Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Zaczynam swoją przygodę z kotłem na ekogroszek, zrobiłem już kilka naście kotłów na drewno, węgiel, z górnym spalaniem i dolnym, ale z podajnikiem będzie mój pierwszy i do siebie w związku z tym mam do was kilka pytań:

Dodam że chodzi mi o kocioł około 15KW, palnik kupny firmy Pancerpol

 

- w kotle zrobiłem ruszt wodny i zastanawiam się w jakiej odległości od rusztu powinienem zamontować palnik ? Czy 150mm to dobra odległość ? (nie montując deflektora)

- czy warto inwestować w deflektor ? wydaje mi się że ruszt powinien też spełniać podobną rolę do deflektora

- jaki sterownik jest warty uwagi dodam że raczej z niższej półki cenowej

- i ostatnie czy warto zakładać zawór trój drogowy ? przy grzejnikach mam zawory termostatyczne. pompa założona jest na powrocie przed pompą jest trójnik z jednej strony wraca woda z grzejników a z drugiej wraca woda z zasobnika. woda powrotna z zasobnika jest podobnej temperatury jak na zasilaniu więc ten trójnik spełnia rolę mieszacza.

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Opublikowano

Zaczynam swoją przygodę z kotłem na ekogroszek, zrobiłem już kilka naście kotłów na drewno, węgiel, z górnym spalaniem i dolnym, ale z podajnikiem będzie mój pierwszy i do siebie w związku z tym mam do was kilka pytań:

Dodam że chodzi mi o kocioł około 15KW, palnik kupny firmy Pancerpol

 

- w kotle zrobiłem ruszt wodny i zastanawiam się w jakiej odległości od rusztu powinienem zamontować palnik ? Czy 150mm to dobra odległość ? (nie montując deflektora)

- czy warto inwestować w deflektor ? wydaje mi się że ruszt powinien też spełniać podobną rolę do deflektora

Witam,

Zacznę od odpowiedzi na ostatnie, bo to od razu wyjaśni całą resztę.

 

Ruszt wodny nie tylko nie spełnia roli podobnej do deflektora lecz przeciwnie - działa odwrotnie.

Wynika to z różnicy temperatur tych 2 urządzeń.

 

ZDECYDOWANIE płomienie nie mogą sięgać rusztu wodnego, bo spowoduje to straty w postaci:

1. niedopalonego opału,

2. zabrudzonego wymiennika (więcej czyszczenia)

3. zabrudzonego wymiennika (mniejsza sprawność)

4. zabrudzonego układu kominowego - straty jak wyżej

 

Deflektor natomiast zmniejsza te objawy a dodatkowo podnosi temperaturę paleniska, co w wielu przypadkach zwiększa sprawność samego spalania.

 

W miarę dokładnie to ująłem, ale Ci sie to przyda przy konstruowaniu kolejnych kotłów i oczywiście da odpiwiedź na pozostałe wątpliwości.

Życzę powodzenia w pracach produkcyjnych.

 

Pozdrawiam.

 

P.S. Nie lepiej zrobić wyciągany ruszt awaryjny?

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

P.S. Nie lepiej zrobić wyciągany ruszt awaryjny?

 

 

Gdzieś wyczytałem że ruszt wodny podnosi sprawność kotła.

Jak wysoko powinien być deflektor od palnika i od rusztu ?

A co do awaryjnego to już za późno na chwilę obecną wygląda to tak:

post-26418-0-14570600-1326405042_thumb.jpg

post-26418-0-54975000-1326405318_thumb.jpg

post-26418-0-31888800-1326405350_thumb.jpg

Opublikowano

Być może chodziło o ruszt wodny ale nie awaryjny.

Ja bym raczej powiedział, że tutaj ruszt jest główny a palnik będzie awaryjny. Nie widzę dla niego miejsca.

Deflektor może być od rusztu w dowolnej odległości (ale zgodnej z poprzednim postem), natomiast od palnika to zależy przede wszystkim od paliwa. Jest np. węgiel długopłomienny i "krócej-płomienny", powinno się to regulować.

Myślę, że od góry palnika, to jakieś 20-30cm prześwitu musi być. Powyżej deflektora jakieś 10cm do rusztu by pasowało.

 

Pozdrawiam.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)
Ja bym raczej powiedział, że tutaj ruszt jest główny a palnik będzie awaryjny. Nie widzę dla niego miejsca.

 

Może na pierwszy rzut oka to tak wygląda że nie ma dla niego miejsca, ale blacha zewnętrzna będzie o 200mm dłuższa.

Czyli będzie 480mm palnik ma 200mm popielnik 80mm to zostało by luzu 200mm chyba to jakoś pomieszczę ewentualnie mogę jeszcze dospawać z 50mm i wtedy na pewno będzie ok.

Pozdrawiam.

Edytowane przez marcin21091
Opublikowano

Może na pierwszy rzut oka to tak wygląda że nie ma dla niego miejsca, ale blacha zewnętrzna będzie o 200mm dłuższa.

Czyli będzie 480mm palnik ma 200mm popielnik 80mm to zostało by luzu 200mm chyba to jakoś pomieszczę ewentualnie mogę jeszcze dospawać z 50mm i wtedy na pewno będzie ok.

Pozdrawiam.

Może to i racja.

Po prostu pomyślałem jakie to może byc duże, ale wyszlo mi ze jak 15kW to niewielkie...

Jeszcze miejsce na popiół musi być i wyszło że trochę wysoki by był.

 

Ale jak się pomieści to spoko.

 

Pozdrawiam.

  • 3 lata później...
Opublikowano (edytowane)

Koledzy, 

mam kocioł: Moderator Unica sensor 25 kW.

Podobny do tego, tyle, że starszy model, bez kanałów dolotowych i dmuchawy:

post-2803-0-72171800-1431609082_thumb.jpg

Tak sobie myślę, czy w związku z tym, że wstrzymuję się z inwestycją przejścia na gaz, nie mógłbym zamontować sobie jakiegoś palnika z podajnikiem do ekogroszku?

Jeżeli do tego by doszło, to jedynie w rachubę wchodzi dostawienie tego z boku kotła (bo do drzwiczek z braku miejsca nie chcę). 

Interesuje mnie jakie są koszty jakiegoś w miarę normalnego palnika + podajnik na ekogroszek + montaż? (Patrzyłem na allegro i są tam różne: tłokowe, ślimakowwe itp. w różnych cenach, niestety nie znam ich jakości)

Może w taki sposób zautomatyzuję coś w mojej kotłowni.

Doradźcie jakiej mocy palnik, itp.

Edytowane przez tqlis
Opublikowano

Ja bym sobie odpuścił.

palnik,,kosz zasypowy,sterownik,koszty przeróbek kotła to wg.mojej ostrożnej wyceny wydatek 3-4 tyś zł.

Opublikowano (edytowane)

tu masz prosty zetaw do spalania ekogroszku i miału, http://kotly24.com/  możesz też skonfigórować inacze np. palnik 19kw i inny sterownik itd

Edytowane przez janklos12
Opublikowano (edytowane)

Dzięki janklos12, 

Nie wiem, czy 19kW, to nie za dużo. Raczej skłaniałbym się ku 15kW, bo jak ma być to ciągłe palenie, to 19 kW może być za dużo. Nie mam dużego zapotrzebowania na ciepło.

Aktualnie mój 25kW kocioł ma całą komorę zabudowaną szamotem i skróconą, tak, że głównie wymiennik tylny odbiera ciepło. 

 

 

Największym problemem, a może tak mi się tylko wydaje, byłby montaż, bo trzebaby wyciąć otwór w płaszczu i jakoś go zamknąć płaskownikiem + dospawanie szpilek, aby dociągnąć palnik do płaszcza. Ponadto musiałbym jakoś dorobić klamrę do dociskania górnej pokrywy zasypowej, bo aktualnie nic takiego nie ma.

 

Pozostają jeszcze inne kwestie takie, jak konieczność wycięcia ruszta (cyba nie jest wodny). Widziałem, ktoś na forum przerabiał podobny kocioł na palnik pelletowy, muszę się przyglądnąć. 

 

 

 

Ja bym sobie odpuścił.

palnik,,kosz zasypowy,sterownik,koszty przeróbek kotła to wg.mojej ostrożnej wyceny wydatek 3-4 tyś zł.

 

Taką kwotę bym jeszcze przebolał, jakby zapewniło mi to komfort. Aktualnie zasypany kocioł pali się max 10h (przy temp. w okolicy 0). I tak po wygaszeniu, w środku sezonu grzeczego jest jeszcze w miarę komfortowo po przebudzeniu się z rana. Nie jest już tak wesoło po powrocie z pracy (16:00). Nim rozpalę i nim kocioł się rozbuja, to daj Boże grzejniki ciepłe o 17, a o 18 dopiero przestaje ''kościć''. Plusem jest podłogówka w części domu, bo bez niej nie byłoby tak kolorowo.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Dlaczego nie chcesz palnika na pellet wstawionego w drzwiczki - wtedy masz najmniej przeróbek i możliwość powrotu do kotła zasypowego.

Wyslę że kilka cegieł szamotowych i  palnik pelletowy np Kostrzewy rozwiązałby problem

Opublikowano

Jeśli masz zdolności techniczne wykonaj podajnik samemu. Koszt poniżej 1 tys i pełna regulacja mocy. Jedyny minus to przy wsypywaniu opału przez drzwiczki - wysokie położenie załadunku paliwa. Tego typu podajnik do zobaczenia na filmie w mojej stopce. W wypadku Twojego kotła, wsyp przez górne drzwiczki, wszystkie cztery ścianki komory spalania wyłożone szamotem. Ponieważ już masz szamot do wykonania zastępcze drzwiczki z otworem na wsyp paliwa i podajnik. Możesz palić wszystko, polecam groszek, pellet, itd.  

Opublikowano

Dlaczego nie chcesz palnika na pellet wstawionego w drzwiczki - wtedy masz najmniej przeróbek i możliwość powrotu do kotła zasypowego.

Wyslę że kilka cegieł szamotowych i  palnik pelletowy np Kostrzewy rozwiązałby problem

Dzięki za propozycję, ale to trochę za duża inwestycja, tym bardziej, że komfort chcę podnieść na góra 4 lata. Jak wiesz planowałem przejść na gaz, ale w tym roku nie dam rady (są inne potrzeby). Szkoda mi 5 tyś + może się okazać, że mam za duży ciąg kominowy i mogą się zacząć schody. Poza tym nie mam miejsca przed kotłem. 

Jako znawca daj znać, jakiej mocy palnik na eko powinienem kupić. Rozmawiałem z pewnym gościem i mówił, że 20 kW będzie też dobry i że zawsze można regulować dawką i nadmuchem. Ze mojej strony wydaje mi się za dużo, te 20kW. Może jakiś 15kW, do palenia ciągłego może się okazać i tak za duży.

 

 

 

Jeśli masz zdolności techniczne wykonaj podajnik samemu. Koszt poniżej 1 tys i pełna regulacja mocy. Jedyny minus to przy wsypywaniu opału przez drzwiczki - wysokie położenie załadunku paliwa. Tego typu podajnik do zobaczenia na filmie w mojej stopce. W wypadku Twojego kotła, wsyp przez górne drzwiczki, wszystkie cztery ścianki komory spalania wyłożone szamotem. Ponieważ już masz szamot do wykonania zastępcze drzwiczki z otworem na wsyp paliwa i podajnik. Możesz palić wszystko, polecam groszek, pellet, itd.  

 

Filmik nie działa (nie można znaleźć strony). 

Opublikowano

W tym kotle masz konkretny wymiennik, jak dasz mały palnik to za bardzo wychłodzisz spaliny nadmiernym odbiorem ciepła ze spalin, 16-20kW to ten przedział mocy palnika.

Opublikowano

Wykonanie "komory spalania - nawrotowej" izolowanej termicznie - szamot, powoduje, że nawet moc 1 kW nie jest niebezpieczna.

(zgłosiłem problem strony www i czekam na pomoc) Podana cena podajnika ca 1000 zl to razem ze sterowaniem. Dobrym, sprawdzonym. 

Opublikowano

W tym kotle masz konkretny wymiennik, jak dasz mały palnik to za bardzo wychłodzisz spaliny nadmiernym odbiorem ciepła ze spalin, 16-20kW to ten przedział mocy palnika.

 

Dobra uwaga, nie pomyślłem o tym. Nie robota mieć bagno w kominie

 

Myślę, że temat zamykam, w tym tygodniu podpisuję umowę o wykonanie przyłącza gazowego i w innych tematach będę drążył temat kotła i sterowania. 

Opublikowano (edytowane)

Witam

 

Zaczynam swoją przygodę z kotłem na ekogroszek, zrobiłem już kilka naście kotłów na drewno, węgiel, z górnym spalaniem i dolnym, ale z podajnikiem będzie mój pierwszy i do siebie w związku z tym mam do was kilka pytań:

Dodam że chodzi mi o kocioł około 15KW, palnik kupny firmy Pancerpol

 

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

Nie możesz sobie tworzyć jakiegoś śmierdziucha, każdy model kotła powinien przejść badania homologacyjne jak nie to na złom z nim . :angry:

 

Od 2014 roku nowe kotły wpro­wa­dzane na rynek muszą speł­niać kry­te­ria normy PN-EN 303–5:2012. Kry­te­ria te doty­czą emi­sji tlenku węgla, sub­stan­cji smo­li­stych, pyłów oraz usta­lają mini­malną wyma­ganą spraw­ność. War­to­ści tych kry­te­riów są ład­nie podane np. na stro­nie Watt.pl.

Klasy jako­ści kotłów

Norma wpro­wa­dza trzy klasy jako­ści kotłów podzie­lone według stop­nia speł­nia­nia w/w kryteriów:

  • klasa 3 — naj­niż­sza, jest zbli­żona wyma­ga­niami do zabrzań­skiego Cer­ty­fi­katu Bez­pie­czeń­stwa Eko­lo­gicz­nego. Ze wzglę­dów tech­nicz­nych, kotły zasy­powe gór­nego spa­la­nia nie są w sta­nie dostać się do tej klasy, a kotły górno-dolne i dol­nego spa­la­nia przy odro­bi­nie chęci ze strony fabryki mogą ją speł­niać (mimo to kry­te­ria speł­nia obec­nie ledwo kilka pro­cent oferty ryn­ko­wej). Ląduje w niej także więk­szość obec­nie pro­du­ko­wa­nych kotłów podajnikowych.
  • klasa 4 - śred­nia — bez więk­szego trudu mogą ją osią­gnąć kotły zasy­powe dol­nego spa­la­nia oraz kotły podaj­ni­kowe na węgiel.
  • klasa 5 - naj­lep­sza — od dłuż­szego czasu samot­nie tkwią w niej kotły na pel­let. Wśród węglo­wych kotłów podaj­ni­ko­wych zda­rzają się poje­dyn­cze póki co okazy speł­nia­jące kry­te­ria 5. klasy, ale nie zawsze bada­nia są wyko­nane w labo­ra­to­rium akre­dy­to­wa­nym. Np. Gal­met EKO-GT KWPposiada bada­nia z labo­ra­to­rium Głów­nego Insty­tutu Gór­nic­twa, który nie posiada akre­dy­ta­cji, a co za tym idzie wyniki takie nie powinny być pod­stawą do udzie­la­nia dofi­nan­so­wa­nia na taki kocioł w pro­gra­mach likwi­da­cji niskiej emi­sji.
Edytowane przez Animus

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.