Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie

 

W związku z tym, że śpimy "na bombie" ( kocioł co w inst. zamkniętej) przyszedł czas na modernizację istniejącej instalacji co. Z założenia zmodernizowana instalacja ma być maksymalnie "blondynkoodporna" ;)

 

Konkrety - założenia:

1. oddzielenie kotła od inst. zamkniętej - wymiennik płytowy

2. chociaż część inst. na grawitacji

3. montaż naczynia wzbiorczego otwartego w kotłowni - warunek konieczny

 

Mam następujące pytania:

1. jaki wymiennik? - moc, firma...

2. czy pójdzie na grawitacji?

3. czy naczynie wzbiorcze nie będzie zbyt nisko??

4. inne propozycje

 

Poniżej schemat (sorry za jakość) :

post-21545-0-38034200-1309113611_thumb.jpg

Edytowane przez ryszardl
Opublikowano

Witam!

Moim skromnym zdaniem. 1).wymiennik o mocy takiej ,jak kocioł,a nawet zwiększyłbym o 10%.

2).Jeśli NW w kotłowni to pompa na zasilaniu.Wysokość NW nad bojlerem to minimum 0,3 m (jeśli bojler jest zamontowany najwyżej).

3).Czy pójdzie na grawitacji?. Obieg pierwotny: kocioł-wymiennik na pewno nie-zbyt duże opory-za mały przepływ przez wymiennik.

Obieg wtórny: wymiennik-grzejniki musi też być pompa.

Obieg przez bojler: pompa na obiegu wtórnym pracuje cały czas- na Twoim schemacie nie ma wtedy obiegu przez bojler.

Gdy dasz pompę na zasileniu ,wtedy tak,ale trzeba zmniejszyć fi do bojlera, np.na fi 20.

Może inni Koledzy coś dorzucą. Dodam jeszcze przeglądaj forum dokładniej.Te sprawy były już "wałkowane".Pozdrawiam.

Opublikowano (edytowane)

Witam

 

Dzięki za odzew :)

 

1. myślałem żeby dać wymiennik rzędu 30 kW ( co by nie było za dużych strat..... - kocioł ma 25 kW)

2. jeśli pompa na zasilaniu, to czy nie będzie pchać wody bezpośrednio do NW? ( mała wysokość kotłowni)

3. grawitacja: obieg wtórny pomijamy, Interesuje mnie obieg pierwotny - przez wymiennik pompa to jest jasne jak słońce, ale czy w przypadku zaniku prądu nie będzie grawitacji przez bojler? wpięty jako pierwszy, a za nim równolegle wymiennik z pompą

 

Pozdr, Rysiek

Edytowane przez ryszardl
Opublikowano

Witam! Rurę wznośną (bezpieczeństwa ) należy wmontować po stronie ssącej pompy. po włączeniu się pompy poziom wody w NW obniży się minimalnie.

Przejrzyj forum wstecz napewno znajdziesz odpowiedni schemat.Myślę ,że przynajmniej dla połowy stałych forumowiczów ten temat jest już nudny.Na Twoim schemacie są duże braki.

Dlatego moja rada jest kompleksowa .Pozdr.

Opublikowano

Witam ponownie

 

Być może dla stałych forumowiczów temat ten jest nudny, ale... czyż nie od tego forum, by sobie pomagać??

Przeglądnąłem forum.

Czy wymiennik Secespol LB 31-30 będzie ok? Pompę mogę dać na zasilaniu - dla mnie to żadna różnica, i tak będę składał inst. od nowa. Czy do kotła o pojemności 60 l będzie odpowiednie NW o pojemności 20 l ?

Czy stosować bypass między zasilaniem a powrotem kotła? (w celu podniesienia temp. powrotu)

Jakie jeszcze braki są na schemacie?

 

Pozdr, Rysiek

Opublikowano

Witam! Wielkość wymiennika moim zdaniem jest dobra.

Wiekość NW też jest dobra (4-8 pojemności układu ,który zabezpiecza),nawet trochę z zapasem ,ale to nie niem a znaczenia.

Bypass powinien być stosowany.

Nawiasem mówiąc nasuwa mi się pytanie : po co potrzebny Ci ten wymiennik?

Za mało informacji o istniejącej instalacji.

Czy kotłownia w piwnicy?.Grzejniki na parterze,piętrze?

Wolałbym zamontować NW np. włazience i obudować g-k.-warunek rurkę odpowietrzającą wyprowadzić na poddasze,lub na dwór- niż montować wymiennik i dodatkwą pompę.

poprawiaj schemat zgodnie ze wskazówkami..Pozdr.

Opublikowano

Witam

 

Schemat trochę poprawiony:post-21545-0-57338700-1310147692_thumb.jpg

 

1. NW 20 L - z zapasem

2. Kocioł 25 kW 60 L pojemności

3. Bojler Elektromet z podwójną wężownicą 140 L

4. Wymiennik płytowy Secespol LB 31-30

ZK - zawory kulowe

F - filtr

P - pompa 25/40

ZZ - zawór zwrotny

ZZK - zawór zwrotny klapowy

ZTK - zawór termostatyczny z kapilarą

Liczby przy odcinkach rur to ich średnice

 

Wymiennik potrzebny by rozdzielić inst. kotłową (ukł. otwarty) od inst. grzejnikowej (ukł. zamknięty) - nie mam możliwości zamontowania NW na piętrze - musi być w kotłowni (wymóg żony - sic!)

Grzejniki są i na parterze, i na piętrze, a także jeden w garażu i jeden w piwnicy.

 

Pozdr, Rysiek

Opublikowano

Cześć Rysiek,

 

Już tu kolega Franek delikatnie pytał po co Ci to wszystko?

Nie lepiej spać na bombie dalej, tylko ją zamienić w normalny układ?

Masz już układ zamknięty i problemów z nim nie ma, jak wnioskuję.

Sprzedawcy nachalnie twierdzą, że zamontowanie wężownicy schładzającej "uzgodni" taki układ z normą bezpieczeństwa.

Jeśli tak jest [kolejny raz proszę kogoś, kto wie czy handlarze wężownicami nie kłamią, żeby to jasno napisał], to aż się prosi ją zainstalować i mieć to z głowy bez żadnych przeróbek i na złość żonie ;)

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Witaj Vernal

 

Wiesz....jakoś nie mam przekonania do tych wężownic schładzających - sorry ;) - więc.... może lepiej przerobić ten układ, by był bezpieczny?? Jak dotąd obecny ukł. zamknięty działał ok ( ledwo dwa razy zagotowała się woda ), ale... no właśnie - zawsze jest jakieś ale.... do tej pory tylko ja paliłem w piecu, bo żona jako dziecko z bloków: ;) , ale teraz sytuacja się zmieniła (będę częściej pozaa domem), więc...

Po prostu chcę by było bezpiecznie

 

Pozdr, Rysiek

Opublikowano (edytowane)

P.S. A tak poza tym i tak będę na dniach wymieniał komin ceglany na nowy systemowy, bo stary "się sypnął" więc mogę, niejako przy okazji, przerobić ten układ. Tym bardziej, że koszt nie jest duży - jedynie wymiennik muszę kupić. No i NW otwarte. Resztę mam i sam poskręcam, mam nadzieję że, z Waszą pomocą co do poprawności instalacji

 

Pozdr

Edytowane przez ryszardl
Opublikowano (edytowane)

Witaj Vernal

 

Wiesz....jakoś nie mam przekonania do tych wężownic schładzających - sorry ;) - więc.... może lepiej przerobić ten układ, by był bezpieczny?? Jak dotąd obecny ukł. zamknięty działał ok ( ledwo dwa razy zagotowała się woda ), ale... no właśnie - zawsze jest jakieś ale.... do tej pory tylko ja paliłem w piecu, bo żona jako dziecko z bloków: ;) , ale teraz sytuacja się zmieniła (będę częściej pozaa domem), więc...

Po prostu chcę by było bezpiecznie

 

Pozdr, Rysiek

Ja tam nie namawiam.

Wiem tylko tyle, że jeżeli rozwiązanie jest zgodne z normą bezpieczeństwa, to jest po prostu bezpieczne.

Jakbym wiedział, że tak jest z wężownicą zewnętrzną, to bym sie nie zastanawiał.

Zbiornik otwarty wydaje sie byc bezpieczniejszy tak czy owak - zrobisz jak uważasz.

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez vernal
Opublikowano

Witam!

Moje propozycje do nowego schematu:

Rura bezpieczeństwa (wznośna) na wyjściu z kotła-oddzielna.

Pompa na pionie za rurą wznośną na obejściu.przed pompą zawór kulowy,filtr.za pompą zawór kulowy.na prostym odcinku zawór różnicowy.

Na tym schemacie pompa jest tylko do ogrzewania.Moim zdaniem w czasie pracy pompy woda grzejna przez bojler nie popłynie.

Popłynie podczas postoju pompy,a to zdarza się gdy brak prądu,lub jeszcze się nie włączyła.Proponuję odejście do bojlera za pompą,wtedy fi 32 jest za duże-max 25.

Zawory zwrotne na zasilaniu wymiennika i bojlera zbędne.

Jeżeli bojler będzie najwyższym odbiornikem ciepła (mowa o kotłowni)-musisz zachować odległość w pionie 0,3m minimum pomiędzydnem NW a górą bojlera.

Ile wtedy zostanie Ci odległości (wysokości) pomiędzy środkiem kotła a środkiem bojlera?.Chodzi mi o grawitację przez bojler.

Pozdrawiam.Franek.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam po dłuższej przerwie (związanej z budową nowego komina)

 

Poniżej poprawiony schemat instalacji:

post-21545-0-40380800-1311525288_thumb.jpg

 

Odnośnie schematu:

- wszystkie rury czarne fi 25

- do pierwszego trójnika na zasilaniu i od ostatniego na powrocie rura czarna fi 40

zr - zawór różnicowy (czy niezbędny??)

zk - zawór kulowy odcinający

zz - zawór zwrotny

ztk - zawór termostatyczny z kapilarą (do ochrony powrotu)

f - filtr

p - pompa 25/40

z3d - zawór trójdrogowy

 

Bojler będzie najwyższym odbiornikiem ciepła w kotłowni. Odległość między środkiem bojlera a środkiem pieca to 60 cm. Mało :(

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Witam

 

Armatura będzie czarna lub mosiężna - wydawało mi się, że to oczywista oczywistość.....

 

Ad1. zz wstawiłem tak "z rozpędu" (wszędzie pisze, że przy pompie powinien być....)

Ad2. wydaje mi się, że zawór termostatyczny do czasu osiągnięcia nastawionej temp powrotu (np 50 *C) jest otwarty i puszcza całą wodę na powrót, a po osiągnięciu zadanej temp powrotu zamyka się i woda idzie na grzejniki - opisywał to tu na forum jakiś forumowicz - nie pomnę jednak kto - sorry :(

 

Jeszcze zastanawia mnie czy w obiegu bojlera nie powinien być zamontowany zawór regulacyjny przepływu (np Danfoss MSV) ?

 

Pozdr, Rysiek

Opublikowano

Ad2. wydaje mi się, że zawór termostatyczny do czasu osiągnięcia nastawionej temp powrotu (np 50 *C) jest otwarty i puszcza całą wodę na powrót, a po osiągnięciu zadanej temp powrotu zamyka się i woda idzie na grzejniki - opisywał to tu na forum jakiś forumowicz - nie pomnę jednak kto - sorry :(

Obawiam się, że to nie zadziała w ten sposób.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Witam

 

Może i racja, że nie zadziała (nie jestem hydraulikiem, a chciałbym zrobić to raz a dobrze). Może potrzebna tam pompka jakaś (jaka?).

Więc jak ten obieg miałby wyglądać?

 

Pozdr, Rysiek

Opublikowano

Witam

 

Czytam to forum i... im więcej czytam tym mniej wiem... ;)

Odnośnie obiegu kotłowego - czyt. ochrony powrotu - niejaki p. Guitar pisze. że zastosował w tymże obiegu pompkę cyrkulacji cwu jako bardziej odpowiednią. Ale i tak wymaga ona skryzowania. Więc: czy są inne pompki o mniejszej wydajności mogące pracować w tym układzie? I czy bez pompki się nie obejdzie??

 

Pozdr, Rysiek

Opublikowano

Zastosował, ale on ma zawór 3D a nie 4D.

Zawór zmniejszający przepływ/kryza to żaden problem.

Kupujesz pompę za 100 zł, kryzę i regulujesz jak Ci pasuje - to najtańsze działające rozwiązanie.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Witam

 

Czytam to forum i... im więcej czytam tym mniej wiem... ;)

Odnośnie obiegu kotłowego - czyt. ochrony powrotu - niejaki p. Guitar pisze. że zastosował w tymże obiegu pompkę cyrkulacji cwu jako bardziej odpowiednią. Ale i tak wymaga ona skryzowania. Więc: czy są inne pompki o mniejszej wydajności mogące pracować w tym układzie? I czy bez pompki się nie obejdzie??

 

Pozdr, Rysiek

 

podepnij ten swój bypass z zaworem termostatycznym o odpowiednim przepływie za pompą co. Dopóki nie nagrzejesz powrotu i zawór nie zmniejszy przepływu, większość ciepła będzie krążyć w krótkim obiegu bez dodatkowych pomp.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.