Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Myślę, że będzie dobrze. Ten zawór od podłogówki mnie tylko zastanawia...

 

pozdr

Robert G.

 

mam jeszcze pytanko odnośnie sterownika pokojowego. czytając Twoje wcześniejsze posty pisałeś o stałej pracy podłogówki. regulator pokojowy sterujący podłogówką powoduje włącznie i wyłącznie podłogówki w zależności od zadanej temp.

na chwilę obecną mam ustawioną podłogówkę na 30C, regulator w dzień na 21C, noc 22C (usuwam wilgoć) i powiem szczerze nie zauważyłem opisanego wyżej sterowania. temp. w domu oscyluje w granicach 20C-20,5C (więc nie dochodzi do zadanej) więc jego zastosowanie jest zbędne. nie wiem czy lepszym rozwiązaniem nie będzie zastosowanie regulatora pokojowego do sterowania piecem.

co jednak w przypadku palenia w kominku. kominek spowoduje podwyższenie temp. w otoczeniu i wyłączy regulator - w przypadku sterowania podłogówką temp. podłogi spadać będzie powoli natomiast sterując kotłem, wyłączenie go spowoduje wyłączenie kotła i spadek temp. na grzejnikach.

mam nadzieję że jasno pisze

czy mógłbyś się do tego odnieść

smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

He... chyba nie do końca doczytałeś...

Pisywałem, że mam regulator, który steruje tylko i wyłącznie kaloryferami - podłogówka działa cały czas.

Jednak mam wątpliwości, czy taki układ sprawdzi się u Ciebie tak samo dobrze jak u mnie. Ja mam dom z poddaszem, a ponadto otwartym holem. Zatem działająca na dole podłogówka wpływa na cały dom powodując, że nie wychładza się on tak szybko przy wyłączonych kaloryferach. Rozumiesz :-) ciepłe powietrze unosi się do góry, a podłogówkę mam głównie na dole.

 

U Ciebie jest dom parterowy, a zatem i rozkład ogrzewania inny, ale przy tak ocieplonym domu problemu być nie powinno.

Samym kotłem bym nie sterował, bo w jaki niby sposób?

Czy przejście w stan podtrzymania i spowodowanie jego wychłodzenia? To prosta droga do jego szybkiej degradacji.

Lepiej niech on pracuje sobie cały czas utrzymując stałą - swoją temperaturę, a sterować jedynie odbiorem ciepła w razie potrzeb. Kocioł jest wtedy ciągle w stanie gotowości, a jak masz dobrze zrobioną instalację, to podłogówka cały czas pracuje - o ile jest włączona :-). Kiedy pokojówka załączy pompy kaloryferów, to od razu te robią się gorące, a kocioł przystępuje do normalnej pracy.

Jak natomiast pozwolisz mu się wychłodzić, bo stoi w podtrzymaniu, to kiedy zaistnieje potrzeba grzania - spadnie temperatura w pomieszczeniach i trzeba grzać, a tu na kotle 30 stC... to zacznie faktycznie grzać pomieszczenia dopiero za pół godziny... :-).

 

U siebie masz dużo podłogówki, a tą nie da się sterować w cyklach dobowych, zatem jak już chcesz jakieś sterowanie, to sterownik pogodowy z siłownikiem na... no właśnie :-) zaworze 3d kontrolujący temp zasilania podłogówki w zależności od temperatury na zewnątrz. Takie układy sprawdzają się, ale działają z opóźnieniem. Ja nie mam pogodówki.

 

Zatem spadek temp na grzejnikach uzyskasz wyłączając pompę grzejników, a palenie w kominku też spowoduje wyłączenie grzejników. Ważne, żeby sterownik pokojowy umieścić tam, gdzie są właśnie grzejniki, nie nad podłogówką, bo to nie będzie miało sensu. :-)

 

pozdr

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieję iż dokładnie wyjaśniłem smile.gif

 

Ło ludzie... ale narzeźbił ten Twój instalator :-))), no ale jak działa to znaczy, że jest ok.

 

A wystarczyło te wszystkie kombinacje o których piszesz, zastąpić zwykłym zaworem mieszającym 3d i miałbyś all i one :-)

Ja mam to samo, tylko załatwione właśnie takim zaworem z oznaczeniem temperatury - zwyczajnie ustawiam pokrętło mieszacza na 30 stC i w rurki idzie już woda o temp 30 stC :-))). Bez termometru, bez zaworu na powrocie, bez trójnika :-))).

 

pozdr

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TIMON mam już dośćsmile.gif. przy stałych ustawieniach podawanie i nadmuch zmieniałem czas przerwy. objawy na początku były zachęcające - pojawił się popiół i lepsze spalanie. ale jak piec pochodził dłużej - znowu kawały. wiem powiesz węgiel. nie mam za bardzo czasu rozejrzeć się za czymś lepszym, niemniej jednak te korekty powinny pokazać jakiś efekt. widoczny efekt w postaci popiołu i spieszków (coraz mniejszych), a tak popielnik praktycznie zawalony codziennie a różnica żadna - chyba muszę odpocząć

dziś zacząłem iść w drugą stronę - tzn zwiększania przerwy. ustawiłem podawanie 5s, nadmuch 30% i przerwę 30s. zobaczę jutro

poniżej tabela zmian

 

7s 60s 0,117 30%

7s 55s 0,127 30%

7s 52s 0,135 30%

7s 47s 0,149 30%

 

bregho

cierpliwości cierpliwości cierpliwości cierp............

jeśli mimo korekty przerwy podawania nadal są spieki znaczy że korekta zbyt mala. przy krótkiej pracy temperatura żaru jest niska i nie spieka ale wystarczy że kociołek będzie pracował kilka minut dłużej i podniesie się do poziomu powyżej którego zaczynaja tworzyć się spieki. jedyna rada to nadal skracać.

jeśli nie masz cieprliwości to proponuję rozwiązanie drastyczne. zmień ustawienia tak żeby pojawił się niedopalony węgiel. Jak już będzie to zacznij przerwę wydłużać. może w tą stronę szybciej Ci pójdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zastosowanie zaworu termostatycznego dławiącego nie jest dobrym pomysłem, bo podłogówka nie będzie stale zasilana, tylko skokami, a pompa będzie miała niepotrzebne zwiększone opory pracy.

Widzę tam też zawór 4d i z niego zasilanie grzejników - ustaw go tak, żeby na grzejniki szła temp ok 45 - 50 stC.

pozdr

Robert G.

 

ustawiłem 4D tak jak radziłeś i zauważyłem praktycznie od razu dłuższa pracę w podtrzymaniu i krótszą prace. czy temp. 45-50C zasilania grzejników powinna być stała - mniej na dworze rekompensować wyższą temp. kotła? czy inaczej

a propos 4D zastanawiam się mocno i prawie na pewno zakupię siłownik i sterownik - ST48 umożliwia takie sterowanie. na pewno ułatwi to kontrolę nad piecem

co 3D na podłogówce - masz rację w całej rozciągłości, jednakże człowiek uczy się na błędach. tym bardziej że koszt byłby podobny. ale jest z tego jeszcze możliwość wyjścia - na szczęście

dzięki raz jeszcze za pomoc smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ustawiłem 4D tak jak radziłeś i zauważyłem praktycznie od razu dłuższa pracę w podtrzymaniu i krótszą prace. czy temp. 45-50C zasilania grzejników powinna być stała - mniej na dworze rekompensować wyższą temp. kotła? czy inaczej

 

Jak na zewnątrz cieplej, to możesz spokojnie obniżyć temp wody na grzejniki. Chodzi o to, żeby grzejniki pracowały z aktualnie potrzebną mocą, a na kotle była wysoka temp.

Przecież nie chodzi o to, że grzejniki mają być gorące, tylko o to, by w domu było ciepło.

Dom masz bardzo dobrze ocieplony, zatem i mocy wiele nie trzeba do jego ogrzania. Teraz, kiedy temp zewn. są jeszcze niezbyt niskie, można grzać minimalnie, a kiedy zrobi się zimniej i zacznie brakować mocy, to temp na grzejnikach podniesiesz.

Skoro widzisz poprawę pracy kotła, to obniż jeszcze temp grzejników, aż do momentu, kiedy uznasz, że grzeją już za słabo.

Niższa temp pracy grzejników = mniejsza ich moc, ale też mniejszy dyskomfort w ich pobliżu, mniejsze unoszenie kurzu i... jak widzisz dłuższe okresy podtrzymania kotła i mniejsze zużycie opału. :-)

Ogrzewanie niskotemperaturowa jest zdrowsze.

 

pozdr

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak w takim razie ustawić termostaty na grzejnikach - ustawić na 1 czy np.5

czy lepiej wyższa temp. kotła i przykręcone grzejniki czy niższa na kotle i grzejnik na 5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bregho

cierpliwości cierpliwości cierpliwości cierp............

jeśli mimo korekty przerwy podawania nadal są spieki znaczy że korekta zbyt mala. przy krótkiej pracy temperatura żaru jest niska i nie spieka ale wystarczy że kociołek będzie pracował kilka minut dłużej i podniesie się do poziomu powyżej którego zaczynaja tworzyć się spieki. jedyna rada to nadal skracać.

jeśli nie masz cieprliwości to proponuję rozwiązanie drastyczne. zmień ustawienia tak żeby pojawił się niedopalony węgiel. Jak już będzie to zacznij przerwę wydłużać. może w tą stronę szybciej Ci pójdzie.

 

TIMON co ty na to

http://kotly.com/tab.php?tab_id=12&topSsid=e44481039258d8a2d321122ae7da165c

pkt.9

http://www.kotly.com/sklep/tf/ustawienia_tech_st.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak w takim razie ustawić termostaty na grzejnikach - ustawić na 1 czy np.5

czy lepiej wyższa temp. kotła i przykręcone grzejniki czy niższa na kotle i grzejnik na 5

 

Termostaty ustaw sobie na taką temp jaka Ci odpowiada - np na 3, co odpowiada zazwyczaj 21 stC.

Jak puścisz na nie chłodniejszą wodę, to będą grzały całą objętością, a jak gorącą, to grzać się będzie tylko ich pewna strefa.

Chyba, że masz grzejniki dobrane 'na styk... :-).

Jednak często grzejniki bywają cokolwiek przewymiarowane.

 

pozdr

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

a nijak się to ma do rzeczywistości niestety jesli chodzi o parametry sterowników, pierwsza częśc pkt 9 jak najbardziej - ja też na takich informacjach sie opierałem.

W poprzednich sezonach dmuchałem wszystko w atmosferę ale wtedy nie byłem takich informacji istnienia świadomy :(

obecny sezon zacząłem od montażu termometru na czopuchu i obniżenia ustawień wszystkich parametrów swojego kotła.

 

Druga część dotycząca stosunków podawanie przerwa i nadmuch to fikcja. osobiscie miałem 2 sterowniki firmy tech a udzielając rad innym użytkownikom oraz zdobywajac wiedzę czytałem o kilku dodatkowych i w żadnym ustawienia fabryczne nie odpowiadały temu co jest w tym artykule podane.

 

w pierwszym moim sterowniku miałem podawanie 20sek przerwa podawania 40 sek i dmuchawa na maksa 10 bieg w obecnym miałem podawanie 5 sek przerwa 30 sek i dmuchawa również na maksa 10bieg. poza tym możliwe jest iz te ustawienia są właściwe dla zwykłego palnika fajkowego a nie dla brucera. Niestety nie zawsze producent kotła dogaduje sposób programowania sterowników z tychże producentem. efekt jest taki że musimy się uczyć sami

 

Podane wartości sa raczej bliższe pracy z mocą nominalną a taka będzie nam potrzebna może przez tydzien w sezonie gdy będzie z -20st na dworze. Ja mam obecnie stosunek podawanie przerwa 1-7 i to chyba jeszcze zbyt dużo jest ale musiałem podnieść ze względu na niską temperaturę spalin. Nie chcę ryzykować że mi się kondensat na kominie wytrąci i wyjdzie gdzieś w pokoju na ścianie a tego się nie da łatwo usunąć :(

 

powiem jednak jedno

Możesz spróbować od tej strony ustawić swój kocioł

Możliwe że okaże się iż połączenie opału rodaju instalacji oraz zapotrzebowania na ciepło Twojego domu będą takkei że kocioł na tych nastawach będzie pracował lepiej.

Dla mnie żadna metoda nie jest zła jeśłi efektem będzie właściwa praca kotła oraz prawidłowo spalony eko(oczywiście w granicach jakie jego jakość wyznacza)

 

jest tam jedno zdanie które mówi chyba wszystko na temat tego jak mają się ustawienia fabryczne do rzeczywistości:

 

Parametry pracy kotła zależne są od wielu czynników (jakości opału, instalacji, standardu budynku,...) dlatego często nieodzowny jest doświadczalny, indywidualny dobór parametrów pracy kotła.

 

myślę że dalszy komentarz jest zbędny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak w takim razie ustawić termostaty na grzejnikach - ustawić na 1 czy np.5

czy lepiej wyższa temp. kotła i przykręcone grzejniki czy niższa na kotle i grzejnik na 5

 

jeśli sterujesz temperaturą czynnika zaworem 4d to możesz termostaty na maksa odkręcić, kocioł może pracować z zadaną w okolicy 57-60st a temperatura na grzejniki w okolicy 40 i wtedy jak pisze Robert beda Ci grzały całą powierzchnią a nie tylko górą np

  • Nie zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

To akurat jest bez sensu. Termostaty są po to aby "pilnować" temperatury w danym pomieszczeniu, a zawór trójdrogowy lub czterodrogowy (oprócz innych funkcji) ma za zadanie ustawić taką temperaturę wody zasilającej (często wg krzywej grzewczej) aby termostat z kaloryferem w najchłodniejszym pomieszczeniu mógł utrzymać temperaturę nastawioną.

 

Tak więc: Kocioł na stałą wartość, termostaty na stałą wartość (wg własnego komfortu), a zawór 3d lub 4d wg temperatury zewnętrznej (jeśli brak czujnika, to operator musi ustawiać)

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wyszedłem z założenia że skoro wygrzewa i suszy dom to lepiej żeby kaloryfery miały pełny przepływ w tym czasie.Oczywiście mogę się mylić

Na etapie normalnego użytkowania to w 100% zgadzam się z Tobą co do sposobu sterowania temperaturą w poszczególnych pomieszczeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzis wziąłem 4 worki innego wegla na próbę. zobaczymy

TIMON skąd bieżesz owies ??? dry.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

owies posiadam jako pozafinansową korzyść z pracy :P

A poważnie to wziąłem na próbę od dostawcy który dostarcza dla moich klientów warzywa i nie wziął kasy ale to tylko jakieś 150kg i dosypuję jakieś 10%

Wiem jednak że na wiosnę będzie siał i już złożyłem zamówienie na większą ilość bo dosyć fajnie to wgląda wymieszane

Spróbuj kupić jakiś słabszy np w Casto albo Bricomarche czy innym markecie i wymieszaj. możesz też kupić worek pelletu i wymieszać na próbę każdy sposób obniżenia spiekalności jest dobry. Przewaga zaś naszych palników taka nad zwykłymi że możemy w nich palić wieloma paliwami nie tylko eko w granulacji 5-25

ostatnio użytkownik na innym forum chwalił się że sypał "orzech" o granulacji 25-50 i dawał radę bez zrywania zawleczek- tego się w zwykłej "fajce" zrobić nie da.

 

a zadam Ci jeszcze pytanie z drugiej strony- Próbowałeś palić z dużą mocą żeby kocioł szybko dochodził? Np ustawienia 5/15 i nadmuch powiedzmy 50% ??? może u Ciebie będą lepsze efekty???

Ja podniosłem moc i nadmuch bo miałem za niską temperaturę spalin i kocioł lepiej pracuje i lepiej dopala. Może już taka natura naszych palników????? Kto wie???

Trzymam kciuki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zmniejsz o kilka sek przerwę podawania??? temperatura złoża nie będzie tak wysoka i zmniejszy się ilość spieków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawsze jest szansa na stan w którym można osiągnąć takie spalenie dawki że pozostanie popiół jedynym ograniczeniem spiekalność węgla chyba choć i wtedy pewnie by można ale już labolatoryjnie. spróbuj skracać po1 sekundzie z przynajmniej 6 godzinnym okresem oczekiwania możliwe że się uda prawie calkiem zlikwidować. Jeśli się pojawią niedopałki to sekunda w drugą stronę i kolejne czekanie. chociaż jeśli prowadzisz na dużej mocy to również stan podtrzymania jest tutaj ważny. Nie pamiętam czy dobrze zrozumiałem ale wtedy należy bardzo mało dmuchać w podtrzymaniu i sporo węgla podawać żeby zar nie opadał.

żeby się przekonać trzeba spróbować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

owies posiadam jako pozafinansową korzyść z pracy :P

A poważnie to wziąłem na próbę od dostawcy który dostarcza dla moich klientów warzywa i nie wziął kasy ale to tylko jakieś 150kg i dosypuję jakieś 10%

Wiem jednak że na wiosnę będzie siał i już złożyłem zamówienie na większą ilość bo dosyć fajnie to wgląda wymieszane

Spróbuj kupić jakiś słabszy np w Casto albo Bricomarche czy innym markecie i wymieszaj. możesz też kupić worek pelletu i wymieszać na próbę każdy sposób obniżenia spiekalności jest dobry. Przewaga zaś naszych palników taka nad zwykłymi że możemy w nich palić wieloma paliwami nie tylko eko w granulacji 5-25

ostatnio użytkownik na innym forum chwalił się że sypał "orzech" o granulacji 25-50 i dawał radę bez zrywania zawleczek- tego się w zwykłej "fajce" zrobić nie da.

 

 

serio. taki od rolnika się nada dry.gif

jestem laikiem więc wybaczsmile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a propos TIMON czy mógłbyś zdradzić mi tajniki mieszania owsa z eko

w podajniku, czy w workach czy w jakiś inny sposób dry.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A poważnie to wziąłem na próbę od dostawcy który dostarcza dla moich klientów warzywa i nie wziął kasy ale to tylko jakieś 150kg i dosypuję jakieś 10%

Wiem jednak że na wiosnę będzie siał i już złożyłem zamówienie na większą ilość bo dosyć fajnie to wgląda wymieszane

Spróbuj kupić jakiś słabszy np w Casto albo Bricomarche czy innym markecie i wymieszaj. możesz też kupić worek pelletu i wymieszać na próbę każdy sposób obniżenia spiekalności jest dobry.

Pelletu do tego celu nie polecam, zachowuje się inaczej niż owies.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a propos TIMON czy mógłbyś zdradzić mi tajniki mieszania owsa z eko

w podajniku, czy w workach czy w jakiś inny sposób dry.gif

 

taki od rolnika oczywiście. Nie przejmuj się ja też laikiem jestem w tematach rolniczych. bardziej nieco wykształcony jestem tylko w obrębie produktów gotowych a właściwie to w zasadach dopuszczania ich do handlu(nieważne)

ja mieszam w podajniku. wsypuję wiadro eko i na to miarkę owsa. węgiel i tak opadając w dół do ślimaka sam resztę zrobi i zamiesza wszystkim dokładnie

Dosypuję około 10% może trochę więcej wagowo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Życzenia najlepsze zdrowych, wesołych i spokojnych świąt

PS. no i mnóstwo prezentówrolleyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

witam

dawno mnie nie było ale reszta widzę również sad.gif

poczytałem troszkę forum i znalazłem ciekawy wątek odnośnie zwiększenia histerezy i związanej z tym oszczędności paliwa. pamiętam że Robercikus testował ten wariant

ja obecnie jestem na etapie testowania ustawień

podawanie 5s, przerwa 33s, nadmuch 4%

temp. wy na CO ustawiona zaworem 4D - ok. 40C, na podłogówce ok.30C

przy nadmuchu 5-6% płomień ładnie hulał więc myślę iż nie jest za mały nadmuch. zmniejszam nadmuch, gdyż jeszcze spieka (dodaję owsa) ale cały czas jakby mniej. reszta parametrów bez zmian

"bawiłem się histerezą - ustawiłem na 5 i piec dochodził na ustawieniach 5/33 ok. 15min a potrafił trzymać ok.30-40min

po testuję i zobaczymy.

niestety termometru jak na razie nie zamontowałem - oczywiście jeszcze go nie dostarczyli

rozważam jeszcze zakup siłownika ARA 600 do 4D ESBE i modułu sterującego - ST 48 ma funkcję sterowania 4D poprzez moduł zaworu mieszającego ST 61

teraz będę miał więcej czasu więc troszkę na bieżąco więcej info smile.gif

średnie spalanie za dwa miesiące grzania - I mc 36, II mc 29 - średnie za dwa miesiące ok.30 także wyniki obiecujące (spada) ale niestety nie zadowalające

Edytowane przez bregho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.