Hadziajluk Opublikowano 6 Grudnia 2016 Autor #151 Opublikowano 6 Grudnia 2016 Mam pytanie poza tematem u mamy w domu jest piec normalny na węgiel rury grube stalowe czy instalując bufor i piec na eko groszek da się to po spinac na tym schemacie ze sprzęgłem. Szkoda trochę wyrzucać pieca
sambor Opublikowano 6 Grudnia 2016 #152 Opublikowano 6 Grudnia 2016 Przy kotle na eko bufor traci sens. Bufor możesz zawsze wstawić zamiast sprzęgła.
Hadziajluk Opublikowano 6 Grudnia 2016 Autor #153 Opublikowano 6 Grudnia 2016 Czyli lepiej podpiąć jeden piec porostu bez zbędnego kombinowania. Dzięki ( pytam bo ma 4 letni kocioł węglowy)
Hadziajluk Opublikowano 7 Grudnia 2016 Autor #154 Opublikowano 7 Grudnia 2016 Czyli schemat jest dobry skoro można go troszkę zmienić
rymol Opublikowano 7 Grudnia 2016 #155 Opublikowano 7 Grudnia 2016 Witam. Prośba o opisanie elementów 1, 2 i 3 oznaczonych na fioletowo. Nr 2 to zawór, a nr 3 to filtr? Drugie pytanie. Jak sterować temperaturą wody powrotnej w takim przypadku?
hajtaler428 Opublikowano 7 Grudnia 2016 #156 Opublikowano 7 Grudnia 2016 1 zawór zwrotny 2 zawór odcinający (zwykły kulowy) 3 filtr Wysoką temperaturę powrotu zapewnia pompa kotłowa(na schemacie ta najbliżej kotła). Dobrze jeśli sterownik ma opcję obsługi pompy kotłowej, jeśli nie to trzeba załączyć pompę na stałe lub sterować nią osobnym termostatem przylgowym
Hadziajluk Opublikowano 8 Grudnia 2016 Autor #157 Opublikowano 8 Grudnia 2016 Mam jeszcze pytanie co do biawar 20 kw plus bufor czy biawar 12 kw plus sprzęgło? Który rozwiązanie lepsze
Hadziajluk Opublikowano 8 Grudnia 2016 Autor #158 Opublikowano 8 Grudnia 2016 a wracajac do tematu kotla u mamy jak ma weglowy kociol nowy to moze bufor by wystarczyl? tylko jak to do grzejnikow podpiac i cwu zbiornika? bo kurcze malo kto chce robic instalcje na buforze moze taniej bedzie jak piec na eko kupowac prosilbym o odp . szkoda na jedno pytanie nowy temat zakladac
rymol Opublikowano 9 Grudnia 2016 #159 Opublikowano 9 Grudnia 2016 Panowie, jakiego typu powinna być pompa kotłowa? hajtaler428 dzięki za informacje!
papasmurfek Opublikowano 9 Grudnia 2016 #160 Opublikowano 9 Grudnia 2016 Taka na jaką cię stać. Najlepiej jakaś energooszczędna. A generalnie jak najsłabsza. Dodatkowo zamiast zaworów kulowych przed i za zamontuj lepiej zawory grzybkowe do wyregulowania przepływu tak aby roznica temperatur wynosiła 10st.
rymol Opublikowano 12 Grudnia 2016 #161 Opublikowano 12 Grudnia 2016 Stać mnie na Grundfos Alpha2L 25-40 :) pytanie czy nie jest to pompa o zbyt dużej mocy do tego aby być pompą kotłową? Jakie zastosowanie mają zawory grzybkowe w tym przypadku? Czy nie będę nimi dławił tej pompy? Mój sterownik obsługuje pompę kotłową (Recalart Multifun) i jak się domyślam będzie on włączał i wyłączał pompę w zależności czy jest osiągnięta zadana temp. powrotu czy nie. Chyba nie muszę w tym przypadku jeszcze nią sterować zaworami? Dzięki za odpowiedź.
Gość mak Opublikowano 12 Grudnia 2016 #162 Opublikowano 12 Grudnia 2016 25/40 to najpopularniejsza pompa. Jako mieszająca rzeczywiście jest trochę za duża. W programach produkcji grundfosa można znaleźć mniejsze tylko nie są energooszczędne np UPS 15/20. Do pompy mieszającej powinno się zastosować dodatkowy sterownik który ją uruchamia wcześniej niż ustawione jest to na pompie obiegowej (sterowniki kotłowe nie posiadają tej funkcji). Były takie dostępne na rynku ale nie pamiętam producenta, co postaram się sprawdzić i podać
Hadziajluk Opublikowano 16 Grudnia 2016 Autor #163 Opublikowano 16 Grudnia 2016 Zbiorniki akumulacyjne są popularnym stałym elementem wyposażenia kotłowni na opał stały w Europie. W wielu krajach jest to nawet obowiązkowy system zabezpieczenia pracy kotła na drewno czy pellets. U nas z racji dość małej popularyzacji, zdobywa stopniowo rynek zazwyczaj poprzez "pocztę pantoflową " zadowolonych klientów - użytkownik kotła na drewno czy pellets jak już raz zaczenie użytkownać swój piec z buforem, nie będzie chciał już więcej powrócić do obsługi kotła bez zbiornika akumulacyjnego . Oferujemy bufory od 300 do 5000 l. Dlaczego ? Zalet jest mnóstwo w tym: pełne zabezpieczenie wodne kotła - bufor przejmuje nadmiar energii cieplnej cały czas nawet bez prądu zmagazynowanie energii cieplnej z kotła eliminuje jego pracę, nabijamy zatem bufor raz na dzień lub parę dni a potem kotla nie musimy użytkować = daje to osczędność paliwa i samego kotła oraz naszej pracy wydłuzenie żywotności kotła nawet o 70 % !!! czyli jak to rozumoiec rozgladalem sie i powiem ze biawar mi sie spodobal tylko 12 czy 20 kw + bufor
Maciek92 Opublikowano 17 Grudnia 2016 #164 Opublikowano 17 Grudnia 2016 Koniecznie chcesz wstawić ten bufor :-). Jeśli masz miejsce w kotłowni to droga wolna - nie będziesz żałował.
Hadziajluk Opublikowano 17 Grudnia 2016 Autor #165 Opublikowano 17 Grudnia 2016 Pytam bo co do instalacji juz się do gadałem z hydraulikiem i była by na sprzegle hydraulicznym a sambor raz pisał że zamiast sprzęgła można dać bufor. Chodzi o to ze teraz puki robie zawsze coś mogę zmienić i dołożyćtroszkę kasy jak trzeba tylko żeby było to ekonomicznie uzasadnione i uzytkowo dla obsługi pieca. Tak jak twoje motto
sambor Opublikowano 17 Grudnia 2016 #166 Opublikowano 17 Grudnia 2016 Ty lepiej uważaj, aby ta instalacja nie pasowała do mojego motta :D :D :D
Hadziajluk Opublikowano 17 Grudnia 2016 Autor #167 Opublikowano 17 Grudnia 2016 mam nadzieje ze nie bedzie :rolleyes: a tak powaznie czy montaz 500 l bufora ma sens innego nigdzie nie zmieszcze
sambor Opublikowano 17 Grudnia 2016 #168 Opublikowano 17 Grudnia 2016 Możesz, tylko z głową. Ja mam 800l ale wykorzystuję tylko połowę, cały był za duży.
Hadziajluk Opublikowano 17 Grudnia 2016 Autor #169 Opublikowano 17 Grudnia 2016 a co oznacza z glowa?? a i wtedy piec wiekszy bo z projektu ,mam 12kw wyliczone z ciepla woda
sambor Opublikowano 17 Grudnia 2016 #170 Opublikowano 17 Grudnia 2016 Przy kotle 12kW nie potrzeba bufora! Bufor to jakbyś miał kocioł np o 50% większy
Hadziajluk Opublikowano 18 Grudnia 2016 Autor #171 Opublikowano 18 Grudnia 2016 Ok czyli zostanie bez bufora
Plumpi Opublikowano 18 Grudnia 2016 #172 Opublikowano 18 Grudnia 2016 Bufor daje szereg korzyści. Po pierwsze wydłuża cykle grzania i postoju zmniejszając tym samym ilość rozpaleń i wygaszeń palnika. Dzięki temu oszczędzasz energię elektryczną, która jest potrzebna podczas rozpalania palnika. Ponadto sam proces spalania może się odbywać z mocą nominalną kotła co podwyższa sprawność tego kotła. Bez bufora palnik będzie musiał modulować moc, a mniejsza moc oznacza mniejsza sprawność wymiennika kotła. Ponadto bufor zastępuje także sprzęgło hydrauliczne i tym samym podnosi temperaturę powrotu i wydłuża żywotność kotła. Zainteresuj się buforami z wbudowanymi wężownicami grzejącymi ciepłą wodę przepływowo lub typu zbiornik w zbiorniku, który pełni rolę zasobnika CWU, bufora dla kotła i sprzęgła hydraulicznego. Reasumując: jakiś bojler musisz mieć, a hydraulik chce Ci wpakować sprzęgło. Dlaczego więc nie zainwestować w bufor 600-800 litrów, którym załatwisz jedno i drugie? Koszt wyjdzie podobny. W szczególności polecam bufory z wbudowaną wężownicą dla ciepłej wody.
Plumpi Opublikowano 18 Grudnia 2016 #173 Opublikowano 18 Grudnia 2016 Przy kotle 12kW nie potrzeba bufora! Bufor to jakbyś miał kocioł np o 50% większy A ja się z tym stwierdzeniem nie zgodzę. Przecież moc kotła dobiera się do mocy zapotrzebowania budynku w najzimniejszym okresie jaki występuje w danym klimacie. Okres taki występuje może przez tydzień, dwa, góra trzy w ciągu całego sezonu grzewczego. Zatem każdy kocioł w okresach przejściowych będzie się "kisił" na niskich parametrach. Oczywiście gdyby kocioł był przewymiarowany to wtedy bufor obowiązkowo, ale przy dobrze dobranym kotle także warto zainwestować w bufor, który w tym przypadku może zastąpić zarówno zasobnik CWU jak i sprzęgło hydrauliczne.
Hadziajluk Opublikowano 18 Grudnia 2016 Autor #174 Opublikowano 18 Grudnia 2016 Na taki duży nie ma miejsca max. 500l tylko wtedy pięć np. 20 kw tak jak ma sambor . Zastanawiam się czy same podkogowki wyrobia w domu gdyż domek nie jest duży ok 120m ale dla mnie wystarczający
sambor Opublikowano 18 Grudnia 2016 #175 Opublikowano 18 Grudnia 2016 Z tego co wiem to autor tego tematu chce Biawara, który jest w dwóch mocach 12 i 20kW. Wstawienie bufora do kotła 12kW przy zapotrzebowaniu domu równym mocy nominalnej to problem , gdyż będzie długie grzanie - rzędu 2-3h dla "bufora" ok 500l. Kocioł wcale nie musi modulować, może się wyłączyć a nie wiem czy wiesz - kocioł wyłączony pali najmniej :D A wracając do modulacji to aby zaistnieć w klasie 5 kocioł musi mieć zdolność modulacji w zakresie od 30% mocy znamionowej. Ale nawet podczas tej modulacji jego sprawność nie może spaść poniżej określonej normą wartości. Jak weźmiesz 20kW to będziesz miał podobnie jak u mnie ok 1/2h pracy i 20min - 1h przestoju - mnie wydaje się to optymalne. PS Ze względu na dłuższy staż na rynku i oryginalną szwedzką konstrukcję brałbym 20kW
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.