D 1"

Pompa kotłowa, jak już kupujesz to weź z płynną regulacją - czyli z gałką. 

Opublikowano

Ok,  jak będzie kotłowy obieg  pompowy to będzie zawór 4D 1" i rury 1". Jak będzie obieg grawitacyjny to zawór 4D minimum  5/4" i rury 1 1/4". Dzięki @sambor.

Opublikowano (edytowane)

@sambor

Powiedź, co się stanie w sytuacji, gdy zawór 4D otworzymy maksymalnie i mamy dwie pompki, jedna na zasilaniu CO a druga na powrocie zaworu 4D do kotła. Obie pompki nie będą się między sobą zakłócać? Załóżmy, że jedna pompa 25/40 zasila CO i pracuje na 3 biegu a kotłowa też 25/40 i pracuje na 1 biegu. Przy max otworzonym zaworze  zawór 4D robi się przezroczysty dla instalacji, jakby go nie było - pomijając jakieś malutkie wycieki lewe wynikające z konstrukcji/szczelności zaworu 4D. 

Edytowane przez emigrant
Opublikowano (edytowane)

Kilka razy tak robiłem jak gotował mi się Ceramik. Sterownik jak wykrywał 90 stopni to włączał obieg CWU, żeby schłodzić kocioł, ale ja też na maxa otwierałem zawór 4D, żeby nadmiar temp. szedł w grzejniki. U mnie obieg kotłowy na 4D były grawitacyjny o ile w ogóle to działało... - przez 12 lat nie chciało się zamontować termometru na powrocie a głowę sobie zawracałem termometrami na czopuchu nie wiadomo po co i na co...

Tak sobie myślę, co się stanie jak otworzy się zawór 4D na maxa i w takim obiegu są dwie pompki. Od strony pompowalności, podnoszenia słupa wody to jakoś się sumuje?
Gdy zawór całkowicie zamkniemy to nie ma problemu, robią się jakby dwa odseparowane, niezależne obiegi CO i kotłowy. 

Edytowane przez emigrant
Opublikowano (edytowane)

No proszę..., sterownik od Ceramika Luxus 4(Estyma) umie obsługiwać 3 pompy. Trzecia pompa w menu serwisowym jest domyślnie wyłączona. Załącza się razem z pompą CO. W domyśle konstruktorów sterownika miała służyć do systemu mieszanego - grzejniki + podłogówka. Obciążalność mocowa wyjści dla pomp CWU 100 W, CO 100W i P3 100 W(tak oznaczona jako 3-cia pompa). To nie trzeba będzie kombinować ze stycznikiem. 

Może komuś się przyda kiedyś jakie jest hasło do menu serwisowego Luxus 4 a ono jest zmienne. Hasło to temperatura zadana CO + 77, czyli np. mamy temp. zadaną 70 stopni to hasło do menu serwisowego 147(70+77). Do menu serwisowego wchodzimy w trybie OFF sterownika. 

404586236_ScreenShot2020-08-15at13_33_00.thumb.png.7cb6486403abd89c806005bdabcb5dfe.png1642772450_ScreenShot2020-08-15at13_34_13.thumb.png.167c59d86773efe3109da62fbfe3e1a2.png

2023478843_ScreenShot2020-08-15at13_38_05.thumb.png.c61633ebe921ce88e80eab2edb8c1cdc.png

Edytowane przez emigrant
Opublikowano (edytowane)

@sambor

Twoim zdaniem pompa zamontowana w pionie i tłocząca wodę w dół jest błędem, czy nie? Tak trochę zerknąłem kilka filmików na yt jak u ludzi są pomontowane pompy kotłowe i chyba wszędzie tłoczą w dół. Wydaje mi się, że to jest błąd. Pompa powinna tłoczyć wodę, albo w górę jak jest w pionie zamontowana, albo w poziomie. Już nie chce mi się szukać, ale chyba coś było napisane na stronie Wilo, czy instrukcji pompy, że nie wolno tłoczyć wody w dół przez tę pompę. 

edit:

Jednak zawór 4D będzie od ESBE, VRG 141. Jest prawie 70-100 złotych droższy od Afriso. Może się mylę, ale mam jakieś dziwne przeczucie, że Afriso to rasowa chińszczyzna, każdy ich produkt. 

Co ciekawie 12 lat temu hydraulik też wstawił ESBE, ale żeliwny 6/4 cala. Dla układów otwarytch nie montuje się żeliwnych zaworów. Latem rączka od zawóru 4D zastygała w miejscu, chyba coś tam rdzewiało i trzeba było mocno szarpnąć, żeby się ruszyła. Tylko latem jak instalacja nie była używana. 

Edytowane przez emigrant
Opublikowano (edytowane)
57 minut temu, emigrant napisał:

Wydaje mi się, że to jest błąd.

A mnie się wydaje, że tobie się źle wydaje.

Uzasadnij ten błąd,

Jak robisz instalacje wg youtuba to tam pytaj w komentarzach pod filmikami

58 minut temu, emigrant napisał:

Już nie chce mi się szukać,

To zawracasz głowę na forum

Edytowane przez sambor
Opublikowano
Godzinę temu, sambor napisał:

A mnie się wydaje, że tobie się źle wydaje.

Uzasadnij ten błąd,

No to bardzo dobrze, że źle mi się wydaje, bo za bardzo nawet nie byłoby miejsca umieścić jej w pozycji poziomej, gdzieś przy powrocie do kotła z racji braku miejsca. Mimo wszystko od razu mnie zastanowiło, jeżeli chodzi o pompowalność "w dół", czy tak można, czy tak jest poprawnie. 

Godzinę temu, sambor napisał:

Jak robisz instalacje wg youtuba to tam pytaj w komentarzach pod filmikami

Tylko zerknąłem jak to jest u ludzi. Nie wypowiadam się i nie pytam na yt. 

Godzinę temu, sambor napisał:

To zawracasz głowę na forum

Właśnie szukałem i nie znalazłem w manualu Wilo. Albo coś źle zrozumiałem gdzieś, albo chodziło o coś innego...

Opublikowano
10 minut temu, emigrant napisał:

nie znalazłem w manualu Wilo

To poszukaj lepiej albo zmień manual, podstawowa zasada - nie tylko dla wilo - oś pompy nie może być w pionie, druga zasada - kabel ma schodzić w dół.1912341045_willomonta.jpg.5d9e5f5f91bea050e4d655407b82d0b7.jpg

Opublikowano

To akurat wiem, że oś pompy zawsze musi być w poziomie i przyłącze/dławnica ma być skierowana w dół - logiczne. 

Opublikowano

@sambor

Możesz zerknąć na mój schemat? Co ja tu ponawyprawiałem... :) Instalacja banalnie prosta i taka ma być. Nie wiem w czym robicie na kompie swoje schematy, ale nie chciało mi się tego robić w jakimś graficznym programie. Zrobiłem odręcznie na szybko. Nie ma średnic rur, bo to nie jest budowa od nowa instalacji, tylko podmiana kotła na nowy plus jakieś tam małe modyfikacje jak pompa mieszająca, czy zawór 4D 1". W obrębie kotła będą rurki 1 calowe. Kształtki wychodzące z kotła będą z czarnej stali bez ocynku. Później już przejście co tam hydraulik będzie chciał - coś mówił, że kan-therm steel zaprasowywany. 

Niby można zastosować zawór temperaturowy na powrocie + zawór 3D na wylocie, ale nie podoba mi się to rozwiązanie. To nie kocioł za 15 tys. zeta, tylko niecałe 4k, więc nie ma takiej potrzeby dbania o niego za wszelką cenę. Przy zaworze 4D mamy trochę większą kontrolę nad wszystkim. W razie czego puszczam np. 70 stopni na grzejniki i olewam powrót co z nim się dzieje. Nie ma co komplikować prostej instalacji z zaworami temperaturowymi... 

 

IMG_0543.thumb.JPG.79d267983ac3eff99bc43ab9864b76ba.JPG

Opublikowano
7 godzin temu, emigrant napisał:

Możesz zerknąć na mój schemat?

Zerknęłem i nic złego nie zobaczyłem - to klasyka, więc już nie męcz tematu , tylko rób.

Nie widzę tylko dolewania wody do instalacji, powinno być obok spustu.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.