Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zawor 4D - Nie Dziala Jak Powinien


wadus

Rekomendowane odpowiedzi

zgadzam sie w 100%- zawor 4D kiepsko dziala w polaczeniu obiegow grawitacyjnym z obiegiem z pompa CO

 

 

Moj plan na przyszly sezon to przerobic uklad tak aby mogl pracowac non stop a zawor 4D dzialal jak powinien ale przerobie tez palnik i przerzucam sie na pelet.

 

Ekogroszek ma dobra kalorycznosc ale na moj dom wystarczy mi 40-70% tego co moj kociol na eko jest wstanie wyciagnac o ile uklad bedzie poprawiony.

 

wtedy pelet mimo swojej nizszej kalorycznosci i tak dogrzeje mi dom. pewnie bede musial przerobic tez podajnik ale to co sie dzieje w kotlowni teraz sprawia ze mam motywacje do podjecia tych krokow.

 

 

 

Moj instalator kazal mi dobrac kociol o duzej pojemnosci wodnej teraz widze ze to byl blad 100 litrow w kotle ma sens jezeli dzialalo by to tylko na grawitacji wtedy wymiana bylaby dluga a dogrzanie krotkie na wysokiej mocy. Praca typowo dwustanowa albo czuwanie albo pelna moc.

 

jakbym mial mniejszy kociol np. 12 kW  o pojemnosci wodnej np. 40 L wtedy spokojnie moglbym sobie modulowac na jakims zakresie mocy. praca bylaby ciagla ale spalanie male.

 

Szkoda ze wiekszosc instalatorw uczy sie na klientach i ja czuje sie wlasnie jak mysz doswiadczalna niby mam zawor 4D i drugi zawor mieszajacy na podlogowke. Ba mam jeszcze zawor mieszajacy do CWU aby dzieci sie nie oparzyly wrzatkiem ale praca kotla wogole nie dostosowana jest do ukladu. 

 

W sumie przy duzych mrozach aby nie miec pracy dwustanowej najlepiej jest dla mnie otworzyc calkiem zawor 4D a zaworem trojdroznym obnizyc temp. podlogi wtedy powrot na kociol jest w miare cieply i delta nie przekracza 10 stopni. choc te 10 stopni byloby ocalone gdyby uklad kotlowy dobrze cyrkulowal.

 

Jezeli dobrze rozumiem jak to wszystk odziala wtedyu pompa co ktora pompuje wode na grzejniki w lazience staje sie czyms w rodzaju pompy kotlowej bo tloczy ciepla wode na powrot zaworu 4D i tym samym podwyzsza temperature powrotu na kociol.

 

Innymi slowy to tak jajby zaworu 4D wogole nie bylo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Układ ze sprzęgłem jest najlepszym rozwiązaniem, ten z postu wyżej dałby radę nawet bez zaw termostatycznego na powrocie ale mało kto to stosuje.

 

ale jak już robić rozpierduchę w kotłowni to zaoszczędzić 200 zl <_< może się okazać że będzie zwrot na zaoszczędzonym opale

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam tak samo, ....

 

Kocioł 25kW OEP na ponad 200m2. 

Kocioł ustawiony na 65 C  

Na CO idzie 48 C

powrót - 41-42 - czasem 43 C

Z instalacji wraca przez zaworem 38 C

 

Zawór 4D ustawiony na  1/2 - testuję puszczanie więcej na kocioł z powrotem.

Zawór 4D 6/4" obwód kotłowy 6/4"  - wyjście z kotła kolanko w górę 20cm i w bok do zaworu (OEP ma zasianie i powrót po przekątnej.)

 

 

Cel:  CO na 65-70

Powrót za 4D - 50C   - Nieosiągalne :(

 

 

Od zaworu 4D do rozdzielaczy (3 trójniki fi35) rura fi35 za tzw., "rozdzielaczami fi28 

Rozdzielacze od kotła w odległości ~2m

 

Wszystko działa super jak wyłączę pompę powrót - 50 C z pompą CO nie udaje się osiagnąc na powrocie więcej niż 44 C. 

 

Już myślałem, że przesadziłem z tymi rurami fi 35 (może lepiej fi28) od zaworu do rozdzielaczy ale widzę że 4D już tak mają i nic z tym się nie da chyba zrobic.

 

Myśląc o zamianie fi 35 na fi28 - tam jest mały opór przepływu, i wodzie łatwiej tam płynąc.... 

 

Mam dodatkowo 3 cią pompę ( 25-40) mieszającą - ale jest za mocna i podbiera wodę - spada temp., za zaworem 4D - wymienię ją po ziemie na pompę LFP ERGA, może pomoże małą wysokośc podnoszenia i prędkośc.

 

A.

post-23731-0-25734500-1451482686_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niema lepszego rozwiązania niż zawór 3D z pompą do obiegu CO + pompa kotłowa. Powrót zawsze dogrzany, regulacja pogodowa lub ręczna obiegu CO zapewniona. Wystarczą w 90 % przypadkach ogrzewania domów dwie pompy 40 i zawór 1". Plus ewentualna pompa też 40 do zbiornika CWU. Ją w podsumowaniu pomijam bo ona zawsze winna być w każdym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla małych kotłów - do 20kW zaw 4-D ma sens, powyżej - albo sprzęgło albo pompa kotłowa

Wadą takiej pompy jest potrzeba dobrego czujnika i sterownika pompy - stosowanie termostatu bimetalowego,

który ma czas reakcji ponad 1min mija się z celem takiego układu.

Dawniej jak zaw 4-D nie były tak szeroko dostępne stosowano sprzęgło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawialem dzisziaj z producentem kotla i odkrylem jeszcze jedna rzecz, ktora powoduje ze nie moge opanowac mojego zaworu 4D

 

Zobaczcie rysunek jak wygladaja plecy mojego kotla.

 

mam jakby 2 obwody kotlowe jeden na CWU a drugi na CO i tam jest wpiety zawor 4D gdy nawet probuje wymusic obieg pompka CWU zaznaczona zielonym kolem to widac ze ten obieg nie wypchnie cieplej wody z kotla na zawor 4D.

 

zastanawiam sie teraz czy nie lepiej bedzie zmienic zasilanie CWU i podpiac je do zasilania na CO wtedy pompka CWU stanie sie prawdziwa pompka kotlowa

 

co wy o tym sadzicie?

post-62909-0-24694400-1451508877_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla małych kotłów - do 20kW zaw 4-D ma sens, powyżej - albo sprzęgło albo pompa kotłowa

Wadą takiej pompy jest potrzeba dobrego czujnika i sterownika pompy - stosowanie termostatu bimetalowego,

który ma czas reakcji ponad 1min mija się z celem takiego układu.

Dawniej jak zaw 4-D nie były tak szeroko dostępne stosowano sprzęgło

 

Zamiast bimetalicznego można zastosować czujnik elektroniczny jak od sterowania np pompą CO przy kotłach bez automatyki. Koszt mały a działa bezbłędnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niema lepszego rozwiązania niż zawór 3D z pompą do obiegu CO + pompa kotłowa. Powrót zawsze dogrzany, regulacja pogodowa lub ręczna obiegu CO zapewniona. Wystarczą w 90 % przypadkach ogrzewania domów dwie pompy 40 i zawór 1". Plus ewentualna pompa też 40 do zbiornika CWU. Ją w podsumowaniu pomijam bo ona zawsze winna być w każdym przypadku.

Jak mówi klasyk cały misterny plan poszedł w p...... .

 

Nabazgrałem schemat czy będzie dobry  , oceńcie koledzy (mam tylko grzejniki).

Jakiej średnicy zawór 3 D.

Gdzie należałoby zamontować pompę kotłową .post-61273-0-84914200-1451567712_thumb.j

 

 

Najlepszego w Nowym Roku aby ...................

post-61273-0-84914200-1451567712_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

"To jest nas dwóch" -mam te same problemy z zaworem 4D.

 

Mam  zawór DN 25 i rury 1 cal  i poradzono mi założyć pompę kotłową , zrobiłem to i dalej to samo powrót nie dogrzany.

Ktoś inny sugerował przeróbkę zaworu na Dn 32 i rury na obiegu miedź 35 .

Myślę co zrobić.

wszytko super tylko pompy kotłowej brak

zamontowac pompę i cieszyć sie ciepełkiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje.

A zawór 3 d jakiej średnicy , jak się trochę ociepli przerobię instalację i poinformuję jak się sprawuje.

 

Pozdrawiam

 

sory nie zauważyłem postu wyżej

Grzejników 10 , kocioł 15 kw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siłownik mam , tylko dokupić zawór 3 d afriso i do roboty.

 

A czy jak kupię zawór 3d- 1 cal zmieni to coś , ponieważ aktualnie pracuje 4D -1cal i byłaby łatwiejsza przeróbka i mniej  roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam,

 

Moj instalator doradzil mi wylaczenie pompki CWU aby nie wymuszac obiegu kotlowego i pozwolic zadzialac grawitacji.

 

Efekty widac na zdjeciu.

 

zadana temp na kociol 68 stopni

zawor 4D na 3,5 / 10 puszcza 42 stopnie na uklad CO

mieszacz na podloge przepuszcza 31 stopni

powrot za zaworem 4D  49 stopni

 

 

Ale..

 

Jak wlaczy sie CWU to powrot na kociol podnosi sie o jakies 10 stopni ale temp wody na uklad CO spada do 33 stopni.

Jak sie woda CWU dogrzeje to temp. wracaja do tego co widac na zdjeciu 

 

Probowalem wlaczyc pompke CWU na stale  aby wymusic staly obieg kotlowy i podniesc troche temp. powrotu na kociol,

po 2-3 godzinach zrezygnowalem bo temp. na CO ciagle byla niska i podlogowka zaczela sie wychladzac.

 

 

Jak uwazacie czy 49 na powrocie to jednak zawor 4D dziala grawitacyjnie? i teorie o zbyt malym przekroju rur i za dlugim obiegu kotlowym sie nie sprawdzaja?

zawor 4D ma 1'', rury w obiegu kotlowym to CU 28 mm

 

czy jednak gdybym dal zawor np. 1 1/4 cala i rury 35 mm  i zawor przesunal zaraz nad kociol likwidujac 3 kolanka 90 stopni to grawitacja dzialalaby jeszcze lepiej i temp. powrotu bylaby duzo wyzsza a zasilanie moglbym utrzymac na poziomie jak na zdjeciu?

 

zastanawia mnie teraz bilans temperatur.

skoro na kotle jest 68 stopni

na uklad idze 42 stopnie (to idzie na 2 grzejniki w lazienkach) z tego ukladu podlogowka podbiera sobie temp. na 31 stopnie i wszystkie powroty z tych 2 obiegow wracaja sobie na zawor 4D a za zaworem 4D mam 49 stopni czyli cos tam jednak ten zawor podgrzewa ten powrot.

 

ale 68 stopni - 42 puszczone przez zawor 4D (daje dT 26 stopni) czy te 26 stopni wraca do kotla i podgrzewa powrot z podlogowki 29 + powrot z grzejnikow w lazience 40 stopni?

 

piec mi teraz pracuje w dwustanie 5-10 min max moc i okolo 30 min czuwania 

 

post-62909-0-83471900-1453198301_thumb.jpg

post-62909-0-26179900-1453198682_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.